Kaupunginvaltuusto, kokous 24.1.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Tontinluovutusperiaatteet ja -hinnoittelu Mikkelin kaupungissa

MliDno-2021-4082

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Topiantti Äikäs, maankäyttöjohtaja, topiantti.aikas@mikkeli.fi
Jukka Piispa, maankäyttöpäällikkö, Jukka.Piispa@mikkeli.fi
Hannu Peltomaa, kaavoitus- ja kiinteistöinsinööri, Hannu.Peltomaa@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin tontinluovutusperiaatteista ja -hinnoittelusta sekä hinnoitteluvyöhykkeistä on päätetty edellisen kerran Kaupunginvaltuustossa 12.6.2017 (§ 38). Periaatteet ovat syytä uusia ja vähintään tarkastaan kahdesti valtuustokaudessa.

Kaupunkikehityksen tulosalue on laatinut uudet hinnoittelu- ja luovutusperiaatteet noudatettavaksi kaupungin maa-alueiden luovutuksessa. Tätä varten pyydettiin hintavyöhyketarkastelut Mikkelin kaupungin tontinluovutushinnoista ja -alueista kahdelta riippumattomalta arviointitoimistolta (Ramboll Oy; Arviointitoimisto Oy Mikko Helenius & Co). Saatujen arvioiden ja kaupungin asiantuntijoiden kokemusperäisen tiedon perusteella vyöhykejakoa on tarkennettu ja tontinluovutushinnat on uudistettu vastaamaan nykyhetken hintatasoa.

Maantieteellisen tarkastelun osalta vyöhyketarkastelu noudattelee vuoden 2017 päätöstä muutamalla poikkeuksella: Keskusta-alueen, eli CBD-alueen (Central Business District) maantieteellistä kokoa on supistettu koskemaan välitöntä Mikkelin kaupungin keskikaupungin aluetta. Se on tärkeä sekä liiketoiminnan kehittämisen että asumisen alue, joka vaatii jatkossakin oman hinnoittelumenettelyn. CBD-alueeseen luetaan mukaan myös Satamalahden aktiivinen kehittämisalue, Kenkäveronniemen sekä Pursialan kehittyvä kaupan, työpaikkojen ja liiketoiminnan alueet. Tältä alueelta luovutettavien alueiden hinnoittelu perustuu siis jatkossakin ulkopuoliseen arviokirjamenettelyyn. Maankäyttö ja kaupunkirakenne -tulosyksikön asiantuntijat ratkaisevat tapauskohtaisesti ja luovutettavan kohteen merkittävyyden kannalta sen, tarvitaanko luovutushinta-arviointiin yksi tai useampi näkemys. Yleisesti voidaan sanoa, että esimerkiksi Satamalahden osalta tarvitaan 2–3 arviokirjaa, muilla alueilla käytetään harkintaa arviokirjojen tilaamisessa.

Muilta osin vyöhykemallin rajauksia on tarkennettu siten, että eri kohdealueiden etäisyys CBD:stä etenee loogisesti ja eräitä alueita on tästä johtuen nostettu ylempiin vyöhykkeisiin. Muutoksella ei ole vaikutusta alueiden olemassa oleviin tontinvuokrataksoihin. Rantarakentamisen osalta I-vyöhykkeen eräiden asuinkortteleiden kohdalla (Kirkonvarkaus eteläinen, Launialan uusi AO-alue) käytetään pohjahinnoittelua tarjouksille omarantaisten (Kirkonvarkaus) ja rannan tuntumassa olevien tonttien (Launiala) luovutuksessa. Käytännössä I-vyöhykkeen luovutushinta toimii pohjahintana ja tontit luovutetaan tarjousten perusteella.

Yleisenä linjauksena on, että vuoden 2017 päätökseen nähden hintataso pysyy entisenlaisena. Hinnoitteluun on tehty hienoisia, elinkustannusindeksin mukaisia tarkastuksia. Normaalin omakotitaloasujan vuosivuokra pysyy Mikkelissä samalla tasolla kuin ennen. Poikkeuksena tästä linjasta on, että AK- ja AR- (C-) eli kerrostalotonttien kerrosneliömetrikohtaisiin luovutushintoihin on indeksikorotuksen lisäksi tehty linjassaan noin 2,7–2,0 % hinnankorotus. Tämä tarkastus perustuu arviokirjoissa oleviin lausuntoihin.

Anttolan, Haukivuoren, Otavan, Pellosniemen ja Suomenniemen aluekeskusten luovutushinnoitteluun ei ole tehty merkittäviä muutoksia. Ristiinan Linnaniemen rannan tuntumassa olevien AO-tonttien osalta sovelletaan erillishinnoittelua. Ristiinan alueen AK- ja AR-tonttien hintaa on tarkastettu arvioista alaspäin. Sen toivotaan kannustavan rakennushankkeisiin ko. alueella. 

Erillishinnoiteltuihin teollisuustonttien hinnoitteluun (Visulahti, EcoSairila ja Tikkala) on tehty yhden euron tasokorotus ja Visulahden KTY-tonttien luovutushinta asetetaan edulliseksi V- ja VI-vyöhykkeiden tasoon nähden. Myös näiden kohteiden hintakehitys on aiemmasta poiketen sidottu elinkustannusindeksiin. Varastointitonttien hinnoittelu on esitetty erikseen.

Tontinluovutushinnoittelun tavoite on, että Mikkeli näyttäytyy kiinnostavana ja edullisena rakentamisen kohteena omakotitalorakentajille, rivitalo- ja asuinkerrostaloyhtiöille. Samalla huolehditaan, että kaupungin noudattama hintataso turvaa kaupungille säännöllisen käyttötalouden tulonlähteen vuokratonttien osalta ja Mikkelin kaupunki pystyy tarjoamaan teollisuudelle ja liiketoiminnalle edullisia ja sijainniltaan hyviä tontteja.

Asia on merkittävä ja esitellyistä ja liitteenä olevista periaatteista päättää kaupunginvaltuusto. Tätä päätöstä koskeva hinnoittelu- ja vyöhykeaineisto liitetään myöhemmin päätettäväksi tulevan Maapoliittisen ohjelman (Mapoli) itsenäiseksi liitteeksi taulukoineen ja karttoineen (keskustaajaman alue ja aluekeskukset).

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteiden mukaiset tontinluovutusperiaatteet ja -hinnaston. Uudet tontinluovutusperiaatteet tulevat voimaan 1.1.2022.

Hinnoitteluperiaatteita, -vyöhykkeitä ja -taulukkoa tarkastetaan seuraavan kerran vuodenvaihteessa 2023–24 (indeksitarkastus). Maankäyttö ja kaupunkirakenne -tulosyksikön asiantuntijat valtuutetaan tekemään asiaan vähäiset tekniset korjaukset.

Kaupunkikehityslautakunta oikeutetaan päättämään kaiken tyyppisten tonttien luovuttamisesta vuokraamalla aina, jos valtuusto on vahvistanut vuokraamisessa noudatettavat hinnat ja muut periaatteet. Tonttien myymisessä päätösvalta määräytyy hallinto- ja toimintasäännöistä ilmenevien euromääräisten rajojen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Topiantti Äikäs, maankäyttöjohtaja, topiantti.aikas@mikkeli.fi
Jukka Piispa, maankäyttöpäällikkö, Jukka.Piispa@mikkeli.fi
Hannu Peltomaa, kaavoitus- ja kiinteistöinsinööri, Hannu.Peltomaa@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin tontinluovutusperiaatteista ja -​hinnoittelusta sekä hinnoitteluvyöhykkeistä on päätetty edellisen kerran Kaupunginvaltuustossa 12.6.2017 (§ 38). Periaatteet ovat syytä uusia ja vähintään tarkastaan kahdesti valtuustokaudessa. Uusia ja päivitettyjä tontinluovutusperiaatteita ja -hinnastoa on käsitelty Kaupunkikehityslautakunnassa 2.11.2021.

Kaupunkikehityksen tulosalue on laatinut uudet hinnoittelu-​ ja luovutusperiaatteet noudatettavaksi kaupungin maa-​alueiden luovutuksessa. Tätä varten pyydettiin hintavyöhyketarkastelut Mikkelin kaupungin tontinluovutushinnoista ja -​alueista kahdelta riippumattomalta arviointitoimistolta (Ramboll Oy;​ Arviointitoimisto Oy Mikko Helenius & Co). Arviokirjat ovat asian liitteenä. Saatujen arvioiden ja kaupungin asiantuntijoiden kokemusperäisen tiedon perusteella vyöhykejakoa on tarkennettu ja tontinluovutushinnat on uudistettu vastaamaan nykyhetken hintatasoa. Julkisten rakennusten korttelialueiden kohdalla pyydettiin Arviointitoimisto Oy Mikko Helenius & Co:lta lisätarkennus ns. Y-tonttien hinnoitteluun (liitteenä).

Maantieteellisen tarkastelun osalta vyöhyketarkastelu noudattelee vuoden 2017 päätöstä muutamalla poikkeuksella: Keskusta-​alueen,​ eli CBD-​alueen (Central Business District) maantieteellistä kokoa on supistettu koskemaan välitöntä Mikkelin kaupungin keskikaupungin aluetta. Kyseessä on tärkeä liiketoiminnan kehittämisen ja asumisen alue,​ joka vaatii jatkossakin oman hinnoittelumenettelyn. CBD-​alueeseen luetaan mukaan myös Satamalahden aktiivinen kehittämisalue,​ Kenkäveronniemen sekä Pursialan kehittyvä kaupan,​ työpaikkojen ja liiketoiminnan alueet. Tältä alueelta luovutettavien alueiden hinnoittelu perustuu siis jatkossakin ulkopuoliseen arviokirjamenettelyyn. Maankäyttö ja kaupunkirakenne -​tulosyksikön asiantuntijat ratkaisevat tapauskohtaisesti ja luovutettavan kohteen merkittävyyden kannalta sen,​ tarvitaanko luovutushinta-​arviointiin yksi tai useampi näkemys. Yleisesti voidaan sanoa,​ että esimerkiksi Satamalahden osalta tarvitaan 2–3 arviokirjaa,​ muilla alueilla käytetään harkintaa arviokirjojen tilaamisessa.

Muilta osin vyöhykemallin rajauksia on tarkennettu siten,​ että eri kohdealueiden etäisyys CBD:stä etenee loogisesti ja eräitä alueita on tästä johtuen nostettu ylempiin vyöhykkeisiin. Muutoksella ei ole vaikutusta alueiden olemassa oleviin tontinvuokrataksoihin. Rantarakentamisen osalta I-​vyöhykkeen eräiden asuinkortteleiden kohdalla (Kirkonvarkaus eteläinen,​ Launialan uusi AO-​alue) käytetään pohjahinnoittelua tarjouksille omarantaisten (Kirkonvarkaus) ja rannan tuntumassa olevien tonttien (Launiala) luovutuksessa. Käytännössä I-​vyöhykkeen luovutushinta toimii pohjahintana ja tontit luovutetaan tarjousten perusteella.

Yleisenä linjauksena on,​ että vuoden 2017 päätökseen nähden hintataso pysyy entisenlaisena. Hinnoitteluun on tehty hienoisia,​ elinkustannusindeksin mukaisia tarkastuksia. Normaalin omakotitaloasujan vuosivuokra pysyy Mikkelissä samalla tasolla kuin ennen. Poikkeuksena tästä linjasta on,​ että AK-​ ja AR-​ (C-​) eli kerrostalotonttien kerrosneliömetrikohtaisiin luovutushintoihin on indeksikorotuksen lisäksi tehty linjassaan noin 2,​7–2,​0 % hinnankorotus. Tämä tarkastus perustuu arviokirjoissa oleviin lausuntoihin. Julkisten rakennusten (koulut, päiväkodit, urheilutilat jne.) kohdalla hinnoittelu noudattaa arviokirjan ja siihen liittyvän tarkennuksen (Helenius) antamaa tietoa.

Anttolan,​ Haukivuoren,​ Otavan,​ Pellosniemen ja Suomenniemen aluekeskusten luovutushinnoitteluun ei ole tehty merkittäviä muutoksia. Ristiinan Linnaniemen rannan tuntumassa olevien AO-​tonttien osalta sovelletaan erillishinnoittelua. Ristiinan alueen AK-​ ja AR-​tonttien hintaa on tarkastettu arvioista alaspäin. Sen toivotaan kannustavan rakennushankkeisiin ko. alueella.

Erillishinnoiteltuihin teollisuustonttien hinnoitteluun (Visulahti,​ EcoSairila ja Tikkala) on tehty yhden euron tasokorotus ja Visulahden KTY-​tonttien luovutushinta asetetaan edulliseksi V-​ ja VI-​vyöhykkeiden tasoon nähden. Myös näiden kohteiden hintakehitys on aiemmasta poiketen sidottu elinkustannusindeksiin. EcoSairilassa olevien tasatun ja tasaamattoman tontin välinen ero on ilmoitettu taulukossa ja alueen hinnoittelu perustuu empiiriseen tietoon tasatun tontin kustannuksista. Varastointitonttien hinnoittelu on esitetty erikseen.

Tontinluovutushinnoittelun tavoite on,​ että Mikkeli näyttäytyy kiinnostavana ja edullisena rakentamisen kohteena omakotitalorakentajille,​ rivitalo-​ ja asuinkerrostaloyhtiöille. Samalla huolehditaan,​ että kaupungin noudattama hintataso turvaa kaupungille säännöllisen käyttötalouden tulonlähteen vuokratonttien osalta ja Mikkelin kaupunki pystyy tarjoamaan teollisuudelle ja liiketoiminnalle edullisia ja sijainniltaan hyviä tontteja.

Asia on merkittävä ja esitellyistä ja liitteenä olevista periaatteista päättää kaupunginvaltuusto. Tätä päätöstä koskeva hinnoittelu-​ ja vyöhykeaineisto liitetään myöhemmin päätettäväksi tulevan Maapoliittisen ohjelman (Mapoli) itsenäiseksi liitteeksi taulukoineen ja karttoineen (keskustaajaman alue ja aluekeskukset).

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteiden mukaiset tontinluovutusperiaatteet ja -hinnaston. Uudet tontinluovutusperiaatteet tulevat voimaan 1.1.2022.

Lisäksi kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että hinnoitteluperiaatteita, -vyöhykkeitä ja -taulukkoa tarkastetaan seuraavan kerran vuodenvaihteessa 2023–24 (indeksitarkastus). Maankäyttö ja kaupunkirakenne -tulosyksikön asiantuntijat valtuutetaan tekemään asiaan vähäiset tekniset korjaukset.

Edelleen kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunkikehityslautakunta oikeutetaan päättämään kaiken tyyppisten tonttien luovuttamisesta vuokraamalla aina, kun valtuusto on vahvistanut vuokraamisessa noudatettavat hinnat ja muut periaatteet. Tonttien myymisessä päätösvalta määräytyy hallinto- ja toimintasäännöistä ilmenevien euromääräisten rajojen mukaisesti.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Kaupunginhallitus päätti jättää asian pöydälle. 

Valmistelija

Topiantti Äikäs, maankäyttöjohtaja, topiantti.aikas@mikkeli.fi
Jukka Piispa, maankäyttöpäällikkö, Jukka.Piispa@mikkeli.fi
Hannu Peltomaa, kaavoitus- ja kiinteistöinsinööri, Hannu.Peltomaa@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että se hyväksyy liitteiden mukaiset tontinluovutusperiaatteet ja -​hinnaston. Uudet tontinluovutusperiaatteet tulevat voimaan 1.1.2022.

Lisäksi kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että hinnoitteluperiaatteita,​ -​vyöhykkeitä ja -​taulukkoa tarkastetaan seuraavan kerran vuodenvaihteessa 2023–24 (indeksitarkastus). Maankäyttö ja kaupunkirakenne -​tulosyksikön asiantuntijat valtuutetaan tekemään asiaan vähäiset tekniset korjaukset.

Edelleen kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunkikehityslautakunta oikeutetaan päättämään kaiken tyyppisten tonttien luovuttamisesta vuokraamalla aina,​ kun valtuusto on vahvistanut vuokraamisessa noudatettavat hinnat ja muut periaatteet. Tonttien myymisessä päätösvalta määräytyy hallinto-​ ja toimintasäännöistä ilmenevien euromääräisten rajojen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että maankäyttöjohtaja Topiantti Äikäs selosti asiaa kaupunginhallitukselle. 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää,​ että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteiden mukaiset tontinluovutusperiaatteet ja -​hinnaston. Uudet tontinluovutusperiaatteet tulevat voimaan 1.1.2022.

Lisäksi kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että hinnoitteluperiaatteita,​ -​vyöhykkeitä ja -​taulukkoa tarkastetaan seuraavan kerran vuodenvaihteessa 2023–24 (indeksitarkastus). Maankäyttö ja kaupunkirakenne -​tulosyksikön asiantuntijat valtuutetaan tekemään asiaan vähäiset tekniset korjaukset.

Edelleen kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunkikehityslautakunta oikeutetaan päättämään kaiken tyyppisten tonttien luovuttamisesta vuokraamalla aina,​ kun valtuusto on vahvistanut vuokraamisessa noudatettavat hinnat ja muut periaatteet. Tonttien myymisessä päätösvalta määräytyy hallinto-​ ja toimintasäännöistä ilmenevien euromääräisten rajojen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että valtuutettu Paavo Barck saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että maankäyttöjohtaja Topiantti Äikäs selosti asiaa kaupunginvaltuustolle.

Tiedoksi

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue/Topiantti Äikäs, Hannu Peltomaa, Jukka Piispa

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.