Kaupunginhallitus, kokous 27.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 357 Perustettavat ja lakkautettavat virat 2026

MliDno-2025-3381

Valmistelija

  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Vuoden 2026 henkilöstösuunnitelmaan liittyen palvelualueet esittävät perustettavaksi 1.1.2026 lukien seitsemän (7) uutta virkaa, joista yksi määräaikainen. Lakkautettavaksi esitetään kolmea (3) virka.

Mikkelin seudun työllisyyspalveluihin on tarpeen perustaa yksi työllisyysasiantuntija virka, koska asiakasmäärät ovat yhtä työllisyysasiantuntijaa kohden valtakunnan keskiarvoa suuremmat ja palveluntarve ei ole supistumassa.

Rakennusvalvonnassa on ollut määräaikainen jäteasiantarkastajan virka keväästä 2025 lukien ja järjestelyillä on pyritty tasaamaan jätelainsäädännön perusteella tullutta lisätyötä ja päätöksentekoa. Tarve määräaikaiselle jäteasiantarkastajalle on kevät 2026.

Liikelaitos Otavian osalta sekä kansanopistoon että nettilukioon perustetaan ensi toiminatakauden 2026 alusta kansanopiston opettajan eritysopettajan virka nettiperuskouluun sekä erityisopettajan virka nettilukioon. Molempien virkojen perustaminen on tarpeen kasvaneiden erityistä tukea vaativien oppilaiden määrän kasvulla.  Lisäksi Otavian nettilukion johtamiseen tarvittavaa resurssia on tarkastelut oppilasmäärän kasvaessa ja todettu, että lukiokoulutuksen rehtorin työmäärän jakaminen ja sijaistaminen edellyttää apulaisrehtorin viran perustamista.

Perusopetukseen perustetaan kaksi erityisopettajan virkaa erityisen tuen lainmuutoksesta johtuen. Virkoja hoidetaan kevätlukukausi määräaikaisena ja virkojen vakinaistaminen 1.8.2026 lukien. Rekrytoinnit aloitetaan kuitenkin jo kevättalvella 2026.

Uusien virkojen perustamiskustannukset ilman sivukuluja on yhteensä vuoden 2026 aikana 212 400 euroa. Osa viroista on hoidettu määräaikaisena vuonna 2025, joten virkojen perustamisen kustannusvaikutus vuoden 2026 palkkakustannuksiin on vähäisempi ja osa viroista täytetään vasta 1.8.2026 lukien.

Henkilöstösuunnitelmassa esitetään lakkautettavaksi kolme (3) Mikkelin seudun työllisyyspalveluiden virkaa. Kustannussäästö kahdesta virasta yhteensä 132 200 euroa. Kehittämisasiantuntijan virka on jäänyt tarpeettomaksi, mutta kustannussäästöä ei viran lakkauttamisesta tule, koska hankintapalveluihin on perustettu uusi hankinta-asiantuntijan työsopimussuhteinen tehtävä 1.5.2025 lukien ja henkilö siirretty uuteen tehtävään.

Mikkelin kaupungin hallintosäännön 8 luku toimivalta henkilöstöasioissa mukaan 55 § Viran perustaminen ja lakkauttaminen sekä virkanimikkeen muuttaminen ovat kaupunginhallituksen toimivaltaa.

Kooste perustettavista ja lakkautettavista viroista ovat liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy perustettavat ja lakkautettavat virat 2026.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Merkitään, että pykälät 356-360 käsiteltiin samanaikaisesti.

Tiedoksi

Henkilöstöpalvelut 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. 

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Sikäli kuin päätöksessä on kysymys virka- tai työehtosopimuksen tulkinnasta tai soveltamisesta, ei viranhaltija tai työntekijä saa siihen hakea muutosta oikaisuvaatimuksin tai valittamalla taikka saattaa sitä hallintoriita-asiana käsiteltäväksi, jos hänellä tai viranhaltija-/työntekijäyhdistyksellä on oikeus saattaa asia vireille työtuomioistuimessa.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.