Kaupunginvaltuusto, kokous 5.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 51 Mikkelin seudun ympäristölautakunnan kuntasopimuksen päivittäminen

MliDno-2021-573

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden jäsenkuntien välinen kuntasopimus on tarpeen päivittää 1.1.2025 voimaan tulleen Mäntyharjun ja Pertunmaan kuntaliitoksen vuoksi sopimusosapuolien ja jäsenmäärän osalta. Samalla päivitetään liitteessä 1 olevien Mikkelin seudun ympäristöpalvelusopimuksen tehtävien lainsäädäntöperusta. 

Hirvensalmen, Kangasniemen, Mikkelin, Mäntyharjun ja Pertunmaan kuntien valtuustot ovat hyväksyneet sopimuksen eläinlääkintähuollon, terveysvalvonnan ja ympäristönsuojelun järjestämisestä kuntien yhteistyönä neljässä eri vaiheessa 1.1.2005, 1.1.2008 sekä 1.1.2013. Lisäksi 11.11.2016 tehdyllä sopimuksella koottiin yhteen aiemmat sopimukset yhdeksi sopimukseksi ja laajennettiin sopimus koskemaan myös Kangasniemen eläinlääkintähuollon palvelujen tuottaminen. 1.2.2022 tehdyllä sopimuksella päivitettiin liitteet 1 ja 2 ja hyväksyttiin liite 2 taannehtivasti 1.1.2022 alkaen.

Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden jäsenkuntien kokous käsitteli kuntasopimuksen muutosluonnosta 5.3.25 pidetyssä kokouksessa. Kokouksessa päätettiin lähettää jäsenkunnille keskusteltavaksi kokouksen ehdotus siitä, että Mikkelin seudun ympäristölautakunnassa olisi seuraavalla vaalikaudella nykyisen yhdeksän jäsenen sijaista seitsemän jäsentä, joista Mikkelistä olisi neljä ja muista jäsenkunnista yksi edustaja kustakin. Ehdotuksen teki Kangasniemen edustaja ja sitä kannatti Mäntyharjun edustaja. Ehdotuksen taustalla on Mäntyharjun ja Pertunmaan kuntaliitos, jonka vuoksi sopimuksessa mukana olevien jäsenkuntien määrä vähenee. Ympäristöpalveluiden kuntakokous pyysi jäsenkunnilta kannanottoja lautakunnan jäsenmäärään ennen seudullisen ympäristölautakunnan huhtikuun kokousta.

Mikkelin kaupungin kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 17.3.25 § 104 ja hyväksyi Mikkelin kaupunginhallituksen kannanottona ympäristöpalveluiden kuntakokouksen ehdotuksen Mikkelin seudun ympäristölautakunnan jäsenmäärän vähentämisestä.

Mikkelin kaupungin osalta jäsenmäärän muutos tarkoittaa sopimusmuutoksen lisäksi myös hallintosäännön päivitystarvetta ympäristölautakunnan kokoonpanon osalta. Tällä hetkellä hallintosäännössä todetaan Mikkelin ympäristölautakunnassa olevan yhdeksän jäsentä, joista vastuukunta Mikkeli valitsee viisi ja muut sopimuskunnat, Mäntyharjuun yhdistynyt Pertunmaa mukaan lukien, kukin yhden jäsenen.

Sopimus on perusteltua saada voimaan 1.6.25 alkaen, jolloin luottamushenkilöiden uusi toimikausi alkaa. Kuntasopimuksen irtisanomisaika on kaksi vuotta. Sopijakuntien yhtäpitävillä päätöksillä sopimus voidaan kuitenkin irtisanoa tai sitä voidaan muuttaa ilman irtisanomisaikaa.

Ympäristöpalveluiden kuntasopimus 1.6.2025 on liitteenä.
 

Päätösehdotus

Esittelijä

Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun ympäristölautakunta hyväksyy omalta osaltaan liitteenä olevan Ympäristöpalveluiden kuntasopimuksen 1.6.2025 ja lähettää sopimusmuutoksen jäsenkuntien viralliseen käsittelyyn. Sopimusmuutoksen mukaan 1.6.25 alkaen Mikkelin seudun ympäristölautakunnan jäsenmäärä on jatkossa seitsemän jäsentä, joista Mikkelistä on neljä ja muista jäsenkunnista yksi edustaja kustakin. Sopimuksen irtisanomisaika on kaksi vuotta. Sopijakuntien yhtäpitävillä päätöksillä sopimus voidaan kuitenkin irtisanoa tai sitä voidaan muuttaa ilman irtisanomisaikaa.

Sopimusmuutoksen tultua voimaan Mikkelin kaupungin hallintosääntö päivitetään ympäristölautakunnan jäsenmäärän ja kokoonpanon osalta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden jäsenkuntien välinen kuntasopimus on tarpeen päivittää 1.1.2025 voimaan tulleen Mäntyharjun ja Pertunmaan kuntaliitoksen vuoksi sopimusosapuolien ja jäsenmäärän osalta. Samalla päivitetään liitteessä 1 olevien Mikkelin seudun ympäristöpalvelusopimuksen tehtävien lainsäädäntöperusta. 

Mikkelin seudun ympäristölautakunta on hyväksynyt Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden kuntasopimuksen päitivtämisen 10.4.2025, § 25. Päivitetyn sopimuksen mukaan Mikkelin seudun ympäristölautakunnassa olisi tulevalla vaalikaudella nykyisen yhdeksän jäsenen sijaista seitsemän jäsentä, joista Mikkelistä olisi neljä ja muista jäsenkunnista yksi edustaja kustakin. 

Mikkelin kaupungin osalta jäsenmäärän muutos tarkoittaa sopimusmuutoksen lisäksi myös hallintosäännön päivitystarvetta ympäristölautakunnan kokoonpanon osalta. 

Sopimus on perusteltua saada voimaan 1.6.25 alkaen, jolloin luottamushenkilöiden uusi toimikausi alkaa. Kuntasopimuksen irtisanomisaika on kaksi vuotta. Sopijakuntien yhtäpitävillä päätöksillä sopimus voidaan kuitenkin irtisanoa tai sitä voidaan muuttaa ilman irtisanomisaikaa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Mikkelin kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan Ympäristöpalveluiden kuntasopimuksen muutoksen. Muutos tulee voimaan 1.6.2025.

Sopimusmuutoksen tultua voimaan Mikkelin kaupungin hallintosääntö päivitetään ympäristölautakunnan jäsenmäärän ja kokoonpanon osalta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa. 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Ympäristöpalveluiden kuntasopimuksen muutoksen. Muutos tulee voimaan 1.6.2025.

Sopimusmuutoksen tultua voimaan Mikkelin kaupungin hallintosääntö päivitetään ympäristölautakunnan jäsenmäärän ja kokoonpanon osalta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hirvensalmen, Kangasniemen ja Mäntyharjun kunnat

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.