Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 25.8.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan selvitykset tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2020

MliDno-2021-1402

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan on mm. valmisteltava valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioitava, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunta antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Tarkastuslautakunnan käytännön arviointityö muodostuu mm. arviointisuunnitelman laati­mi­sesta, ar­vioin­timenetelmien valitsemisesta, vi­ran­haltijoiden ja luottamushenkilöiden kuulemisista kokouksissa sekä esityslistojen ja pöy­täkirjojen lukemisesta. Ensisijaisesti arviointi suoritetaan arvioita­van vuo­den ti­lin­päätöksen ja siihen sisältyvän toimintakertomuksen perus­teella. Tarkastuslautakunta on vuoden 2020 arviointia varten kuul­lut ko­kouksissaan kaupungin viranhaltijoita ja eräiden konserniyhtiöiden toimitusjohtajia.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juhani Oksman, juhani.oksman@outlook.com

Tarkastuslautakunta linjaa vuoden 2020 arviointikertomuksen valmisteluprosessia ja sisältöasioita sekä lautakunnan työskentelytapaa ja työnjakoa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juhani Oksman, juhani.oksman@outlook.com

Tarkastuslautakunta jatkaa vuoden 2020 arviointikertomuksen laatimista.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kuvaus

Tarkastuslautakunta jatkaa vuoden 2020 arviointikertomuksen laatimista ja allekirjoittaa sen tässä kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juhani Oksman, juhani.oksman@outlook.com

Tarkastuslautakunta

  • saattaa vuoden 2020 arviointikertomuksen kaupunginvaltuustolle tiedoksi
  • esittää kaupunginvaltuustolle, että se kehottaa kaupunginhallitusta raportoimaan kaupunginvaltuustolle lokakuun 2021 loppuun mennessä toimenpiteistä, joihin arviointikertomuksessa esitettyjen epäkohtien, kysymysten ja selvityspyyntöjen johdosta on ryhdytty

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta:
Tarkastuslautakunta

  • saattaa vuoden 2020 arviointikertomuksen kaupunginvaltuustolle tiedoksi
  • esittää kaupunginvaltuustolle, että se kehottaa kaupunginhallitusta raportoimaan kaupunginvaltuustolle lokakuun 2021 loppuun mennessä toimenpiteistä, joihin arviointikertomuksessa esitettyjen epäkohtien, kysymysten ja selvityspyyntöjen johdosta on ryhdytty.

Päätös

Merkittiin ja hyväksyttiin.

Merkitään, että pykälät 79, 80 ja 81 käsiteltiin samanaikaisesti.

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Tarkastuslautakunnan tilinpäätöksestä 2020 antama arviointikertomus on luettavissa oheisesta liitetiedostosta. Kaupunginhallituksen on raportoitava kaupunginvaltuustolle lokakuun loppuun mennessä toimenpiteet, joihin arviointikertomuksessa esitettyjen epäkohtien, kysymysten ja selvityspyyntöjen johdosta on ryhdytty. Selvitykset viedään kaupunginhallituksen kokoukseen syyskuussa ja edelleen kaupunginvaltuuston kokoukseen. Valmiiden, lautakuntien omalta osaltaan käsittelemien vastausten tulee olla kirjattuna annettuun asiakirjapohjaan 9.9. klo 16.00 mennessä. Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta antaa seuraavat vastaukset lautakunnalle esitettyihin kysymyksiin.

Koronan aiheuttamat lomautukset

”Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaisesta toiminnasta osa on ollut kokonaan pysähdyksissä ja osaa voitu toteuttaa uusilla tavoilla tehdä ja viedä kulttuuripalveluja asiakkaalle esimerkiksi verkon välityksellä. Lomautuksia ja palkanmaksun keskeytyksiä kohdistui mm. yleisiin kulttuuripalveluihin, kaupunginorkesteriin ja museoihin. Toteutettiinko lomautukset tasapuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti eri palveluissa (kulttuuri, orkesteri, museot)?”

Kevään 2020 koronakaranteenista johtuneet valtioneuvoston päätöksellä edellytetyt tiettyjen kunnallisten toimintojen sulkemiset tuotannollisista syistä erittäin lyhyellä varautumisajalla tarkoittivat sitä, että suoraan asiakas-/yleisötyössä työskenteleville henkilöille ei ollut osoittaa ”normaalia” työtä. Työnteon estyessä henkilöstöllä oli mahdollisuus pitää vuosilomia, palkattomia vapaita tai ilmoittautua ns. resurssipankkiin ja sieltä siirtyä muihin tehtäviin – näitä käytettiin myös sivistyksen ja hyvinvoinnin eri tulosalueilla. Ne henkilöt, joille em. vaihtoehdot eivät onnistuneet, olivat palkanmaksun keskeytyksessä tai lomautettuina noin kolmen viikon ajan keväällä ja alkukesästä. Tämän jälkeen ei palkanmaksun keskeytyksiä ja/tai lomautuksia ollut, vaan varauduttiin koronatilanteesta johtuvien poikkeusolojen jatkumiseen ja eri tulosalueilla kehitettiin uusia tavanomaisesta toiminnasta poikkeavia tapoja toteuttaa palveluja etäyhteyksien kautta tai erityisin järjestelyin. Lomautukset, jotka kohdistuvat vain joihinkin tehtäviin eivätkä koko henkilöstöön, eivät ole toteutuneet tasapuolisesti – tuotannollisista syistä toteutetut lomautukset toteutettiin tarkoituksenmukaisesti.

Julkisen taiteen työryhmän kokoontumiset

”Julkisen taiteen työryhmä kokoontui keväällä noin kerran kuukaudessa. Miksi työryhmä ei kokoontunut loppuvuoden aikana?”

Asioita ei tullut poikkeuksellisen koronasyksyn aikana käsiteltäväksi työryhmään.

Kumppanuustalo-toimintamalli

”Kumppanuustalon toimintamallia viedään eteenpäin lähinnä toimintamallia kehittämällä, jolloin kumppanuus voi toteutua eri puolilla kaupunkia ilman erillistä kumppanuustalokiinteistöä. Millaista toimintamallia nyt on suunniteltu ja miten se on edennyt?”

Valtuusto on vahvistanut uuden lähidemokratiamallin, jonka mukaisesti kaupunkilaisten osallisuutta pyritään lisäämään uusin keinoin. Kumppanuustalon toimintamallin näkökulmasta uudet keinot tarkoittavat muun muassa sitä, että kumppanuustaloa varten ei tarvita välttämättä erillistä kiinteistöä, vaan kuntalaisille ja järjestöille pyritään järjestämään toimintamahdollisuuksia erilaisissa tiloissa, erilaisin tavoin ja koko kaupungin alueella. Kyse on muun muassa asukastupatoiminnan ja kohtaamispaikkojen kehittämisestä ja erilaisen pop up -toiminnan mahdollistamisesta. Pop up -toiminnalla tarkoitetaan jotakin tiettyä ja mahdollisesti tilapäistä tarvetta varten luotua järjestelyä, joka ei edellytä pysyvän ja kiinteän tilan olemassaoloa.

Asukastuvista ja avoimista kohtaamispaikoista todetaan keväällä 2021 hyväksytyssä lähidemokratiamallissa seuraavaa:

”Asukastuvat ja avoimet kohtaamispaikat

Asukastuvat ovat tiloja, joissa asukkaat voivat kokoontua ja harrastaa. Osana lähidemokratiamallia kaupunki pyrkii mahdollistamaan omien tilojensa käytön asukastoiminnan aktivoimiseksi ja osallisuuden

lisäämiseksi. Näin voidaan luoda edellytyksiä järjestöjen ja kuntalaisten omaehtoiselle toiminnalle. Tilojen käytön ei tarvitse olla vastikkeetonta.”

Asukastupatoiminnan ja kohtaamispaikkojen mahdollistaminen on kirjattu kaupungin tällä hetkellä eli tämän vuoden loppuun voimassa olevaan osallisuussuunnitelmaan. Asia otetaan mukaan myös uuteen syksyn 2021 aikana valmisteltavaan lähivuosia koskevaan osallisuussuunnitelmaan. Uusi lähidemokratiamalli antaa niin ikään hyviä mahdollisuuksia kumppanuustalo-toimintamallin käytännön toteutuksille. Vuoden 2020 aikana toimintamallia vietiin eteenpäin enimmäkseen suunnittelutasolla.

Lasten ja nuorten osallisuus

”Koronapandemian takia kaupungin monet toiminnot keskeytettiin ja asetettiin toimintarajoituksia, mikä varmasti lisäsi monien eri ikäisten ihmisten yksinäisyyden tunnetta ja eristäytyneisyyttä. Lasten ja nuorten osallisuuden tukeminen ja heidän vaikuttajaryhmien kuuleminen päätöksenteossa on kaikilla tulosalueilla keskeistä. Miten tämä on käytännössä toteutunut?”

Varhaiskasvatus on toiminut koronapandemian aikana keskeytyksettä. Esiopetusta järjestettiin etäopetuksena lyhyen aikaa keväällä 2020. Etäopetuksessa oleviin lapsiin pidettiin yhteyttä esimerkiksi kokoamalla tehtäväpaketteja kotiin, ottamalla yhteyttä puhelimitse tai Teamsin välityksellä. Samoin soitettiin varhaiskasvatuksesta pois jääneiden lasten huoltajille ”mitä kuuluu” -puheluja. Päiväkodissa koronaa käytiin läpi lasten tasoisesti, keskusteltiin ja kuunneltiin mitä lapsilla oli sanottavaa, myös tunnekasvatuksen materiaaleja hyödynnettiin. Varhaiskasvatuksessa palkattiin Opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadulla korona-avustuksella varhaiskasvatuksen erityisopettaja yhteen päiväkotiin 1.10.2020 lukien kesään 2021 asti. Tämä veo tuki huoltajia sekä henkilöstöä mm. lasten osallisuuden toteutuksessa.

Perusopetuksessa koulujen oppilaskuntien hallitukset ovat toimineet myös koronapandemian aikana. Opetus- ja oppilashuoltohenkilöstö ovat kehittäneet etäopetuksen aikana useita uusia menetelmiä oppilaiden kuulemiseen ja kohtaamiseen.

Lukiokoulutuksen opettajat ottivat etäopiskelukausilla entistä enemmän käyttöön itsearviointityökaluja, jotka muodostivat osan annetuista näytöistä kurssin arvosanaa muodostettaessa. Lukion opiskelijakunnan hallitus on luonut toimintaa ja tapahtumia koronarajoitusten puitteissa. Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja on neuvottelukunnan jäsen ja vastaavasti varapuheenjohtaja toimii yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän jäsenenä.

Nuorisovaltuusto on toiminut korona-ajan keskeytyksettä, joskin suurin osa toiminnoista jouduttiin viemään verkkoon. Valitettavasti perinteikkäät tapahtumat, kuten 9-gaala ja leffayö, jouduttiin koronarajoitusten takia perumaan. Nuorisovaltuuston valitsemat edustajat osallistuivat läsnäolo- ja puheoikeuksin kaupunginvaltuuston ja lautakuntien kokouksiin sekä moniin työryhmiin ja neuvottelukuntiin. Nuorisovaltuustovaalit onnistuttiin viemään läpi suunnitelmien mukaisesti marraskuussa 2020. Lasten parlamentti ei kokoontunut vuonna 2020 rajoitusten vuoksi.

Kumppanuussopimukset koronavuonna

”Koronatilanne rajoitteineen ja turvallisuusriskeineen esti paljolti normaalin yhdistystoiminnan. Miten yhdistyksiltä ja muilta toimijoilta kumppanuussopimusten mukaisesti hankittu toiminta palveli kaupungin tavoitteiden toteutumista vuonna 2020?

Kumppanuussopimusten mukaisia toimintoja ei pääsääntöisesti pystytty vuonna 2020 toteuttamaan. Kesällä/alkusyksystä pohdittiin kaupungin puolelta pidempiaikaisten kumppanuussopimusten eurosummien leikkaamista. Kaupunginhallitus linjasi kuitenkin, että kumppanien selviäminen korona-ajan yli on pitemmällä tähtäyksellä tärkeää ja kaupunki toimi sopimusten mukaisesti. Saadun palautteen perusteella näin toimien kaupunki mahdollisti usean toimijan toiminnan jatkuvuuden ja myös uusien toimintamallien kehittämisen koronasta johtuvien poikkeusolojen ja rajoitteiden aikana. Tapahtumakohtaisia kumppanuuksia/avustussummia ei maksettu, jos/kun tapahtuma ei ole toteutunut.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta antaa yllä olevat vastaukset tarkastuslautakunnan esittämiin kysymyksiin.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.