Konserni- ja elinvoimajaosto, kokous 18.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 86 Ennakkokanta Biosairila Oy:n yhtiöjärjestelyihin

MliDno-2022-672

Valmistelija

  • Janne Skott, taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Metsä-Sairila Oy ja ESE-Energia Oy ovat pyytäneet Mikkelin kaupungilta ennakkokantaa seuraavien yhtiöjärjestelyiden toteuttamiseksi:

a. BioSairila Oy myy Biohauen biojalostamon kokonaan tai osittain. Ostajana kaupunkikonsernin ulkopuolinen taho tai Metsäsairila Oy.

b. BioSairila Oy myy Sairilan biojalostamon ja kompostointilaitoksen. Ostajana Metsäsairila Oy.

c. BioSairila Oy myy tankkausasemat kokonaisuutena tai osissa. Ostajana ulkopuolinen taho.

d. ESE-Energia Oy myy omistamansa BioSairila Oy:n osakkeet Metsäsairila Oy:lle.
 

Yritysjärjestelyiden tarkoituksena on, että ESE-Energia Oy:llä ei ole järjestelyiden toteutettua enää omistuksia tai vastuita BioSairila Oy:hyn tai sen nykyisiin liiketoimintoihin liittyen. Sairilan biojalostamo ja kompostointilaitoksen on tarkoitus siirtyä Metsäsairila Oy:lle yhtiön sisäiseksi orgaanisten jätteiden käsittely-yksiköksi. Biohauen biojalostamo on tarkoitus myydä kokonaan tai osittain ulkopuoliselle taholle tai vaihtoehtoisesti biojalostamo siirtyisi Metsäsairila Oy:lle ja laitos purettaisiin. Tarkkauasemat on tarkoitus myydä ulkopuoliselle taholle.

Yritysjärjestelyiden tarkka toteutustapa riippuu myyntineuvotteluiden etenemisestä eri tahojen kanssa. Yritysjärjestelyiden suunnittelussa on tarkoitus hyödyntää ulkopuolista alan asiantuntijaa.

Mikkelin kaupungin konserniohjeen mukaan konserni- ja elinvoimajaostolla on toimivalta antaa ennakkokanta liiketoiminnan myymiseen, yhtiöiden jakautumiseen tai sulautumiseen tai muuhun olennaiseen liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn mukaan lukien merkittävät kiinteän omaisuuden järjestelyt. Ennakkokantapyynnön kohdissa a,b ja c on kyse liiketoiminnan uudelleenjärjestelystä ja kiinteän omaisuuden myymisestä. Kohdassa d on puolestaan kyse konsernirakenteen muutoksesta. Konserniohjeen mukaan kaupunginvaltuusto päättää kaupunginhallituksen esityksestä tytäryhtiöiden (myös tytärkonsernit) ja osakkuusyhtiöiden osuuksien ostamisesta tai myymisestä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Topi Heinänen, vs. kaupunginlakimies, topi.heinanen@mikkeli.fi

Konserni- ja elinvoimajaosto päättää

  • antaa luvan toteuttaa ennakkopyynnön kohtien a,b ja c mukaiset kaupat tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä; sekä
  • esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle luvan myöntämistä ennakkokantapyynnön kohdan d toteuttamiseksi.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jouko Kervinen esitti, että konserni- ja elinvoimajaosto

  • katsoo asianmukaiseksi, että Metsäsairila Oy ja ESE-Energia Oy kantavat kumpikin sen taloudellisen riskin, mikä yhtiöillä on tällä hetkellä BioSairila Oy:ssä ilman, että riskiä siirretään yhtiöiden välillä. Riskin siirrolla tarkoitetaan BioSairila Oy:n osakkeiden arvostusta omistajayhtiöiden taseissa, SVOP-sijoituksia sekä lainasaatavia.
  • antaa luvan Metsäsairila Oy:lle ja ESE-Energia Oy:lle jatkaa neuvotteluja kohtien a – d mukaisista kaupoista sekä keskenään että ulkopuolisten tahojen kanssa; sekä
  • Edellyttää, että kaikki neuvottelujen mukaiset kaupat ja muut toimenpiteet tuodaan erikseen konserni- ja elinvoimajaoston hyväksyttäväksi ennen niiden toteuttamista.
     

Lisäksi Jarno Strengell esitti, ettei Biosairilan taloudelliset-, toiminnalliset- tai omistusmuutokset saa vaikuttaa heikentävästi Metsäsairilan toimintaedellytyksiin, tuottaa jätehuollon palveluita kuntalaisille eikä lisätä Metsäsairilan tarvetta fuusioitua Jätekukkoon. Perustelu: Mikkelin Metsäsairilan jätepalvelut ovat toimineet hyvin ja asiakas hinnat ovat olleet kohtuulliset. Mahdollisessa Metsäsairilan ja Jätekukon fuusiossa, päätäntävalta Mikkelin jätehuollon järjestämisestä, palveluista ja hinnastosta menee muille kunnille. Fuusiossa Mikkelin kaupunki saa noin 10 henkilön jätelautakuntaa yhden edustajan. Aikaisemmassa ulkopuolisessa Metsäsairilan selvityksessä on mainittu muun muassa seuraavaa ”taloudellista pakkoa yhdistymiseen lyhyellä aikajänteellä ei liene”.

Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin esitystä, se raukesi. 

Merkitään, että Jarno Strengell jätti asiasta eriävän mielipiteen, joka on saman sisältöinen kuin hänen esityksensä.

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä muutti päätösehdotuksensa Jouko Kervisen esityksen mukaiseksi. Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyä yksimielisesti. Hyväksyttiin.

Merkitään, että Metsäsairila Oy:n toimitusjohtaja Ville Kakkonen sekä KPMG Oy:n asiantuntijat Paavo Martikainen ja Miia Manner selostivat asiaa konserni- ja elinvoimajaostolle ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Merkitään, että kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Minna Pöntinen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Metsäsairila Oy:n ja ESE-Energia Oy:n toimitusjohtajat

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.