Kaupunginvaltuusto, kokous 9.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 121 Talouden seuranta 10/2024

MliDno-2024-837

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Janne Skott, taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuustolle raportoidaan kaupungin kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta talousarviokirjan 2024 mukaisesti kolme kertaa vuodessa (KV 13.11.2023 § 122).

Liitteenä oleva talouden seurantaraportti ajalta 1-10/2024 sisältää johdon analyysin, tuloslaskelmaennusteen, investointimenojen toteutumisennusteen, sekä lautakuntien ja liikelaitosten johdon analyysit. Johdon ennuste -sarake on laadittu toteutuman, soveltuvin osin laskennallisten ennusteiden sekä johdon arvion ja tiedossa olevien poikkeamien perusteella.

Vuoden ensimmäisessä, tammi-maaliskuulta laaditussa talouden seurannassa raportoitiin talouden toteutuminen ja toiminnalliset muutokset, jotka olivat siihen mennessä tiedossa, henkilöstön määrän kehitys, tiedot muista mahdollisista poikkeamista lautakuntien ja johtokuntien toiminnassa sekä strategisten ohjelmien toteutuminen. Heinäkuun seuranta toimi tukena seuraavan vuoden talousarvion valmistelussa, ja sen yhteydessä raportoitiin valtuustolle myös toiminnallisten tavoitteiden seuranta, keskeisten konserniyhtiöiden tavoitteiden seuranta sekä säästöohjelmaseuranta.

Lokakuun seurantaraportilla ennustetaan koko kaupungin tilinpäätöksen vuodelta 2024 muodostuvan noin 148,6 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Tämän ennusteen mukaisesti vuoden 2023 tilinpäätöksessä oleva 21,1 miljoonan euron kumulatiivinen alijäämä kaupungin taseesta poistuu ja vuoden 2024 tilinpäätöksessä taseen kumulatiivinen ylijäämä olisi 127,5 miljoonaa euroa.

Poikkeuksellinen tulos aiheutuu Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myynnistä, jonka tulosvaikutus on yli 156 miljoonaa. Ilman energiajärjestelyyn liittyvien tuloutusten suoria ja välillisiä vaikutuksia tulos olisi arviolta noin 7,8 miljoonaa euroa alijäämäinen.

Tulosnäkymä on kohentunut heinäkuun ennusteraporttiin verrattuna, tuolloin ylijäämäennuste oli noin 147 miljoonaa. Toimintaan liittyvien tuottojen ja kulujen suhdetta kuvaava toimintakate on selvästi parantunut edellisestä ennusteesta. Tämä selittyy ensisijaisesti aiempina vuosina tehtyjen rakennusten purkuvarausten purkamisella. Purkukustannukset ovat toteutuneet varauksia pienemmin kustannuksin, ja varausten purkamisella on noin kahden miljoonan euron positiivinen vaikutus toimintakatteeseen. Edellisessä ennusteessa toimintakatteen ennakoitiin toteutuvan noin 1,8 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompana, mutta viimeisimmän ennusteen mukaisesti toimintakate olisi toteutumassa noin 1 miljoona euroa budjetoitua parempana. Muut olennaisimmat poikkeamat suhteessa talousarvioon esitetään tarkemmin liitteenä olevassa raportissa.


MÄÄRÄRAHAMUUTOKSET

Käyttötalous

Käyttötalouden tulomäärärahatavoitteita esitetään leikattavan yhteensä -1,045 miljoonaa euroa. Omaan käyttöön valmistukseen esitetään vähennystä 105 000 euroa. Toimintakuluihin esitetään lisäystä yhteensä 380 000 euroa.

  • Keskusvaalilautakunnalle esitetään menomäärärahoihin lisäystä 80 000 euroa. Ylitys johtuu presidentinvaaleista, jossa henkilöstökulut sekä kustannukset mainostelineistä olivat ennakoitua suuremmat. EU-vaaleissa määrärahat alittuivat.
  • Kaupunkikehityslautakunta esittää tulomäärärahojen muutosta -240 000 euroa. Muutos liittyy hankerahoitukseen, joka ei toteudu talousarviovaiheessa suunnitellun mukaisesti.
  • Kaupunkikehityslautakunta arvioi, että valmistus omaan käyttöön toteutuu 105 000 euroa budjetoitua pienempänä. Valmistus omaan käyttöön (sis. mm. investointien oman työmaavalvonnan) alittuu, koska investointeja on siirtynyt tai projekteihin liittyvä työ on painottunut vuodelle 2025.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta esittää tulomäärärahojen muutosta yhteensä -705 000 euroa. Tuottojen alittumiseen on merkittävimmin vaikuttanut liikuntapaikkojen käyttökorvausten budjetoitua alhaisempi toteuma johtuen mm.  harjoitusjäähallin ollessa pois käytöstä. Tämän lisäksi muita asiakasmaksuja sekä tukia ja avustuksia arvioidaan toteutuvan budjetoitua vähemmän.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää tulomäärärahojen muutosta -100 000 euroa. Tuottojen alittumiseen on merkittävimmin vaikuttanut varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuottojen sekä tukien ja avustusten ennakoitua alhaisempi toteuma.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää menomäärärahojen muutosta + 300 000 euroa. Ylitys johtuu varhaiskasvatuksen palvelusetelimenojen ennakoitua suuremmasta toteumasta.

 

Investoinnit

Investointien menomäärärahojen muutosesitykset, yhteensä 321 000 euroa, katetaan investointien välisillä määrärahasiirroilla seuraavasti:

  • Maa- ja vesialueiden hankinta, MENOT, projekti 10220 (TA 300.000 euroa), menoylitys +181.000 euroa siirretään projektilta 10221 Vanhan puhdistamon alue, sis. kauppa Vesiliikelaitos (TA 400.000 euroa)
  • Jalkaväkimuseon esteettömyys ja vesikatto, MENOT, projekti 14112 (TA 150.000 euroa), menoylitys +80.000 euroa siirretään projektilta 12008 Teatteritalo, vesikaton uusiminen ja julkisivut (TA 2.000.000 euroa)
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan kalustomääräraha, projekti 32999 (TA 175.000 euroa), menoylitys +25.000 euroa siirretään Kasvatus- ja opetuslautakunnan kalustomäärärahasta projekti 31999 (TA 175.000 euroa)
  • Kiinteistöjen muut muutos- ja korjaustyöt koulu- ja esiopetus, projekti 10800 (TA 200.000 euroa), menoylitys +15.000 euroa siirretään projektilta Kasvatus- ja opetuslautakunnan kalustomääräraha projekti 31999 (TA 175.000 euroa)
     

Investointiohjelmaan lisättävät projektit

  • Neuvottelutilojen kokouslaitteet (TA 0 euroa), menoylitys +20.000 euroa siirretään projektilta 33002 Pysäköintimittareiden päivitys (ei runkoja) 15 kpl (TA 20.000 euroa)

 

Investointien tulomäärärahojen muutosesitykset, yhteensä 1 131 000 euroa, koostuvat seuraavista investointikohteista:

  • Maa- ja vesialueiden hankinta TULOT, projekti 10350 (TA 2.000.000 euroa), tuloalitus -800.000 euroa
  • Rakennukset (kiinteistöt) TULOT, projekti 10500 (TA 25.000 euroa), tuloalitus -25.000 euroa
  • Lentoasema (sis. Valtion investointituen) TULOT, projekti 29401 (TA 30.000 euroa), tuloalitus -30.000 euroa
  • TKI tilan varustelu (BEM-osaamiskeskus) Metsä-Sairila TULOT, projekti 33001 (TA 430.000 euroa), tuloalitus -276.000 euroa

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi koko kaupungin talouden seurantaraportin 10/2024 ja hyväksyy:

  • Keskusvaalilautakunnan menomäärärahojen muutoksen +80 000 euroa.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -705 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -100 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan menomäärärahojen muutoksen +300 000 euroa.
  • Kaupunkikehityslautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -240 000 euroa
  • Kaupunkikehityslautakunnan valmistus omaan käyttöön määrärahamuutoksen -105 000 euroa.
  • Kaupungin investointihankkeiden väliset määrärahasiirrot yhteensä 321 000 euroa.
  • Investointihankkeiden tulomäärärahojen vähennykset -1 131 000 euroa.


Lisäksi kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja elinvoimapalveluiden 10/2024 talouden seurantaraportin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginhallitukselle.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi koko kaupungin talouden seurantaraportin 10/2024 ja hyväksyy:

  • Keskusvaalilautakunnan menomäärärahojen muutoksen +80 000 euroa.
  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -705 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -100 000 euroa.
  • Kasvatus- ja opetuslautakunnan menomäärärahojen muutoksen +300 000 euroa.
  • Kaupunkikehityslautakunnan tulomäärärahojen muutoksen -240 000 euroa
  • Kaupunkikehityslautakunnan valmistus omaan käyttöön määrärahamuutoksen -105 000 euroa.
  • Kaupungin investointihankkeiden väliset määrärahasiirrot yhteensä 321 000 euroa.
  • Investointihankkeiden tulomäärärahojen vähennykset -1 131 000 euroa.

Päätös

Merkittiin ja hyväksyttiin.

Merkitään, että talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginvaltuustolle.

Merkitään, että valtuutettu Satu Taavitsaisen tilalle kokoukseen saapui tämän pykälän käsittelyn aikana varavaltuutettu Enrique Tessieri.

Tiedoksi

Talouspalvelut, Meidän IT ja talous Oy/kirjanpito

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.