Kuvaus
Vireilletulo
Mikkelin seudun ympäristöpalveluille tehtiin 17.5.2023 ilmoitus kiinteistön Reposaari (491-561-1-57) roskaantumisesta. Ilmoituksen johdosta Ympäristöpalvelut suoritti 2.6.2023 kiinteistölle tarkastuskäynnin. Tarkastuksella havaittiin, että kiinteistöllä sijaitsevan aittarakennuksen ympärillä oli hylättynä runsaasti sekalaista kotitalousjätettä, mm. tölkkejä, roskapusseja, sanomalehtiä sekä puu- ja tekstiilijätettä. Alueella ei havaittu ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavia vaarallisia jätteitä. Roskaantunut alue oli laaja ja levittäytyi Someenjärven ranta-alueelle. Kiinteistön alue todettiin jätelain (646/2011) 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneeksi.
Kiinteistö on sekajätteen aluekeräyspisteen asiakas. Tarkastuksella tavattiin kiinteistön asukkaat ja heidän selityksensä roskaantumiselle oli, että heillä ei ole autoa, jolla viedä jätteitä aluekeräyspisteeseen.
Tarkastuskäynnin johdosta kiinteistön asukkaille lähetettiin 14.6.2023 siivouskehotus. Siivouskehotuksessa kehotttiin roskaajia suorittamaan seuraavat toimenpiteet kiinteistön Reposaari (1:57) alueella:
- Kiinteistön alueella ei saa läjittää enempää jätettä.
- Jätteitä ei saa hävittää polttamalla tai hautaamalla.
- Tarkastusmuistiossa kuvatut jätteet tulee kokonaisuudessaan siivota kiinteistön alueelta ja toimittaa ne asianmukaiset luvat omaavaan vastaanottopisteeseen (toimittamalla pienet määrät kotitaloudesta peräisin olevaa sekajätettä aluekeräyspisteeseen, suuret jätemäärät sekä puu- ja tekstiilijätteet Metsäsairila Oy:n Ristiinan pienjäteasemalle tai vaihtoehtoisesti tilaamalla kiinteistölle jätelavan ja sen poiskuljetuksen asianmukaiset luvat omaavalta toiminnanharjoittajalta).
- Tölkit tulee toimittaa pullonpalautukseen tai metallinkeräykseen.
- Mikäli kiinteistön sekajätteitä ei jatkossa pystytä toimittamaan auton puutteen vuoksi aluekeräyspisteeseen, tulee kiinteistöllä olla oma kiinteistökohtainen sekajäteastia, josta tulee laatia erillinen tyhjennyssopimus jätteenkuljetusyrityksen kanssa.
- Kiinteistöllä muodostuvat biojätteet tulee kompostoida Mikkelin kaupungin jätehuoltomääräysten mukaisessa elintarvikeperäisen biojätteen kompostointiin tarkoitetussa lämpöeristetyssä kompostorissa tai vaihtoehtoisesti biojätteiden osalta tulee laatia jätehuoltosopimus Metsäsairila Oy:n kanssa biojätteen erilliskeräyksestä (kiinteistökohtainen biojäteastia tai biojätteen aluekeräys).
Em. toimenpiteet tuli suorittaa 31.8.2023 mennessä.
Uusintatarkastus ja kuuleminen
Annetun siivouskehotuksen määräajan päättymisen vuoksi Ympäristöpalvelut suoritti kiinteistölle uuden maastokäynnin 21.9.2023. Maastokäynnillä havaittiin, että tilanne kiinteistöllä vastasi ensimmäistä tarkastuskäyntiä. Tarkastuksella toinen asianosaisista esitti selityksenä auton ja apuvoimien puutteen siivouskehotuksen noudattamatta jättämiselle. Tarkastuksen yhteydessä käytiin läpi suullisesti siivouksen käytännön toteuttamisen mahdollisuuksia. Tarkastuksen päätteeksi sovittiin, että Ympäristöpalvelut lähettää asianosaisille kuulemiskirjeen lautakuntakäsittelyä varten, johon vastaamalla he voivat esittää asiasta oman näkemyksensä sekä siivouksen toteuttamistavan ja -aikataulun. Tarkastusmuistio ja kuulemiskirje ovat tämän päätöksen oheismateriaalina.
Kuuleminen
Koska Ympäristöpalvelujen antamaa siivouskehotusta ei ollut noudatettu, Ympäristöpalvelut varasi kiinteistön asukkaille hallintolain (434/2003) 34 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n mukaisesti tilaisuuden tulla kuulluksi ja antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Kuulemisaika päättyi 2.1.2024, eivätkä asianosaiset esittäneet asiassa kirjallista selitystä.
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011): 5 §, 13 §, 72 §, 73 §, 126 §, 129 §, 139 §
Uhkasakkolaki (1113/1990): 1 §, 4 §, 6 §, 7 §, 8 §, 10 §, 12 §, 19 §, 22 §, 23 §, 24 §
Hallintolaki (434/2003): 34 §, 36 §, 43 §, 44 §, 45 §, 47 §, 60 §
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää kiinteistön Reposaari (491-561-1-57) asukkaat (OT ja AT) poistamaan kaikki kiinteistön Reposaari (1:57) alueelle hylätyt jätteet ja toimittamaan asianmukaiset luvat omaavaan vastaanottopisteeseen 31.7.2024 mennessä (päävelvoite). Velvoitettujen tulee toimittaa Mikkelin seudun ympäristöpalveluille kirjallinen todistus siitä, että em. jätteet on toimitettu asianmukaiseen vastaanotto- ja käsittelypisteeseen.
Lisäksi ympäristölautakunta kieltää asianosaisia hylkäämästä jätteitä kiinteistön alueelle tai muualle ympäristöön. Velvoitettujen tulee järjestää kiinteistön seka- ja biojätteen jätehuolto Mikkelin kaupungin jätehuoltomääräysten (hyväksytty Mikkelin kaupunkikehityslautakunnassa 23.5.2023 § 79) edellyttämällä tavalla kolmen (3) kuukauden kuluttua tämän päätöksen tiedoksisaannista (vastaanottopäivää lukuun ottamatta).
Tehoste päävelvoitteelle
Edellä antamansa päävelvoitteen tehosteeksi Mikkelin seudun ympäristölautakunta asettaa velvoitetuille jätelain 129 §:n nojalla uhan, että kiinteistön alueelle hylätyt jätteet poistetaan kiinteistön alueelta asianosaisten kustannuksella, mikäli velvoitteessa määrätty toimenpide jätetään tekemättä (teettämisuhka).
Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä eikä noudattamatta jättämiselle ole esitetty pätevää syytä, Mikkelin seudun ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 15.1 §:n nojalla määrätä teettämisuhan täytäntöönpantavaksi. Teettämistyöstä aiheutuneet kustannukset voidaan periä asianosaisilta uhkasakkolain 17 §:n mukaisesti siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perinnästä ulosottotoiminnasta on säädetty.
Kuuleminen hallintopakon täytäntöönpanosta
Mikkelin seudun ympäristölautakunta varaa samalla hallintolain 34 §:n sekä uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi velvoitteen ja sen tehosteeksi asetetun teettämisuhan johdosta sekä antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Selitystä pyydetän erityisesti siitä, onko asianosaisilla esittää pätevää syytä velvoitteen noudattamatta jättämiselle. Mahdollinen selitys liitteineen pyydetään toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille (ymparistonsuojelu@mikkeli.fi / Mikkelin seudun ympäristöpalvelut, PL 33, 50101 Mikkeli) 30.8.2024 mennessä. Määräajan noudattamatta jättäminen tai selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
Päätöksen täytäntöönpano
Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää, että päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta jätelain 139 §:n mukaisesti.
Ilmoitusvelvollisuus
Jos asianomainen kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi kiinteistönomistajan on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä Reposaari (1:57) koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätöksen perustelut
Jätteellä tarkoitetaan jätelain 5 §:n mukaisesti ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on positanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä.
Kiinteistö on todettu tarkastuksilla jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneeksi. Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).
Edelleen jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa. Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.
Kiinteistön asukkaat (roskaajat) eivät ole noudattaneet heille annettua siivouskehotusta eivätkä he ole esittäneet kirjallista selitystä kiinteistön roskaantumisesta määräaikaan mennessä. Koska asianosaiset eivät ole noudattaneet annettua siivouskehotusta, asia on valmisteltu ympäristölautakunnan päätettäväksi. Ympäristölautakunnan on perusteltua asettaa roskaajille uusi velvoite ja asettaa sen tehosteeksi uhka, että kiinteistön alueelle hylätyt jätteet poistetaan laiminlyöjien kustannuksella, mikäli velvoitteessa määrätty toimenpite jätetään tekemättä. Tällä pyritään ehkäisemään jätteistä aiheutuvaa haittaa ympäristölle ja terveydelle. Jätteet sijaitsevat aivan Someenjärven rannan läheisyydessä (aittarakennus sijaitseee noin 20 metrin etäisyydellä Someenjärvestä), mikä aiheuttaa riskin myös jätteiden kulkeutumiselle vesistöön. Lisäksi jätehuollon laiminlyönti lisää riskiä haittaeläinten (kuten rottien) lisääntymiselle, mikä voi aiheuttaa haittaa myös lähimmille naapurikiinteistöille.
Velvoite on kohdistettu kiinteistön asukkaisiin (jätteiden haltijat), jotka ovat myöntäneet olevansa vastuussa ympäristöön hylätyistä jätteistä. Kiinteistön omistaa perikunta. Teettäminen on katsottu tässä tapauksessa uhkasakkoa tehokkaammaksi tavaksi saattaa kiinteistön piha-alue sellaiseen kuntoon, että jätteet saadaan varmuudella poistettua ympäristöstä. Asetettua teettämisuhkaa ja määräaikaa harkittaessa on otettu huomioon velvoitteen noudattamiselle aiemmin asetetut määräajat sekä asianosaisten tarkastuksilla esittämät seikat, jotka vaikuttavat siivouksen käytännön toteuttamiseen.