Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 10.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 88 Lausunto Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavasta

MliDno-2023-3318

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marita Savo, ympäristötarkastaja, Marita.Savo@mikkeli.fi
Lasse Lähde, terveystarkastaja, lasse.lahde@mikkeli.fi

Kuvaus

Maakuntahallitus hyväksyi kokouksessaan 16.10.2023 Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaava luonnoksen ja päätti asettaa sen julkisesti nähtäville ja pyytää lausunnot.

Etelä-Savon 4.vaihemaakuntakaava kaavaluonnos ja siihen liittyvä valmisteluaineisto on asetettu julkisesti nähtäville 6.11.2023 – 5.1.2024 väliseksi ajaksi.

Etelä-Savon maakuntaliitto pyytää Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen lausuntoa maakuntakaavaluonnoksesta ja siihen liittyvästä valmisteluaineistosta 5.1.2024 mennessä.

Maakuntakaavaluonnos valmisteluaineistoineen on luettavissa maakuntaliiton internetsivuilla: https://www.esavo.fi/vaihekaava4. Se on myös oheismateriaalina.

Lausuntoehdotus on liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun ympäristölautakunta päättää antaa Etelä-Savon maakuntaliitolle asiasta liitteenä olevan lausunnon.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Hanna Pasonen, ympäristöpäällikkö, Hanna.Pasonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavassa käsitellään tuulivoimatuotantoon soveltuvia alueita ja niihin liittyviä voimajohtokäytäviä. Kaavan laatiminen käynnistyi maakuntahallituksen päätöksellä elokuussa 2023 ja nyt nähtävillä on maakuntakaavaehdotus. Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavan tavoitteena on selvittää yleiset edellytykset tuulivoiman sijoittamiselle maakunnassa ja osoittaa kaavakartalla maakunnallisesti ja seudullisesti merkittäviksi tuulivoimala-alueiksi soveltuvat alueet sekä sovittaa yhteen tuulivoimatuotantoa koskevat valtakunnalliset, maakunnalliset ja paikalliset tavoitteet. Maakuntakaava yksin ei mahdollista tuulivoiman rakentamisesta maakuntakaavaan merkityille tuulivoimala-alueille vaan tuulivoiman sijoittaminen vaatii aina yksityiskohtaisemman suunnittelun (yleensä yleiskaava) ja vaikutusten arvioinnin.

Tuulivoimaloiden sijoittumisessa suunnittelun lähtökohtana on huomioitu asutuksen lisäksi luonnonympäristö, maisema, kulttuuriympäristöt, muinaisjäännökset, sähköverkon ja tiestön sijoittuminen, lentoturvallisuus, tuulisuus ja Puolustusvoimien tarpeet. Ottaen huomioon Etelä-Savon erityispiirteet, vesistöjen runsaus ja kattavasti koko maakunnan alueelle levittäytyvä vakituinen asutus ja loma-asutus, sekä nykyisten teollisen kokoluokan tuulivoimaloiden vaikutukset ympäristöönsä, on tässä vaihemaakuntakaavassa seudullisesti merkittäväksi tuulivoimaloiden alueeksi katsottu alueet, joille voidaan sijoittaa vähintään seitsemän teollisien kokoluokan tuulivoimalaa. Tuulivoimala-alueiden valinnassa käytetyt kriteerit on esitetty kaavaselostuksen taulukossa 2. Alueen tuli täyttää taulukossa esitetyt kriteerit joko kokonaan tai tietyin reunaehdoin, jotta alue on voitu osoittaa maakuntakaavassa tuulivoimatuotantoon soveltuvana alueena. Tuulivoimaloiden rakentamisen aiheuttamia sosiaalisia vaikutuksia (mm. ääni- ja välkevaikutukset sekä vaikutukset elinympäristöön) arvioidaan maakuntakaavatasolla vain yleispiirteisesti. Niiden arvioiminen jää tarkemman suunnittelun tehtäväksi, kun voimaloiden määrä, koko ja sijainti on tiedossa.

Suunnittelun lähtökohtana on ollut, että tuulivoimaloiden alueella tai alle 1 000 metrin etäisyydellä alueesta ei sijaitse asuinkäytössä olevia asuin- tai loma-asuntorakennuksia. Ympäristöministeriön julkaiseman Tuulivoiman suunnittelu -opasluonnoksen (Ympäristöministeriö 2023) mukaan tuulivoimalat tulisi lähtökohtaisesti sijoittaa niin kauas asutuksesta tai muusta häiriintyvästä kohteesta, ettei ympäristölupa ole tarpeen. Ympäristöministeriö on antanut ohjeen tuulivoimaloiden ja melulle herkkien kohteiden välisen riittävän etäisyyden mitoittamiseksi tuulivoimarakentamisen suunnittelun eri vaiheissa ja lupaprosesseissa. Lähtökohtana on ollut, että tarvittava etäisyys arvioidaan tapauskohtaisesti. Lisäksi valtioneuvosto on antanut asetuksen (1107/2015) tuulivoimaloiden ulkomelutason suurimmista sallituista ohjearvoista, jotka ovat päivällä 45 desibeliä ja yöllä 40 desibeliä. Yleisesti voidaan todeta, että ulkomelutason ohjearvot saavutetaan tyypillisesti 600-1000 metrin etäisyydellä voimaloista.

Ympäristöministeriön oppaan mukaan tuulivoimaa ei voida rakentaa valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille tai valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin, luonnonsuojelualueille, erämaalain perusteella perustetuille erämaa-alueille tai kansainvälisesti tärkeille linnuston IBA-alueille. Oppaan mukaan tapauskohtaisesti voidaan harkita riittävien selvitysten ja vaikutusarviointien perusteella muun muassa seuraavien alueiden soveltuvuutta tuulivoimarakentamiseen: Natura 2000 -verkoston alueet, maakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, maakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt ja valtakunnallisesti arvokkaat geologiset muodostumat.

Etelä-Savon 1. vaihemaakuntakaavasta jää voimaan yhteensä 6 tuulivoimala-aluetta (tv-merkintä), jotka sijaitsevat Enonkoskella (1 alue), Puumalassa (1 alue) ja Savonlinnassa (4 aluetta). 4. vaihemaakuntakaavan ehdotusvaiheessa on mukana kolme tuulivoimala-aluetta Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen toimialueelta. Kaikki alueet sijaitsevat Kangasniemellä. Alueet on nimetty seuraavasti: Huuhtimäki, Häppälänmäki ja Makkola. Kohdekortteihin on merkitty arvio tuulivoimaloiden maksimimäärästä kullakin alueella sekä keskeiset tuulivoimala-alueen sijoittumiseen vaikuttavat kriteerit. Tuulivoimaloiden maksimimääräksi on arvoitu Huuhtimäessä 7, Häppälänmäessä 9 ja Makkolassa 8 voimalaa. Arviot voimaloiden maksimimäärästä Häppälänmäessä ja Makkolassa ovat hieman pienemmät kuin kaavaluonnoksessa. Kaikki alueet on valittu siten, että 1 km säteellä tuulivoimala-alueesta ei sijaitse yhtään käytössä olevaa asuin- tai loma-asuntoa. 2 km säteellä tuulivoimala-alueesta asuu Makkolassa 67, Huuhtimäessä 29 ja Häppälänmäessä 83 asukasta. Huuhtimäen tuulivoimala-alueen osalta suunnittelu on käynnistynyt ja tällä hetkellä on menossa ympäristövaikutusten arviointimenettely. Huuhtimäen alueella on Etelä-Savon 4. vaihemaakuntakaavaan Kangasniemelle esitetyistä tuulivoimala-alueista vähiten asutusta.

Mikkelin seudun ympäristölautakunta on käsitellyt Etelä-Savon 4. maakuntakaavan luonnosvaihetta kokouksessaan 14.12.2023 ja antanut kaavaluonnoksesta lausunnon. Lausunnon mukaan lautakunta pitää kannatettavana vähäpäästöiseen energian tuotantoon kuuluvan tuulivoiman tuotannon lisäämistä Etelä-Savossa. Energiaomavaraisuuden ja huoltovarmuuden parantamiseksi mahdollisia fossiilittomia energiantuotantomuotoja on alueella hyvä olla useita. Lausunnossa on todettu, että tuulivoimaloiden osalta keskeinen äänivaikutuksen ehkäisemiskeino on etäisyys. Suojaetäisyydelle ei ole annettu valtakunnallisia ohjeita tai määräyksiä. Melumallinnuksista saatujen tulosten perusteella käytetään kuitenkin yleisesti vähintään kilometrin suojaetäisyyttä, kuten nyt Etelä-Savossakin. Ympäristölautakunta ehdotti, että maakuntakaavan kriteeristön kohtaan ”Etäisyys asutukseen ja loma-asutukseen” etäisyyskriteeriä asutukseen nostetaan 1 000 metristä ylöspäin. Tämä suojaetäisyyskriteeri siirtyy maakuntakaavasta ohjaavana alempiin kaavatasoihin, joissa suunnittelua jatketaan yksityiskohtaisempana myös melupäästöjen ja meluvaikutusten sekä välkevaikutusten osalta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun ympäristölautakunta esittää, että koko maakuntaa koskevassa yleismääräyksessä otetaan selkeämmin kantaa tuulivoimala-alueen ja asutuksen vaatimaan vähimmäisetäisyyteen ottaen huomioon tuulivoimaloiden suunniteltu korkeus. Lautakunta pitää hyvänä, että koko maakuntaa koskevissa yleismääräyksissä on määräys useampien tuulivoimahankkeiden yhteisvaikutuksien huomioimisesta. Lautakunta ehdottaa, että tuulivoiman paikallisen hyväksyttävyyden parantamiseksi maakunta pyrkii osaltaan aktiivisesti edistämään valtakunnallisia kompensaatiomalleja, joilla osa tuulivoiman taloudellisesta hyödystä kanavoidaan paikallisille toimijoille, kuten kunnille ja tuulivoimala-alueiden vaikutusalueella asuville.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Savon maakuntaliitto

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.