Kuvaus
Vastaanottotoiminta on Maahanmuuttovirasto Migrin vastuulla ja järjestämisvastuulla olevaa toimintaa Suomessa. Migri voi tuottaa itse palvelua tai ostaa sitä palvelua tuottavilta sopimuskumppaneilta. Se on lakiin perustuvaa, jolla valtio takaa kotikunnattomien kansainvälistä suojelua ja tilapäistä suojelua hakevien ihmisten peruspalvelut sekä perustuslailliset oikeudet. Vastaanottotoiminnan laajuudesta Suomessa päättää ja kuluista vastaa valtio. Valtakunnallisesti asiakaspaikkojen kapasiteetti on laskenut ja keskittynyt.
Mikkelin Suonsaaressa sijaitseva vastaanottokeskus on toiminut yhtäjaksoisesti vuodesta 2015. Vastaanottokeskuksen lapsia on opiskellut ja opiskelee Mikkelin kouluissa. Osa vastaanottokeskukseen saapuneista on vuosien varrella kiinnittynyt kunnan pysyviksi asukkaiksi ja jopa aloittaneet yritystoimintaa. Vastaanottokeskustoiminta pääasiallisine palveluineen on sijoittunut Suonsaarentie 33 osoitteessa sijaitsevaan päärakennukseen. Rakennuksessa on aikaisemmin sijainnut vanhainkoti. Kiinteistön omistaa Mikkelin kaupunki ja vuokraa sitä palveluntuottajan käyttöön.
Palveluntuottajana alusta alkaen on toiminut SPR Kaakkois-Suomen piiri. Vastaanottokeskus toiminnan laajuus on ollut vuonna 2024 noin 100 asiakkaan suuruista. Migri kilpailutti vastaanottokeskustoiminnan vuonna 2024, jolloin valtio valitsi palveluntuottajaksi Luona Oy:n.
Palveluntuottajayhtiö Luona Oy on perustettu vuonna 2015. Luona on 100 % kotimainen yritys ja osa Bravedo-yhteisöä. Luona työllistää n. 334 henkilöä ja sen liikevaihto on n. 62 milj. euroa (v. 2024). Yritys on luonut Suomen sote-kenttään uudenlaisia toimintamalleja, joilla on yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Yrityksellä on Yhteiskunnallinen yritys -merkki, jonka käyttöoikeus myönnetään osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä. Valtion vastaanottokeskustoimintakilpailun voittanut palveluntuottaja kantaa toiminnasta liiketoimintariskin. Luonan ja kaupungin välinen vuokran määrä ei ole sidottu asiakasmäärään.
Vastaanottokeskustoiminnan on tarkoitus jatkua Mikkelissä laitosvastaanottokeskustoimintana, jolla on 300 asiakkaan kapasiteetti. Kilpailutetun vastaanottokeskustoiminnan liikevaihto on n. 3 milj. euroa vuodessa. Toimija arvioi n. 2 milj. euron kanavoituvan erilaisina tulovirtoina mm. yksikössä työskentelevien vakituisten henkilötyövuosien (työllisyysvaikutus on n. 15 htv) työllistäminen, yksikön hankinnat paikallisilta yrityksiltä ja hyvinvointialueelta, asiakkaiden tekemät ostot paikallisilta yrityksiltä ja kiinteistöistä saatavat vuokratulot (v. 2024 295 000 euroa alv. 0 %) ja muut kaupunkikonserniin kanavoituvat kiinteistön ylläpitoon mm. energia ja vesi kohdistuvat tulot Mikkelin kaupungille talousalueelle. Aktiivinen vastaanottokeskustoiminta on mahdollistanut myös alueen muille asukkaille toimivan joukkoliikenneyhteyden.
Vastaanottokeskustoiminnan on tarkoitus jatkua kaupungin omistamissa rakennuksissa Suonsaaressa niin, että isomman keskuksen kapasiteetin aikaansaamiseksi päärakennuksen (Suonsaarentie 33) lisäksi toimintaan on neuvoteltu vuokrattavaksi alueella olevia rivitaloja (Suonsaarentie 31 B, C ja D). Tarvittavan kapasiteetin saavuttaminen edellyttää rivitaloasuntojen vapautumista vastaanottokeskuksen käyttöön huomioiden alueen asumisen nykytilanne.
Päärakennuksessa ja rivitaloasunnoissa on vuosien saatossa kertynyttä korjausvelkaa, jota poistamalla mahdollistetaan Migrin laitosmuotoiselta vastaanottokeskukselta edellyttämä kapasiteetti (300 asiakaspaikkaa). Jos asuntoihin tarvitsee tehdä toiminnallisia muutoksia kapasiteetin aikaansaamiseksi, maksaa palveluntuottaja tehdyt investoinnit kiinteistön omistajalle.
Vastaanottokeskuksen päärakennukseen tehtävät investoinnit painottuvat kunnossapitokorjauksiin, joissa korjataan rakenteiden kulumisesta ja ikääntymisestä johtuvia rikkoontumisia. Korjaustasot pyritään mitoittamaan niin, että rakennuksen käyttöikää voidaan jatkaa muutamalla vuodella. Rakennuksen korjausvelka on huomattava, eikä nyt tehtävät kunnossapitokorjaukset yksistään mahdollista rakennuksen jatkokäyttöä vuosikymmeniksi. Vastaanottokeskustoiminnan mahdollisesti päättyessä tulee rakennuksen jatkokäyttömahdollisuuksia arvioida uudestaan.
Rivitalohuoneistoissa kunnossapitokorjauksien laajuus vaihtelee huoneistoittain. Kevyimmän tason korjaukset ovat pintojen uusimista ja siivoamista, kun taas osa huoneistoista on aikanaan poistettu käytöstä niiden turmeltumisen vuoksi ja ne palautetaan tässä yhteydessä asuinkäyttöön soveltuvaksi. Rivitalohuoneistot soveltuvat jatkossa kaikenlaiseen asumiseen eli ne voivat olla vastaanottokeskuksen asukkaiden tai myöhemmin kenen tahansa kuntalaisen kotina.
Suonsaaren vastaanottokeskuksen tarvitsemien kunnostusten kustannusarvio on 330 000 euroa. Tästä summasta 150 000 euroa kohdistuu päärakennuksen kunnossapitokorjauksiin, 150 000 euroa kohdistuu Suonsaarentie 31 rivitalorakennuksiin sekä 30 000 euroa vuokralaisen tarpeesta tehtäviin toiminnallisiin muutostöihin. Vuokralaisen kanssa on neuvoteltu vastaanottokeskuksen ja rivitalojen kattavat vuokrasopimukset. Vuokrasopimukset ovat kiinteähintaiset. Vuokrasopimusluonnoksen ehtojen mukaan vuokralainen maksaa kiinteistön toiminnalliset muutostyöt (arvio 30 000 euroa) kaupungille täysimääräisesti kertasuorituksena töiden valmistuttua. Kaupungin talonrakennuspalvelut hakee Suonsaaren vastaanottokeskus- hankkeelle 180 000 euron lisämäärärahaa investointiohjelmaan vuodelle 2025.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupungin investointiohjelmaan vuodelle 2025 myönnetään Suonsaaren vastaanottokeskukselle (Sote-kiinteistöt) 180 000 euron määrärahan.
Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksesta.