Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 21.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 27 Uinninvalvonta Kaihun uimarannalla kesällä 2024

MliDno-2023-3426

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Vuorinen, kaupunginpuutarhuri, marko.vuorinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes teki 4.7.2023 Mikkelin kaupungin uimarantojen turvallisuusjohtamistarkastuksen.

Tarkastuksessa käytiin läpi Kaihun ja Pitkäjärven uimarannat sekä tarkastettiin Mikkelin kaupungin virallisten uimarantojen turvallisuusjohtaminen.

Tarkastusraportissa todetaan, että uimarantoja koskevat turvallisuusasiakirjat ovat kunnossa.

Pienempiä suosituksia, ohjeita ja neuvoja annettiin infotaulun selkeyttämiseen ja tietojen antamiseksi uimareille sekä hyppäämisen kieltokylttien sijoittamisesta.

Tukes antoi kehotuksen ja selvityspyynnön rantavalvonnan järjestämisestä.

Tukes kehottaa palveluntarjoajaa korjaamaan seuraavat puutteet palvelun turvallisuuden parantamiseksi:

1. Selvitys kaudelle 2024 rantavalvonnan järjestämisestä (Kutul. 5§) Rantavalvontatyökalua hyödyntäen.

Selvitys kehotuksessa mainituista puutteista pyydetään toimittamaan 29.9.2023 mennessä.

Kehotus on osoitus siitä, ettei palvelu mahdollisesti täytä lainsäädännön minimivaatimuksia. Kehotus on vakava suositus, joka ei velvoita palveluntarjoajaa.

Jos palveluntarjoaja ei noudata kehotusta, Tukes voi määrätä palveluntarjoajan ryhtymään toimenpiteisiin erillisellä hallintopäätöksellä. Ennen hallintopäätöksen antamista palveluntarjoajaa kuullaan. Hallintopäätöksellä Tukes voi esimerkiksi määrätä palveluntarjoajan korjaamaan turvallisuuspuutteen tai lopettamaan palvelun tarjoamisen.

Mikkelin kaupungilla on 29 virallista uimarantaa. Tukesin rantavalvontatyökalun mukaan käyttäjämäärä maltillisesti arvioituna rantavalvonta on tarpeen kuudella (6) uimarannalla, jotka ovat:

Kaihun uimaranta (tarve on todennäköisesti useammalle uimavalvojalle)
Pitkäjärvi ja Pitkäjärvi läntinen
Pankalampi
Orijärvi
Ristiina
Haukivuoren satama
Lisäksi Tuppuralan uimarannalla rantavalvonnan tarve on kohonnut.

Infra- ja viheraluepalveluilla ei ole henkilökuntaa eikä järjestelmää rantavalvonnan järjestämiseen, koska kaikki palvelu ostetaan ulkoa.

Rantavalvonnan henkilöstön turvallisuusosaaminen ja pätevyydet

Jos uimarannalla tullaan järjestämään rantavalvontaa, niin valvojien osaamisen kannalta tulee huomioida seuraavia asioita:

  • Palveluntarjoajan tulee antaa kertausta vesipelastus- ja ensiapukoulutusta vuosittain.
  • On tärkeää kerrata tiedot ja taidot jo ennen uimarantakauden alkua, ja rantavalvojien tulee ylläpitää omaa osaamista myös kauden aikana.
  • Tulee ottaa huomioon se seikka, että uimarannalla työskentely on vaativampaa kuin uimahallissa.
  • Rantavalvojan on myös hyvä tietää ja tuntea uimarannan alue.
  • Rantavalvojan on tutustuttava vesialueeseen ja tämä on yksi oleellisempia turvallisen toiminnan perusedellytyksiä (uimarantojen sukellusten yhteydessä palveluntarjoaja voi pyytää pohjasta profiilia ja kertomaan mitä syvyyksiä ja vaaranpaikkoja veden alta löytyy).
     

Hyviä toimintatapoja voi olla esimerkiksi järjestää yhteisharjoituksen pelastuslaitoksen kanssa, jossa harjoitellaan hukkuneen etsintää ja ristisuuntaamista yhdessä rantavalvojan kanssa.

Mikkelin kaupungin liikuntapalveluilta on tiedusteltu esim. uimahallien valvojien käytöstä rantavalvontaan.

Keskustelussa on todettu, että jo nykyisellään liikuntapalveluilla on haasteellista saada uimavalvojien työpaikat täytettyä. Sellaisenaan järjestely ei ole automaattisesti mahdollista. Uimahallien uimavalvojien tehtävä vaatii lisäkoulutusta uimarannoilla toimimiseen.

Tukesin vaatima uimarantavalvonta maksaisi yhden uimarannan osalta noin 5000 € kuukaudessa. Edellä mainitussa kustannuksessa ei ole huomioitu mahdollista sosiaali- ja valvontatilojen tarvetta uimarannan osalta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää rantavalvonnan järjestämisestä ja nimeää paikat, jossa rantavalvonta järjestetään.

Rantavalvonnan järjestämisessä ja päätöksenteossa tulee kiinnittää huomio rantavalvonnan rahoituksen järjestämiseen, rantavalvonnan määrään ja ajankohtaan, henkilöstön koulutukseen ja sosiaalitilojen järjestämiseen, vuorojärjestelyyn sekä työnjohtoon. Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue kutsuu sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueen (liikuntapalvelut, uimahallit) järjestämään ja hakemaan resurssitehokkuutta rantavalvonnan järjestämiseksi. 

Tavoitteena on, että Mikkelissä on talousarviopäätöksen 2024 puitteissa yksi valvottu uimaranta kesällä 2024.

Kaupunkikehityslautakunta antaa tämän selvityksen ja päätöksen vastauksena Tukesin kehotukseen ja selvityspyyntöön.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Tiina Juhola, liikuntapäällikkö, tiina.juhola@sivistys.mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki suunnittelee Tukesin kehotuksesta uinninvalvontaa kesällä 2024 Kaihun uimarannalle. Uinninvalvonta on tarkoitus järjestää koulujen loma-aikana 3.6.-4.8.2024 päivittäin klo 11-18, myös viikonloppuisin.

Liikuntapalvelut järjestää uimarantavalvonnan ja infra- ja viheraluepalvelut toiminnan vaatimat tilat. Kattavan rantavalvonnan tarvittavine pelastusvälineineen arvioidaan maksavan noin 40 000 euroa. Toiminta järjestetään joko omana toimintana tai ostopalveluna. Rantavalvonnan järjestämistä selvitellään parhaillaan. Tilojen ja kaluston järjestämiseksi Kaihun rannalle tarvitaan valvonta-, sosiaali- ja wc -tilat sähköliittymineen sekä pelastuslautta. Alkuvaiheessa osa kalustosta vuokrataan ja osa hankitaan omaksi. Kustannusarvio tiloista ja kalusteista on noin 20 000 €. Kokonaiskustannus on kesäkaudelta noin 60 000 €.

Uimarantojen valvonnan vaatimat kustannuslisäykset käyttötalouteen eivät ehtineet talousarvio 2024 valmisteluun, joten liikuntapalveluilla ei ole uinninvalvonnan järjestämiselle henkilöstökuluvarausta vuoden 2024 käyttötalousmenoissa. Liikuntapalveluiden tavoiteorganisaatiossa vuosille 2024-2027 on kuitenkin kirjattu seuraavasti: Mahdolliset rantavalvojat 15.6.-31.8. väliselle ajalle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta päättää, että uinninvalvonta järjestetään Kaihun uimarannalla kesällä 2024.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään,​ että Tanja Hartonen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana ja paikalle saapui varajäsen Mervi Eskelinen.

Merkitään, että kirjastopäällikkö Pia Kontio poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Kaupunginpuutarhuri, liikuntasuunnittelija

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.