Kaupunginhallitus, kokous 10.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 90 Kaupunginhallituksen lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi hankintalain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta

MliDno-2025-339

Valmistelija

  • Janne Skott, taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä rikosrekisterilain  b §:n muuttamisesta. Työ- ja elinkeinoministeriön asettama hankintalainsäädännön muutoksia vlamistellut työryhmä päätti työnsä 30.11.2024 ja luovutti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksensa työ- ja elinkeinoministeriölle tammikuussa 2025. Uudistettujen lakien on suunniteltu tulevan voimaan 1.1.2026. Lausuntopyyntö ja kommentoitava työryhmän mietintö ovat oheismateriaalina. Poikkeuksellisesti työryhmän mietintöön on jätetty useamman työryhmän työskentelyyn osallistuneen tahon (mm. valtiovarainministeriö, kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä Kuntaliitto) eriävä mielipide. 

Luonnos Mikkelin kaupungin lausunnosta on liitteenä.

Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 11.3.2025 sähköisen lausuntopalvelusivuston kautta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa liitteen mukaisen lausunnon työ- ja elinkeinoministeriölle.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että lausunnon sivulla 7 oleva lause "Ensisijaisesti Mikkelin kaupunki katsoo, että koko sidosyksiköiden omistusvaatimusta koskeva lakiuudistus tulisi hylätä." poistetaan. 

Lisäksi Jarno Strengell esitti, että lisätään seuraava lause liitteeseen luonnos lasunto hankintalain muutokseen: ”Ensisijaisesti Mikkelin kaupunki katsoo, että koko sidosyksiköiden omistusvaatimusta koskeva lakiuudistus tulisi hylätä” sivuille 7.

Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin esitystä, se raukesi.

Merkitään, että Jarno Strengell jätti asiasta eriävän mielipiteen. 

Eriävä mielipide

  • Jarno Strengellin eriävä mielipide:

    Sidosyksiköiden vähimmäisomistusta koskeva vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen ja on vaikeasti toteutettavissa. Hallitus kaventaa kuntien itsehallintoa, jos se rajoittaa niiden mahdollisuutta päättää toimintojensa järjestämisestä. Lakiesitys pakottaisi purkamaan noin 200 toimivaa, lainmukaista yhtiötä ympäri Suomen, vaikka mitään syytä purkamiselle ei ole. 

    Etenkin pienet ja syrjäiset kunnat joutuvat muutoksen myötä vaikeaan tilanteeseen sekä osaajapulan että heikon markkinatilanteen vuoksi.  Suurille kaupungeille uudistus aiheuttaisi paljon työtä, vaikka niillä onkin osaamista ja resursseja palveluiden järjestelemiseen uudelleen. Vähimmäisomistusvaatimus vaarantaa ja osin myös kokonaan lopettaa seudullisen yhteistyön palveluiden järjestämisessä. Sidosyksikkönä toimivat yhtiöt ovat tärkeitä kuntien varautumisen näkökulmasta, koska palveluita on tuotettava myös silloin, kun se ei ole yksityisen sektorin näkökulmasta kannattavaa. Ehdotettu muutos vaikuttaisi massiivisesti esimerkiksi jätehuollon järjestämiseen. Suomen kaikissa kuntien yhteisesti omistamista 26 jätehuollon yhtiöstä kaikkiaan 24 yhtiössä on alle 10 prosentin omistusosuuksia.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.