§ 1 Työ- ja toimintakyvyn toiminnallinen arviointipalvelu suorahankintana

Lataa 

MliDno-2025-2207

Päätöspäivämäärä

4.6.2025

Päätöksen tekijä

Työllisyysjohtaja

Päätöksen peruste

Mikkelin kaupungin hankintasääntö 2025

Hankintasäännön liite A  KH 31.3.2025 § 134

Kuvaus

Mikkelin seudun työllisyyspalveluille on työvoimapalvelujen järjestämisvastuun siirron yhteydessä siirtynyt Etelä-Savon Elyn kilpailuttama palvelusopimus: ”Laaja-alainen työ- ja toimintakyvyn toiminnallinen arviointipalvelu” (Diaari ESAELY/725/2023, Sopimusnumero: 0698012/2023).

Sopimus koskee laaja-alaista työ- ja toimintakyvyn toiminnallista arviointipalvelua, joka toteutetaan Mikkelin seudun työllisyysalueella. Palvelu perustuu työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 6 luvun 51 §:ään.

Tarkoituksena on tuottaa asiantuntijapalveluna monipuolinen ja kantaaottava arvio asiakkaan työ- ja toimintakyvystä tilanteessa, jossa vamma, sairaus tai muu rajoite vaikuttaa hänen mahdollisuuksiinsa työllistyä tai osallistua koulutukseen. Palvelua käytetään erityisesti työ- ja koulutusuran suunnittelun tueksi.

Arviointipalvelun avulla selvitetään: asiakkaan työ- ja toimintakyky kokonaisvaltaisesti, kyky suoriutua mahdollisista työtehtävistä tai opinnoista ja tarvittavat jatkotoimet tai tukimuodot.

Palvelun kohderyhmänä ovat henkilöt, joilla on terveydellinen tai muu toimintakykyyn vaikuttava este, ja arviointia tarvitaan esimerkiksi jatkosuunnittelun, palveluohjauksen tai etuuspäätösten tueksi.

Sopijaosapuolena sopimuksessa, jonka kesto on 30.6.2026 saakka, on Mikkelin toimintakeskus ry. (Uutta Elämää Group) ja johtuen kyseisen toimijan toiminnan lopettamisesta myös sitä koskevat palvelusopimukset ovat rauenneet. Kyseessä oleva palvelu on katsottu Mikkelin seudun työllisyyspalveluissa olevan kuitenkin kohderyhmälleen tärkeä ja nykyinen tilanne on osoittanut kyseisen palvelun puutteen Mikkelin seudun työllisyyspalveluissa ja varsinkin sen monialaisessa palveluyksikössä.

Palvelun poistuessa työllisyyspalvelujen valikoimasta on työllisyyspalveluissa kartoitettu vaihtoehtoiset keinot palvella asiakkaita. Kartoituksen jälkeen on todettu, että tietty osa monialaisen palveluyksikön asiakkaista eivät saa riittävän ammatillista kartoituspalvelua esim. pelkän työkokeilun kautta ja näin ollen vastaavalle palvelulle on tarvetta asiakkaiden palveluprosessin edistämiseksi. Tämän vuoksi Mikkelin seudun työllisyyspalvelut on kysynyt KasvuEsedulta valmiutta tarjota vastaavaa palvelua siksi aikaa, kunnes pidempiaikainen palvelusopimus on mahdollista tehdä kilpailumenettelyllä. KasvuEsedun vastaus kyselyyn on myöntävä ja että KasvuEsedu pystyy tarjoamaan työ- ja toimintakyvyn kartoituspalvelua, joka sisällöltään on lähellä rauenneen palvelusopimuksen sisältöä. 

Suorahankinnan perustelu on voimassa olleen palvelun ennalta arvaamaton lakkaaminen ja suorahankintasopimuksen tekeminen väliaikaiseksi ratkaisuksi varsinaisen kilpailutuksen ja uuden sopimuksen voimaanastumiseen saakka. Kilpailutuksen valmistelu aloitetaan välittömästi ja tavoitteena on, että uusi sopimus astuisi voimaan viimeistään 1.7.2026. Tällä päätöksellä mahdollistetaan palvelunhankinta rauenneen sopimuskauden mukaisesti 30.6.2025 saakka. (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016 40§ 4. kohta).

Päätös

Päätän, että Mikkelin seudun työllisyyspalveluille hankintaan suorahankintana Laaja-alaisen työ- ja toimintakyvyn toiminnallinen arviointipalvelua KasvuEsedulta. Suorahankinnan perusteena on voimassa olleen palvelusopimuksen ennalta arvaamaton lakkaaminen ja asiakkaiden olemassa oleva tarve palvelullle. Palvelua hankintaan ns. siltahankintana uuden ja kilpailutetun palvelusopimuksen voimaan tuloon saakka. Kuitenkin niin, että tämä suorahankinta päättyy rauenneen palvelusopimuksen voimassaolokauden mukaisesti 30.6.2026. Palvelun kokonaisarvo on arviolta 60 000 euroa ja enintään 100 000 euroa. Kustannus osoitetaan kustannuspaikalle 8203 (muut työllistymistä tukevat palvelut)

Allekirjoitus

Työllisyysjohtaja Jukka Ollikainen

Organisaatiotieto

Hallintopalvelut