Kaupunginvaltuusto, kokous 22.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Valtuustoaloite: Lähemäen koulun liikenneturvallisuutta parannettava

MliDno-2023-3325

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Valtuutettu Jenni Oksanen ym. esitivät 28.8.2023 valtuustoaloitteenaan otsikkoasiasta seuraavaa:

"Kouluverkon supistamisen myötä Lähemäen koulun oppilasmäärä on kasvanut (2023-2024 409 oppilasta). Koululla on nykyään entistä laajempi oppilaaksiottoalue, mutta valitettavasti liikenneturvallisuusasiat eivät ole kehittyneet samassa suhteessa.

Esimerkkinä mainittakoon vilkkaasti liikennöidyn Juvantien linja-autopysäkki kaupungin suunnasta tultaessa (kisatien ja Juvantien risteyksen läheisyydessä). Pysäkillä oppilaat eivät mahdu odottamaan, ilman että häiritsisivät kevyen liikenteen väylällä ohi liikkuvia. Muutenkin koulun linja-autopysäkit sijaitsevat Tupalan / Peitsarin / kaupungin suunnasta tullessa vilkkaasti liikennöidyn Juvantien varrella, jonka nopeusrajoitus on 50 km / h.

Lähemäen koululla on toteutettu Fiksusti Kouluun -selvitys, jossa tunnistettiin toimia aktiivisten koulumatkojen edistämiseen. Peräti 49 % vastaajista (vastaajia yli 200) ilmaisi huolensa autojen ajonopeuksista koulumatkan varrella.

Vastauksissa tuotiin myös esiin se, ettei esimerkiksi Tupalasta ole mahtunut aina bussin kyytiin ja pienille oppilaille ei riitä bussissa istumapaikka. Myöskään bussien aikataulut eivät palvele koulumatkaa (oppilaat eivät kerkeä tunneilta bussiin ilman kiirettä). Bussiaikatauluihin ja kapasiteettiin liittyvää ongelmaa on tuotu viime lukukauden aikana laajasti esiin ja esitetty siihen ratkaisuja.

Lähemäen koulun liikenneturvallisuuden parantamisen osalta ratkaisuja voisivat olla esimerkiksi (ratkaisuja esitetty lisää Fiksusti kouluun – selvityksessä):

  • Koulun bussipysäkin siirtäminen koulupäivän aikana 8-15 välillä Alakadun varteen urheilukentän pohjoispäähän (olisi huomattavasti turvallisempi lapsille, kun ko. kadulla nopeusrajoitus on 30 h / h) tai vaihtoehtoisesti
  • Vanhan Juvantien nopeusrajoituksen laskeminen 30 km / h Launialankadun ja Paukkulantien välisellä osuudella.
  • Suonsaareen menevän linja-autoreitin muuttaminen Juvantien kautta Tupalaan ja siitä Suonsaareen sekä takaisin toisinpäin
  • Linja-aikataulujen muuttaminen kaupungista lähtevien bussien osalta siten, että lähtöaika nykyiseen verrattuna myöhästettäisiin 5–10 min., jolloin oppilaat ehtisivät turvallisesti siirtyä pysäkille


Me valtuutetut esitämme, että Lähemäen koulun liikenneturvallisuutta parannetaan ja samalla tutkitaan, onko muiden koulujen oppilasmäärissä tapahtunut muutoksia, jolloin myös niiden liikenneturvallisuusolosuhteita tulisi kehittää.

Mikkelissä 25.8.2023

Jenni Oksanen

Armi Salo-Oksa, Pirkko Valtola, Suvi Kähkönen-Valtola
Jukka Härkönen, Hannu Tullinen, Jarmo Lautamäki,
Veli Liikanen, Tanja Hartonen, Mervi Eskelinen,
Jenni Tissari, Anna Reponen, Juha Ropponen,
Raine Lehkonen, Paavo Barck, Soile Kuitunen,
Petri Pekonen, Heli Kauppinen, Katriina Janhunen,
Tomi Sikanen, Eero Aho, Kati Häkkinen,
Antti Pakarinen, Juha Vuori"

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen valmisteltavaksi.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että vastaus aloitteeseen tulee käsitellä kaupunginhallituksessa viimeistään tammikuussa 2024.

Päätös

Hyväksyttiin.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunkikehityslautakunnan tulee pyytää aloitteeseen lausunto myös nuorisovaltuustolta.

Valmistelija

Eija Yli-Halkola, liikennesuunnittelija, eija.yli-halkola@mikkeli.fi

Kuvaus

Otsikon valtuustoaloitteessa esitetään Lähemäen koulun linja-autopysäkkien siirtämistä koulupäivän aikana Alakadun varteen tai vaihtoehtoisesti Juvantien nopeusrajoituksen alentamista 30 km/h Launialankadun ja Paukkulantien välisellä osuudella, Suonsaareen menevän linja- autoreitin muuttamista kulkemaan Juvantien kautta Tupalaan ja siitä Suonsaareen sekä linja- aikataulujen muutosta siten että lähtöaikaa keskustasta myöhäistetään 5–10 min. 

Juvantie on yksi Mikkelin keskustaajaman pääkaduista, jonka kautta kulkee paikallisliikenteen linja-autovuoroja. Nopeusrajoitus on 50 km/h. Juvantiellä välillä Launialankatu-Paukkulantie kevytliikenne alittaa kadun Ahokadun ja Launialankadun liittymissä. Tasossa Juvantie ylitetään koulun lähiympäristössä vain Paukkulantien liittymässä, jossa on liikennevalot ja Kisatien liittymässä saarekkeellisen suojatien kautta. Juvantien nopeusrajoitus muutetaan 40 kilometriin tunnissa Kisatien liittymän molemmin puolin.

Lähemäen koulu sijoittuu pientaloalueelle, jonka katuverkko ja liittymät eivät ole suunniteltu linja-autoille. Lisäksi paikallisliikenteen liikenteen vuorojen tulee palvella kaikkia matkustajia. Juvantien linja-autopysäkeiltä on turvalliset reitit koululle. Lähinnä Lähemäen koulua sijaitsevat linja-autopysäkit ovat Tupalan suunnalta tultaessa Ahjokadun pysäkki ja keskustan suunnasta Kisatien pysäkki. Ahjokadun pysäkiltä koululle johtaa Juvantien alittava kevyen liikenteen alikulku, Kisatien pysäkille mentäessä ei tarvitse ylittää Juvantietä. Koululaisten on mahdollista käyttää myös muita Juvantien linja-autopysäkkejä, lähimmät pysäkit sijaitsevat alle 300 metrin etäisyydellä edellä mainituista linja-autopysäkeistä. Kaikilta näiltä pysäkeiltä on turvalliset reitit koululle eikä tarvetta linja-autovuorojen reittimuutokselle ole. Tilanpuuteen vuoksi linja-autopysäkeille ei ole mahdollista rakentaa erillisiä odotustiloja.

Tupalan alueen läpi ajetaan kahdella paikallisliikenteen bussireitillä hieman eri aikataululla; Lehtolankadun linja sekä Suonsaaren linja. Linjat kohtaavat Tupalantien risteyksessä ja ovat samalla reitillä Tupalantieltä Juvantielle ja edelleen keskustaan.

Aamuisin sekä Lehtolankadulta että Suonsaaresta keskustaan saapuvat kaksi vuoroa ovat ruuhkaisimmat vuorot. Päivällä ruuhkavuorot ovat klo 12–15 välillä. Tupalan vuoroilla molemmilla linjoilla on suuri bussityyppi käytössä, jossa on 49 istumapaikkaa ja seisomakuormassa kuormitus voi olla 100 saakka. Vuorojen kuormitus riippuu viikonpäivästä eli koulujen lukujärjestyksistä. Ruuhkaisimmat päivät aiheutuvat Lyseon ja Lähemäen koulupäivän samanaikaisista alkamis- ja päättymisajoista. Bussit eivät kuitenkaan ole täynnä. Ruuhkat aiheutuvat myös matkustajakäyttäytymisestä. Istumapaikkoja ei täytetä, vaan jäädään seisomaan bussikäytävälle jo linjan alussa, jolloin bussi täyttyy seisomakuormalle jo linjan alussa. Myös kävely ja pyöräily on otettu esille. Erityisesti lyhyt koulumatka Peitsarin kaupalta Lähemäen koululle tulisi kävellä tai pyöräillä. Tupalassa Oravinharjuntien alueen koululaiset voisivat käyttää myös Suonsaaren linjan bussia, jossa on enemmän tilaa. Keskipäivällä ja iltapäivällä Lähemäen koulupäivän päättyessä, voi siirtyä käyttämään n. 20 min päästä tulevaa seuraavaa vuoroa.

Bussimatka Tupalasta Lähemäen koululle on lyhyt, kyyti on hyvää ja bussikalusto on hyvä. Tästä johtuen Tupalan linjoille ei esitetä lisävuoroja tai nykyisten vuorojen aikataulumuutoksia. Lähemäen koulun kanssa yhteistyössä on pyritty vaikuttamaan asiaan tiedotuksella.

Mikkelin kaupunki on mukana Fiksusti kouluun ohjelmassa, joka on Likes by Jamkin ja Pyöräilykuntien verkoston yhteinen koulumatkaliikkumisen edistämisen ohjelma. Vuosina 2022–2023 Mikkeli oli mukana Lähemäen koulun ja Päämajakoulun osalta. Fiksusti kouluun -ohjelma tarjoaa tietoa ja neuvoja kestävämpien ja aktiivisempien koulumatkojen suunnitteluun ja toteutukseen. Poikkihallinnollisella yhteistyöllä kouluilla on tehty koulujen liikenneympäristön kartoitukset ja selvitetty kyselyllä huoltajien näkemyksiä koulumatkojen kulkemisesta. Lopputuloksena Fiksusti kouluun ohjelmasta syntyi liikenneympäristön parantamisohjelma sekä liikkumisenohjauksen toimenpiteitä.  Liikenneympäristön toimenpiteitä tehdään liikenneturvallisuuden ja esteettömyyden parantamiseen varatulla määrärahalla.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Kerttu Hakala saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

Eija Yli-Halkola, liikennesuunnittelija, eija.yli-halkola@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi kaupunkikehityslautakunnan vastauksen valtuutettu Jenni Oksasen ym. valtuustoaloitteeseen ja toteaa asian loppuunkäsitellyksi.

Päätös

Hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi kaupunkikehityslautakunnan vastauksen valtuutettu Jenni Oksasen ym. valtuustoaloitteeseen ja toteaa asian loppuunkäsitellyksi.

Päätös

Merkittiin ja hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.