Kuvaus
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistus perustuu pääministeri Orpon hallitusohjelmaan. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Oppimisen tuen uudistus ei muuta varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea.
Perusopetuslain ja siihen liittyvien lakien muutosten perusteella esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet on päivitetty. 1.8.2025 voimaantulevat perusteet on julkaistu ePerusteet -palvelussa helmikuussa 2025. Ensisijaisesti muutokset opetussuunnitelman perusteissa liittyvät oppimisen tukea käsittelevän luvun uudistamiseen.
Paikalliset esiopetussuunnitelmat päivitetään kansallisten perusteiden mukaisesti ja otetaan käyttöön elokuussa 2025. Uusien paikallisten suunnitelmien käyttöönottoon saakka noudatetaan nykyisten perusteiden (2014) mukaan laadittuja suunnitelmia.
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet on Opetushallituksen antama määräys, jonka mukaan kunnat laativat paikallisen esiopetuksen opetussuunnitelman ja toteuttavat esiopetusta. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tehtävänä on laadukkaan ja yhtenäisen esiopetuksen yhdenvertainen toteutuminen koko maassa.
Esiopetus, jota säätelee perusopetuslaki ja perusopetusasetus, on osa varhaiskasvatusta. Esiopetusta ohjaa Opetushallituksen määräyksenä annettu Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
Esiopetussuunnitelma laaditaan siten, että se määrittelee, ohjaa ja tukee esiopetuksen järjestämistä paikallisesti. Suunnitelmaa laadittaessa tulee ottaa huomioon paikalliset erityispiirteet, mahdolliset pedagogiset painotukset, lasten tarpeet sekä esiopetusta koskevan arviointitiedon ja kehittämistyön tulokset. Paikalliset suunnitelmat voivat tarkentaa valtakunnallista opetussuunnitelmaa, mutta ne eivät voi sulkea pois mitään lain, asetuksen tai valtakunnallisen esiopetussuunnitelman edellyttämää tavoitetta tai sisältöä.
Uusi esiopetussuunnitelma on päivitetty sisältöjen, käsitteiden ja lähdeviitteiden osalta. Tarkentavia kirjauksia on tehty mm. käsitteisiin inklusiivisuudesta, toimintakulttuurista ja lapsen oikeuteen tarvittavasta tuesta, annetavan tuen toteuttamiseen sekä tuen arviointiin, muotoihin, tukipalveluihin, hallintopäätöksen antamiseen ja muutoksenhakuun.
Uuden valtakunnallisen esiopetussuunnitelman pohjalta Mikkelin paikallinen esiopetuksen opetussuunnitelmatyön ohjausryhmä on päivittänyt paikallisen esiopetussuunnitelman. Työryhmään ovat kuuluneet varhaiskasvatusjohtaja Taina Halinen, työryhmän puheenjohtaja, pedagoginen johtaja Riikka Nikkari, erityisvarhaiskasvatuksen koordinaattori Jaana Romppanen, päiväkodinjohtajat Nina Jussi-Pekka, Maarit Märkälä, Kirsi Väisänen, yksityisten päiväkotien edustaja ja varhaiskasvatuksen erityisopettajat Jaana Vainio ja Maaret Hujanen, varhaiskasvatuksen opettaja Anne Ainali. Muutoksia on valmisteltu varhaiskasvatuksen johtoryhmässä ja kehittämispäivässä päiväkodinjohtajien, apulaisjohtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kanssa. Lisäksi opiskeluhuoltopalveluita koskevat osuudet on valmisteltu yhdessä Etelä-Savon hyvinvointialueen opiskeluhuoltopalveluiden kanssa ja luotu yhtenäiset linjaukset ja tekstit koskien maakunnan kaikkia esiopetuksen järjestäjiä.
Valtakunnallinen esiopetussuunnitelma Mikkelin paikallisella osiolla täydennettynä on luettavissa sähköisenä varhaiskasvatuksen sivuilla.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Sivistyslautakunta päättää, että Mikkelin kaupungin esiopetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2025 alkaen.