Kaupunginvaltuusto, kokous 11.11.2024

§ 105 Yöveden ja Louhiveden rantaosayleiskaavan muutos / Eskonniemi

MliDno-2023-4197

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Minna Frosti, kaavoitusinsinööri, minna.frosti@mikkeli.fi

Kuvaus

Maankäyttö ja kaupunkirakenne -yksikkö lähettää otsikossa mainitun 12. päivänä maaliskuuta 2024 päivätyn rantaosayleiskaavan muutosehdotuksen kaupunkikehityslautakunnan käsiteltäväksi.

Kaavamuutoksen on laatinut Karttaako Oy maaomistajien aloitteesta.

Alueella on voimassa Ristiinan kunnanvaltuuston 24.5.1999 hyväksymä ja Etelä-Savon ympäristökeskuksen 24.1.2003 vahvistama Yövesi – Louhivesi rantaosayleiskaava. Suunnittelualue sijoittuu Eskonniemeen, Ristiinan Päähkeen-selän eteläosaan. Suunnittelualue muodostuu Mikkelin Ristiinan Eskonniemen tilan (491-527-3-21), Kitosaaren alueen, tilan mantereen puoleisen palstan sisällä olevan tilan (491-527-3-7) alueesta sekä Eskon tilan (491-527-3-20) kahdesta palstasta, jotka sijaitsevat Eskonniemen tilan rajanaapurina sekä lähialueella.

Kaavamuutos on tullut vireille 19.12.2023 päivätyllä kirjeellä, jonka liitteenä on ollut osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavaluonnos. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) sekä kaavaluonnos olivat nähtävillä 19.12.2023. - 22.1.2024.

Määräaikaan mennessä OAS:sta ja luonnoksesta saatiin viisi lausuntoa ja yksi mielipide.

Etelä-Savon pelastuslaitoksen lausunto 11.1.2024

Etelä-Savon pelastuslaitoksella ei ole huomautettavaa kaavoituksesta.

Vastine: Merkitään tiedoksi.

Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden lausunto 16.1.2024
Liito-oravalle soveltuvan alueen rajaus jää jossain määrin epämääräiseksi (numerot 2 ja 5). Kaava-luonnoksessa liito-oravalle soveltuva alue on osoitettu merkinnällä MY, johon on liitetty määräys, jonka mukaan alueelle ei saa rakentaa ja alueen metsänhoitotoimenpiteet on tehtävä siten, että liito-oravan elinympäristöä ei heikennetä. Koska kyseessä todennäköisesti on liito-oravan lisääntymis- ja levähdysalue, Ympäristöpalvelut esittää, että metsänhoitotoimia koskeva määräys muutetaan muotoon ”alueella tehtävistä metsänhoitotoimista on pyydettävä lausunto luonnonsuojelulakia valvovalta viranomaiselta”. Lisäksi Ympäristöpalvelut esittää harkittavaksi liito-oravan lisääntymis- ja levähdysalueen merkitsemistä kaavaan luo-merkinnnällä, jolloin merkintä selkeästi erottaisi alueen muusta maa- ja metsätalousvaltaisesta alueesta, ja liito-oravan esiintymisaluetta koskevan rajauksen tarkistamista yhdessä luonnonsuojelulakia valvovan viranomaisen kanssa.

Vastine: Liito-oravaa koskevat aluerajaukset tarkistetaan vielä ja erillistä luo-merkintää voidaan soveltaa tarvittaessa ranta-asemakaavoitusvaiheessa. Muutetaan MY-alueen kaavamääräys Ympäristöpalveluiden ehdotuksen mukaiseksi. Maanomistajalla on selkeä tieto liito-oravan esiintymisestä alueella, joten esiintymät otetaan metsänhoidossa sen perusteella huomioon.

Ympäristöpalvelut esittää myös, että jätevesien käsittelyä koskeva määräys pyydetään muuttamaan muotoon: ”Mikäli kiinteistöä ei liitetä jätevesiverkostoon, noudatetaan jätevesihuollon suunnittelussa ja toteuttamisessa jätevesien puhdistuksen osalta Mikkelin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaista pilaantumiselle herkän alueen vaatimustasoa”.

Vastine: Muutetaan määräys ehdotuksen mukaiseksi.

Väyläviraston lausunto 17.1.2024

Kaava-alueella ei sijaitse Väyläviraston ylläpitämiä vesiväyliä tai niiden merkinnässä käytettäviä merenkulun kiinteitä turvalaitteita. Väylävirastolla ei ole lausuttavaa tässä kaavoituksen vaiheessa.

Vastine: Merkitään tiedoksi.

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto 17.1.2024

Matkailupalveluiden alueen kehittäminen Eskonniemessä on kannatettavaa. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa esitetty prosessi ja toimenpiteet on kaavahankkeeseen nähden hyvin mitoitetut. Kaavaluonnosta on ELY-keskuksen näkemyksen mukaan tarpeen täsmentää vielä seuraavilta osin:

RM-alueen kaavamääräykseen tulee lisätä velvoite ranta-asemakaavan laadinnasta rakennusluvan myöntämisen ehtona. Kaavaselostuksessa tulee esittää riittävät perusteet matkailupalvelujen alueen rakennusoikeuden lisäämiselle. Kaavaselostuksessa on lisäksi tarpeen arvioida, onko matkailualue kokoluokaltaan ja ominaisuuksiltaan paikallinen vai seudullinen, ts. onko kaavaratkaisu mahdollinen ilman kohteen osoittamista maakuntakaavassa.

Vastine: Lisätään ranta-asemakaavan laatimisvelvoite kaavamääräyksiin. Kaavaselostusta täydennetään kohteen paikallisten ja maakunnallisten vaikutuksien osalta.

RM-alueen kaavamääräyksessä on määrätty, että aluetta suunniteltaessa tulee huomioida erityisesti maisemalliset seikat. Määräys on hyvin tulkinnanvarainen varsinkin, kun kaavakartalla RM-alueen rakentamista on ohjattu muutoin varsin niukalti. Kaavaratkaisua tulisi tältä osin täydentää ranta-asemakaavan laadintaa ja rakentamista nyt esitettyä täsmällisemmin ohjaavaan suuntaan. Luontoselvityksessä esitetty Ukonniemen glasifluviaalitörmä on merkitty kaavaan ge-merkinnällä. Merkintään tulisi liittää muodostelman säilymisen turvaava kaavamääräys.

Vastine: Määräyksiä tarkennetaan vielä ranta-asemakaavoituksessa, jonka laatimisvelvoite kirjataan kaavamääräyksiin. RM-alueelle ei voi rakentaa pelkän yleiskaavan pohjalta. Lisätään ge-merkintään säilymisen turvaava kaavamääräys.

Kangassaaressa on vesiretkeilyyn tarkoitettu rantautumispaikka sekä laavu, joka on kaikkien käytettävissä. Kitosaari on alle 2 ha kokoinen ja vain noin 25 m levyinen saari, jonka säilyttäminen rakentamattomana ja luonnontilaisena olisi perusteltua mm. siksi, että viereisessä saaressa on retkisatama. Mikäli Kitosaareen kuitenkin osoitetaan rakennusoikeutta, tulee osoitettavan rakennusoikeuden enimmäismäärästä ja saaren säilyttämisestä mahdollisimman luonnontilaisena määrätä yleiskaavamääräyksessä.

Vastine: Kitosaareen ei ole suunnitteilla merkittävää rakentamista. Saaren tarkemmasta rakennusoikeudesta määrätään ranta-asemakaavavaiheessa, kun alueen suunnitelmat tarkentuvat.

Liito-oravan elinpiiri, jolla on todettu lajin lisääntymis- ja levähdyspaikkoja (hävittämis- ja heikentämiskielto, LSL 78§) on osoitettu kaavaluonnoksessa MY-alueena. Myös riittävät puustoisina säilytettävät kulkuyhteystarpeet on merkitty kaavaan. MY-alueen rajausta sekä kaavamääräystä tulee tarvittaessa tarkentaa asemakaavoitusvaiheessa.

Vastine: Tarkennetaan MY-alueen rajausta vielä tarvittaessa asemakaavavaiheessa. Ympäristöpalvelut on esittänyt, että kaavaan tulisi harkita myös luo-merkintää osoittamaan liito-oravan elinympäristöä. Muutos toteutetaan tarvittaessa ranta-asemakaavaan.

Suunniteltu matkailupalvelujen alue sijoittuu kokonaisuudessaan Parkatinkankaan pohjavesialueelle, jonka veden laadun turvaaminen on avainasemassa kaavamuutoksen hyväksyttävyyttä arvioitaessa. Pohjavesiä koskee ympäristönsuojelulain 17 §:n mukainen pohjaveden pilaamiskielto. Kaavamääräyksessä on varsin hyvin huomioitu pohjavesien turvaaminen. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan matkailupalvelujen alueelle tulee antaa kaavamääräys, jossa edellytetään, että alueen rakennukset tulee liittää vesi- ja viemäriverkostoon. Tämä on perusteltua pohjavesialueelle sijoittuvan suuren rakennusoikeuden määrän vuoksi.

Vastine: Vaikutukset pohjaveteen ovat keskeisessä osassa kaavoitusta. Rakennukset on tarkoitus liittää vesi- ja viemäriverkostoon, jonka valmius on jo alueella olemassa. Lisätään vielä tarkentava kaavamääräys yleiskaavaan.

Suunnittelualueella osittain sijaitsevan voimalinja osalta tulee kartalla tai kaavamääräyksessä huomioida, että maakuntakaavassa kyseessä on voimajohtokäytävää osoittava merkintä, ei yksittäistä voimajohtoa koskeva merkintä. Yleiskaavassa on tämän vuoksi turvattava myös uusien voimajohtojen sijoittamismahdollisuudet ko. voimajohtokäytävään.

Vastine: Energiayhtiöltä on selvitetty johtoaukean ja suojavyöhykkeiden todelliset leveydet ja ne tullaan huomioimaan kaavaratkaisussa. Täydennetään karttaa ja kaavamääräyksiä sekä selostusta tältä osin.

Kaavassa on asetettu lisäksi tavoitteeksi tutkia maastossa havaitut muinaismuistot museoviranomaisen vaatimalla tavalla siten, ettei niiden muinaismuistolain mukainen suojelu ole enää jatkossa tarpeen. Museoviranomainen on myöntänyt suunnittelualueella sijaitsevia muinaisjäännöksiä koskevan kajoamisluvan. Lupaa koskeva selvitys on vielä kesken. Selvityksen tulokset tulee huomioida museoviranomaisen ohjeistuksen mukaisesti yleiskaavan muutosprosessissa ennen kuin kaava viedään hyväksymiskäsittelyyn.

Vastine: Kaivauksista on neuvoteltu museoviranomaisten kanssa helmikuussa 2024. Sen pohjalta museoviranomainen on tehnyt uudet muinaismuistorajaukset muinaismuistorekisteriin. Sovittiin, että rekisteritietoja sovelletaan yleiskaavaehdotuksessa. (kts. lisäksi lausuntovastine Riihisaari – Savonlinnan museolle).

Riihisaari – Savonlinnan museon lausunto 22.1.2024

Mikroliitti Oy tutki lokakuussa 2023 Ukonniemessä kuusi kuoppajäännöstä. Kaivaushavaintojen perusteella niistä neljä arvioitiin hiilihaudoiksi, joiden ajoitustulokset sijoittuvat merovingiajalta modernin ajan lopulle asti. Yksi kuoppajäännöksistä on viikinkiajalle ajoittuva keittokuoppa ja yksi mahdollisesti moderni hiili- tai tervahauta. Ajoitustuloksissa on huomioitava, että ajoitetut puuhiilet voivat olla peräisin kelopuista, jolloin ajoitustulos voi olla huomattavastikin vanhempi kuin niiden polttoajankohta. Kaavaluonnoksen selostuksen mukaan Ukonniemeen on tarkoitus toteuttaa Arkkitehtitoimisto Kari Lappalaisen suunnitelman mukainen matkailu- ja lomarakennus. Mikroliitti Oy:n tutkimuksen mukaan sen alueella on hiilihauta, joka radiohiiliajoituksen perusteella on 600-luvulta. On mahdollista, että ajoitettu puu on peräisin kelopuusta, joten hiilihaudan todellinen ikä voi olla huomattvasti nuorempi. Tämä ei kuitenkaan selviä ilman lisätutkimuksia, joita ei voi tehdä ennen sulan maan aikaa. Ajoitustulosten perusteella Ukonniemen rakentamisen sijoittumista on vielä mietittävä maanomistajan, kaavoittajan, Museoviraston ja alueellisen vastuumuseon kesken. Eskonniemen osalta arkeologista tutkimustarvetta ei ole. Kaavamuutosalueella ei sijaitse tunnettuja rakennusperintökohteita. Kaavasuunnitelmasta ei ole rakennetun kulttuuriympäristön osalta huomautettavaa.

Vastine: Lausunnon ja kaivausraportin tiimoilta on pidetty työpalaveri maakuntamuseon ja Museoviraston edustajien kanssa helmikuussa 2024. Neuvottelun perusteella museoviranomaiset ovat tehneet säästettävien alueiden rajaukset muinaismuistorekisteriin. Työneuvotteluissa on todettu, että Ukonniemen rannan osalta tutkimukset ovat olleet riittäviä, eikä mahdollisesti ensisijaisen rakennushankkeen kaivauskohdetta ole ollut siten tarpeen viedä rekisteriin. Kohteet päivitetään rekisteritietojen pohjalta. Rajauksia voidaan tarvittaessa tarkentaa vielä ranta-asemakaavoituksessa.

Mielipide A 12.1.2024

Huomautus liittyy helikopterin aiheuttamaan meluun, joka häiritsee jo nyt. Lisääntyykö helikopterin käyttö matkailualueen laajennuksen ja sitä myötä matkailijamäärien kasvaessa? Tällä hetkellä helikopteri laskeutuu/nousee lähellä Hankataipaleenlahden ja Pöyrypohjan salmea, Eskonniemen eteläosassa kaavaluonnos RM-6 alueella. Nousun ja laskun aikana helikopterin aiheuttama melu on kova. Huomauttajan tontti sijaitsee Eskonniemen eteläpuolella, jossa on useita lomakiinteistöjä sekä muuta vakituista asutusta. Huomautuksessa pyydetään huomioimaan myös tämä asia jo tulevaisuuttakin ajatellen.

Vastine: Helikopterista aiheutuva melu otetaan huomioon alueen käytössä ja jatkosuunnittelussa. Alueella on nykyisin laskeuduttu juuri Eskonniemen kiinteistön eteläosan tasanteelle, joka sijoittuu kaavan RM-alueelle. Jatkossa laskeutuminen pyritään järjestämään toiselle puolelle kiinteistöä. Alueelle ei ole tulossa suuria matkailumääriä, vaan kyseessä on enemmänkin yksityinen matkailukäyttö, joten liikennemäärät alueella eivät tule helikopterilentojen osalta jatkossakaan olemaan erityisen merkittäviä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se hyväksyy alustavasti Yöveden ja Louhiveden rantaosayleiskaavan muutoksen tiloilla Eskonniemi 491-527-3-21, Esko 491-527-3-20 (osa) sekä tilalla 491-527-3-7, asettaa sen julkisesti nähtäville ja pyytää siitä lausunnot rakennusvalvonnalta, Mikkelin seudun ympäristöpalveluilta, Museovirastolta, Riihisaari – Savonlinnan museolta, Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta ja Etelä-Savon pelastuslaitokselta.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Minna Frosti, kaavoitusinsinööri, minna.frosti@mikkeli.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy alustavasti Yöveden ja Louhiveden rantaosayleiskaavan muutoksen tiloilla Eskonniemi 491-527-3-21, Esko 491-527-3-20 (osa) sekä tilalla 491-527-3-7, asettaa sen julkisesti nähtäville ja pyytää siitä lausunnot rakennusvalvonnalta, Mikkelin seudun ympäristöpalveluilta, Museovirastolta, Riihisaari – Savonlinnan museolta, Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta ja Etelä-Savon pelastuslaitokselta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että kaavoitusinsinööri Minna Frost selosti asiaa kaupunginhallitukselle ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Valmistelija

Minna Frosti, kaavoitusinsinööri, minna.frosti@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaavaehdotus oli nähtävillä 5.6.2024-5.8.2024. Nähtävilläoloaikana saatiin kolme lausuntoa ja yksi muistutus.

Etelä-Savon pelastuslaitoksella ei ollut huomautettavaa.

Etelä-Savon ELY-keskus lausunnossa 5.8.2024 toteaa, että liito-oravat on huomioitu riittävästi ottaen huomioon, että alueelle laaditaan lisäksi yksityiskohtaisempi ranta-asemakaava. Liito-oravan huomiointia koskeviin kaavamerkintöihin tulee selvyyden vuoksi laittaa näkyviin, että lajin lisääntymis- ja levähdyspaikkoja koskee luonnonsuojelulain 78 §:n mukainen hävittämis- ja heikentämiskielto.  Maisemallisesti paikallisesti arvokkaalle alueen osalle (maP) olisi hyvä jo yleiskaavassa esittää maankäyttöä ja maisemanhoitoa koskevat määräykset tai suositukset.

Lisäksi ELY-keskus huomauttaa kaavasta annettuun mielipiteeseen viitaten, että Ilmailulain 76 §:n mukaan ilma-aluksen lentoonlähtöön ja laskeutumiseen saa käyttää vain tilapäisesti muuta paikkaa kuin ilmailulain mukaista lentopaikkaa. Ranta-asemakaavan laadinnan yhteydessä tulee asianmukaisesti selvittää lentotoiminnan vaikutukset, osoittaa tarvittaessa toimintaa koskevat kaavamerkinnät ja -määräykset sekä selvittää ilmailuviranomaiselta, edellyttääkö lentotoiminta ilmailuviranomaisen lupaa. Myös lentotoiminnan osalta on erityistä huomiota kiinnitettävä siihen, että toiminta tapahtuu pohjavesialueella.

Vastine:
Lisätään kaavamääräyksiin luonnonsuojelulain 78 § mukainen hävittämis- ja heikentämiskielto.  Lisätään maisemallisesti paikallisesti arvokkaalle alueen osan määräykseen suositus: ”Alue suositellaan pidettäväksi puustoisena”. Tarkempi maankäyttö ja sen ohjaus ratkaistaan joka tapauksessa vielä asemakaavassa. Lentotoimintaan liittyvä asia merkitään tiedoksi. Vaikka lentotoiminta onkin alueella tilapäistä, on tarvittaessa jatkossa mahdollista selvittää ranta-asemakaavoituksen yhteydessä lentotoiminnan vaikutukset ja sitä koskevat tarkemmat määräykset ja merkinnät.

Riihisaari – Savonlinnan museon lausunnossa 5.8.2024 todetaan, että kiinteä muinaisjäännös on merkitty pistemäisinä kohteina merkinnällä sm ”Muinaismuistoalue” ja asianmukaisella suojelumääräyksellä. Arkeologisten tutkimusten ajoitustuloksista on huomioitava, että ajoitetut puuhiilet voivat olla peräisin kelopuista, jolloin ajoitustulos voi olla huomattavastikin vanhempi kuin niiden polttoajankohta. Tutkittujen kuuden pistemäisen kohteen muinaismuistolain mukainen suojelu poistui kaivausten myötä ja kahdeksan kohdetta rajattiin muinaisjäännösrekisterin aiempaa suppeammilla aluerajauksilla.

Riihisaari – Savonlinnan museo muistuttaa myös, että kiinteät muinaisjäännökset on otettava huomioon alueen asemakaavoituksessa rakennuspaikkojen sijoittelussa ja alueelliselta vastuumuseolta on pyydettävä lausunto asemakaavasta ja mahdollisista poikkeusluvista. On myös huomioitava, että muinaismuistolain 14 § mukaan, jos maata kaivettaessa tai muuta työtä suoritettaessa tavataan lain 2 § mukainen kiinteä muinaisjäännös, jota aikaisemmin ei ole tunnettu, on työ heti keskeytettävä ja työn johdon viipymättä saatettava asia Museoviraston tietoon tarpeellisia toimenpiteitä varten. Kiinteät muinaisjäännökset on otettava huomioon alueen asemakaavoituksessa rakennuspaikkojen sijoittelussa ja alueelliselta vastuumuseolta on pyydettävä lausunto asemakaavasta ja mahdollisista poikkeusluvista. On myös huomioitava, että muinaismuistolain 14 § mukaan, jos maata kaivettaessa tai muuta työtä suoritettaessa tavataan lain 2 § mukainen kiinteä muinaisjäännös, jota aikaisemmin ei ole tunnettu, on työ heti keskeytettävä ja työn johdon viipymättä saatettava asia Museoviraston tietoon tarpeellisia toimenpiteitä varten.

Vastine:
Merkitään tiedoksi. Kiinteät muinaisjäännökset otetaan huomioon myös asemakaavoituksessa ja rakennuspaikkojen sijoittelussa.

Kaavaehdotuksesta jätetyssä muistutuksessa viitataan kaavaselostukseen kohtaan 5.6 Sosiaaliset vaikutukset: ”Alueella ei ole yleistä virkistyskäyttöä, vaan suunnittelualue on lähinnä kaava-alueen tilojen käytössä. Virkistyskäyttöön on kuitenkin alueen ulkopuolella merkittävästi alueita, jotka ovat tavanomaisen maa- ja metsätalouden käytössä. Käytännössä alueita on erityisesti suunnittelualueen eteläpuolisilla alueilla. Virkistystä palvelee myös alueen edustalla sijaitseva yleinen vesialue, joka palvelee niin ikään jokaisenoikeuksien perusteella tapahtuvaa virkistystä, joka voi olla esim. soutelua ja vaikkapa onkimista. Se tulee toki tapahtua alueella, joka on tarpeeksi kaukana olemassa olevista rakennuksista ja pihapiireistä, ns. kotirauhan piirissä olevista alueista." Muistuttajat kysyvät, miksi tässä ei lainkaan mainita rantautumista ja uimista. Paljon näillä alueilla liikkuneiden muistuttajien mukaan Päähkeenselän, läntisen Louhiveden ja näiden välisillä alueilla on vain muutamia vapaita hiekkarannan pätkiä näihin tarkoituksiin. Ukonniemen tyvi, johon pääsee tietäkin pitkin ja Kitosaari ovat kaksi näistä.

Vastine:
Vesistöllä liikkuminen on tulevaisuudessakin jokaisenoikeuksien piirissä mahdollista; selostuksessa mainitaan tästä esimerkkinä soutelu ja onkiminen. Nyt suunnittelun kohde on kuitenkin yksityisten maanomistajien alue, eikä julkinen uimaranta tai rantautumispaikka. Alue on toiminut jo vuosikymmenien ajan Sampo-konsernin ja sittemmin uusien yksityisten omistajien lomailukäytössä. Myös tulevaisuudessa alueelle on suunnitteilla yksityistä matkailutoimintaa.

Vähäiselle virkistyskäytölle on muistutuksen mukaan syynsä: nykyisen omistajatahon toimesta vuosia (~20) sitten Eskonniemeen ja Kitosaareen pystytettiin pitkälle näkyviä räikeitä "Yksityisalue. Pääsy kielletty!" kylttejä. Pitkällisen vaivannäön jälkeen Kitosaaren kylteissä lukee enää "Yksityisalue". Eskonniemen kyltit ovat entisellään. Muistuttajien mukaan jokaisen oikeutta aiheettomasti rajoittavat kyltit ovat lainvastaisia ja omistajataho on pyrkinyt keinotekoisesti laajentamaan kotirauhan piiriin kuuluvaa piha-aluetta koko Eskonniemen (M-merkintä) alueelle lukuisilla rakenteilla ja rakennuksilla sekä Kitosaareen pihakalusteilla (luontoselvityksessä mainitun penkkiryhmän lisäksi siellä on ollut muutakin). Vilkkaimpana aikanakaan Kitosaaressa ei ole näkynyt näiden toimien jälkeen paljon ihmisiä.

Vastine:
Kitosaari sijaitsee lähellä mannerta ja Eskonniemen aluetta ja maanomistaja on pyrkinyt osoittamaan alueen olevan yksityisomaisuutta. Kyseessä ei ole yleiseen virkistäytymiseen tarkoitettu alue. Saareen rantautujat ovat viritelleet mm. nuotiota, mikä ei ole jokaisenoikeuden alaista toimintaa ja mistä syystä käyttöäkin on pyritty kyltein rauhoittamaan. Maanomistaja voi päättää ottaa ranta-alueita laituri-, rakennus- tai muuhun käyttöön, jolloin niille syntyy pihapiirin suoja. Jokaisenoikeuteen perustuva liikkuminen tai toisen mailla rantautuminen ei kuitenkaan saa aiheuttaa haittaa tai häiriötä, jolloin kyse ei ole enää jokaisenoikeudella toteutettavasta toiminnasta. Kitosaaren tulevaisuus ratkaistaan tarkemmin asemakaavoitusvaiheessa, mikä on mainittu myös kaavamääräyksissä. Nyt yleiskaavassa saari on osoitettu merkinnällä E (erityisalue), jolla on sallittu talousrakennustyyppinen rakentaminen.

Rakennusoikeuden kolminkertaistaminen on muistuttajien mielestä hyvin arveluttavaa, kun huomioi Eskonniemen tilanomistajatahon aiemmat toimet ja sen kuinka vähän vapaita rantoja alueella on (nyt niitä on sulkeutumassa lähes kilometri lisää). Erityisesti Kitosaaren kaavamuutos vaikuttaa perusteettomalta. Kaavaehdotuksessa ja sen selvityksissä ei ole mainintaa siitä, että Eskonniemi ja Kitosaari kuuluvat Kangassaaren ja sen pohjoispuolisten matalikkojen kanssa samaan geologiseen muodostelmaan (jääkauden sulamisvirta) ja muodostavat maisemakokonaisuuden. Muistuttajat kysyvät, näinkö Saimaa Geoparkia edistetään. Lisäksi muistutuksen mukaan Eskonniemen lukuisat rakennukset ja rakennelmat (sekä kieltokyltit) ovat maiseman pilaamisen lisäksi ilmeisen luvattomia M-merkintäalueella. Muistuttajat ehdottavat, että Kitosaaren rakennusoikeus hylätään ja myös, että harkitaan rantautumisoikeuden säilyttämistä Ukonniemen ja Eskonniemen välissä.

Vastine:
Kyseessä on matkailukäyttöön kaavoitettu alue, jolloin rakennusoikeuden määrä voi olla merkittävästikin suurempi, kuin yksittäisen rakennuspaikan osalta. Lisäksi alueen rakennusoikeuden määrässä ollaan kuitenkin linjassa matkailutoimintaan osoitettujen alueiden kanssa Etelä-Savon alueella (mm. Heimari, Sahanlahti, Pistohiekka, Järvisydän). Eskonniemeen osoitettava rakennusoikeus on näitä kaikkia pienempi ja väljempi. Vapaan rannan osuuksia tulee alueella säilymään jatkossakin, vaikkakaan aluetta ei ole tarkoitettu edelleenkään yleiseen käyttöön, kuten matkailutoimintaa harjoittavilla alueilla ei yleensäkään. Rannan rakentamattomat osuudet tarkentuvat ranta-asemakaavalla. Alue on jo aiemmin osoitettu matkailutoimintaan, joten uudesta asiasta ei ole kyse. Matkailutoimintaa on järkevää ja kehittää alueella, johon toiminta on jo aiemmin keskittynyt. Geologiset arvot on otettu kaavaehdotuksessa huomioon. Rannan arvokas harjumuodostuma on osoitettu omalla merkinnällään (ge). Myös maisemallisesti arvokas niemenkärki (merkintä maP) on osoitettu kaavakartalle.

Eskonniemen yleiskaavaan saadun palautteen perusteella tehtävät muutokset ovat pieniä tarkennuksia ja koskevat yksityistä etua ja ne on saatettu maanomistajan tietoon. Tämän perusteella kaavaehdotuksen asettaminen uudelleen nähtäville ei ole tarpeen (maankäyttö- ja rakennusasetus 32 §) ja kaava voidaan viedä hyväksymiskäsittelyyn.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy Yöveden ja Louhiveden rantaosayleiskaavan muutoksen koskien tiloja Eskonniemi 491-527-3-21, Kitosaaren aluetta, tilaa 491-527-3-7 sekä Eskon tilan 491-527-3-20 kahta palstaa.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy Yöveden ja Louhiveden rantaosayleiskaavan muutoksen koskien tiloja Eskonniemi 491-527-3-21, Kitosaaren aluetta, tilaa 491-527-3-7 sekä Eskon tilan 491-527-3-20 kahta palstaa.

Tiedoksi

Etelä-Savon Ely-keskus, Riihisaari-Savonlinnan museo, muistutuksen jättänyt