Kuvaus
Uusi kuntalaki (410/2015) pitää sisällään säännökset kunnan ja kuntakonsernin sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta.
Kuntalain säännöksien tavoitteena on terävöittää kuntien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnanjärjes-tämistä ja siitä raportointia. Tästä syystä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tulisi perustua järjestelmälliseen ja dokumentoituun toimintatapaan.
Vuoden 2020 alussa valmistunut loppuraportti KPMG:n toteuttamasta kokonaisvaltaisen riskienhallinnan sisäisestä tarkastuksesta suositteli Mikkelin kaupungille koko organisaation kattavan riskirekisterin käyttöönottoa (KH 20.1.2020 § 6). Riskirekisteri edistää riskien tunnistamista ja hallintaa, sekä nimeää vastuuhenkilön kunkin tunnistetun riskin hallinnalle.
Kaupungin talouspalvelun ohjeistus riskirekisterin käsittelystä (23.10.2024 mukaan) riskirekisteriä ei käsitellä talousarvion laadinnan yhteydessä. Päivitetyt riskirekisterit tulee käsitellä lautakunnassa/johtokunnassa tammikuussa 2025 käyttösuunnitelman yhteydessä. Mikäli riskirekisteritiedosto sisältää salassa pidettäväksi katsottavaa tietoa, voi liitettä käsitellä salassa pidettävänä (JulkL 24 § 1 mom. kohdat 15 ja 17). Perustelu on esitettävä esityslistatekstin yhteydessä.
Riskirekisteritiedostot tulee tallentaa tammikuun loppuun mennessä W:\Talous\TA 2025 -toimialojen omiin kansioihin.
Kokouksessa esitellään Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavian riskirekisteri vuodelle 2025.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Harri Jokinen, johtaja-rehtori, harri.jokinen@luottamus.mikkeli.fi
Hyväksytään Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavian riskirekisteri vuodelle 2025.