Kaupunginvaltuusto, kokous 25.1.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 7 Metsä-Sairilan jätevedenpuhdistamon operointipalveluiden ja Blue Economy Mikkeli (BEM) - osaamiskeskuksen tuottaminen ulkoisen palvelutuottajan toimesta

MliDno-2020-742

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Reijo Turkki, vesihuoltopäällikkö, reijo.turkki@mikkeli.fi
Tapani Korhonen, korhosen.tapani@gmail.com

Kuvaus

Mikkelin kaupunki on strategiassaan sitoutunut panostamaan kehittämisalustoihin ja asettanut niille myös kunnianhimoisia tavoitteita. EcoSairilasta kehitetään laaja-alaista ympäristöliiketoiminta- ja innovaatiokeskusta jonka toimijat ja toiminnot tukevat toisiaan. EcoSairilan kärjeksi rakennetaan vesiosaamisen keskusta Blue Economy Mikkeliä (BEM). Se yhdistää uuden jätevedenpuhdistamon testaus- ja kokeiluympäristön ja siihen liittyvän tutkimus-, kehitys- ja koulutustoiminnan. Tällä luodaan mahdollisuuksia uudelle liiketoiminnalle.

Mikkelin Vesiliikelaitoksen johtokunta on kokouksessaan 8.6.2017 § 33 antanut selvityksen sinisen biotalouden osaamiskeskuksen perustamista koskevaan valtuustoaloitteeseen. Selvityksessä todetaan mm. että sininen biotalous antaa mittavat mahdollisuudet kestävän kasvun rakentamiseen ja uusien työpaikkojen luomiseen. Vesihuoltoalan kehittyminen kasvu- ja vientialaksi edellyttää kuitenkin uudistumista ja vaatimustason kasvattamista. EcoSairila hanke yhdessä uuden jätevedenpuhdistamon kanssa voi toimia kotimaisten yritysten referenssi- ja esittelylaitoksena.

Mikkelin Vesilaitos on talousarvioissa huomioinut ja toiminnassaan käytännössä toteuttanut kaupunkistrategiaa ylläpitämällä koelaitostoimintoja Kenkäveronniemen puhdistamolla ja hankkimalla laitteistoja ja rakentamalla Metsä-Sairilan puhdistamoon kierrätysveden valmistukseen tarvittavia tiloja. Metsä-Sairilan kaava-alueelle on rakennettu kierrätysveden jakeluun tarkoitettuja putkilinjastoja. Vesilaitokselle on myönnetty BEM vesiosaamiskeskuksen valmisteluun valtionavustusta 1 100 000 euroa hallituksen kärkihankkeena olevan sinisen biotalouden kehittämiseen.
 
Vesihuollosta perittävistä maksuista on säädetty Vesihuoltolaissa. Vesihuollon kustannuksiin voidaan sisällyttää uus- ja korjausinvestoinnit sekä käyttötalouden menot.  Maksujen tulee vastata mahdollisimman hyvin vesihuollon todellisia kustannuksia. Vesihuoltolakiin perustuva vesihuollon kehittämisvelvollisuus liittyy lähinnä vesihuoltopalvelujen järjestämisvastuuseen kunnan alueella.

Vesiosaamiskeskuksen tavoitteena on, että se houkuttelee yrityksiä ja tutkimuslaitoksia sekä luo ympärilleen merkittävää, kansainvälistä liiketoimintaa.  Osaamiskeskuksen tavoitteiden mukainen toiminta ei sisälly kunnan tuottamiin vesihuoltopalveluihin eikä se näin ollen kuulu vesilaitoksen tehtäviin. Osaamiskeskus on mahdollista toteuttaa puhdistamotoimintojen uudelleenjärjestelyllä, esimerkiksi  kumppanuutena vahvan veturiyrityksen kanssa. Tämä voidaan toteuttaa hankkimalla puhdistamojen ja koelaitoksen operointipalvelu sekä kunnossapitotyöt markkinoilla toimivilta yrityksiltä.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Reijo Turkki, vesihuoltopäällikkö, reijo.turkki@mikkeli.fi

Vesiliikelaitoksen johtokunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että EcoSairilan kasvualustaan sisältyvä vesiosaamiskeskus BEM toteutetaan ja siihen liittyvät puhdistamojen operointi ja kunnossapitopalvelut hankitaan ulkopuoliselta taholta kumppanuusperiaatteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Anne Bergman ilmoitti olevansa estellinen (työskentely jätevedenpuhdistamoilla) ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmoitus hyväksyttiin.

Merkitään, että Arto Seppälä poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Merkitään, että Jouni Riihelä saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi
Tarja Poikolainen, kaupunginlakimies, tarja.poikolainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle kallion sisään rakennetaan uusi jätevedenpuhdistamo. Puhdistamon rakentaminen on osa laajempaa EcoSairila-kokonaisuutta, jossa alueelle luodaan uudenlaista kiertotalouteen liittyvää liiketoiminta-, tutkimus- ja kehitysympäristöä olemassa olevan jätekeskuksen yhteyteen. Valmistuessaan puhdistamo on Euroopan ja samalla maailman moderneimpia jätevedenkäsittelylaitoksia ja edelläkävijänä turvaa lähivesien ja koko Saimaan hyvää vedenlaatua jatkossakin.

Kaupunginhallitus esitti päätöksessään 23.11.2020 (§363) kaupunginvaltuustolle, että se valitsee Mikkelin Vesilaitoksen operointipalvelujen tuottajaksi ja puhdistamoon liittyvien palvelujen kehittämiskumppaniksi tarjouskilpailun perusteella kokonaistaloudellisimman tarjouksen tehneen toimijan sekä se valtuuttaa vesilaitoksen ja MikseiMikkelin neuvottelemaan palvelusopimukset valituksi tulleen palveluntuottajan kanssa. Edelleen kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle, että se valtuuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään ko. palvelusopimukset.

Hankinnan valmisteluun osallistunut vesiliikelaitoksen johtaja Reijo Turkki on 29.11.2020 omalla ilmoituksellaan arvioinut olevansa jäävi (intressijäävi) osallistumaan tarjousten arviointivaiheeseen.

Kaupunginhallitus päätti tämän seurauksena kokouksessaan 30.11.2020 (§398) kaupunginjohtaja Timo Halosen esityksestä keskeyttää Metsä-Sairilan vedenpuhdistamon operointipalvelujen hankintaprosessin. Samalla kaupunginhallitus päätti arvioida ilmoitukseen perustuvan jääviyden merkitystä hankintakokonaisuuteen ja sen jatkamiseen. Asia päätettiin tuoda kaupunginhallituksen päätettäväksi 14.12.2020 olevaan kokoukseen.

Valmistelutyöryhmä (Jouni Riihelä, Ari Liikanen, Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen, Miksei Oy:n hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander ja Ramboll Oy:n lakimies) aloitti työnsä kaupunginhallituksen (30.11.2020 §398) päätöksen jälkeen ja päätyi selvityksessään siihen, että hallintolain mukaisen intressijääviyden tunnusmerkit täyttyivät siinä vaiheessa kun Reijo Turkki ilmoitti jääväyksen, jonka perusteena on kilpailutuksen tulokseen sidottu ehdollinen työsuhdejärjestely lähisukulaisen osalta toisessa tarjoavassa yrityksessä. 

Reijo Turkin lähiomaisen työsuhde tarjoavan yrityksen konserniin kuuluvassa yrityksessä ei sinänsä ja itsestään aiheuta Reijo Turkin osalta jääviyttä. Hallintolain 28 §:n 4:nen momentin mukaisesti palvelusuhde aiheuttaa virkamiehen jääviyden vain itse asianosaisen työsuhteen johdosta, ei esimerkiksi hänen perheenjäsenensä työsuhteen johdosta. Reijo Turkin perheenjäsenen rooli tarjoavan yrityksen tarjouksen laadinnassa on ollut erittäin pieni ja tehtävät konserniin kuuluvassa yrityksessä tavanomaiseksi luokiteltavia.

Oikeuskäytännön mukaan intressijääviyden syntyminen edellyttää esimerkiksi asianosaisen tai hänen perheenjäsenensä hallituspaikkaa tai merkittävää omistusosuutta asiaan liittyvässä yhteisössä tai vaihtoehtoisesti muun erityisen hyödyn tunnusmerkistöjen täyttymistä.

Intressijääviyden tunnusmerkit eivät olleet tiedossa operointipalvelujen hankinnan valmistelutyöryhmällä hankinnan valmisteluprosessin, kilpailullisen neuvottelumenettelyn läpiviennin eikä tarjousten arvioinnin aikana. Tieto ehdollisesta työsuhdejärjestelystä saatiin vasta kaupungin hallituksen 23.11.2020 (§363) päätöksen jälkeen. Kilpailutuksen lopputulokseen sidottu muutos lähisukulaisen työsuhteessa täyttää muun erityisen hyödyn tunnusmerkistöt Reijo Turkin osalta.

Operointipalvelujen ja optio 1:n kilpailutuksen asiakirjojen laadinnasta ja sisällöstä sekä niiden sisältämien kelpoisuusvaatimusten sekä arviointikriteerien määrittelystä on valtaosin vastannut Ramboll Finland Oy:n asiantuntijaryhmä, jolla on kokemusta useista operointipalvelujen kilpailutuksista. Reijo Turkin roolina on ollut hyväksyä esitetty sisältö. Tarjousten arviointivaiheessa Reijo Turkki on toiminut yhtenä itsenäisesenä arvioijana ja pisteyttäjänä osana arviointiryhmää, jonka arviot on koostanut Ramboll Finland Oy. Optio 2:n (Blue Economy Mikkeli-osaamiskeskuspalvelut ja kehittämiskumppanuus) valmisteluun[JK1] , arviointiin ja pisteytykseen Reijo Turkki ei ole osallistunut. Ramboll Finland Oy on valittu prosessin asiantuntijarooliin erillisen julkisen kilpailutuksen kautta viiden tarjoajan joukosta.

Julkisuudessa on esitetty epäilyjä myös Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n mahdollisesta jääviydestä. Yhtiön rooliin kuuluu valmistella Mikkelin alueella toimiviin yrityksiin liittyviä hankkeita, sekä osallistua yritysprojektien ja EU-hankkeiden hallinnointiin. MikseiMikkeli palvelee vuosittain yli tuhatta yritystä ja sen tukemien projektien kautta investoidaan vuosittain noin 30 miljoonaa euroa. MikseiMikkelin yhteistyö tarjoajien kanssa muissa hankkeissa ei ole luonut sellaista erityisen läheistä asemaa, että MikseiMikkelin edustajat eivät olisi voineet osallistua kilpailutuksen toteuttamiseen. Yhteistyökumppaneita ei tarvitse eikä myöskään saa sulkea pois tarjouskilpailuista. Edelleen yhteistyö tietyn yrityksen kanssa ei saa olla este osallistumiselle sellaisen tarjouskilpailun valmisteluun, johon sama tietty yritys mahdollisesti osallistuu. Puolueettomuuden varmistamiseksi MikseiMikkeli ei ole hoitanut Optio 2:een liittyvää kilpailutuksen valmistelua itsenäisesti vaan kilpailutuksen kautta valitun ulkopuolisen hankintakonsultin tuella.

Hankinnan valmistelun alkuvaiheessa tiedostettiin tilanne, jossa yksi potentiaalinen tarjoaja on tehnyt yhteistyötä tilaajan kanssa. Siksi hankintamenettelyksi valittiin kilpailullinen neuvottelumenettely, jonka prosessin läpiviennin päävastuu luovutettiin kilpailutuksen kautta valikoituneelle konsulttiyritykselle. Kilpailullisen neuvottelumenettelyn useilla sisäisillä neuvottelukierroksilla sekä kysymys/vastaus- ja kommentointikierroksilla kilpailutuksen sisältö, tavoite, toimintamalli, BEM-konsepti, kehittämiskumppanuus sekä arviointikriteerit avattiin neuvottelulle. Kaikki tarvittava dokumentaatio, myös ennen kilpailutusta tuotettu materiaali kilpailutuksen kohteesta toimitettiin tarjoajille. Neuvotteluiden aikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää muutoksia, poistoja ja lisäyksiä hankinnan kohteeseen sekä haastaa hankinnan sisältö kaikilta osin. Tarjoajilla oli myös mahdollisuus esittää kilpailevia ideoita ja ratkaisumalleja. Neuvottelumenettelyn tuloksena laadittiin lopulliset tarjouspyyntöasiakirjat tarjoajien kommentit huomioiden.

Valmisteluryhmän yksityiskohtaiset arviointi- ja selvitystyön tulokset toimitetaan kaupunginhallitukselle tämän esityksen tueksi laaditulla erillisellä liitteellä.

Valmistelutyöryhmä suosittaa, että tarjousten arviointivaihe ja sen seurauksena tehtävä pisteytys suoritetaan uudelleen ilman Reijo Turkin osallistumista itse tarjoajien tai tarjousten arviointiin, jos hankintaprosessia päätetään jatkaa.

Valmistelutyöryhmän käsityksen mukaan jääviys todetussa muodossaan ei ole vaarantanut hankintaprosessin avoimuutta, tasapuolisuutta eikä lainmukaisuutta.

Lisäksi valmistelutyöryhmän rinnalla omana asiana on KPMG tehnyt kaupunginhallituksen aloitteesta sisäisen tarkastuksen jätevedenpuhdistamohankkeesta ja siihen liittyvistä hankintapäätöksistä. Sisäisen tarkastuksen raportti ei ole ristiriidassa valmistelutyöryhmän näkemyksen kanssa siitä, ettei operoinnin kilpailutuksessa ole ilmennyt muuta esteellisyyttä kuin mikä liittyy Reijo Turkin esteellisyyteen tarjousten arvioinnissa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että EcoSairilan kehittämisalustaan sisältyvä vesiosaamiskeskus BEM:n kehittämiskumppanuus toteutetaan ja siihen liittyvät puhdistamojen operointi ja kunnossapitopalvelut hankitaan ulkopuoliselta taholta kumppanuusperiaatteen mukaisesti.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että kokouksessa tämän pykälän aikana paikalla olivat myös Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että EcoSairilan kehittämisalustaan sisältyvä vesiosaamiskeskus BEM:n kehittämiskumppanuus toteutetaan ja siihen liittyvät puhdistamojen operointi ja kunnossapitopalvelut hankitaan ulkopuoliselta taholta kumppanuusperiaatteen mukaisesti.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana valtuutettu Raimo Heinänen esitti valtuutettujen Jussi Marttisen, Satu Taavitsaisen ja Marita Hokkasen kannattamana asian palauttamista uuteen valmisteluun.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty kaupunginhallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys asian palauttamisesta uuteen valmisteluun ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista tässä kokouksessa äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat valtuutettu Raimo Heinäsen esitystä asian palauttamisesta uuteen valmisteluun äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 jaa ääntä, 10 ei ääntä ja kaksi tyhjää ääntä.
Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan tässä kokouksessa. Liite 2.

Merkitään, että valtuutettu Raimo Heinänen jätti seuraavan eriävän mielipiteen: "Teen eriävän mielipiteen jätevesipuhdistamon operointipalveluiden ja Blue Economy Mikkeli osaamiskeskuksen tuottamien ulkoistamisesta palvelutuottajan toimesta."

Edelleen valtuutettu Satu Taavitsainen esitti valtuutettu Raine Lehkosen kannattamana, että Mikkelin kaupungin jätevedenpuhdistamojen operointia ja kunnossapitopalveluja ei hankita ulkopuoliselta taholta. 

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että on tehty kaupunginhallituksen esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestämällä siten, että ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen esitystä äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat valtuutettu Satu Taavitsaisen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 jaa ääntä, 9 ei ääntä ja 3 tyhjää ääntä. Liite 3.

Puheenjohtaja totesi, että kaupunginhallituksen esitys on tullut kaupunginvaltuuston päätökseksi.

Merkitään, että äänestysluettelot liitetään pöytäkirjaan. Liiteet 2-3.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin tauko klo 21.46-22.00.

Merkitään että valtuutettu Veli Liikanen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana ja hänen tilalleen saapui varavaltuutettu Pekka Heikkilä.

Merkitään, että vesilaitoksen johtaja Reijo Turkki ja Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n toimitusjohtaja Juha Kauppinen selostivat asiaa kaupunginvaltuustolle ja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue/Jouni Riihelä, Mikkelin Vesiliikelaitos/Reijo Turkki, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy/Juha Kauppinen

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.