Kuvaus
Kitereen yksityistie (000-2015-K22267) sijaitsee Mikkelin kaupungin Ristiinan taajamassa. Tien pituus on 1,23 kilometriä ja se toimii koko pituudeltaan pysyvän asutuksen pääsytienä. Lisäksi tiellä on huomattava määrä ulkopuolista läpiajoliikennettä. Osakkaita tiekunnassa on 22 kappaletta, joista 21 taloutta on pysyvästi asuttuja. Tiellä on 40 km/h aluenopeusrajoitus, kuorma- ja pakettiautoilla läpiajo kielto sekä päissä liikennemerkit ”muu vaara” lisäkilvellä ”yksityistie”.
Mikkelin kaupunki avustaa Kitereen yksityistietä vuosittain kunnossapitoavustuksella, jonka suuruus on 700 € / kilometri, yhteensä 861 €. Lisäksi Kitereen yksityistie on saanut parantamisavustusta Mikkelin kaupungilta ja valtiolta (POSELY/70/2016) vuonna 2017 valmistuneeseen perusparannushankkeeseen yhteensä n. 144 000 €.
Kitereen yksityistien tiekunta on järjestänyt tiellään liikenne- ja ajonopeusmittauksen touko-kesäkuussa 2018. Tulosten mukaan keskimääräinen vuorokausiliikenne on 228 ajoneuvoa eli suurin osa liikenteestä on todennäköisesti ulkopuolisten tienkäyttäjien aiheuttamaa. Sallitun ajonopeuden ylitykset ovat huomattavia, suurin yksittäinen 114 km/h.
Kitereen yksityistie on useaan otteeseen tuonut esille huolensa liikenneturvallisuuden vaarantumisesta. Suuri liikennemäärä ja varsinkin suuret ajonopeudet aiheuttavat tieosakkaille huomattavaa haittaa meluna, liikenneturvallisuuden vaarantumisena ja jossain määrin myös kunnossapitokustannusten kasvuna.
Kitereen yksityistien tiekunta on päättänyt 1.11.2020 pitämässään vuosikokouksessa pykälän 16. kohdalla asettaa tien päihin liikennemerkit nro C2, moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty sekä lisäkilpi, joka sallisi tieosakkaiden kulkemisen. Tässä tapauksessa mahdollinen tekstillinen lisäkilpi (H24) olisi: Tonteille ajo sallittu. Tiekunta on hakenut Mikkelin kaupungilta tieliikennelain 71 § mukaista kunnan suostumusta edellä mainituille liikennemerkeille.
Mikkelin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on 26.1.2021 kokouksessaan hyväksynyt perusteet yksityistieavustusten käsittelyyn vuodella 2021. Perusteissa on maininta, että mikäli kaupunki on avustanut yksityistien perusparantamista, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuviin kuljetuksiin ei saa kieltää kymmenen vuoden aikana viimeisen avustuserän nostamisesta.
Yksityistielaki 85 § 2 momentti antaa ulkopuolisen liikenteen rajoittamiseen kuitenkin mahdollisuuden:
Jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä yksityistiellä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle tai liikenneturvallisuudelle, voidaan avustettavan tien käyttö kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden hyväksi kieltää tai sitä rajoittaa taikka avustettava tie sulkea. Kunnan on pyydettävä ennen tällaisen suostumuksen antamista toimivaltaiselta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta lausunto.
Mikkelin kaupunki on pyytänyt Pohjois-Savon Ely-keskukselta lausunnon yksityistielain 85 § mukaisesti 12.11.2020 (liite 1). Pohjois-Savon ELY-keskus on antanut lausunnon 7.1.2021 (liite 2). Lausunto puoltaa ulkopuolisen liikenteen rajoittamista liikennemerkein. Lausunnossa mainitaan, että tien käytön rajoittamiselle on olemassa laissa mainitut perusteet, eikä liikenteen rajoittamisesta aiheudu muille tien käyttäjille merkittävää haittaa, koska on olemassa toinen reitti ohittaa yksityistien läpiajo.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, tekninen johtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkiympäristölautakunta myöntää Kitereen yksityistien tiekunnalle tieliikennelain 71 §:n mukaisen kunnan suostumuksen liikennemerkkien asettamiseen seuraavasti:
- Kitereen yksityistien molempiin päihin liikennemerkit nro C2 (moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty) sekä tekstilliset lisäkilvet nro H24 (Tontille ajo sallittu).
- Edellä mainittujen merkkien asentamisen yhteydessä Kitereen yksityistien molemmista päistä poistetaan kuorma ja pakettiautojen läpiajon kieltävät liikennemerkit.
Koska tieliikenteen säännökset koskevat myös yksityisiä teitä, on tienpitäjän huolehdittava siitä, että tien varteen asetettavat liikennemerkit täyttävät merkeille asetetut vaatimukset. Lisäksi tiekunnan toimielimen on huolehdittava yksityistielain 50 §:n mukaisesti siitä, että tien käytön rajoittamista koskevat tiedot ovat ajan tasalla kansallisessa tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä (digiroad).
Kitereen yksityistien kunnossapitoavustus lasketaan jatkossa luokan II mukaisesti.
Päätös
Asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, että tien kunnossapitoluokitusta ei alenneta ja kaupunki ottaa tien haltuunsa ja kaavoittaaa alueen, jolloin tiestä tulee kaavatie. Esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän esitys on tullut kaupunkiympäristölautakunnan päätökseksi.