Kuvaus
Mikko Väisänen ja Saija Korhonen hakevat maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 137 §:n perusteella suunnittelutarveratkaisua MRL:n 16 §:n säännöksistä omakotitalon ja talousrakennusten rakentamiseen hakijoiden omistamalle tilalle Palomäki 491-419-1-499, jonka pinta-ala on 3 511 m2. Rakennuspaikka sijaitsee Salosaaren pohjoisosassa linnuntietä noin kolme kilometriä Mikkelin keskustasta itään.
Alueella on voimassa Sairilan osayleiskaava (hyv. 5.5.2003). Uudisrakennuspaikka sijoittuu yleiskaavan maa- ja metsätalousalueelle (M-1), jonka rantarakennusoikeus on merkitty kartalle; muilla kuin ranta-alueilla voi rakentaa yleisesti hyväksytyn hajarakennusoikeuden puitteissa. Osayleiskaavassa Salosaaren alue on merkitty suunnittelutarvealueeksi. Kaavan yleismääräysten mukaan rantavyöhyke on 150 metrin levyinen.
Suunniteltu rakennuspaikka ei rajoitu rantaan. Etäisyyttä Saimaan Ukonveden Launialanselälle on rakennuspaikalta n. 160 metriä. Rannassa on Sairilan osayleiskaavan mukaisia lomarakennus- ja asuinrakennuspaikkoja eikä rakennuspaikalta ole yhteyttä rantaan. Rakennuspaikka sijaitsee Salosaarentien vieressä Salokaarteen eteläpuolella. Asemapiirroksen mukaan asuinrakennuksen pinta-ala olisi 207 k-m² ja autotallin pinta-ala 59,5 k-m². Asuinrakennuksen sijainti on noin 20 m ja autotallin noin 12 m Salosaarentien keskilinjasta.
Hakijat perustelevat hakemusta seuraavasti:
Asuinrakennus on mahdollista sijoittaa yli 20 m etäisyydelle tien keskilinjasta kaksikerroksisena rinneratkaisuna. Sen sijaan talousrakennuksen (autotalli/-katos) sijoittaminen kaavamääräysten mukaisesti 20 m tiestä aiheuttaisi massiiviset maantäytöt, jotta rakennus saataisiin samaan korkoon asuinrakennuksen kanssa. Tästä aiheutuisi kohtuuttomat maanrakennus- ja perustuskustannukset, koska rinne laskee 20 metrin matkalla noin 4 metriä. Lisäksi talousrakennuksen sijoittelu vähintään 20 metrin etäisyydelle haittaisi asuinrakennuksen eteläpäädyn käyttöä, koska tällöin talousrakennus sijoittuisi suoraan terassin eteen ja pilaisi eteläpäädystä avautuvan peltonäkymän.
Mikäli talousrakennus sijoitetaan puolestaan asuinrakennuksen pohjoispuolelle, kuten aikaisemmassa suunnittelutarveratkaisussa, joudutaan asuinrakennuksen paikkaa siirtämään enemmän etelään ja tämä aiheuttaa ongelmia täyttöjen ja rakennusten korkojen suhteen, lisää maanrakennuskustannuksia eli huonontaa asuinrakennuksen sijaintia merkittävästi. Myös kulku autolla talousrakennukseen muodostuu liittymästä melko jyrkäksi, mikä aiheuttaa ongelmaa talvikelillä. Lisäksi talousrakennuksen sijoittaminen metsän laitaan huonontaa yläpihan hyödyntämistä ja maisema-arvoa. Metsäsaarekkeen säilyttäminen sellaisenaan on pihan käytön, tontin viihtyvyyden ja näkösuojankin kannalta olennainen seikka. Tontin pohjoispäässä oleva puusto suojaa muutoin avointa peltotonttia. Myös yläpiha muodostuisi luontevasti rakennusten ja metsän rajaamaksi suojaisaksi alueeksi ja kulku liittymästä talousrakennukseen olisi mahdollista saada riittävän loivaksi.
Kantakaupungin osayleiskaava, joka on hyväksytty 17.6.2019, toimii Sairilan osayleiskaavan lisäksi alueen suunnittelua ohjaavana kaavana. Kantakaupungin osayleiskaavassa rakennuspaikalla on merkinnät: Kehittyvä taajama, Ohjeellinen rantareitti, Väylä, jonka suunnittelussa joukkoliikenne tulee huomioida, Kulttuurimaisema (Kuma-13) Salosaaren pohjoisosa sekä Varalaskupaikan suojavyöhyke.
Kehittyvä taajama:
Tiivistyvä, toiminnoiltaan monipuolinen taajamarakenteen alue, jolla maankäytön muutosten ja tehostamisen tulee perustua asemakaavoitukseen. Uusien rakennuspaikkojen muodostaminen vaatii pohjakseen asemakaavan. Alueella voi sijaita monipuolisesti erilaisia talotyyppejä. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon lähivirkistyksen tarpeet sekä paikallisten viheryhteyksien jatkuminen. Alueella tulee kiinnittää huomiota joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn olosuhteisiin. Alueelle saa sijoittaa myös asumiselle tarpeellisia lähipalveluita sekä sellaisia pienimuotoisia työtiloja, joista ei aiheudu melua, raskasta liikennettä, ilman pilaantumista tai niihin verrattavia ympäristöhaittoja. Asemakaavoituksessa tulee noudattaa karttojen 2-7 merkintöjä ja määräyksiä.
Ohjeellinen rantareitti:
Saimaan rantoja seuraileva virkistysreitti, joka kokoaa yhteen ranta-alueiden kaupunki- ja asuinympäristöt sekä viheralueet. Suunnitteluohje: Rantareitti on osa Mikkelin imagoa Saimaan rantakaupunkina. Rantareittiä tulee kehittää korkealaatuisena rakennettua kaupunki- ja asuinympäristöä sekä maisemallisesti herkkää rannan viheraluetta yhdistävänä elämysreittinä. Rantareitin varrella suositaan taidetta osana reitin kehittämistä. Rantareittiä kehitetään etelässä Mikkelin kantakaupunkia ja Ristiinan keskustaa yhdistävänä virkistysreittinä.
Kulttuurimaisema:
Alueen kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta maisemakokonaisuudesta tulee säilyttää tärkeimmät osat maaseutuelinkeinon toimintamahdollisuudet huomioiden. Maisemakokonaisuuden tärkeimpiin osiin kuuluvat viljelyalueen ja yksittäisten rakennusten lisäksi maisemaa jäsentävä historiallinen tiestö, maiseman kannalta tärkeä vanha puusto ja muut kulttuurihistoriallisesti merkittävät rakenteet. Alueelle tapahtuva rakentaminen ja ympäristönhoito tulee sopeuttaa maisemallisiin, kulttuurihistoriallisiin ja rakennustaiteellisiin arvoihin. Maatalouselinkeinoa ja siihen liittyvää yritystoimintaa tukevien toimintojen sijoittaminen alueelle on suositeltavaa. KuMa-alkuinen numero viittaa yleiskaavaselostuksen kohdeluetteloon.
Ohjeellinen rantareitti on merkitty Kantakaupungin osayleiskaavassa rakennuspaikan poikki Salosaarentien länsipuolelle. Salosaarentie on osayleiskaavassa merkitty väyläksi, jonka suunnittelussa joukkoliikenne tulee huomioida. Salosaaren etelä- ja pohjoisosien väliin on suunniteltu katuyhteys.
Liikenneväylämerkintöjen takia kaupungin liikennesuunnittelijalta on pyydetty lausunto:
Tonttiliittymä liittyy Salokaarteeseen, joka on yksityistie. Itäpuolella tontti rajoittuu Salosaaren yksityistiehen. Lähimmäksi Salosaaren yksityistietä sijoittuu talousrakennus, jonka lähin etäisyys Salosaaren yksityistien keskilinjasta on 12 metriä. Mikkelin kantakaupungin osayleiskaavassa 2040 (lainvoimainen 15.8.2019) Salosaaren yksityistie on merkitty kokoojakaduksi, jonka vieressä kulkee, tontin 1-499 puolella, ohjeellinen rantareitti. Alueella ei ole asemakaavaa. Jos osayleiskaavan mukainen kokoojakatu kevyen liikenteen väylineen toteutetaan katualuetta tarvitaan 20 metriä. Mikäli katualuetta siirretään itään tontin 1-499 kohdalla, Salosaarentien itäpuolella tulee olla riittävästi tilaa katualueen siirrolle. Salosaarentien toteutus kokoojakatuna rantareitteineen ei ole lähivuosien toteuttamisohjelmissa.
Alueella on vesiosuuskunta (vesi- ja viemäri). Mikkelin kaupungin v.2017 rakennusjärjestyksen mukaan uuden vakituisen asunnon rakennuspaikan tulee olla pinta-alaltaan vähintään 5000 m². Kun rakennus liitetään yleiseen viemäriverkostoon, rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 3000 m². Rakennusoikeuden määrä on rakennusjärjestyksessä sidottu rakennuspaikan kokoon ja on ranta-alueiden ulkopuolella yhteensä enintään 200 m² lisättynä 6 prosentilla rakennuspaikan pinta-alasta eikä se saa olla enempää kuin 700 m² eikä ylittää 10 prosenttia rakennuspaikan pinta-alasta.
Samalle paikalle oli myönnetty 28.06.2022 suunnittelutarveratkaisu tilasta Mynsteri 491-419-1-499 erotettavalle määräalalle. Rakennuslupaa ei oltu haettu kahden vuoden kuluessa päätöksestä, joten suunnittelutarveratkaisua haetaan uudelleen.
Hankkeen johdosta on kuultu lähimpiä naapureita. Yksi naapureista huomauttaa, että Salokaarteelle pitää olla esteetön kulku rakennusaikana sekä sen jälkeen.
Asemapiirros sekä ote alueella voimassa olevasta kaavasta ovat liitteinä.
MRL:n 137 §:n mukaan suunnittelutarvealueelle rakentaminen edellyttää, että rakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, ei aiheuta haitallista yhdyskuntakehitystä ja on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistysalueiden turvaamista. Rakentaminen ei saa myöskään johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia