Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 31.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 Saimaanportin yhtenäiskoulun kalustaminen

MliDno-2022-6169

Valmistelija

  • Seija Manninen, opetusjohtaja, Seija.Manninen@sivistys.mikkeli.fi
  • Marko Paukkunen, vt. hankintapäällikkö, marko.paukkunen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 23.1.2023 päättänyt, §13 Saimaanportin yhtenäiskoulun kalustaminen, että Saimaanportin yhtenäiskoulun ensikertaisen kalustuksen kokonaismäärärahaksi 1,0 miljoonan euron sijasta 1,7 miljoonaa euroa. 
Summasta 0,55 miljoonaa euroa kohdistuu vuodelle 2023 ja 1,15 miljoonaa euroa vuodelle 2024. Irtokalustuksen osuus kokonaismäärärahasta on yhdeksänsataa tuhatta (900.000) euroa, alv 0%.

Hankinnan kohteena on Mikkelin Saimaanportin yhtenäiskoulun irtokalusteiden hankinta ja niihin liittyvät asennuspalvelut. Yhtenäiskouluun tulee tilat 850 oppilaalle ja 120 henkilökunnan työntekijälle. 
Koulun oppilaat ovat 1-9 luokkien ala- ja yläkoululaisia. Lisäksi kouluun tulee tilat nuorisotoimelle ja oppilashuollolle. Hankinnan sopimuskausi on alustavan suunnitelman mukaan 2.10.2023 - 30.6.2023.

Hankinta toteutetaan käänteisenä kilpailutuksena ns. ”ranskalainen urakka”, jossa hankinnan maksimihinta on määritelty etukäteen.
Hankittava kalustus ja siihen liittyvä muu sisustus on hinnaltaan kahdeksansataaviisikymmentä tuhatta (850.000) euroa, alv 0 %. 
Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi (1) toimittaja. Valitun toimittajan kanssa hankinnasta tehdään erillinen hankintasopimus.

Hankinnan laajuuden vuoksi hankintayksikkö päätti käyttää kilpailutuksessa ostopalveluna ulkopuolista konsultointipalvelua, joka ostettiin kaupungin sidosyksikkö Sansia Oy:ltä.

Hankinnasta on tehty hankinnan erityispiirteiden tunnistaminen, joka sisältää yritysvaikutusten arvioinnin.

Hankintaprosessin kulku
          
1. Markkinavuoropuhelu

Markkinavuoropuhelun tavoitteena on saada tietoa ja kuulla kiinnostuneiden yritysten toiveita tarjouspyynnön sisällöstä.
Hankintayksikkö julkaisi hankinnasta tietopyynnön 17.4.2023, jossa mahdollisia tarjoajia pyydettiin kommentoimaan tietopyynnön liitteenä olevia dokumentteja. 
Markkinavuoropuhelun seurauksena hankinta päätettiin toteuttaa käänteisenä, jolloin tarjojat tekevät tilojen kalustuksen suunnittelun ja tarjousvertailu perustuu ainoastaan laadun arviointiin.

2. Hankintailmoitus I

Mikkelin kaupunki on pyytänyt tarjouksia Saimaanportin yhtenäiskoulun irtokalusteiden hankinnasta tarjouspyynnöllä MliDno-2022-6169.
Hankintamenettely oli avoin EU-hankinta. Hankinnasta lähetettiin avoin EU-hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 28.4.2023 ja tarjouspyyntö oli saatavilla sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. 

3. Hankinnan keskeyttäminen

Hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöä kahdesti 6.5.2023 ja 12.5.2023. Korjausten jälkeen tulleista tarjoajien lisätietokysymyksistä kävi ilmi, että tarjouspyyntö oli edelleen tulkinnanvarainen ja sisälsi useita ristiriitaisuuksia tarjouspyyntöasiakirjojen välillä. Tämän johdosta hankintamenettely keskeytettiin. 

4. Hankintailmoitus II

Mikkelin kaupunki julkaisi uuden hankintailmoituksen Saimaanportin yhtenäiskoulun irtokalusteiden hankinnasta samalla diaarinumerolla MliDno-2022-6169.
Hankintamenettely oli avoin EU-hankinta. Hankinnasta lähetettiin avoin EU-hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 12.6.2023 ja tarjouspyyntö oli saatavilla sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjousten jättämisen määräaika oli 11.8.2023.

Tarjousten vertailut

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät aakkosjärjestyksessä:

  • Isku Interior Oy 
  • Lekolar-Printel Oy
  • Martela-Keskus Offimar Oy
     

Kaikki tarjouksen jättäneet tarjojat hyväksyttiin tarjousvertailuun.

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Laatuvertailussa parhaat pisteet saanut tarjoaja valitaan Saimaanportin yhtenäiskoulun uusien irtokalusteiden sopimustoimittajaksi, koska hintatekijät on otettu huomioon asettamalla kalustehankinnalle kattohinta.

Kalusteiden laatuvertailun ja kokonaissuunnitelman arvioinnin teki 10-henkinen arviointiryhmä, joka koostui hankintapalveluiden ja sivistyksen ja hyvinvointipalveluiden asiantuntijoista. Lisäksi tarjousten vertailussa käytettiin tukena Sansia Oy:n hankinta-asiantuntijaa, joka on vaitiolovelvollinen. Hankinnan tasavertaisuuden varmistamiseksi laatuvertailun suorittivat samat henkilöt kaikkien saapuneiden tarjousten osalta. 

Päätöksen peruste
Mikkelin kaupunkikonsernin hankintasääntö 2021 (KH 10.5.2021 § 192)
Mikkelin kaupunkikonsernin hankintasäännön liite A (KH 17.4.2023 § 157)

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta päättää liitteenä olevan arviointipöytäkirjan perusteella, että Saimaanportin yhtenäiskoulun irtokalustus siihen liittyvine palveluineen hankitaan Isku Interior Oy:lta heidän 11.8.2023 jättämän tarjouksen perusteella.

Hankinta maksetaan perusopetuksen yhteisistä vuodelle 2024 varatuista investointimäärärahoista.

Tehty päätös ei muodosta vielä sopimusta, vaan se syntyy erillisen sopimusasiakirjan allekirjoituksella.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa. Tarjoajille päätöksestä tiedotetaan Cloudian kautta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkittiin muutos käsittelyjärjestykseen,​ jonka mukaan tämä pykälä käsiteltiin pykälän 86 (Muut asiat) esittelyn jälkeen.

Merkitään, että opetusjohtaja Seija Manninen ja rehtori Susanna Savander selostivat asiaa kasvatus- ja opetuslautakunnalle.

Merkitään, että rehtori Susanna Savander poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, talouspalvelut, hankintapalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

1 OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Mikkelin kaupunki/Kasvatus- ja opetuslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu,
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi,
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian käsittelemiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Osoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 43314
Puhelinnumero: 029 56 43300
Markkinaoikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava: 

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinatuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on toimitettava osoitteeseen:

Mikkelin kaupunki/Kasvatus- ja opetuslautakunta
Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.