Kuvaus
Tarkastuslautakunta on esitellyt vuoden 2023 arviointikertomuksen Mikkelin kaupunginvaltuustolle 10.6.2024. Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan kaupunginvaltuusto kehottaa kaupunginhallitusta antamaan valtuustolle lokakuun 2024 loppuun mennessä kuntalain 121 §:n tarkoittaman lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta. Tarkastuslautakunta on kunnan lakisääteinen toimielin, jonka tehtävät on määritelty kuntalain (410/2015) 121 §:ssä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. valmistella valtuuston päätettäväksi tulevat hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Kuntalain 121 §:n mukaan kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta. Kyseiseen lainkohtaan liittyvässä hallituksen esityksessä todetaan, että ”hallituksen tulisi antaa valtuustolle lausunto niistä toimenpiteistä, joihin se on ryhtynyt tai päättää ryhtyä arviointikertomuksessa esitettyjen havaintojen johdosta. Käytännössä menettely saattaisi edellyttää, että hallitus pyytää alaisiltaan toimielimiltä tarvittavat vastineet arviointikertomuksesta ja kokoaisi niistä koko kuntaa koskevan kunnanhallituksen lausunnon. Tarkastuslautakunnan olisi hyvä seurata jälkikäteen arviointikertomuksessa esitettyjen suositusten perusteella toteutettuja toimenpiteitä.”
Mikkelin kaupungin ohjeistuksen mukaan kaikkien lautakuntien ja johtokuntien tuli käsitellä arviointikertomus elokuun 2024 aikana, ja ottaa omalta osaltaan kantaa siihen, edellyttääkö arviointikertomus toimenpiteitä ja miten niitä ryhdytään edistämään. Selvitykset viedään kaupunginhallituksen kokoukseen syyskuussa ja edelleen kaupunginvaltuuston kokoukseen. Tilanteessa, jossa toimielimellä ei ole kokouksia elokuussa ja palvelualueen/liikelaitoksen johto katsoo, että arviointikertomus ei edellytä ylimääräistä kokoontumista, on ollut mahdollista sopia toimielimen puheenjohtajan kanssa siitä, että toimielin ei osaltaan anna lausuntoa. Tällöin arviointikertomus viedään vain toimielimen tiedoksi seuraavaan kokoukseen.
Tarkastuslautakunnan tilinpäätöksestä 2023 antama arviointikertomus on liitteenä.
Arviointikertomuksessa on arvioitu ympäristölautakunnan taloutta ja toimintaa sivuilla 13 ja 14. Arviointikertomuksessa on tarkasteltu erityisesti yleisen terveysvalvonnan palvelusuunnitelman ja suunnitelmallisten tarkastusten toteutumista sekä eläinlääkintähuollon henkilöstön riittävyyttä. Erityisinä onnistumisina mainitaan hyvä eläinlääkäritilanne, laajan ruokamyrkytysepidemian selvittäminen yhdessä muiden toimijoiden kanssa, vesiosuuskuntien saaminen valvonnan ja säännöllisen näytteenoton piiriin ja ympäristönsuojelun perustehtävien hoitaminen haasteellisesta henkilöstötilanteesta huolimatta. Tarkastuslautakunta toteaa, että ympäristölautakunnan toimintaa ei voi arvioida pelkästään taloudellisten numeroiden valossa, vaan on otettava huomioon toiminnalle asetetut tavoitteet ja osaavan ja hyvinvoivan henkilöstön riittäminen suhteessa lautakunnan alaisten toimijoiden lakisääteisiin tehtäviin.
Tarkastuslautakunta toteaa, että strategisten tavoitteiden laadullista ja määrällistä arviointia ei ole voinut tehdä tasalaatuisesti mittarien suuren määrän ja tavoitteiden sekä mittarien epäjohdonmukaisuuden vuoksi. Jotta toimintaa voidaan arvioida, täytyy tavoitteiden ja mittareiden ajallisen, laadullisen ja määrällisen muodon olla arviointia tukevaa ja mittareiden määrän kohtuullinen. Tarkastuslautakunta suosittelee, että strategiakortteihin otetaan kohtuullinen määrä mittareita, mittarit esitetään selkeinä ja laadullisina ja tavoitteet asetetaan realistisiksi.