Kaupunginhallitus, kokous 12.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 46 Henkilökohtaisen työsuorituksen arviointi ja henkilökohtainen lisä

MliDno-2023-4129

Valmistelija

  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi
  • Petri Mattila, henkilöstöjohtaja, petri.mattila@mikkeli.fi

Kuvaus

Työsuorituksen arviointi ja henkilökohtainen lisä Mikkelin kaupunki (KVTES, TS, TTES, LS liite 5) 

Työ- ja virkaehtosopimusten (KVTES, TS TTES, LS ja muusikot) sopimusmääräysten mukaan henkilökohtaisia lisiä maksetaan pääsääntöisesti työsuorituksen arvioinnin perusteella. Myös Mikkelin kaupungilla henkilökohtaisten lisien maksaminen perustuu työsuorituksen arviointijärjestelmään, jossa työntekijät voivat itse vaikuttaa työsuorituksellaan henkilökohtaisen lisän muodostumiseen. Kaupunginhallitus on kokouksessaan 24.5.2004 §292 tehnyt päätöksen henkilökohtaisen työsuorituksen arvioinnin käyttöönotosta. 

Henkilökohtainen lisä on toistaiseksi voimassa oleva palkanlisä, jonka vuoksi työsuorituksen arvioinnin tulee perustua pitkäkestoiseen keskimääräistä parempaan työssä suoriutumiseen ja odotukset ylittävään suoriutumiseen useamman arviointitekijän kohdalla, jotta henkilökohtaista lisää voidaan esittää maksettavaksi. Työsuorituksen arviointiin perustuvaa henkilökohtaista lisää voidaan esittää maksettavaksi, kun työsuorituksen kokonaisarvioinnissa saavutetaan taidot/työsuoritus on vähintään hyvällä tasolla ja korkeampi henkilökohtainen lisä voidaan esittää maksettavaksi, kun työsuorituksen kokonaisarvioinnissa saavutetaan erittäin hyvä tai erinomainen taso. Lähtökohtaisesti n. 90 % henkilöstöstä sijoittuu odotuksia vastaavalle tasolle, joka on työsuorituksena täysin riittävä ja osoittaa, että työntekijä tai viranhaltija suoriutuu onnistuneesti juuri siitä työstä, johon hänet on palkattu. Kokonaisarvioinnin jäädessä odotuksia vastaavan tason alle tulee työntekijän tai viranhaltijan ja esihenkilön sopia yhdessä toimenpiteistä, joilla suoritustasoa pyritään nostamaan odotuksia vastaavalle tasolle. 

Mikkelin kaupungin henkilökohtaisen työsuorituksen arviointijärjestelmää on uudistettu yhdessä pääsopijajärjestöjen pääluottamusmiesten kanssa ja uudistettu järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön 1.3.2024 lukien. Uudistuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa arviointeja, lisätä avoimuutta sekä liittää osaksi kehityskeskusteluja. Arviointiprosessi suoritetaan esihenkilöiden toimesta. Esihenkilöt koulutetaan palautekeskustelun käymiseen sekä lomakkeiston käyttöön helmikuun 2024 aikana. Koulutuksen avulla pyritään varmistamaan arvioinnin objektiivisuus, tasapuolisuus ja eri esihenkilöiden suorittaman arvioinnin yhteismitallisuus. Kaupungin TVA ryhmä koordinoi yhteismitallisuutta. 

Arvioitavia tekijöitä on kolme: Työntulokset ja työstä suoriutuminen, ammatinhallinta ja osaaminen sekä yhteistyökyky. Esihenkilöiden osalta arvioidaan lisäksi esihenkilö- ja johtamistaitoja. Työsuoritusta arvioivat esimiehet. Olennaista on, että arvioitsija tuntee hyvin arvioitavan työntekijän tehtävät ja työsuorituksen. Arvioinnin tulee olla objektiivista ja tasapuolista ja eri esimiesten suorittaman arvioinnin yhteismitallista myös saman työnantajan eri yksiköissä.  

Uudistetun järjestelmän käyttöönottoon tarvittava rahoituksesta osa katetaan 1.6.2024 jaettavasta järjestelyerästä. Kannustavuuden lisäämiseksi on järjestelyerien lisäksi sovittu, että eläköityneiltä tai irtisanoutuneilta viranhaltijoilta/työntekijöiltä vapautuva henkilökohtaisen lisän osuus tarkistetaan kolme kertaa vuodessa ja vapautuva henkilökohtaisen lisän määrä jaetaan uudelleen. Uudistus sinänsä ei lisää palkkakustannuksia. 

Henkilökohtaista lisää jaetaan vakinaisessa palvelussuhteessa oleville ja ensimmäinen työsuorituksen arviointi voidaan tehdä, kun palvelussuhde on kestänyt 6 kuukautta. Vuosittain työsuorituksen arviointi käydään läpi kehityskeskustelujen yhteydessä. 

Yksittäistä henkilöä koskevat työsuorituksen arvioinnit ovat salassa pidettävää tietoa, ja niistä saa antaa tietoa vain asianomaiselle itselleen tai henkilölle, joka palkka-asioiden valmistelun tai päätöksenteon takia tarvitse niitä työtehtävissään.  

Vuoden 2025 alusta siirrytään OVTES sopimusalan osalta nyt hyväksyttävänä olevaan työsuorituksen arviointiin. 

Henkilöstöpalvelut esittää käytyihin neuvotteluihin perustuen, että henkilökohtaisen työsuorituksen arviointi otetaan käyttöön 1.3.2024 lukien edellä selvitetyllä tavalla. Henkilöstöpalvelut antaa edelleen lisä- ja täsmentäviä ohjeita henkilökohtaisen lisän käytöstä, jonka ohella asiaa käsitellään järjestelyvaraneuvottelujen yhteydessä sekä tarvittaessa muutoinkin sopijajärjestöjen paikallisten edustajien kanssa. Mikäli järjestelmää on tarpeen muuttaa olennaisilta osin, saatetaan asia kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy henkilöstöpalveluiden esityksen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.