Kuvaus
Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Mikkelin kaupungin välillä on solmittu yhteistyösopimus henkilökuljetusten järjestämisestä, joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmästä ja joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta. Sopimus on tullut voimaan 1.6.2020 ja se on voimassa toistaiseksi. Pohjois-Savon Ely-keskus esittää, että alueen kaupungit ja kunnat hyväksyvät Ely-keskuksen laatiman joukkoliikenteen rahoitussuunnitelman ajokaudelle 2023-2024. Yhteistyösopimukseen perustuvassa rahoitussuunnitelmassa sovitaan kunnan rahoitusosuudesta kuntalaisiaan palvelevissa ELY-keskuksen joukkoliikennehankinnoissa. Rahoitussuunnitelma tehdään vuosittain ja siinä sovitaan ajokaudelle kohdistuvien kustannusten jakamisesta. Seudun joukkoliikenteen palvelutaso voidaan turvata vuosille 2021-2025 asetettujen palvelutasotavoitteiden mukaisena vain yhteistyössä alueen kuntien kanssa.
Pohjois-Savon ELY-keskukselle joukkoliikennepalveluiden ostoon ja valtionavustuksiin myönnetty määräraha kuluvalle vuodelle 2023 on 7,925 M€ sisältäen noin 0,5 M€ lipputulokiintiötä. Myönnetty määräraha on noin 2 M€ arvioitua tarvetta pienempi. Sopeuttamistoimina ovat liikennepalveluiden karsiminen, valtionavustusten pienentäminen sekä kuntien rahoitusosuuksien nostaminen. Sopeuttamistoimia on käsitelty alueellisissa henkilöliikennetyöryhmissä. Lisäksi on järjestetty erilliset maakunnalliset kuulemistilaisuudet, joissa on esitelty alustavat laskelmat uusista kuntien kustannusosuuksista ajokaudelle 5.6.2023-2.6.2024. Käyttöoikeussopimuksiin perustuvassa kuntarajat ylittävässä liikenteessä ELY-keskuksen rahoitusosuus on ollut 80 % ja kuntien yhteenlaskettu rahoitusosuus 20 %. Kuntien rahoitusosuudesta keskuskaupungin osuus on 20 % ja jäljelle jäävä osuus jaetaan kaikille kunnille tasaosuuksin mukaan lukien keskuskaupunki. Nyt esitetään, että kuntien rahoitusosuus nousee 25 %:iin. Kustannukset jaetaan kohdekohtaisesti niiden kuntien kesken, joita kohteen liikenne palvelee. Lisäksi voi olla edellisestä poikkeavia erikseen sovittuja kustannusosuuksia. Kuntien sisäisen liikenteen kustannuksista kunnat vastaavat kokonaan. Bruttokorvaukseen perustuvassa runkoliikenteessä kuntien indeksitarkistettuja aiempia kustannusosuuksia on nostettu 5 %:lla lukuun ottamatta toimivaltaisia keskuskaupunkeja (Joensuu, Kuopio ja Mikkeli), joiden nettokustannusosuuksia on nostettu 10 %:lla. Tämä koskee vuosina 2020-2022 alkaneita sopimuksia. Keväällä 2023 kilpailutettujen 5.6.2023 alkaneiden sopimusten kustannusjakomallissa on painotettu kaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen toimivalta-alueen sisällä tehtyjen matkojen osuutta. Rahoitussuunnitelmassa esitetty kustannusjako perustuu nykyiseen ELY-keskuksen käytössä olevaan joukkoliikenteen valtion rahoituksen tasoon.
Mikkelin kaupungin rahoitusosuus koskee PoSEly-sopimusliikennettä:
Bruttoliikennesopimukset:
Mikkeli – Anttola – Puumala
Mikkeli – Otava - Hirvensalmi
Mikkeli – Kangasniemi
Mikkeli – Juva – Sulkava
Mikkeli – Juva – työmatkaliikenne
Mikkeli – Haukivuori – Pieksämäki
käyttöoikeussopimukset:
Mikkeli – Pertunmaa
Mikkeli - Mäntyharju
Kustannuksista vastaa eniten seudun keskuskaupunkina Mikkeli, koska kuntien yhteenlaskettu osuus kuntarajat ylittävän liikenteen kustannuksista on 25 % sekä jäljelle jäävä osuus jaetaan tasaosuuksin. Pohjois-Savon Ely-keskuksen hankintasopimusten joukkoliikennelinjat kuuluvat Mikkelin Waltti-lippu- ja maksujärjestelmään ja sen clearing-järjestelmien ylläpitovastuu on kaupungilla. Mikkeli - Juva - liikenteessä aloitettiin keväällä 2.5.2022 alkaen työmatkaliikenteelle erityisiä bussivuoroja. Mikkeli-Juva-välin työmatkavuoro-projekti jatkuu, mutta vähäisen matkustajamäärän vuoksi osa vuoroista lakkaa 1.9.2022 alkaen. Myös Hirvensalmen linjan vuoroista on karsittu sunnuntaivuoropari jo pois. Pohjois-Savon Ely-keskus on liikenteiden hankintasopimushintojen perusteella laskenut Mikkelin kaupungin rahoitusosuudeksi 425.332 € (sis. alv 10 %). Waltti-lipputuloja arvioidaan tuloutuvan Mikkelin kaupungille 250.000 € (sis. alv 10 %), joten kaupungin nettokustannusosuudeksi jäisi n. 180.000 € (sis. alv 10 %). Edellisen ajokauden nettokustannus oli noin 150.000 € (sis. alv 10 %). Lopullinen kaupungin kustannusosuus riippuu lipputuloista ja kaupungin ja PoSElyn väliseen yhteistyösopimuksen mukaisesti Ely maksaa lipputulokompensaatiota, jos lipputulo ei toteudu arvioidun mukaisesti. Voidaan kuitenkin katsoa, että seudulliseen liikenteeseen tulee etsiä uusia hankintatapoja sekä vuorosuunnittelua, joka vähentäisi kuntien rahoitusta. Keskuskaupunkina Mikkelin osuus edellyttää vuosittain kasvavaa rahoitusta, mutta sen vaikuttavuus joukkoliikennepalvelussa ei varsinaisesti näy. Ely-liikenteiden hankinnassa ei oteta huomioon kaluston osalta ympäristövaatimuksia, kuten kaupunki ja kunnat joutuvat hankinnoissaan vaatimaan. Rahoitusosuudella tulee saada enemmän vaikuttavuutta sekä vuorotarjontaan että kalustovaatimuksiin.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää, että Mikkelin kaupunki osallistuu rahoitusosuudella 425.332 € (sis. alv 10 %) Pohjois-Savon Ely-keskuksen Mikkelin seudun joukkoliikenteiden hankintoihin ajokaudelle 5.6.2023-2.6.2024. Keskuskaupunkina Mikkelin osuuus edellyttää vuosittain kasvavaa rahoitusta, mutta sen vaikuttavuus joukkoliikennepalvelussa ei varsinaisesti näy. Mikkelin kaupunki katsoo, että Ely-liikenteiden hankinnassa otetaan huomioon samat ympäristövaatimukset kaluston osalta kuten kuntien hankinnoilta edellytetään. Kuntien rahoitusosuudella tulee saada enemmän vaikuttavuutta sekä vuorotarjontaan että päästötöntä joukkoliikennettä.