Kuvaus
Kuluvan vuoden viimeinen kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle annettava talouden seuranta tehdään 30.9.2025 tilanteesta. Käyttötalouden mahdolliset lisämäärärahat ja alitusoikeudet sekä investointien määrärahamuutokset vaativat aina valtuuston päätöksen. Tämä koskee myös seudullisia lautakuntia. Mikäli käyttötalouden määrärahamuutokset voidaan toteuttaa lautakunnan sisäisillä määrärahasiirroilla, ei näitä muutoksia tarvitse viedä valtuustoon päätettäväksi. Määrärahamuutokset tulee olla käsiteltynä lautakunnassa 19.11.2025 mennessä.
Kaikkia lautakuntia koskien palkkakuluihin tullaan tekemään talousarviomuutos. Koko kaupungin tasolla henkilöstökulujen budjetista leikataan 1,8 miljoonaa euroa, ja tämä jakautuu lautakuntakohtaisesti palkkamenojen suhteessa. Kyse on siitä, että palkankorotuksiin varattu summa on vuoden kuluessa osoittautunut ylisuureksi.
Seurannan ohjeistusta on tarkennettu siten, että myös toteumaennusteessa huomioidut positiiviset muutokset viedään talousarvioon määrärahamuutoksina. Tällä tarkoitetaan olennaisia menomäärärahojen alittumisia sekä tuottojen ylityksiä suhteessa talousarvioon. Tavoitteena on, että muutettu talousarvio ja tilikauden ennuste olisivat yhdenmukaiset.
Mikkelin seudun työllisyyspalveluiden ensimmäisen vuoden talousarvio oli haasteellinen laatia, koska ei ollut historiatietoa edellisiltä vuosilta käytettävissä. Näin ollen talousarviossa ei oltu huomioitu myyntituottojen, eli kuntien maksuosuuksien, lisäksi tukia ja avustuksia, joita syntyy mm. Työllisyysrahastolta saatavan muutosturvan 55+ osalta ja työllisyyspalvelujen myynnistä muille työllisyysalueille. Toimintakulujen arvioidaan alittavan talousarvion lähes jokaisessa tiliryhmässä, joka vaikuttaa suoraan myös myyntituottoihin. Seudullinen työllisyysalue toimii taseyksikkönä ja toimintakate on talousarvion mukaan nolla euroa, koska lopulliset kuntien maksuosuudet perustuvat toteutuneisiin kustannuksiin.
Henkilöstökulujen osalta talousarvion laadintavaiheessa ei ollut saatavilla tarkkaa tietoa liikkeenluovutuksella valtiolta siirtyvien palkoista ja henkilöstöhallinto tekikin arvion keskimääräisen palkkatason mukaan. Mikkelin seudun työllisyyspalveluissa henkilöstökulujen lisäksi merkittäviä kulueriä ovat palvelujen ostot ja avustukset. Palvelujen hankinnan osalta jossain määrin hyödynnettiin Etelä-Savon ELY-keskuksen kilpailuttamien palvelujen optioita, mutta Mikkelin kaupungin tuli myös käynnistää uusia palvelujen hankintojen kilpailutuksia. Tämän takia toiminnan käynnistyessä asiakkaille ei ollut tarjolla kaikkia tarvittavia palveluja. Palvelujen ostot alittunevat 800 000 euroa. Avustusten osalta palkkatuen kysyntä on ollut arvioitua vähäisempää, mutta toisaalta starttirahan kysyntä on ollut merkittävästi oletettua suurempaa. Avustukset tulevat kokonaisuudessaan alittumaan 450 000 eurolla.
Menokohtaisia pieniä ylityksiä kohdistuu aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden sekä muiden toimintakulujen osalta, koska niihin ei oltu tehty talousarviossa varausta. Vuokrakulut ylittyvät myös hieman. Yhteensä ylitykset ovat noin 100 000 euroa.
Edellä mainitut huomioiden Mikkelin seudun työllisyyslautakunnan toimintakulut alittuvat 1,4 miljoonaa euroa, mikä vaikuttaa tuet ja avustukset huomioiden kunnilta perittäviin maksuosuuksiin 1,4 miljoonaa euroa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun työllisyyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle käyttötalouteen seuraavan määrärahamuutoksia:
- menomäärärahavähennyksiä seuraavasti:
- Henkilöstökulut -240 000 euroa
- palveluijen ostot -800 000 euroa
- avustukset -450 000 euroa
Muut mahdolliset määrärahamuutokset voidaan toteuttaa lautakunnan sisäisillä määrärahasiirroilla.
- Vastaavasti tulomäärärahamuutos kunnilta perittävien maksuosuuksien osalta 1 441 000 euroa.