Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 17.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 107 Talouden seuranta 10/2022/kasvatus- ja opetuslautakunta

MliDno-2022-1445

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kasvatus- ja opetuslautakunnan vuoden ensimmäinen laaja talouden seuranta 3/2022 on esityslistan julkaisemisen aikaan vielä valmisteilla ja se toimitetaan lautakunnan jäsenille ennen lautakunnan kokousta ja liitetään liitteeksi tähän pykälään.

Sivistysjohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät kokouksessa talouden toteuman 1-3/2022 ja talousennusteen kuluvan vuoden talouden toteumasta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.

Merkitään, että talouden seuranta 3/2022 liite, joka on toimitettu jäsenille ennen kokousta, liitettiin pöytäkirjaan.

Merkitään, että kaupunginhallituksen edustaja Pirkko Valtola poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi
Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Talousarvion 2022 mukaisesti kaupunginvaltuustolle raportoidaan kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta vähintään kolme kertaa vuodessa (KV 13.12.2021 § 187, talousarviokirjan kappale 2.4). Kaupunginhallitukselle taloudesta raportoidaan tarvittaessa useammin.

Maaliskuun lopun toteuman perusteella tehtävässä seurannassa raportoidaan henkilöstön määrän kehitys ja talouden toteutuminen sekä ne toiminnalliset muutokset, jotka ovat jo tiedossa.

Heinäkuun lopun toteuman mukaisessa seurantaraportissa esitetään talouden ja henkilöstömäärän kehityksen lisäksi ohjelmakorteissa määriteltyjen tavoitteiden toteutuminen ja tunnusluvut sekä tytäryhtiöille talousarviossa asetettujen tavoitteiden seuranta. Lokakuun seurantaraportoinnissa esitetään henkilöstön määrän kehitys ja talouden seuranta, joiden lisäksi lauta- ja johtokuntien tulee hakea mahdolliset lisämäärärahansa viimeistään lokakuun seurantaraportoinnin yhteydessä.

Mikkelin kaupungin talousarvion toteutumisennuste on esitetty osana liitteenä olevaa talouden seurantaraporttia. Kaupungin talouden arvioidaan päätyvän noin 4 miljoonan euron alijäämään. Ennuste on noin 0,7 miljoonaa parempi kuin 4,7 miljoonaa alijäämäiseksi laadittu talousarvio.

Ennustetta on parantanut Palvelut- ja tulevaisuus -säästöohjelman mukaiset määrärahaleikkaukset, jotka kaupunginvaltuusto vahvisti 28.3.2022 § 44. Lisäksi verotuloennuste on kohentunut noin 2,4 miljoonalla eurolla.

Essoten kuntalaskutusennuste kuitenkin arvioidaan tässä vaiheessa 6,45 miljoonaa euroa talousarviota korkeammaksi, jolloin kustannuksia leikkaavat toimenpiteet eivät riitä kääntämään ennustetta ylijäämäiseksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi talouden seurantaraportin 31.3.2022 tilanteesta.

Lisäksi kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja elinvoimapalveluiden talouden seurantaraportin.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että vt. talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginhallitukselle. 

Merkitään, että vt. talousjohtaja Tiia Tamlander, kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä ja sivistysjohtaja Virpi Siekkinen poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi talouden seurantaraportin 31.3.2022 tilanteesta.

Päätös

Merkittiin.

Merkitään, että vt. talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginvaltuustolle.

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Talousarvion 2022 mukaisesti kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle annetaan selvitys talouden ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta 7/2022 seurannan yhteydessä. Heinäkuun seurannassa raportoidaan talouden toteutuman lisäksi myös strategisten ohjelmien seuranta talousarviossa 2022 esitettyjen ohjelmakorttien muodossa.

Seurantaraportin osat ovat

  • johdon analyysi
  • talouden toteuma- ja ennustetiedot
  • ohjelmakortit
  • suoritetaulukot ja
  • tiliryhmäkohtaiset toteuma-analyysit.
     

Heinäkuun seurannan yhteydessä voidaan hakea sellaisia määrärahamuutoksia tai -siirtoja, jotka perustuvat jo olemassa oleviin toiminnan laajennus-, muutos- tms. päätöksiin, joista on jo syntynyt lisäkustannuksia ja joihin ei ole varauduttu talousarviossa. Pääsääntöisesti määrärahamuutokset on kuitenkin haettu lokakuun seurannan yhteydessä.

Kokonaisuudessaan valmiiden talouden seurantaraporttien on oltava talouspalveluiden käytettävissä perjantaina 2.9.2022.

Koronavirus on edelleen vuoden alkupuoliskolla aiheuttanut muutoksia kasvatus- ja opetuslautakunnan alaiseen toimintaan. Kevätlukukauden alkupuolella mm. joitakin koulujen yhteisiä oppitunteja ei ole voitu toteuttaa suunnitellusti (eri koulujen oppilaiden lähiopetus samassa ryhmässä) ja koulujen kerhotoimintaa ei ole voitu toteuttaa suunnitellusti. Opintoretket, vierailut ja joidenkin hankkeiden ulkomaan vierailut (sekä Mikkelistä että Mikkeliin) käynnistyivät vähitellen kevään aikana. Koronaepidemia ja muut tartuntataudit ovat lasten ja nuorten ohella sairastuttaneet henkilöstöä ja sijaisten saamisessa on ollut vaikeuksia. Maaliskuussa Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja sodan edelleen jatkuessa myös Mikkeli on vastaanottanut Ukrainasta sotaa pakenevia henkilöitä. Kevään aikana peruskouluikäisille lapsille on järjestetty valmistavaa opetusta ja joitakin lapsia on varhaiskasvatuspalvelujen piirissä. Koululaisista tullaan saamaan suoriteperusteinen valtionosuusrahoitus, varhaiskasvatuspalvelujen järjestämisen korvaamisesta ei vielä tällä hetkellä ole tietoa. 

Heinäkuun seurannan perusteella lautakunnan alaisen toiminnan tuottojen arvioidaan ylittyvän lähes 320 000 euroa alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. Kasvun ja oppimisen tueksi tehdyt hankehakemukset Opetus- ja kulttuuriministeriöön ovat onnistuneet. Tällä hetkellä ei ole vielä tiedossa, kuinka paljon kuluvana vuotena tullaan saamaan erillisiä korona-avustuksia. 

Toimintakulujen arvioidaan alittuvan alkuperäiseen talousarvioon verrattuna noin 820 000 euroa. 

Heinäkuun seurannan perusteella kasvatus- ja opetuslautakunnan alaisen toiminnan toimintakatteen arvioidaan paranevan noin 1 140 000 euroa alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.

Valmistelija

Janne Skott, vs. taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki raportoi kaupunginvaltuustolle kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kolme kertaa vuodessa (KV 13.12.2021 § 187, talousarviokirjan kappale 2.4). Kaupunginhallitukselle taloudesta raportoidaan tarvittaessa useammin.

Heinäkuun lopun toteuman mukainen seurantaraportti on tukena seuraavan vuoden talousarvion valmistelussa. Raportti sisältää talouden ja henkilöstömäärän kehityksen lisäksi strategisissa ohjelmakorteissa määriteltyjen tavoitteiden toteutumisen ja tunnusluvut, sekä tytäryhtiöille talousarviossa asetettujen tavoitteiden seurannan.

Vuoden 2022 heinäkuun seurantaraportista alkaen raportin yhteydessä esitetään myös liikennevalo-tyyppinen yhteenveto talouden tasapainottamiseksi päätettyjen toimenpiteiden etenemisestä. Aikaisemmin erillinen säästöohjelmaseuranta toimitettiin kaupunginhallitukselle, mutta raportoinnin aikataulujen yhdenmukaistamiseksi ja raportoinnin tiivistämiseksi säästöohjelmaseuranta liitetään jatkossa heinäkuun seurantaraporttiin sekä tilinpäätökseen.

Kaupungin talouden arvioidaan tämänhetkisten tietojen perusteella päätyvän vuonna 2022 noin 18,6 miljoonan euron alijäämään. Talousarvio laadittiin alun perin noin 4,68 miljoonaa alijäämäiseksi, ja Palvelut ja tulevaisuus -ohjelman myötä laadittu lisätalousarvio muodostui 1,25 miljoonaa euroa alijäämäiseksi.

Ennuste on merkittävästi sekä alkuperäistä että muutettua talousarviota heikompi sote-kustannusten huomattavasta 28,5 miljoonan euron ylitysennusteesta johtuen. Jos tuloslaskelmaennusteesta eliminoidaan Essoten talousarvioylityksen ja arvioitujen korona-avustusten vaikutus, olisi ennuste noin 6,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Näin ollen kaupungin oman toiminnan taloudellinen tulos ilman sotea on selkeästi positiivinen. Verotulokertymän ennustetaan toteutuvan merkittävästi aiempia ennusteita parempana, talousarvion ennustetaan ylittyvän verotulojen osalta noin 8,6 miljoonaa.

Talouden ja toiminnan seurantaraportti sekä erillinen hallinto- ja elinvoimapalveluiden seurantaraportti esitetään liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto merkitsee tiedoksi talouden ja toiminnan seurantaraportin 31.7.2022 tilanteesta.

Lisäksi kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja elinvoimapalveluiden talouden seurantaraportin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että vt. talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginhallitukselle.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi talouden ja toiminnan seurantaraportin 31.7.2022 tilanteesta.

Päätös

Merkittiin.

Merkitään, että vt. talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginvaltuustolle.

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
  • Aija Kuuppo, taloussuunnittelija, aija.kuuppo@mikkeli.fi

Kuvaus

Talousarvion 2022 mukaisesti kuluvan vuoden viimeinen kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle annettava talouden seuranta tehdään 31.10.2022 tilanteesta. Lautakunnan alaisen toiminnan talouden lokakuun lopun toteuma, raportti sekä johdon ennuste loppuvuodelle ja investointisuunnitelman toteuma kuuluvat liitteenä tähän pykälään. Kirjanpito menee kiinni perjantaina 11.11. klo 14, jonka jälkeen toiminnan toteuma, raportti, johdon ennuste ja investointisuunnitelman toteuma kootaan liitteeksi. Kun liite valmistuu, se lähetetään lautakunnan jäsenille.

Valtuuston vuoden 2022 talousarviossa päättämät tuloraami ja menoraami ovat lautakuntatasolla sitovia. Mahdolliset lautakuntatason tulojen alituspyyntö ja menojen ylityspyyntö tuodaan lautakunnalle päätettäväksi.

Koronatilanteen vähitellen helpottuessa kasvatus- ja opetuslautakunnan alaisessa toiminnassa on palattu ns. normaaliin toimintaan. Lautakunnan alaisissa toiminnoissa on toteutettu palvelusuunnitelmaa annetun talousarvion raamissa. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen arvioidaan alittuvan 250 000 euroa, varhaiskasvatuksen kotikuntakorvausten arvioidaan ylittyvän 64 000 euroa ja varhaiskasvatuksen avustusten arvioidaan ylittyvän 65 000 euroa. Lukiokoulutuksen maksutuottojen, avustusten ja muiden toimintatuottojen arvioidaan ylittyvän 34 000 euroa sekä perusopetuksen avustusten arvioidaan ylittyvän 100 000 euroa. Näin ollen toimintatuottojen arvioidaan ylittyvän noin 10 000 euroa.

Toimintakulujen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisina, alitusta noin 10 000 euroa.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvion toimintakatteen arvioidaan paranevan noin 20 000 euroa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee tiedoksi lokakuun talouden toteuman ja investointisuunnitelman toteuman liitteen mukaisesti.

Lisäksi lautakunta valtuuttaa sivistysjohtajan tekemään mahdollisia teknisiä tarkennuksia seurantaliitteeseen.

​​​Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa. 

Päätös

Merkittiin ja hyväksyttiin.

Tiedoksi

Talouspalvelut, kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.