Valmistelija
Sari Hämäläinen, ympäristötarkastaja, sari.a.hamalainen@mikkeli.fi
Kuvaus
Ympäristötarkastajalle tehtiin ilmoitus kiinteistön Salmela (491-506-2-47, Karkauksentie 254, 52830 Suomenniemi) pihamaalla olevista jätteistä. Ympäristötarkastaja ja terveystarkastaja tekivät yhdessä kiinteistölle tarkastuskäynnin 19.5.2020, jossa todettiin, että kiinteistö oli hyvin roskaantunut ja siellä havaittiin runsaasti erilaista jätettä (mm. vaarallista jätettä, vesistöön hylättyä putkijätettä, käytöstä poistettuja kodinkoneita, sekajätettä, tekstiilijätettä, ruoantähteitä ja rakennusjätettä). Kiinteistöllä oli havaittavissa myös merkkejä jätteen polttamisesta.
Kiinteistön omistajaa pyydettiin antamaan kirjallinen selvitys kiinteistölle kertyneistä jätteistä (erityisesti maalämpönesteet ja vesistössä olevat putket) ja siivouksen toteuttamisesta 31.7.2020 mennessä sekä annettiin kehotus siivota alue 31.8.2020 mennessä. Kiinteistölle tehtiin uusi tarkastuskäynti 2.7.2020, jolloin kyseistä asiakirjaa yritettiin toimittaa kiinteistön omistajalle henkilökohtaisesti, mutta asianomainen ei tullut vastaanottamaan kirjekuorta, joten se jätettiin kiinteistön postilaatikkoon ja lähettiin 2.7.2020 myös sähköpostilla, johon oli liitetty lukukuittaus. Sähköpostia ei ollut vastaanotettu 8.7.2020 mennessä. Tarkastuskäynnillä havaittiin, että kiinteistölle oli kerääntynyt lisää jätettä.
Ympäristötarkastaja toimitti 8.7.2020 Etelä-Savon käräjäoikeuden haastemiehelle pyynnön siivouskehotus toimittamisesta kiinteistön omistajalle. Haastemies on toimittanut tiedoksiantotodistuksen Mikkelin seudun ympäristöpalveluille 16.7.2020.
Ympäristötarkastaja ja terveystarkastaja tekivät kiinteistölle tarkastuskäynnin 8.9.2020, jolloin todettiin, että kiinteistön roskaantumisessa ei ollut tapahtunut muutosta: pihalla oli edelleen sekalaista jätettä, akkuja ja kemikaaleja (mm. maalämpönestetynnyrit) sekä hylätty putkijäte oli edelleen vesistössä. 2.7.2020 annettua siivouskehotusta ei siis ollut noudatettu annettuun määräaikaan 31.7.2020 mennessä. Kiinteistö oli edelleen jätelain mukaisella tavalla roskaantunut.
Kiinteistön omistaja antoi selvityksensä kiinteistölle kertyneistä jätteistä 15.4.2021, mutta annetussa selvityksessä ei otettu kantaa alueen siivoamiseen.
Ympäristötarkastajat tekivät kiinteistölle tarkastuskäynnin 2.6.2022, jolloin todettiin, että kiinteistön piha-alue on edelleen jätelain 72 §:n mukaisella tavalla roskaantunut ja jätteiden määrä on entisestään lisääntynyt. Kiinteistön alueella on mm. SER-romua, akku, kemikaaliastioita, auton romu, renkaita, rakennusjätettä ja muuta sekalaista jätettä.
PERUSTELUT
Kiinteistö on todettu tarkastuksilla jätelain mukaisella tavalla roskaantuneeksi. Jätteellä tarkoitetaan ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä.
Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto). Edelleen jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristösuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.
Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystään uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään. Asia on valmisteltu ympäristölautakunnan päätettäväksi, koska roskaaja ei ole noudattanut hänelle annettua siivouskehotusta määräaikaan mennessä.
Koska ympäristötarkastajien 2.6.2022 suorittamalla tarkastuksella todettiin, että asianosainen ei ole noudattanut hänelle annettua siivouskehotusta, on lautakunnan perusteltua asettaa uusi velvoite ja asettaa sen tehosteeksi uhka, että ympäristön pilaantumista aiheuttavat ja turvallisuutta vaarantavat jätejakeet poistetaan kiinteistön alueelta laiminlyöjän kustannuksella, mikäli velvoitteessa määrätty toimenpide jätetään tekemättä. Tällä pyritään ehkäisemään kiinteistön alueella olevista jätteistä aiheutuvaa ympäristö- ja terveysvaaraa tai -haittaa sekä yleisen turvallisuuden heikentymistä.
Velvoite on kohdistettu kiinteistön omistajaan. Teettäminen on katsottu tässä tapauksessa uhkasakkoa tehokkaammaksi tavaksi saattaa kiinteistön piha-alue sellaiseen kuntoon, että jätejakeista aiheutuvat haitat saadaan varmuudella poistettua. Asetettua teettämisuhkaa ja määräaikaa harkittaessa on otettu huomioon velvoitteen noudattamiselle aiemmin annetut määräajat.
ILMOITUSVELVOLLISUUS
Jos asianomainen kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi kiinteistönomistajan on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 § edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä Salmela koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Jätelaki (646/2011) 5 §, 13 §, 72-73 §, 75 §, 126 §, 129 §, 139 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 §, 6-8 §, 10 §, 12 §, 19 §, 22-24 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §, 43-45 §, 47 §, 60 §
Päätösehdotus
Esittelijä
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää kiinteistön Salmela (491-506-2-47) omistajan siivoamaan piha-alueelle hylätyt jätteet ja toimittamaan ne asianmukaiseen vastaanottopaikkaan 30.9.2022 mennessä. Lautakunta määrää kiinteistön Salmela omistajan toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille todistuksen siitä, mihin kiinteistöltä poistetut jätteet on toimitettu 14.10.2022 mennessä.
Tehoste velvoitteelle
Edellä antamansa velvoitteen tehosteeksi ympäristölautakunta asettaa asianosaiselle jätelain 129 §:n nojalla uhan, että ympäristön pilaantumista aiheuttavat ja turvallisuutta vaarantavat jätejakeet poistetaan kiinteistön alueelta asianosaisen kustannuksella, mikäli velvoitteessa määrätty toimenpide jätetään tekemättä (teettämisuhka). Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä, ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 15 § 1 momentin nojalla määrätä teettämisuhan täytäntöönpantavaksi. Teettämistyöstä aiheutuneet kustannukset voidaan periä asianosaiselta uhkasakkolain 17 §:n mukaisesti siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perinnästä ulosottotoimin on säädetty.
Kuuleminen hallintopakon täytäntöönpanosta
Mikkelin seudun ympäristölautakunta varaa samalla hallintolain (434/2003) 34 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n mukaisesti asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi harkitun velvoitteen ja sen tehosteeksi asetetun teettämisuhan johdosta sekä antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Selitystä pyydetään erityisesti siitä, onko esittää pätevää syytä velvoitteen noudattamatta jättämiselle. Mahdollinen selitys liitteineen pyydetään toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille (ymparistopalvelut@mikkeli.fi tai PL 33, 50101 Mikkeli) 25.10.2022 mennessä. Määräajan noudattamatta jättäminen tai selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
Päätöksen täytäntöönpano
Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta jätelain 139 § mukaisesti.