Kaupunginhallitus, kokous 27.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 121 Mikkelin kaupungin infran konsulttipalveluiden puitejärjestely 2023-2025 (optio 2 v)

MliDno-2022-5366

Valmistelija

  • Sari Hämäläinen, kehitysinsinööri, Sari.M.Hamalainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Hankinnan taustaa

Mikkelin kaupunki (jäljempänä ”Tilaaja”) pyysi 22.12.2022 HILMA -ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi julkaistulla hankintailmoituksella MliDno-2022-5366 tarjouksia avoimella menettelyllä toteutettavasta Mikkelin kaupungin infran konsulttipalvelun puitejärjestelyn hankinnasta. Hankintailmoituksen julkaisi Mikkelin kaupungin hankintapalvelut.

Hankinnasta tehdään 24 kk:n sopimus alkaen 1.5.2023 ja määräaikaisen keston jälkeen sopimuksia voidaan jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella. Mikkelin kaupunki päättää optiovuosien käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä ja ilmoittaa siitä asianosaisille. Hankinnan kokonaiskustannus on arviolta, kaikki osa-alueet 1-13, yhteensä noin 2 milj. euroa optiokaudet huomioiden.

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä käytettiin hankintalain 32 §:n mukaista avointa hankintamenettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta.

Tarjouspyyntö on julkaistu 22.12.2022 HILMA- ilmoituskanavan ja tarjouspalvelun kautta. Tarjouspyyntöä koskevat kysymykset oli esitettävä 12.01.2023 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiin vastattiin 25.1.2023 mennessä. Hankinta- asiakirjat ovat olleet hyväksyttävänä Kaupunkikehityslautakunnassa 13.12.2022.

Hankinnan jakaminen osiin

Koko hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu
  • 5. Osa-alue: Liikennevalojen isännöinti
  • 6. Osa-alue: Ympäristötekniset konsulttipalvelut
  • 7. Osa-alue: Purettavan kiinteistön kartoitukset ja valvonta
  • 8. Osa-alue: Kaupunkimittaukset
  • 9. Osa-alue: Infrahankkeiden maastotyöt
  • 10. Osa-alue: Siltaisännöinti
  • 11. Osa-alue: Työmaavalvonta
  • 12. Osa-alue: Vihertöiden valvonta
  • 13.Osa-alue: Turvallisuuskoordinaattori


Tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan 8.2.2023 klo 12.00 mennessä seuraavat yritykset:

AFRY Finland Oy (FI06259056)

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu
  • 6. Osa-alue: Ympäristötekniset konsulttipalvelut
  • 7. Osa-alue: Purettavan kiinteistön kartoitukset ja valvonta
  • 9. Osa-alue: Infrahankkeiden maastotyöt


A-Insinöörit Civil Oy (FI01135548)

  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu


Destia Oy, Asiantuntijapalvelut (FI21630263)

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu


FCG Finnish Consulting Group Oy (1940671-3)

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu
  • 6. Osa-alue: Ympäristötekniset konsulttipalvelut


Geopalvelu Oy (0719989-2)

  • 9. Osa-alue: Infrahankkeiden maastotyöt


Maanmittauspalvelu Puttonen Oy (1582494-2)

  • 8. Osa-alue: Kaupunkimittaukset
  • 9. Osa-alue: Infrahankkeiden maastotyöt


Proxion Plan Oy (FI22615698)

  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu


Rakennuttajatoimisto HTJ Oy (1514298-4)

  • 11. Osa-alue: Työmaavalvonta
  • 13. Osa-alue: Turvallisuuskoordinaattori


Ramboll Finland Oy (FI01011975)

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu
  • 5. Osa-alue: Liikennevalojen isännöinti
  • 6. Osa-alue: Ympäristötekniset konsulttipalvelut
  • 7. Osa-alue: Purettavan kiinteistön kartoitukset ja valvonta
  • 8. Osa-alue: Kaupunkimittaukset
  • 9. Osa-alue: Infrahankkeiden maastotyöt


Sipti Environment Oy

  • 6. Osa-alue: Ympäristötekniset konsulttipalvelut


Sitowise Oy (2335445-0)

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu
  • 5. Osa-alue: Liikennevalojen isännöinti
  • 6. Osa-alue: Ympäristötekniset konsulttipalvelu
  • 7. Osa-alue: Purettavan kiinteistön kartoitukset ja valvonta
  • 10. Osa-alue: Siltaisännöinti
  • 11. Osa-alue: Työmaavalvonta
  • 13. Osa-alue: Turvallisuuskoordinaattori


Suomen GPS-Mittaus Oy (0961185-2)

  • 9. Osa-alue: Infrahankkeiden maastotyöt


Sweco Finland Oy (2661738-3)

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu
  • 9. Osa-alue: Infrahankkeiden maastotyöt
  • 10. Osa-alue: Siltaisännöinti


VSU maisema-arkkitehdit Oy (1480434-1)

  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat


UPPA Traffic Oy (FI22782701)

  • 5. Osa-alue: Liikennevalojen isännöinti


Traficon Oy (3694368-3)

  • 5. Osa-alue: Liikennevalojen isännöinti


Welado Oy (FI21680391)

  • 11. Osa-alue: Työmaavalvonta
  • 13: Osa-alue: Turvallisuuskoordinaattori


WSP Finland Oy (FI08754165)

  • 1. Osa-alue: Aluesuunnittelu
  • 2. Osa-alue: Katu- ja vesihuollon suunnittelu
  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat
  • 4. Osa-alue: Liikennesuunnittelu
  • 5. Osa-alue: Liikennevalojen isännöinti
  • 6. Osa-alue: Ympäristötekniset konsulttipalvelu
  • 7. Osa-alue: Purettavan kiinteistön kartoitukset ja valvonta
  • 10. Osa-alue: Siltaisännöinti


VSU maisema-arkkitehdit Oy (FI0000000000)

  • 3. Osa-alue: Viherympäristösuunnitelmat

 

Osa-alueen 12. Vihertöiden valvontaan ei saatu yhtään tarjousta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen 

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Tarjouspyyntöön osallistuneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset. 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi menettelyssä tarkistaa tarjousten vaatimustenmukaisuuden ja vertailla tarjoukset ennen poissulkemisperusteisiin (hankintalain 80 § ja 81 §) tai soveltuvuusvaatimuksiin kohdistuvaa tarkistamista. Hankintalain 79 §:n 2 mom. mukaan sopimusta ei voi tehdä sellaisen tarjoajan kanssa, joka olisi tullut sulkea menettelystä 80 §:n nojalla tai joka ei täytä soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitettyjen yritysten soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä ja todennut, että tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö on tarkastanut ennen hankintapäätöstä tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset. Valittujen yritysten tulee ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimittaa rikosrekisteriote lain mukaan vastuuhenkilöiden osalta sekä yhteisösakko-ote yrityksen osalta.

Tarjousten vertailu 

Valintaperusteena oli sekä laadullinen että hinnallinen arviointi.

Laadun arvostelun on suorittanut työryhmä, johon ovat kuuluneet: paikkatietopäällikkö, suunnittelupäällikkö, liikennesuunnittelija, kaupungininsinööri, yhdyskuntatekniikan valvoja, kaupunginpuutarhuri ja kehitysinsinööri.

Valinnan perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on tilaajan kannalta hinta - laatusuhteeltaan paras. Kaikilla tarjoajilla oli pääosin riittävät tekniset valmiudet, välineet ja erityisosaamista kaupungin tarpeisiin. Laadun arvosteluun ovat vaikuttaneet mm. seuraavat seikat: referenssien sopivuus, työkokemus sekä toimintakuvauksen sisältö.

Kaikissa toimintakuvauksissa arvostettiin vuorovaikutusta, työn selkeää organisointia ja aikataulutusta sekä riskien tunnistamista. Pisteytystä laski mm. konkreettisten esimerkkien, ratkaisujen tai oma-aloitteellisuuden tai kaluston kuvauksen puute.

Tarjoajien referenssejä ja toimintakuvauksia arvioitiin suhteessa toisiin tarjouksiin sekä tilaajan edellyttämiin vaatimuksiin. Arviointi toteutettiin manuaalisesti; arvostettiin monipuolisia, Mikkeliin sopivia hyviä referenssejä, henkilöiden sopivuutta nimettyyn työtehtävään, henkilön työtehtävien selkeä kuvaus kyseessä olevassa toimenkuvassa ja työkokemuksessa huomioitiin myös nuorempien suunnittelijoiden esille tuominen. Mikäli toimijan tekemä kokemusvuosien arviointi on väärä, pisteytystä on korjattu vähentämällä kyseisen tehtävän pisteytystä.

Pisteitä on annettu vähemmän myös, mikäli henkilöreferensseissä ei ole tilaajan edellyttämällä tavalla vähintään viittä (5) ilmoitettua referenssitoteutusta, jossa tilaajana on kunta tai kaupunki, tai suhteessa toisiin verrattuna runsaasti viimeaikaista kokemusta laajoista tehtäväkokonaisuuksista ja vastaavista toimeksiannoista hyväksyttäviä henkilöreferenssejä on ollut vähemmän kuin 10 kpl.

Osa-alueella 8 Kaupunkimittaukset hintakriteerit ja automaattisesti laskettavat työkokemuspisteet ratkaisivat pisteytyksen niin, ettei toiselle sijalle jääneellä tarjoajalla ollut enää mahdollista nousta manuaalisesti annettavilla laatukriteeripisteillä ensimmäiselle sijalle. Näin ollen molemmille tarjoajille annettiin täydet pisteet manuaalisesti laskettavista laatukriteereistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Mikkelin kaupungin sähköisessä arkistossa.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy Mikkelin kaupungin infran konsulttipalvelun puitejärjestelyyn 2023-2025 puitetoimittajat osa-alueisiin seuraavasti:

Osa-alueen 1 puitejärjestelyyn valitaan enintään neljä (4) puitetoimittajaa. Osa-alueeseen 1 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            Ramboll Finland Oy
  •       2.            FCG Finnish Consulting Group Oy
  •       3.            AFRY Finland Oy
  •       4.            Sitowise Oy


Osa-alueen 2 puitejärjestelyyn valitaan enintään neljä (4) puitetoimittajaa. Osa-alueeseen 2 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            Proxion Plan Oy
  •       2.            Ramboll Finland Oy
  •       3.            FCG Finnish Consulting Group Oy
  •       4.            Sitowise Oy


Osa-alueen 3 puitejärjestelyyn valitaan enintään neljä (4) puitetoimittajaa. Osa-alueeseen 3 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            VSU maisema-arkkitehdit Oy
  •       2.            Proxion Plan Oy
  •       3.            FCG Finnish Consulting Group Oy
  •       4.            WSP Finland Oy


Osa-alueen 4 puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) puitetoimittajaa. Osa- alueeseen 4 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            FCG Finnish Consulting Group Oy
  •       2.            Ramboll Finland Oy
  •       3.            Sitowise Oy


Osa-alueen 5 puitejärjestelyyn valitaan vain yksi toimija, yritys tai toiminimi sopimuskaudeksi. Osa-alueeseen 5 esitetään valittava seuraava yritys:

  •       1.            Traficon Oy


Osa-alueen 6 puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) puitetoimittajaa. Osa-alueeseen 6 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            Sipti Environment Oy
  •       2.            Ramboll Finland Oy
  •       3.            FCG Finnish Consulting Group Oy

 
Osa-alueeen 7 Purettavan kiinteistön kartoitukset ja valvonta, puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) puitetoimittajaa. Osa-alueeseen 7 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            Afry Finland Oy
  •       2.            Ramboll Finland Oy
  •       3.            Sitowise Oy
  •       4.            WSP Finland Oy


Osa-alueen 8 puitejärjestelyyn valitaan vähintään kaksi (2) toimittajaa. Tarjouksia saatiin kahdelta toimittajalta. Osa-alueeseen 8 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            Maanmittauspalvelu Puttonen Oy
  •       2.            Ramboll Finland Oy


Osa-alueen 9 puitejärjestelyyn valitaan enintään 4 toimittajaa. Osa-alueeseen 9 esitetään valittavaksi yritykset seuraavassa etusijajärjestyksessä:

  •       1.            Ramboll Finland Oy
  •       2.            Maanmittauspalvelu Puttonen Oy


Osa-alueen 10 puitejärjestelyn siltaisännöintiin valitaan vain yksi toimija, yritys tai toiminimi sopimuskaudeksi. Osa-alueeseen 10 esitetään valittavaksi seuraava yritys:

  •       1.            Sitowise Oy


Osa-alueen 11 puitejärjestelyn työmaavalvontaan valitaan vain yksi toimija, yritys tai toiminimi sopimuskaudeksi. Osa- alueeseen 11 esitetään valittavaksi seuraava yritys:

  •       1.            Welado Oy


Osa-alueen 13 puitejärjestelyn turvallisuuskoordinaattoriksi valitaan vain yksi toimija, yritys tai toiminimi sopimuskaudeksi. Osa- alueeseen 13 esitetään valittavaksi seuraava yritys:

  •       1.            Welado Oy

 

Lisäksi kaupunginhallitus oikeuttaa kaupungininsinöörin allekirjoittamaan puitesopimukset osa-alueittain edellä hyväksyttyjen toimittajien kanssa sekä valtuuttaa päättämään optiovuosien käytöstä.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjoajat Cloudian kautta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

1 OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu,
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi,
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian käsittelemiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Osoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 43314
Puhelinnumero: 029 56 43300
Markkinaoikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava: 

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinatuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on toimitettava osoitteeseen:

Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus
Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.