Kaupunkikehityslautakunta, kokous 15.10.2024

§ 100 Kaupunkikehityslautakunnan lausunto Itä-Suomen hallinto-oikeudelle ATM Metsäpalvelut Oy:n valitukseen

MliDno-2024-103

Aikaisempi käsittely

Hanna Kangasaho, metsätalousinsinööri, hanna.kangasaho@mikkeli.fi
Topi Heinänen, vs. kaupunginlakimies, topi.heinanen@mikkeli.fi
Jani Suomalainen, hankintapäällikkö, jani.suomalainen@mikkeli.fi

Mikkelin kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia taimikonhoito- ja hakkuun ennakkoraivaus palveluista metsät ja vesialueet vastuualueen käyttöön. Hankinta alitti kansallisen hankintarajan. Tarjouspyyntö oli julkaistu kaupungin pienhankintaportaalissa ja määräaikaan 31.5.2024 klo 14 mennessä saatiin tarjouksia kuudelta palveluntarjoajalta. Kaikki saapuneet tarjoukset hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailun perusteella halvimman tarjouksen jättänyt ATM Metsäpalvelu Oy valittiin voittajaksi. Päätöksenteon jälkeen yrityksen tilaajavastuutiedoissa havaittiin puutteita, jotka tuli tarkentaa ennen varsinaisen metsänhoitosopimuksen allekirjoitusta. Hankintapalvelut pyysivät moneen otteeseen yrittäjältä lisäselvityksiä kuitenkaan niitä saamatta. Yrittäjä ilmoittautui vasta prosessin aikana työnantajarekisteriin mutta kieltäytyi edelleen lähettämästä työntekijöidensä työsopimuksia nähtäville. Kaupunki on sitoutunut PEFC-sertifiointiin, jossa edellytetään, että käytetyllä työvoimalla on kirjalliset työsopimukset ja työehtosopimuksia noudatetaan. Kaupunki päätyi tänä vuonna mukaan vuosittaiseen tarkkailu auditointiin ja sieltä tuli vaatimus nähdä myös tämän yrittäjän kanssa solmittava sopimus liitteineen.

Kaupunki ei saanut selvää kuvaa hoitaako edellä mainittu yritys velvoitteet työntekijöitään kohtaan Suomen lakien vaatimalla tavalla. Selvitystyön aikana kävi myös alkuvaiheessa selväksi, ettei yrittäjä ollut tutustunut tarjoamiinsa kohteisiin lainkaan maastossa ennen tarjouksen jättämistä. Muutaman kohteen varsin alhainen hinta synnytti epäilyksen tarjoajan kyvystä suorittaa palvelu vaadittujen laatutavoitteiden puitteissa.

Edellä mainituista syistä hankintayksikkö sulki tarjoajan ulkopuolelle tarjouskilpailusta ja seuraavaksi edullisimman kokonaistaloudellisen tarjouksen tehneet valittiin voittajiksi.

ATM Metsäpalvelu Oy teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen.

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunginkehityslautakunta hylkää ATM Metsäpalvelu Oy:n oikaisuvaatimuksen.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

• Topi Heinänen, vs. kaupunginlakimies, topi.heinanen@mikkeli.fi

Itä-Suomen hallinto-oikeus on pyytänyt Mikkelin kaupunginhallitukselta lausuntoa koskien ATM Metsäpalvelut Oy:n Mikkelin kaupungin hankintapäätöksestä tekemää valitusta. Lausuntopyynnössään Itä-Suomen hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunginhallitusta hankkimaan kaupunkikehityslautakunnan lausunnon koskien kyseistä valitusta. Kaupunkikehityslautakunta on käsitellyt asian 8.7.2024 pidetyssä kokouksessa ja hylännyt ATM Metsäpalvelut Oy:n tekemän oikaisuvaatimuksen. Valittajan vaatimukset ja vaatimusten perustelut ilmenevät tämän pykälän liitteenä olevasta asiakirjasta. Itä-Suomen hallinto-oikeus on myöntänyt kaupungille lisäaikaa lausunnon antamiseen 30.10.2024. Mikkelin kaupunginhallitus tulee antamaan asiassa lausunnon Itä-Suomen hallinto-oikeudelle, jossa huomioidaan kaupunginkehityslautakunnan lausunto.

• Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Valituksen johdosta ei ole tullut esiin sellaisia seikkoja, joiden perusteella tarjous tulisi hyväksyä. Kaupunginkehityslautakunta toteaa lausuntonaan, että se vaatii kaikkien ATM Metsäpalvelut Oy:n Itä-Suomen hallinto-oikeudessa esittämien vaatimusten hylkäämistä perusteettomina.

Merkitään, että vs. kaupunginlakimies Topi Heinänen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.