Kuvaus
Otavan Opistossa oli haettavana kansanopiston opettajan virka, vastuualueena kotoutumiskoulutus.
Kotoutumiskouluttajan virka oli haettavana Kuntarekryssä 1. - 15.12.2025. Hakuilomoituksen mukaan kotoutumiskouluttajan pääasiallinen tehtävä on maahanmuuttaneiden ohjaaminen ja opettaminen kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman mukaisesti.
Keskeiset työtehtävät:
-suomen kielen ja viestinnän opetuksesta ja opiskelijoiden kielitaidon arviointi.
-yhteiskunta- ja työelämäosaamisen kokonaisuuden opettaminen, sisältäen suomalaisen yhteiskunnan, kulttuurin, työnhaun ja arjen tietojen välittämisen.
-opiskelijoiden tavoitteiden ja edistymisen seuranta (HOKS-prosessi) sekä opiskelijoiden henkilökohtainen ohjaus.
-koulutuksen valmistelu, seuranta, sidosryhmäyhteistyö ja raportointi (esim. ELY-keskuksen suuntaan).
Viran hoitamisessa eduksi katsottiin aikaisempi kokemus maahanmuuttaneiden opetuksesta ja ohjauksesta, digitaidot, verkkopedagoginen osaaminen, hyvät yhteistyö- ja tiimityötaidot sekä kehittävä työote.
Virkaan saatiin kaksikymmentäkaksi (22) hakemusta. Kotoutumiskoulutuksen kouluttajan työ edellyttää soveltuvaa korkeakoulututkintoa ja opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Hakemusasiakirjojen perusteella haastatteluun kutsuttiin viisi (5) ansioituneinta hakijaa: Kaikilla haastatelluilla on ylempi korkeakoulututkinto ja opettajan pedagoginen pätevyys.
Haastattelut suoritettiin 17.12. ja 18.12.2025. Haastattelijana toimi Mikkelin kaupungin liikelaitoksen johtaja, rehtori Harri Jokinen. Haastatteluissa arvioitiin hakijoiden soveltuvuutta tiimiin, pedagogista näkemystä sekä hakuilmoituksessa mainittuja painotusalueita.
Käytössä olleiden hakupapereiden yhteenvetojen perusteella hakijoista tehtiin hakuilmoituksessa edellytettyihin seikkoihin perustuva kokonaisarvio, jota täydennettiin haastatteluilla. Hakupapereiden ja haastattelujen perusteella syntyneen kokonaisarvioinnin mukaan valitaan kotoutumiskouluttajan määräaikaiseen tehtävään Anastasia Soupios.
Anastasia Soupioksella on kokemusta kotoutumiskoulutuksen opettamisesta, vaadittava koulutus. Hän osoitti haastattelussa vahvaa verkkopedagogista osaamista ja kykyä hyödyntää monipuolista kielitaitoaan ja kulttuurienvälistä osaamistaan opiskelijoiden ohjaamisessa. Hänen kokemuksensa HOKS-prosessista on kattava.
Valinnassa painotettiin myös hänen ajantasaista kokemustaan kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta, vahvoja näyttöjä digitaalisesta opetusosaamisesta sekä työkokemuksen kautta hankittua syvällistä ymmärrystä kotoutumisprosessin haasteista.