Tarkastuslautakunta, kokous 26.10.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 43 Tarkastuslautakunnan jäsenten esteellisyydet

MliDno-2021-2453

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 30 §:n 1 momentissa säädetään, että kunnassa on oltava valtuuston lisäksi kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta.

Kaupungin hallintosäännön 9 §:ssä todetaan:

"Tarkastuslautakunnassa on 9 jäsentä, joista kaupunginvaltuusto valitsee lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen."

Suomen Kuntaliiton yleiskirjeessä 8/2021 vaalikelpoisuudesta tarkastuslautakuntaan (kuntalain 71 §) todetaan seuraavaa:

"Vaalikelpoisuus tarkastuslautakuntaan

Tarkastuslautakuntaa koskevilla vaalikelpoisuusrajoituksilla pyritään varmistamaan hallinnon ja talouden tarkastuksen riippumattomuutta ja luotettavuutta. Samat vaalikelpoisuuden rajoitukset koskevat myös tilintarkastajaa.

Tarkastuslautakunnan kokoonpanoon vaikuttaa ensinnä se, että tarkastuslautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja (kuntalain 121.1 §).

Vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan ei ole:

1) kunnanhallituksen jäsen,
2) pormestari ja apulaispormestari,
3) henkilö, joka on kunnanhallituksen jäsenen, kunnanjohtajan, pormestarin tai apulaispormestarin hallintolain esteellisyysperusteita koskevan 28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettu läheinen,
4) henkilö, joka on kunnan tai kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa kunnan määräysvallassa olevassa yhteisössä tai säätiössä;
5) henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen.            

Kunnanhallituksen jäsenet, kunnan johto ja heidän läheisensä (75 §:n 1 - 3 kohdat)

Kunnanhallituksen jäsenet ja varajäsenet sekä pormestari ja apulaispormestari eivät ole vaalikelpoisia tarkastuslautakuntaan. Tarkastuslautakunnan jäsen tai varajäsen voidaan valita kesken toimikauden kunnanhallituksen jäseneksi tai varajäseneksi. Seurauksena on, että hän tällöin menettää vaalikelpoisuutensa tarkastuslautakuntaan.

Tarkastuslautakunta on ainoa toimielin, jossa vaalikelpoisuuteen vaikuttaa myös läheisen asema. Jos henkilön hallintolain 28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettu läheinen on kunnanhallituksen jäsen tai varajäsen, kunnanjohtaja, pormestari tai apulaispormestari, henkilö ei ole vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan. Jos edellä mainittu läheinen valitaan kunnanhallituksen jäseneksi tai varajäseneksi tai pormestariksi tai apulaispormestariksi, henkilö menettää vaalikelpoisuuden tarkastuslautakuntaan.

Perusteena vaalikelpoisuuden rajoituksille on mm. se, että kunnanhallitus vastaa kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta (38 ja 39 §). Kunnanjohtaja tai pormestari johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnan hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa (38 §). Kunnan tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja tai pormestari (113 §). Kunnanhallitus on tarkastuslautakunnan arviointityön keskeisin kohde.

Kunnan tai kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön henkilöstö ja toimitusjohtaja (75 §:n 4 kohta)

Kunnan ja kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa olevat henkilöt sekä toimitusjohtaja tai vastaavassa asemassa oleva eivät ole vaalikelpoisia tarkastuslautakuntaan. Kunnan tilintarkastus ulottuu konsernitilinpäätöksen kautta myös kunnan määräysvallassa oleviin yhteisöihin ja säätiöihin.

Yhteisö, jossa kunnalla on kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tai 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu määräysvalta, on kunnan tytäryhteisö. Kuntakonserniin kuuluvat myös yhteisöt, joissa kunnan tytäryhteisö käyttää määräysvaltaa.

Oltava vaalikelpoisuus kunnanhallitukseen (75 §:n 5 kohta)

Tarkastuslautakuntaan ei voida valita henkilöä, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Säännös rajaa vaalikelpoisuutta tarkastuslautakuntaan 73 §:ssä säädetyllä tavalla. Sovellettavaksi tulee myös vaalikelpoisuutta valtuustoon koskeva 72 §, kun vaalikelpoisia kunnanhallitukseen eivät ole henkilöt, jotka eivät ole vaalikelpoisia valtuustoon.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se valitsee tarkastuslautakuntaan toimikaudeksi 2021-2025 yhdeksän (9) varsinaista jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet sekä valitsee puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto valitsee tarkastuslautakuntaan toimikaudeksi 2021-2025 yhdeksän (9) varsinaista jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet sekä valitsee puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja.

Päätös

Kaupunginvaltuusto valitsi tarkastuslautakuntaan yksimielisesti

Varsinaiset jäsenet:

  1. Jatta Juhola, projektipäällikkö, yhteiskuntatieteiden maisteri, VPJ
  2. Tapani Korhonen, eläkeläinen
  3. Mervi Eskelinen, terveydenhuollon maisteri, ammatillinen opettaja
  4. Jere Liikanen, LVI-asentaja
  5. Jarmo Lautamäki, ympäristöinsinööri, villieläinhoitaja, PJ
  6. Jari Sihvonen, aluepäällikkö
  7. Sari Hannukainen, controller (pk-yritykset)
  8. Juhani Oksman, yli-insinööri
  9. Nea Tarvainen, sosionomi


Henkilökohtaiset varajäsenet:

  1. Anne Puntanen, lähihoitaja
  2. Kari Avikainen, hitsaaja
  3. Anne Korhola, maaseutuyrittäjä, kirkon vahtimestari
  4. Keijo Siitari, yrittäjä
  5. Iris Damstén, yhteisöpedagogi (AMK)
  6. Kalle Mattila, agronomi, maanviljelijä
  7. Raili Pöyry, psykologi, eläkkeellä
  8. Tomi Vänninen, siltainsinööri, DI
  9. Anna Reponen, ekonomi


Lisäksi kaupunginvaltuusto valitsi puheenjohtajaksi Jarmo Lautamäen ja varapuheenjohtajaksi Jatta Juholan.

Kuvaus

Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on:

  1. valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat;
  2. arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla;
  3. arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää;
  4. huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta;
  5. valvoa 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi;
  6. valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.
     

Lisäksi kuntalain 125 §:n mukaisesti tarkastuslautakunnan on hankittava tilintarkastuskertomuksessa tehdystä muistutuksesta asianomaisen selitys sekä kunnanhallituksen lausunto. Valtuusto päättää toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan valmistelu, tilintarkastuskertomus ja siinä tehdyt muistutukset antavat aihetta.

Hallintosäännön 84 §:n mukaisesti sen lisäksi, mitä kuntalain 121 §:ssä säädetään, lautakunnan on:

  1. seurattava tilintarkastajan tarkastussuunnitelman toteutumista sekä muutoinkin seurattava tilintarkastajan tehtävien suorittamista ja tehtävä tarpeen mukaan esityksiä tilintarkastuksen kehittämiseksi,
  2. huolehdittava siitä, että tilintarkastusta varten on tarpeelliset voimavarat, jotka mahdollistavat tilintarkastuksen suorittamisen hyvän tilintarkastustavan edellyttämässä laajuudessa, sekä
  3. tehtävä aloitteita ja esityksiä lautakunnan, tilintarkastajan ja sisäisen valvonnan tehtävien yhteensovittamisesta mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla.
     

Arvioinnin tulokset raportoidaan vuosittain kaupunginvaltuustolle annettavassa arviointikertomuksessa.

Tarkastuslautakunnan arviointityön tulee olla puolueetonta. Tarkastuslautakunnan jäsenen esteellisyydestä säädetään hallintolain 27-30 §:ssä.  Tarkastuslautakunnan jäsenen katsotaan olevan esteellinen arvioimaan asiaa tai toimintaa, jossa hän on itse toiminut päätöksentekijänä. Hän ei myöskään voi osallistua sellaisen kuntakonserniin kuuluvan yhtiön toiminnan arvioimiseen, jonka hallituksen jäsen hän on. Esteelliseksi hänet katsotaan myös silloin, kun häneen hallintolaissa tarkoitettu läheisensä toimii arvioitavan kohteen toimielimen jäsenenä tai johtavassa asemassa.

Esteellisyyden ilmoittaminen, arviointi ja ratkaisu kuuluvat ensisijaisesti asianomaiselle henkilölle itselleen. Puheenjohtajan on tarvittaessa saatettava jäsenen tai muun läsnäoloon oikeutetun henkilön esteellisyys toimielimen ratkaistavaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jarmo Lautamäki, jarmo@jarmolautamaki.fi

Tarkastuslautakunta merkitsee tiedoksi lakisääteiset tehtävänsä.

Lisäksi tarkastuslautakunta päättää, että tarkastuslautakunnan jäsenet ja varajäsenet ilmoittavat 26.10.2021 mennessä puheenjohtajalle kirjallisesti hallintolain 27-30 §:n mukaiset esteellisyytensä, jotka merkitään sen jälkeen tarkastuslautakunnan pöytäkirjaan.

Päätös

Päätösehdotukset hyväksyttiin.

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto valitsi 16.8.2021 § 102 tarkastuslautakuntaan toimikaudeksi 2021-2025 yhdeksän (9) varsinaista jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan seuraavasti:

Varsinaiset jäsenet:

  1. Jatta Juhola, projektipäällikkö, yhteiskuntatieteiden maisteri, VPJ
  2. Tapani Korhonen, eläkeläinen
  3. Mervi Eskelinen, terveydenhuollon maisteri, ammatillinen opettaja
  4. Jere Liikanen, LVI-asentaja
  5. Jarmo Lautamäki, ympäristöinsinööri, villieläinhoitaja, PJ
  6. Jari Sihvonen, aluepäällikkö
  7. Sari Hannukainen, controller (pk-yritykset)
  8. Juhani Oksman, yli-insinööri
  9. Nea Tarvainen, sosionomi
     

Henkilökohtaiset varajäsenet:

  1. Anne Puntanen, lähihoitaja
  2. Kari Avikainen, hitsaaja
  3. Anne Korhola, maaseutuyrittäjä, kirkon vahtimestari
  4. Keijo Siitari, yrittäjä
  5. Iris Damstén, yhteisöpedagogi (AMK)
  6. Kalle Mattila, agronomi, maanviljelijä
  7. Raili Pöyry, psykologi, eläkkeellä
  8. Tomi Vänninen, siltainsinööri, DI
  9. Anna Reponen, ekonomi
     

Hallintosäännön 83 §:n mukaan tarkastuslautakunnan päätökset tehdään ilman viranhaltijaesittelyä puheenjohtajan selostuksen pohjalta. Tarkastuslautakunta on 19.6.2018 § 32 valinnut sihteeriksi vastuunalaisen tilintarkastajan Elina Hämäläisen nykyisen tilintarkastussopimuskauden loppuun.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jarmo Lautamäki, jarmo@jarmolautamaki.fi

Tarkastuslautakunta merkitsee tiedoksi lautakunnan kokoonpanon, esittelijän ja sihteerin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Elina Hämäläinen, tilintarkastaja, Elina.L.Hamalainen@kpmg.fi

Kuvaus

Tarkastuslautakunta päätti kokouksessaan 21.9.2021 § 32, että tarkastuslautakunnan jäsenet ja varajäsenet ilmoittavat 26.10.2021 mennessä puheenjohtajalle kirjallisesti hallintolain 27- 30 §:n mukaiset esteellisyytensä, jotka merkitään sen jälkeen tarkastuslautakunnan pöytäkirjaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jarmo Lautamäki, jarmo@jarmolautamaki.fi

Tarkastuslautakunta merkitsee pöytäkirjaan tarkastuslautakunnan jäsenten ja varajäsenten esteellisyydet.

Päätös

Pöytäkirjaan merkittiin seuraavat esteellisyydet tarkastuslautakunnan jäsenten ja varajäsenten osalta:

Hannukainen Sari, Vesiliikelaitoksen johtokunnan varajäsen

Korhola Anne, Mikkelin seudun ympäristölautakunnan jäsen, lupa- ja valvontajaoston varajäsen

Korhonen Tapani, Anttolan aluejohtokunnan varajäsen

Lautamäki Jarmo, Mikkelin seudun ympäristölautakunnan jäsen

Sihvonen Jari, Etelä-Savon Koulutus Oy:n hallituksen varajäsen

Siitari Keijo, Etelä-Savon pelastuslautakunnan varajäsen

Vänninen Tomi, puoliso Metsäsairila Oy:n hallituksen jäsen


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.