Sivistyslautakunta, kokous 12.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 11 Kansainvälinen varhaiskasvatus- ja koulupolku Mikkeliin

MliDno-2025-973

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Naton alaesikunnan sijoittumispäätöksen myötä Mikkelissä on käynnistetty työ, jossa selvitetään kansainvälisten palvelujen rakentamisen mahdollisuudet Mikkeliin. Esille on noussut mm. englanninkielisen varhaiskasvatus- ja koulupolun rakentaminen. Tällaisella palveluketjulla mahdollistetaan esimerkiksi monien eri alojen kansainvälisten asiantuntijoiden asettautuminen perheineen Mikkeliin siksi ajaksi, kun asiantuntijat Mikkelissä työskentelevät. Toinen näkökulma englanninkieliseen palvelutarjontaan liittyy huoleen Mikkelin väestönkehityksestä ja tulevaisuuden työvoiman riittävyydestä paikalliseen tarpeeseen.

Kaupungin tilaama selvitys, jossa tarkastellaan reunaehtoja ja edellytyksiä perustaa kansainvälinen koulu Mikkeliin, on valmistunut. Selvityksessä ennakoidaan Mikkelin väestökehitys huomioiden vieraskielisen väestön kehitys, avataan vieraskielisen opetuksen järjestämisen reunaehtoja, kuvataan vieraskielisen opetuksen järjestämisen käytäntöjä valikoiduissa kunnissa sekä kuvataan huoltajien ja sidosryhmien näkemyksiä vieraskielisen opetuksen tarpeista Mikkelissä.

Selvityksen johtopäätöksinä todetaan mm. seuraavaa:

  • väestöennustetarkastelun ja vieraskielisen väestön kehityksen perusteella voidaan arvioida, että kokonaisuudessaan Mikkelin väestömäärä tulee pienenemään, mutta vieraskielisen väestön määrä sitä vastoin lisääntymään
  • kansainvälisten rekrytointien yleistyessä vieraskielisen varhaiskasvatuksen ja opetuksen merkitys kilpailutekijänä tulee korostumaan erityisesti työvoimapulasta kärsivillä aloilla
  • kotimainen lainsäädäntö antaa melko väljät mahdollisuudet sisällyttää opintoihin myös vieraita kieliä siten, että opetuksessa kuitenkin tukeudutaan kansalliseen opetussuunnitelmaan
  • verrokkikaupunkien kaksikielisen opetuksen kysynnän kasvua selittää enimmäkseen korkeakouluopiskelijoiden ja korkeakouluihin rekrytoitujen asiantuntijoiden määrä
  • sekä vertailuarvioinnin että kyselytulosten aineistossa kaksikielisen opetuksen hyödyt korostuvat selvästi täysin englanninkielistä opetusta enemmän
  • kaksikielisessä opetuksessa opetuskielinä tulisi olla suomi ja englanti
  • koulutuksen järjestämisessä on myös huomioitava opetustoimen vastuu edistää ulkomailta muuttavien ja pysyvästi tai pidempään Suomessa asuvien lasten integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.
     

Naton alaesikunnan perustaminen Suomeen ja Suomessa Mikkeliin on ainutlaatuinen asia. Nato-sopimuksissa on yleisesti sitouduttu järjestämään opiskelumahdollisuudet kuhunkin maahan sijoitettujen Nato-henkilöstöjen perheille. Tähän sitoumukseen vastataan valmistelemalla Mikkeliin kaksikielinen varhaiskasvatus- ja koulupolku, joka toimii myös kilpailutekijänä kansainvälisten rekrytointien yleistyessä erityisesti työvoimapulasta kärsivillä aloilla. Englannin kielen, maailmanlaajuisena kielenä, voidaan arvioida myös hyödyttävän lapsia tulevaisuuden työelämässä ja kansainvälisissä mahdollisuuksissa.

Liitteenä oleva esiselvitys ”Kansainvälisen koulun perustaminen Mikkeliin” esitellään kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee saadun selvityksen tiedoksi ja valtuuttaa sivistystoimen edustajat valmistelemaan kaksikielisen (suomi ja englanti) varhaiskasvatus- ja koulupolun perustamisen Mikkeliin.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta toteaa, että kaksikielisen varhaiskasvatus- ja koulupolun valmistelusta ja käynnistämisestä aiheutuvat kustannukset tulee huomioida lautakunnan budjetissa 2025 ja talousarviossa 2026.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

Kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee saadun selvityksen tiedoksi ja valtuuttaa sivistystoimen edustajat valmistelemaan kaksikielisen (suomi ja englanti) varhaiskasvatus- ja koulupolun perustamisen Mikkeliin.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta toteaa perustamisen edellytyksenä olevan, että kaksikielisen varhaiskasvatus- ja koulupolun valmistelusta ja käynnistämisestä aiheutuvat kustannukset tulee huomioida lautakunnan budjetissa 2025 ja talousarviossa 2026.

Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin.

Valmistelija

Aki Kauranen, strategia- ja kehityspäällikkö, aki.kauranen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkeliin kaksikielisen varhaiskasvatus- ja koulupolun valmistelutyö vaatii oman henkilöresurssin. Alustavasti on linjattu, että valmistelutyötä tekemään palkataan määräaikainen projektipäällikkö. Projektipäällikön tehtäviin kuuluu ensivaiheessa lukuvuoden 2025-2026 valmistelutyöt (erilaisiin kaksikielisen opetuksen toteutustapoihin tutustuminen/vierailut valittujen koulutuksen järjestäjien luona, opetussuunnitelmatyö, englanninkielinen oppimateriaali, tilajärjestelyt, opettajaresurssointi, kasvun ja oppimisen tukipalvelujen valmistelu yhdessä opiskelijahuollon kanssa) sekä koko kaksikielisen opintopolun (esiopetuksesta 9. luokalle) valmistelusta vastaaminen. Kyseistä resurssia ei ole huomioitu kasvatus- ja opetuslautakunnan vuoden 2025 budjetissa. Näin ollen esitetään, että 50 000 €:n resurssi vuodelle 2025 osoitetaan kaupunginhallituksen alaisesta kehittämisrahasta. Valmistelutyöstä vuodelle 2026 kohdistuva resurssitarve huomioidaan kasvatus- ja opetuslautakunnan vuoden 2026 talousarviossa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää myöntää varhaiskasvatus- ja koulupolun valmistelutyöhön vuodelle 2025 yhteensä 50 000 € kustannuspaikalta 1412 (kehittämishankkeet).

Päätös

Hyväksyttiin. 

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
  • Seija Manninen, opetusjohtaja, Seija.Manninen@sivistys.mikkeli.fi
  • Taina Halinen, varhaiskasvatusjohtaja, taina.halinen@sivistys.mikkeli.fi
  • Marja Ukkonen, Mikkelin lukion rehtori, marja.ukkonen@sivistys.mikkeli.fi

Kuvaus

Suomen valtio ja NATO ovat solmineet sopimuksen NATO:n alaesikunnan perustamisesta Mikkeliin. Mikkelin kaupungin tulee mahdollistaa Mikkeliin saapuvien NATO-asiantuntijoiden perheiden sujuva asettautuminen ja asuminen Mikkelissä asiantuntijoiden kaupungissa työskentelyn ajan. Sopimusvelvoitteen johdosta Mikkelin kaupunki on valmistelemassa mm. kansainvälistä varhaiskasvatus- ja koulupolkua kaupunkiin saapuvien ja kaupungissa määräajan asuvien asiantuntijaperheiden lasten palvelutarpeeseen.

Kaksikielinen (suomi-englanti) varhaiskasvatus- ja koulupolku mahdollistaa myös mikkeliläisten lasten osallistumisen kaksikieliseen varhaiskasvatukseen ja opetukseen. Polku rakennetaan suomalaisten opetussuunnitelmien pohjalle ja toiminta toteutetaan siten, että kaksikielisen peruskoulun ja/tai lukiokoulutuksen päättyessä oppilaalla/opiskelijalla on sellainen suomen kielen taito, joka ei vaaranna suomenkielisen toisen asteen tai korkea asteen opiskelun suorittamista.

Perusopetukseen on käynnistetty kaksikielisen (suomi-englanti) linjan valmistelu. Tämä toiminta on uutta Mikkelissä ja tätä valmistelemaan on valittu projektipäällikkö, jonka tehtävänä on vastata ensi sijassa perusopetuksen kaksikielisen koulupolun valmistelu ja tämän rinnalla kaksikielisen lukiokoulutuksen valmistelu. Projektipäällikön määräaikainen tehtävä jatkuu vuoden 2026 loppuun.

Rantakylän yhtenäiskoulu on osoittanut kiinnostuksen valmistella kaksikielinen perusopetuksen linja osaksi koulun toimintaa. Rantakylän yhtenäiskoulun henkilöstöä on kuultu tämän osalta 27.5.2025. Opetus käynnistetään Rantakylän yhtenäiskoulussa tarvittaessa jo syksyllä 2025 aluksi englannin kielellä, jos tulijoita on. Myös Mikkelin lukiossa käynnistetään valmistelu kaksikielisen lukiokoulutuksen käynnistämiseksi.

Varhaiskasvatuksessa Mikkelissä asuvien alle kouluikäisten lasten on mahdollista osallistua joko kaupungin ylläpitämään suomenkieliseen varhaiskasvatukseen englannin kieltä taitavien kasvattajien (varhaiskasvatusopettajat ja lastenhoitajat) tukemina tai vaihtoehtoisesti osallistua yksityisen Mikkelin Suomi-Amerikka-seuran ylläpitämän päiväkoti Enkun varhaiskasvatustoimintaan. Päiväkoti-Enkussa järjestetään myös koulupolun käynnistävä esiopetus.

Koska valmius englanninkieliseen opetukseen tulee olla jo syksyllä 2025, haetaan Mikkelin kaksikielisen linjan valmisteluun mallia ja esimerkkejä tutustumalla eräiden kaupunkien kv-koulutoimintaan. Benchmarkkausta hyödyntämällä valmistellaan Mikkeliin oma, mikkelinnäköinen, kaksikielinen koulupolku. Tämän valmistelutyön ohessa käynnistyy opetussuunnitelmatyö (kaksikielisen perusopetuksen opetussuunnitelma tehdään suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisena, Mikkelin kaupunki koulutuksen järjestäjänä, Mikkeli-painotuksin). Lisäksi käynnistetään englanninkielisen oppimateriaalin valmistelu, kielitestin valmistelu, opettaja- ja koulunkäynnin ohjaajan resurssointi, tilajärjestelyt ym. kaksikieliseen opetuksen toteuttamiseen liittyvät valmistelut.

Jos Mikkeliin saapuu asiantuntijaperheitä, joiden lapsilla ei ole valmiuksia osallistua kaksikieliseen opetukseen, tarjotaan heille valmistavaa opetusta. Valmistavassa opetuksessa tehostetaan englannin opetusta yhden lukuvuoden aikana ja tämän jälkeen oppilaat siirtyvät kaksikieliseen opetukseen.

Kaksikielisen varhaiskasvatus- ja koulupolun valmistelutyöhön on projektipäällikön lisäksi esitetty vuoden 2026 talousarvioon 140 000 euron määräraha. Mahdolliset kasvattaja- ja opettajatarpeet selviävät, kun tiedetään, missä laajuudessa ja minä ajankohtana varhaiskasvatus- ja opetustoiminta käynnistyy. Kaupunki käy parhaillaan neuvotteluja mm. opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa valtion osallistumisesta ja rahoituksesta kaksikielisen toiminnan valmisteluun ja käynnistämiseen. 

Vuodesta 2027 eteenpäin, toiminnan vakiinnuttua, tavoitteena on, että kansainvälinen kaksikielinen varhaiskasvatus- ja koulupolku toteutuisi keskimääräisellä, mikkeliläisellä yksikkökustannuksella. Tämä arvio pohjautuu siihen, että olemassa olevat päiväkoti- ja koulutilat riittävät tähän toimintaan.  Jos kaksikielinen kasvatus- ja opetuspolku edellyttää lisätilojen hankkimista, on tähän varattava erillinen resurssi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Sivistyslautakunta päättää, että kaksikielinen perusopetus sijoitetaan Rantakylän yhtenäiskouluun.

Lisäksi sivistyslautakunta merkitsee kansainvälisen varhaiskasvatus- ja koulupolun valmisteluvaiheen tiedoksi.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti:

Sivistyslautakunta päättää perustaa kaksikielisen varhaiskasvatus- ja koulupolun ja kaksikielinen perusopetus sijoitetaan Rantakylän yhtenäiskouluun.

Lisäksi sivistyslautakunta merkitsee kansainvälisen varhaiskasvatus- ja koulupolun valmisteluvaiheen tiedoksi.

Puheenjohtaja tiedusteli, että voidaanko esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin ja lisäksi pykälä merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

Rantakylän yhtenäiskoulun rehtori

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Sivistyslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.