Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 31.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 83 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2022, kasvatus- ja opetuslautakunta

MliDno-2023-1068

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan on mm. valmisteltava valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioitava, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunta antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Tarkastuslautakunnan käytännön arviointityö muodostuu mm. arviointisuunnitelman laati­mi­sesta, ar­vioin­timenetelmien valitsemisesta, vi­ran­haltijoiden ja luottamushenkilöiden kuulemisista kokouksissa sekä esityslistojen ja pöy­täkirjojen lukemisesta. Ensisijaisesti arviointi suoritetaan arvioita­van vuo­den ti­lin­päätöksen ja siihen sisältyvän toimintakertomuksen perus­teella. Tarkastuslautakunta on vuoden 2022 arviointia varten kuul­lut ko­kouksissaan kaupungin viranhaltijoita.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jarmo Lautamäki, jarmo@jarmolautamaki.fi

Tarkastuslautakunta linjaa vuoden 2022 arviointikertomuksen valmisteluprosessia ja sisältöasioita sekä lautakunnan työskentelytapaa ja työnjakoa.

Päätös

Tarkastuslautakunta kävi keskustelua arviointikertomuksen valmisteluprosessista ja sisältöasioista sekä työskentelytavasta ja työnjaosta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jarmo Lautamäki, jarmo@jarmolautamaki.fi

Tarkastuslautakunta aloittaa vuoden 2022 arviointikertomuksen laatimisen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi pöytäkirjaan merkittiin, että arviointikertomuksen valmistelua ja laatimista jatketaan 4.4.2023 klo 16.00 kaupungintalolla lautakuntien kokoushuoneessa pidettävässä työkokouksessa, jossa lautakunnan jäsenille jaetaan allekirjoitettu tilinpäätös 2022.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jarmo Lautamäki, jarmo@jarmolautamaki.fi

Tarkastuslautakunta jatkaa vuoden 2022 arviointikertomuksen laatimista.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kuvaus

Tarkastuslautakunta jatkaa vuoden 2022 arviointikertomuksen laatimista ja allekirjoittaa sen tässä kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jarmo Lautamäki, jarmo@jarmolautamaki.fi

Tarkastuslautakunta

  • saattaa vuoden 2022 arviointikertomuksen kaupunginvaltuustolle tiedoksi
  • esittää kaupunginvaltuustolle, että se kehottaa kaupunginhallitusta antamaan valtuustolle lokakuun 2023 loppuun mennessä kuntalain 121 §:n tarkoittaman lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta:

  • saattaa vuoden 2022 arviointikertomuksen kaupunginvaltuustolle tiedoksi
  • esittää, että kaupunginvaltuusto kehottaa kaupunginhallitusta antamaan valtuustolle lokakuun 2023 loppuun mennessä kuntalain 121 §:n tarkoittaman lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Päätös

Merkittiin ja hyväksyttiin. 

Merkitään, että pykälät 84, 85 ja 86 käsiteltiin samanaikaisesti.

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Tarkastuslautakunnan tilinpäätöksestä 2022 antama arviointikertomus on luettavissa liitetiedostosta. Kaupunginhallituksen on raportoitava kaupunginvaltuustolle toimenpiteet, joihin arviointikertomuksessa esitettyjen epäkohtien, kysymysten ja selvityspyyntöjen johdosta on ryhdytty. Selvitykset viedään kaupunginhallituksen kokoukseen syyskuussa ja edelleen kaupunginvaltuuston kokoukseen. Valmiiden, lautakuntien omalta osaltaan käsittelemien vastausten tulee olla kirjattuna annettuun asiakirjapohjaan 1.9. mennessä.

Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan osoittanut seuraavan kysymyksen kasvatus- ja opetuslautakunnalle: ”Kuinka päiväkoti- ja kouluverkon rakenne suhteessa asuinalueiden vetovoimaan ja tasa-arvoon vaikuttaa kaupungin perheiden elämään? Päiväkoti- ja kouluverkon toimivuus on oleellisessa osassa myös työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisessa.”

Sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen palveluverkko tulee tulevaisuudessa supistumaan. Vertailun vuoksi jo palveluverkkoa tiivistäneessä Lappeenrannassa on 14 kunnallista ja 7 yksityistä päiväkotia ja Mikkelissä 23 kunnallista ja 14 yksityistä päiväkotia. Myös kouluverkko on Lappeenrannassa supistunut. Yksikkökoko ja tätä kautta matka varhaiskasvatuspalveluun tulee kasvamaan ja ennen kaikkea haja-asutusalueella koulukuljetusmatkat ovat jo pidentyneet. Palvelun tasa-arvoa on myös palvelun laadukkuus. Pienissä yksiköissä ei pystytä takaamaan kaikkea samaa kuin suuremmissa yksiköissä. Esimerkkinä esiopetusryhmä voi tällä hetkellä olla joko 1 lapsi tai 21 lasta. Kaikki aktiviteetit liikunnasta ruokailuun toteutetaan eritavoin. Päiväkotien ja koulujen sijoittumisesta johtuen toisista asuinalueista voi tulla vetovoimaisempia kuin toisista. Perheet voivat toisaalta valita varhaiskasvatuspaikan koko tarjonnasta asuinpaikastaan huolimatta. Tavoitteena tulee olla, että palveluverkkosuunnittelussa pyritään siihen, että kunkin alueen koulut ja päiväkodit ovat lähekkäin. Tämä mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön koulun ja päiväkodin välillä ja helpottaa perheiden logistiikkaa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta antaa edellä olevan vastauksen tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2022.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.