Kaupunkikehityslautakunta, kokous 18.9.2025

§ 94 Mikkelin kaupungin talousarvio 2026, kaupunkikehityslautakunta

MliDno-2025-425

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Talousarvioraamin hyväksyminen käynnistää varsinaisen talousarviovalmistelun kaupunkiorganisaatiossa. Talousarvioraami on kaupunginhallitukseen nähden sitova talousarvion valmistelupohja. Lautakunnat ja johtokunnat valmistelevat vuoden 2025 talousarvioesityksensä talousarvioraamin mukaisesti.

Raamin hyväksymistä seuraava talousarviovalmistelun vaihe on syksyllä tapahtuva lautakuntien ja johtokuntien talousarvioesitysten valmistuminen 19.9.2025 mennessä. Kaupunginhallituksella on talousarvioaiheinen suunnittelukokous 29.9.2025, minkä lisäksi talousarvion valmisteluun haetaan tarvittaessa erikseen evästystä. Kaupunginvaltuuston kanssa käsitellään talousarviota ja sen valmisteluperusteita lokakuun puolivälissä pidettävän seminaarin yhteydessä. Kaupunginhallitus käsittelee talousarviota ja veroprosentteja 27.10.2025 kokouksessaan (varapäivä 28.10.2025). Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarvion ja veroprosentit 10.11.2025 pidettävässä kokouksessa. Veroprosentit on ilmoitettava verohallinnolle 17.11.2025 mennessä.

Tausta ja valmistelun lähtökohdat

Sote-uudistus leikkasi vuodesta 2023 alkaen suuren osan kuntien valtionosuus- ja verotuloista. Sote-uudistuksen jälkeen Mikkelin valtionosuuksien määrä on tulevinakin vuosina tehtäviin ja velvoitteisiin nähden alhainen johtuen osaksi valtionosuusjärjestelmää jääneistä voimakkaasti negatiivisista sote-eristä. Uudistus kohteli kuntia hyvin eriarvoisesti, ja Mikkeli on selvästi uudistuksesta edelleen kärsivien kaupunkien joukossa, vaikka lähtökohtaisesi sote-uudistuksen piti tuoda helpotusta kuntien talouspaineisiin. Valtionosuusjärjestelmään valmistellaan uudistusta, jonka aikataulu on viivästynyt alun perin suunnitellusta.

Edeltävä vuosi 2024 oli Mikkelin kaupungilla erinomainen Etelä-Savon Energia Oy:n 49 % vähemmistöosuuden myynnin toteutumisen johdosta. Kaupungin taseessa vuoden 2018 tilinpäätöksestä asti olleet kumulatiiviset alijäämät tulivat katetuksi vuoden 2024 tilinpäätöksessä muodostuneella 131,6 miljoonan euron ylijäämällä, jonka myötä kaupungin taseessa on nyt 110,5 miljoonan euron kumulatiivisen ylijäämän puskuri. Kuluvan vuoden osalta oli jo ennen sote-uudistuksen toteutumista nähtävissä, että erityisesti alhaisten valtionosuuksien johdosta vuosi 2025 tulisi olemaan alijäämäinen. Tällä hetkellä vuoden 2025 alijäämäksi ennustetaan noin 2,9 miljoonaa euroa. Vuosittaisen käyttötalouden tasapainoon saaminen tasapainotusohjelmiin sitoutumalla on nähty mahdolliseksi vuodesta 2026 alkaen. Tämä arvio on tietojen päivittyessäkin osoittautunut paikkansa pitäväksi. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kaupungille talouden tasapainotusohjelman vuosille 2024-2026 päätöksellään 11.12.2023 § 137. Valtuuston 11.11.2024 § 110 hyväksymässä vuosien 2025-2028 taloussuunnitelmassa vuosi 2026 on linjattu ensimmäiseksi ylijäämäiseksi vuodeksi noin 374 tuhannen euron ylijäämäisellä tuloksella. Talousarvioraamin viranhaltijavalmistelussa on lähdetty siitä, että raamin on ehdottomasti päädyttävä positiiviseen tulokseen. Tässä tavoitteessa on myös onnistuttu. 

Toimintakatteen muodostuminen

Talousarvioraami vuodelle 2025 on valmisteltu ulkoisten ja sisäisten tuottojen ja kulujen perusteella huomioiden toiminnalliset ja mm. lainsäädännöstä aiheutuvat muutokset. Sisäisiä eriä tarkennetaan talousarviovalmistelun aikana, mutta ne eivät luonteensa vuoksi aiheuta muutoksia koko kaupungin tason toimintakatteeseen, sillä sisäisten erien vaikutus koko kaupunkiorganisaation tasolla on aina +/- 0. Osana raamivalmisteluprosessia on käyty henkilöstöpalveluiden tukemana erilliset palkkaresurssikeskustelut erityisesti henkilöstökustannusten budjetointiin liittyen.

Talousarvioraamin valmistelun lähtökohtana on huomioitu vuoden 2024 tilinpäätös, vuoden 2025 talousarvio ja jo tiedossa olevat toiminnalliset, lainsäädännöstä ja erilaisista päätöksistä aiheutuvat eurovaikutteiset muutokset ja muut merkittävät muutostekijät. Yksittäinen merkittävimpiin muutostekijöihin lukeutuva toiminnallinen ja taloudellisesti huomattava muutos on perusopetuksen oppimisen tuki, joka tuo merkittäviä lisävastuita perusopetuksen palvelutehtäviin. Oppimisen tuki on huomioitu erityisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan raamivalmistelussa siten, että määrärahat mahdollistavat riittävän resursoinnin lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi ja niihin liittyvien tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Kunta-alan työmarkkinaratkaisu syntyi loppukeväästä 2025. Työmarkkinaratkaisun mukaisesti talousarvioraamissa on varauduttu 1.1.2026 tilanteen mukaisesta palkkatasosta 2,61 % palkankorotusvarauksiin koko vuoden ajalle laskettuna. Raamiin on huomioitu muiden kustannusten osalta inflaatiokehitys 1,50 % yleisillä korotusvarauksilla, ellei muita sopimuskorotusmääreitä ole ollut jo raamineuvotteluvaiheessa tiedossa tai laskettavissa. Tehtävä- ja kustannuslisäysten vaikutusten ohella talousarvioraamin valmistelussa on huomioitu myös kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 137 hyväksymän tasapainotusohjelman sisältämät säästövaikutukset.

Raamineuvotteluprosessin lopputulemana syntyneen, liitteenä olevan talousarvioraamiesityksen toimintakatteeksi muodostuu noin -145 miljoonaa euroa. Toimintakate on noin 4,45 miljoonaa euroa heikompi kuin vuoden 2025 muutetun talousarvion -140,5 miljoonan euron toimintakate. Toimintakatteen heikkeneminen liittyy mm. lakisääteisten tehtävälisäysten (erit. oppimisen tuki) ja työmarkkinaratkaisuun perustuvien palkankorotusvarausten aiheuttamiin lisäkustannuksiin. Heikkenevä toimintakate saadaan kuitenkin rahoitettua maltilliseksi kohoavaksi ennakoiduilla vero- ja valtionosuustuloilla. 

Tuloksen muodostuminen

Vuoden 2026 ennakolliset valtionosuuslaskelmat on julkaistu toukokuussa. Vuoden 2026 valtionosuuksien määräksi ennakoidaan noin 15,7 miljoonaa euroa, kun ne vuoden 2025 talousarviossa ovat vielä 12,8 miljoonan euron ja vuoden 2025 talousennusteessa 14,1 miljoonan euron tasolla. Verotulojen kokonaismääräksi arvioidaan Kuntaliiton toukokuussa 2025 julkaistun ennusteen perusteella 147,7 miljoonaa euroa, kun ne vuoden 2025 talousarviossa ovat 143,6 miljoonaa ja talouden seurantaraportin ennusteessa noin 141,4 miljoonaa euroa. Rahoitustuottojen ja -kulujen nettosummaksi on tässä vaiheessa arvioitu 3,0 miljoonaa euroa.

Asetetun tavoitteen mukaisesti kaupunginhallitukselle esitettävä talousarvioraami päätyy ylijäämäiseen lopputulemaan (+ 0,35 milj. euroa).

  TP2024 Alkup.
TA2025
Muutettu
TA2025
Raamiesitys 2026
Toimintakate -122 428 -142 826 -140 526 -144 978
Verotulot 139 880 143 607 143 607 147 695
Valtionosuudet 6 529 12 835 12 835 15 675
Rahoitutuotot ja -kulut 1 492 2 734 2 734 3 000
Vuosikate 25 473 16 350 18 650 21 392
Poistot -23 126 -21 700 -21 700 -21 200
Satunnaiset erät 156 067 0 0 0
Tilikauden tulos 158 414 -5 350 -3 050 192
Poistoeron muutos 163 160 160 160
Varausten muutos -27 000 0 0 0
Tilikauden yli-/alijäämä 131 577 -5 190 -2 890 352

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy talousarvioraamin vuodelle 2026 ja valtuuttaa talouspalvelut antamaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginhallitukselle. 

Mekritään, että kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Oskari Valtola saapui kokoukseen tämän pykälän aikana.

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
  • Tiina Maaranen, taloussuunnittelija, tiina.maaranen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon: kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen; palvelujen järjestäminen ja tuottaminen; kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet; omistajapolitiikka; henkilöstöpolitiikka; kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet; elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen. 

Kaupungin valtuustostrategia 2022–2025 visionaan ”Mahdollisuuksien Mikkeli – Puhtaan veden pääkaupunki” on hyväksytty valtuustossa 13.12.2021 § 186. Samalla hyväksyttiin Mikkelin kaupungin arvoiksi ”Reilu, Rohkea ja Rakentava”. 

Visioon ja arvoihin pohjautuvaksi strategiseksi päämääräksi asetettiin ”Elinvoimainen hyvän elämän Mikkeli”, joka koostuu seuraavista osa-alueista: 

  • Kestävästi kehittyvä ja älykkäästi uudistuva Mikkeli 
  • Osaamisen ja yrittäjyyden Mikkeli 
  • Mahdollistavat elinympäristöt ja hyvinvointia edistävä toiminta ja palvelut 
  • Yhteisöllisyys ja osallisuus.


Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110.) 

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän. 

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältävät seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja tunnuslukutaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääriset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset sisältävät talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestaripalveluiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä.

Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. 

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio). Kukin tulosalue vastaa henkilöstönsä työhyvinvointia, työturvallisuutta ja työterveyttä turvaavan toiminnan rahoituksesta.

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen raami 2026 (1 000 euroa)

Tulot 

48 544 euroa

Kulut

52 731 euroa

Tkate

- 4 188 euroa


Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen talousarvioesitys jakautuu tulosalueille:

Tulosalue (euroa)

Tulot

Menot

Tkate

Lautakunta, lupa- ja
valvontajaosto ja johtaminen

318 000

1 988 100

-1 670 100

Kaupunkikehitys

34 628 700

12 299 400

22 329 300

Kaupunkiympäristö

2 731 000

26 939 600

-24 208 600

Rakennusvalvonta

829 400

1 344 500

-515 100

Maaseututoimi

9 506 600

9 629 600

-123 000

Yhteensä

48 013 700

52 201 200

-4 187 500


Investoinnit 

Investointiohjelmaesityksen tausta-aineistoina ovat jo aikaisemmin tehdyt monivuotiset päätökset mm. kouluista, päiväkodeista, liikenneinvestoinneista, liikuntapaikkarakentamisesta ja liikenneverkosta.

Kaupungin elinvoimaisuuden kehittämiseksi mm. strategisiin kehittämisalustoihin osoitetaan investointeja. 

Taloussuunnitelmavuosille 2027–29 esitetyt investoinnit ovat ohjeellisia, vuosittain kumulatiivisesti yli kaupungin talouden kestävän kantokyvyn ja niiden toteutus sopeutetaan vuosittain kaupungin taloudelliseen tilanteeseen talousarviokäsittelyn yhteydessä. Lisäksi erityisesti ns. horisonttihankkeet nostetaan hyvissä ajoin poliittiseen keskusteluun, esimerkiksi kolme taloussuunnitteluvuotta ennen kuin investoinnit tulisivat aktualisoitumaan.

Kaupungin poistotaso on n. 21,3 milj. euroa.

Keskeisimmät talousarvion sitovat investoinnit (vuoden 2026 osuus investoinnista): 

  • Kaupungin virastotalon saneerauksen jatkuminen (2,0 milj. eroa)
  • Katujen saneeraus (1,8 milj. euroa)
  • Hänninkentän huoltorakennuksen uudistaminen (1,5 milj. euroa) 
  • Keskuskeittiö Isopadan kunnostaminen (1,5 milj. eroa)
  • Yritysalueiden ja uusien asuinalueiden kadut (0,8 milj. euroa)
  • Viestikeskus Lokki, luolan kunnostaminen (0,5 milj. euroa)
  • Pyöräilyn ja kävelyn edistäminen (0,4 milj. euroa)
  • Hulevesiohjelma (0,4 milj. euroa)

 

Katuverkoston korjausvelka

Katujen korjausvelan päivitetty määrä vuonna 2025 on 12,6 M€. KoVe- eli korjausvelkalaskurin ennusteen mukaan tarvittava lisämääräraha vuodelle 2026 (korjausvelan määrän säilyttämiseksi vuoden 2025 tasolla) on 2,3 M€. Katujen kunnon mittausvuonna, 2018, korjausvelan määrä on ollut 7,6 M€. Korjausvelan säilyttäminen mittausvuoden 2018 tasolla olisi vuosittaisen lisämäärärahan tarve ollut vuosina 2019—2025 ollut keskimäärin 2,6 M€.

KoVe-laskurissa on yhteensä 1609 katua ja kevyen liikenteen väylää. Niistä 421 kappaletta (26 %) ovat alle tavoitetasonsa, eli ne kasvattavat korjausvelan määrää. Tiestön kunnon tavoitetasot ovat 50—90 % perustuen siihen mistä väylästä ja väylätyypistä on kyse.

Korjausvelan määrä on se rahasumma, joka tarvitaan teiden ja väylien tavoitetason saavuttamiseksi. Tämän takia katujen kunnostukseen budjetoitu raha ei vähennä täysimääräisesti korjausvelkaa. Uudelleen päällystämisen vaikutus korjausvelan vähenemiseen on 27 %.

Lisäksi korjausvelkaa kertyy siltojen, viheralueiden sekä hulevesiverkostojen kunnon heikentymisestä. Näiden tekijöiden rahallisiin arviointeihin ei ole valmista laskentamallia ja niiden vaikutus kove-laskentaan on spekulatiivista.

Investointiesitys (kaupunki) vuodelle 2026 (1000 euroa)

Tulot

1 820

Menot

-22 885

Netto

- 21 065


Lautakunta on käynyt talousarviota läpi iltakoulussaan 11.9.2025.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy esityksen ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027–2029 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle. 

Hyvinvointilautakunta, sivistyslautakunta sekä Vesiliikelaitoksen johtokunta antavat lausunnot investointiohjelmasta suoraan kaupunginhallitukselle. Lisäksi kaupunkikehityslautakunta päättää pyytää lausunnot aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2026 ja taloussuunnitelmasta 2027–2029. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 15.10.2025 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Tiedoksi

Talouspalvelut, kaupunginhallitus, aluejohtokunnat, nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto, vammaisneuvosto