Kuvaus
Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.
Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon:
- kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;
- palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;
- kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;
- omistajapolitiikka;
- henkilöstöpolitiikka;
- kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;
- elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.
Strategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Kuntastrategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta. (Kuntalaki 410/2015 § 37)
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Kaupunginvaltuusto hyväksyy vuoden loppuun mennessä seuraavan kalenterivuoden talousarvion ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110)
Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.
Talousarvion valmistelun lähtökohdat ovat seuraavat.Mikkelin kaupungin vuoden 2024 tulos oli 131,6 miljoonaa euroa ylijäämäinen, johtuen Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myynnistä. Tällä katettiin aikaisempina vuosina kertyneet taseen alijäämät, ja vältyttiin viimeisellä hetkellä kuntalain mukaisen arviointimenettelyn (kriisikuntamenettely) käynnistymiseltä. Toimenpide helpottaa tuntuvasti tulevia vuosia, mutta ei yksinään ratkaise vuosittaisen käyttötalouden tulojen ja menojen epäsuhtaa. Jatkossakin on ensiarvoisen tärkeää pitää kiinni aiemmin toteutetuista sekä päätetyistä talouden tasapainottamisen toimenpiteiden toteuttamisesta.
Raamivaiheeseen perustuva alustava tilikauden 2026 tulos muodostuu talousarvioraamin osoittaman toimintakatteen ja raamin laatimishetken muiden ennakoitujen talousnäkymien mukaan 352 000 euroa ylijäämäiseksi. Raamivalmisteluvaiheen ja kesäkuun näkymän mukaisessa tilanteessa annettu raami on juuri ja juuri plussan puolella ja siitä on pidettävä kiinni. Alijäämäistä talousarviota ei voitane loppuvuodesta hyväksyä, ellei siihen ilmene jotain ulkoisia, yllättäviä ja Mikkelin kaupungista itsestään riippumattomia perusteita.
Kaikki aikaisempien vuosien sopeuttamis- ja tasapainotusohjelmissa päätetyt säästötoimenpiteet tulee huomioida talousarviovalmistelussa.
Talousarvioraami on lautakuntatasolla sitova valmistelupohja. Lautakunnat ja johtokunnat valmistelevat vuoden 2026 talousarvion kaupunginhallituksen 9.6.2025 vahvistaman talousarvioraamin pohjalta.
Uusi valtuusto on kuntavaaleissa valittu keväällä 2025, mutta uuden valtuustokauden strategiatyö alkaa vasta syksyllä, ja siksi vuoden 2026 talousarvio valmistellaan vielä edellisen valtuustokauden mukaisen strategian pohjalta. Kaupungin valtuustostrategia 2022–2025 visionaan ”Mahdollisuuksien Mikkeli - Puhtaan veden pääkaupunki” on hyväksytty valtuustossa 13.12.2021 § 186. Samalla hyväksyttiin Mikkelin kaupungin arvoiksi ”Reilu, Rohkea ja Rakentava”.
Visioon ja arvoihin pohjautuvaksi strategiseksi päämääräksi asetettiin ”Elinvoimainen hyvän elämän Mikkeli”, joka koostuu seuraavista osa-alueista:
- Kestävästi kehittyvä ja älykkäästi uudistuva Mikkeli
- Osaamisen ja yrittäjyyden Mikkeli
- Mahdollistavat elinympäristöt ja hyvinvointia edistävä toiminta ja palvelut
- Yhteisöllisyys ja osallisuus
Kaupungin strategiaa jalkautetaan talousarviossa vuosittain asetettavien toimenpiteiden ja toiminnallisten tavoitteiden myötä. Toimenpiteiden/tavoitteiden määrittämiseksi sekä seurannaksi laaditaan lautakuntatasoisesti strategiakortit.
Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman sisältö on seuraava:
- Raportoinnin alkuun kirjoitetaan tiivis yhteenveto toimielimen perustehtävästä.
- Palvelusuunnitelmassa kerrotaan lyhyesti toimielimen tärkeimmät ja keskeisimmät palveluun liittyvät kehittämissuunnitelmat ja palvelutuotantoon vaikuttavat muutokset. Tarkoituksena on kuvata mihin suuntaan palveluita kehitetään.
- Strategian ohjauksessa ja raportoinnissa käytetään yhteistä strategiakorttipohjaa.
- Omia erillisiä tunnuslukutaulukoita käyttäneet tahot esittävät jatkossakin vastaavat taulukot kuin aiemmissa talousarvioissa. Tunnuslukujen tarkoituksena on kuvata toiminnan volyymia tai suorituskykyä.
- Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Toimielimet huolehtivat siitä, että talonrakennusinvestointien kalustohankinnat tulevat budjetoiduksi investointilistan irtaimisto-osaan. Irtaimiston osalta investointiosaan budjetoidaan yli 10 000 euroa maksavat koneet ja kalusto sekä muu irtaimisto.
- Talouspalvelut tarkistaa vuoden 2026 hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset keskitetysti ja vie ne yksiköiden budjetteihin. Veloitukset käsittävät talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestaripalveluiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä.
- Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Sisäisiä vuokria ei koroteta vuodelle 2026.
- Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.
- Sisäisten erien kulut ja tulot budjetoidaan laskuttajan toimittaman aineiston perusteella tulosyksiköille siten, että tulot ja menot menevät tasan.
Kaupungilla käytössä olevassa hankeohjeessa kuvataan Mikkelin kaupungin yhteisiä käytäntöjä projektien ja hankkeiden toteuttamiseen liittyen ja jota noudatetaan hankkeiden valmistelussa sekä toteutuksessa hankeideasta lähtien hankkeen päättämiseen ja arkistointiin.
Vuosien 2026–2028 henkilöstö- ja koulutussuunnitelma päivitetään perustuen edelliseen suunnitelmaan 2025–2027. Vuosien 2025–26 tasapainotusohjelman vaikutukset huomioidaan mahdollisimman hyvin tämän henkilöstö- ja koulutussuunnitelman valmistelussa. Vuoden 2026 osalta pääpaino on tasapainotusohjelman mukaisten päätösten toimeenpanossa ja muiden palkkaresurssikeskusteluissa sovittujen asioiden toimeenpanossa.
Mikkelin kaupungin henkilöstösuunnittelu pohjautuu nykytilan lisäksi keväällä 2025 käytyihin palkkaresurssikeskusteluihin ja tasapainotusohjelman mukaiseen tavoiteorganisaatioon. Tavoiteorganisaatioon liittyy myös tarvittavan osaamisen kuvaaminen sekä suunnitelma siitä, miten puuttuva osaaminen organisaatioon hankitaan. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne.
Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet.
Vuoden 2025 viimeistään 1.10.2025 KVTES (ml. eläinlääkärit) sopimusalalla käyttöönotetaan uusi palkkajärjestelmä, tasopalkkajärjestelmä, joka perustuu osaamisen ja vastuutasoihin ja jokaisen palkkaryhmän osalta vastuutasojen kriteerit määrittävät millä vaativuustasolla A, B tai C tehtävä on jatkossa.
Kukin toimiala vastaa henkilöstönsä työhyvinvointia, työturvallisuutta ja työterveyttä ylläpitävän toiminnan (esim. työnohjaus) rahoituksesta. Henkilöstöpalveluiden käyttöön varataan määrärahaa, jolla rahoitetaan kaupunkitasoisia, koko henkilöstöä, useampaa toimialaa tai/ja liikelaitosta koskevia hankkeita, koulutusta sekä työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja työkyvyn ylläpitämiseen ja tukemiseen liittyvää kehittämistoimintaa.
Osaamisen kehittäminen sisältyy strategiaan perustuvaan henkilöstösuunnitteluun. Osaamisen kehittämisessä huomioidaan palvelualueiden tämänhetkiset osaamisvaatimukset ja tulevaisuuden tarpeet, kuten osaamisen ylläpito, osaamisen siirtäminen sekä uuden osaamisen ennakointi ja hankkiminen. Työntekijän henkilökohtaisesta osaamisesta ja sen kehittämisestä keskustellaan kehityskeskusteluiden yhteydessä ja sen pohjalta tehdään osaamisen kehittämisen suunnitelma seuraavaa vuotta varten.
Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri, joka käsitellään salassa pidettävänä (JulkL 24 § 1 mom. kohdat 15 ja 17). Peruste salaamiselle on esitettävä esityslistatekstin yhteydessä.
Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava valmiina perjantaihin 19.9.2025 klo 12.00 mennessä.
---
Kaupunginhallitus on kokouksessaan 9.6.2025 § 226 osoittanut hyvinvointilautakunnalle seuraavan talousarvioraamin:
|
talousarvio 2026 |
talousarvio 2025 |
tilinpäätös 2024 |
toimintatuotot |
3 485 600 € |
3 676 000 € |
4 254 000 € |
toimintakulut |
103 851 300 € |
102 524 000 € |
99 308 000 € |
toimintakate |
100 365 700 € |
98 847 000 € |
95 054 000 € |
Tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä vuodelle 2026 annettuun ja sisäisillä erillä (talous, henkilöstö, hankinnat, tietohallinto, vahtimestari, ruoka, puhtaus ja toimitilavuokrat) tarkennettuun raamiin:
|
toimintatuotot |
toimintakulut |
toimintakate |
hallinto |
81 600 € |
549 300 € |
467 700 € |
varhaiskasvatus |
841 500 € |
38 679 300 € |
37 837 800 € |
perusopetus |
2 239 100 € |
58 438 400 € |
56 199 300 € |
lukiokoulutus |
186 000 € |
58 438 400 € |
5 734 500 € |
yhteensä |
3 348 200 € |
103 587 500 € |
100 239 300 € |
Talousarviossa on huomioitu
- palkankorotusvaraus 2,61 % vuoden 2025 tasoon verrattuna
- ulkoisten menojen kasvu 1,5 %
- ulkoisten tulojen kasvu 2 %
- ruoka- ja puhtauspalvelujen kasvu 4 %
- työterveyskulujen mahdollinen kasvu kilpailutuksen johdosta
- aikaisempien talouden tasapainotus- ja säästöohjelmien toimenpiteet eurovaikutuksineen.
Merkittäviä toiminnallisia muutoksia tulosalueilla ovat mm. seuraavat:
- hallinto: talouden tasapainotusohjelman mukaista lautakuntien yhdistämistä ei tehty, mutta säästötavoite on kohdistettu raamiin, joten kuluja leikataan useasta kohdasta
- varhaiskasvatus: yksityisten päiväkotien palvelusetelin indeksikorotus, yksityisen hoidon tuen korotus, esiopetuksen maksusitoumuksen muutos, hankemuutokset
- perusopetus: oppimisen tuen lakimuutos (1.8.2025 alkaen), kolme lisätunti alaluokille, Yrityskylä 9. luokkalaisille, oppilasmäärän väheneminen, uudet toimintamallit perusopetukseen, kansainvälinen koulupolku, muutokset iltapäivätoiminnassa, hankemuutokset
- lukio: kurssitarjonnan tarkastelu/opetustarjonnan leikkaus, koulusihteeriresurssin vähennys, hankemuutokset.
Talousarvio 2026 ja investointiohjelma esitellään kokouksessa. Lisäksi lautakunnalle esitetään sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueen riskien arvioimiseksi ja riskeihin varautumiseksi laadittu palvelualuekohtainen riskirekisteri. Riskirekisteri on salassapidettävä (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 24 § 1 mom kohdat 15 ja 17).
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy esityksen ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027–2029 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.
Sivistyslautakunta päättää pyytää lausunnot aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2026 ja taloussuunnitelmasta 2027–2029. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 15.10.2025 mennessä.
Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.