Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 23.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 29 Toimintakertomus ja tilinpäätös 2022/kasvatus- ja opetuslautakunta

MliDno-2022-5950

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain mukaan tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Toimintakertomus on osa kuntalain määrittelemää tilinpäätöstä.

Toimintakertomuksessa annetaan tiedot kunnan toiminnan kehittymistä koskevista tärkeistä seikoista. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen.  Lautakuntien, johtokuntien ja taseyksiköiden sekä konserniyhtiöiden on annettava toimintakertomuksen tiedot torstaihin 23.2.2023 mennessä.

Toimintakertomuksen rakenne

  • Palvelusuunnitelman toteutuminen: talousarviossa 2022 päätetyn toimielimen palvelusuunnitelman toteutuminen raportoidaan tässä osiossa olennaisuuden periaatetta noudattaen. Raportoinnissa on mainittava, mitä osaa suunnitelmasta ei ole toteutettu ja miksi. Lisäksi on annettava arvio merkittävistä todennäköisistä tulevista muutoksista (yhtiöittäminen, palvelurakennemuutos).
  • Talouden toteutuminen ja olennaiset poikkeamat: talouden toteutuminen analysoidaan siten, että muodostuu kokonaiskuva toimielimen taloudellisesta tuloksesta. Toimielimen on tilinpäätöksessä raportoitava olennaiset poikkeamat ja annettava selvitys tulojen alituksista sekä menojen ylityksistä.
  • Valtuustoon nähden sitovien tavoitteiden raportointi: valtuustoon nähden sitovat tavoitteet raportoidaan toimielimen ohjelmakorteilla.
  • Tunnusluvut: tunnuslukujen osalta raportoidaan TP2021 / TA2022 / TP2022 ja Toteutuma-%. Jos tunnusluvuissa on olennaisia poikkeamia, poikkeamista on annettava tiivis tekstimuotoinen selvitys.
     

Suoritetaulukot: palvelumäärissä tapahtuneet toiminnan lisäykset ja vähennykset sekä niiden syyt raportoidaan Keskeiset tapahtumat kaudella -tekstikentässä.

Yksikkökustannuksien kasvun syyt on myös raportoitava.

Yhteenvetona vuoden 2022 toiminnan toteutumisesta voidaan todeta, että

  • Muutetussa talousarviossa lautakunnan alaisia toimintakuluja vähennettiin 821 000 euroa.
  • Lautakunnan toimintatuotot olivat 5 266 800 euroa ja ne alittivat muutetun talousarvion 153 300 euroa. Toimintakulut olivat 92 693 800 euroa ja ne ylittivät muutetun talousarvion 420 400 euroa. Toimintakate on 87 427 000 euroa ja se muodostui näin ollen 573 700 euroa muutettua talousarviota heikommaksi.
  • Lautakunnan alaiset toimintatuotot alittuivat merkittävästi kotikuntakorvauksissa (noin -305 000 euroa) ja päivähoitomaksuissa (noin -364 200 euroa), kun taas tuet ja avustukset kertyivät huomattavasti muutettua talousarviota paremmin (noin 463 400 euroa). Toimintakulut ylittyivät 420 400 euroa muutettuun talousarvioon verrattuna. Toimintakuluissa henkilöstökulut ylittyivät noin 1 miljoonaa euroa. Tästä ylityksestä 416 300 euroa muodostuu yleishallinnon sihteerien siirtymisestä 1.8.2022 alkaen tulosalueiden henkilöstöksi – tämä määräraha on sisäisissä palveluiden ostoissa. Myös ennakoitua suuremmat sijaistarpeet ja ukrainalaisten lasten koulunkäyntijärjestelyt kasvattivat henkilöstökuluja.
  • Hallinnon toimintatuotot alittivat talousarvion noin 22 700 euroa ja toimintakulut alittuivat lähes 9 700 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen lähes 13 000 euroa talousarviota heikommaksi; "Harrastamisen Mikkelin malli - Oma juttu kaikille"-hankkeen käynnistämistä vuoden alussa rajoitti edelleen koronatilanne ja osa hankkeelle myönnettyä hankerahoitusta jouduttiin palauttamaan.
  • Varhaiskasvatuksen toimintatuotot ylittivät talousarvion noin 9 500 euroa ja toimintakulut ylittyivät 631 000 euroa. Toimintakate oli noin 621 500 euroa muutettua talousarviota heikompi. Päivähoitomaksutuottoja kertyi ennakoitua vähemmän. Henkilöstökulut ylittyivät lähes puolella miljoonalla eurolla, myös lasten kotihoidon tuki ylittyi. Kustannussäästöä syntyi mm. kuljetuskustannuksista, ruokapalveluista ym. palvelujen ostoista.
  • Perusopetuksen toimintatuotot alittivat talousarvion 141 500 euroa: kotikuntakorvauksia (tuloja) kertyi arvioitua merkittävästi vähemmän, kun taas tukia ja avustuksia saatiin talousarviota enemmän. Toimintakulut ylittivät muutetun talousarvion lähes 162 500 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen noin 304 000 euroa muutettua talousarviota heikommaksi.
  • Lukiokoulutuksen toimintatuotot kertyivät lähes talousarvion mukaisina, ne ylittyivät noin 1 200 euroa. Toimintakulut alittivat muutetun talousarvion noin 363 300 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen 364 500 euroa talousarviota paremmaksi.
     

Selonteko sisäisen valvonnan ja riskein hallinnan järjestämisestä on annettu erillisellä lomakkeella.

Kaupunginvaltuustolle esitetään hyväksyttäväksi toimintatulojen alitus 153 000 euroa perusopetuksen kotikuntakorvauksiin ja toimintakulujen ylitys 420 400 euroa varhaiskasvatuksen henkilöstökuluihin.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy toimintakertomuksen liitteen mukaisena ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Lisäksi lautakunta valtuuttaa talouspalvelut tekemään tilinpäätökseen tarvittaessa teknisiä korjauksia. Mahdollisesti tehdyt korjaukset tuodaan tiedoksi lautakunnalle kaupunginhallituksen tilinpäätöskäsittelyn jälkeen.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi toimintatulojen alituksen 153 000 euroa (perusopetuksen kotikuntakorvaukset) ja toimintakulujen ylityksen 420 400 euroa (varhaiskasvatuksen henkilöstökulut).

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään,​ että kaupunginhallituksen edustaja Pirkko Valtola poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Talouspalvelut, kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.