Kuvaus
Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Mikkelin kaupungin välillä on solmittu yhteistyösopimus henkilökuljetusten järjestämisestä, joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmästä ja joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta. Sopimus on tullut voimaan 1.6.2020 ja se on voimassa toistaiseksi. Pohjois-Savon Ely-keskus esittää, että alueen kaupungit ja kunnat hyväksyvät Ely-keskuksen laatiman joukkoliikenteen rahoitussuunnitelman ajokaudelle 3.6.2024-1.6.2025. Samalla päivitetään yhteistyösopimuksen liite 3 Mikkelin kaupungin Walttiin liittyvät tehtävät, vastuut ja kustannukset ELY-liikenteissä 1.1.2024 alkaen. Yhteistyösopimukseen perustuvassa rahoitussuunnitelmassa sovitaan kunnan rahoitusosuudesta kuntalaisiaan palvelevissa ELY-keskuksen joukkoliikennehankinnoissa. Rahoitussuunnitelma tehdään vuosittain ja siinä sovitaan ajokaudelle kohdistuvien kustannusten jakamisesta. Seudun joukkoliikenteen palvelutaso voidaan turvata vuosille 2021-2025 asetettujen palvelutasotavoitteiden mukaisena vain yhteistyössä alueen kuntien kanssa.
Rahoitussuunnitelmassa esitetty kustannusjako perustuu nykyiseen ELYkeskuksen käytössä olevaan joukkoliikenteen valtion rahoituksen tasoon. Pohjois-Savon ELY-keskukselle joukkoliikennepalveluiden ostoon ja valtionavustuksiin myönnetty määräraha oli vuodelle 2023 7,925 M€ ja kuluvan vuoden 2024 määrärahakiintiö on 7,550M€. Sopeuttamistoimina ovat liikennepalveluiden karsiminen, valtionavustusten pienentäminen sekä kuntien rahoitusosuuksien nostaminen. Määrärahakiintiöt sisältävät lipputulokiintiön. Vuonna 2023 sopeuttamistoimina jouduttiin nostamaan kuntien rahoitusosuuksia sekä karsimaan vuorotarjontaa ja pienentämään valtionavustuksia. Sopeuttamistoimia tarvitaan edelleen, keinoina vuorotarjonnan karsiminen ja valtionavustusten pienentäminen. Kuntien kustannusosuudet ovat suunnilleen viime ajokauden tasolla. Käyttöoikeussopimuksiin perustuvassa kuntarajat ylittävässä liikenteessä ELY-keskuksen rahoitusosuus on 75 % ja kuntien yhteenlaskettu rahoitusosuus 25 %. Kustannukset jaetaan kohdekohtaisesti niiden kuntien kesken, joita kohteen liikenne palvelee. Lisäksi voi olla edellisestä poikkeavia erikseen sovittuja kustannusosuuksia. Kuntien sisäisen liikenteen kustannuksista kunnat vastaavat kokonaan. Rahoitussuunnitelman kustannusjako perustuu ELYkeskuksen käytössä olevaan joukkoliikenteen valtion rahoituksen tasoon.
Bruttokorvaukseen perustuvassa runkoliikenteessä vuosina 2020-2022 alkaneiden sopimusten kustannusjaot ovat perustuneet liikenteestä aiemmin maksettuihin kustannuksiin. Viime jokaudella näitä kuntien kustannusosuuksia nostettiin 5 % ja toimivaltaisten kaupunkien nettokustannusosuuksia 10 %. Vuonna 2023 alkaneiden sopimusten kustannusjakomallissa on painotettu kaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen toimivalta-alueen sisällä tehtyjen matkojen osuutta suhteessa muista kunnista tehtyihin matkoihin.
Mikkelin kaupungin rahoitusosuus koskee PoSEly-sopimusliikennettä:
Bruttoliikennesopimukset:
Mikkeli – Anttola – Puumala
Mikkeli – Otava - Hirvensalmi
Mikkeli – Kangasniemi
Mikkeli – Juva – Sulkava
Mikkeli – Juva – työmatkaliikenne
Mikkeli – Haukivuori – Pieksämäki
Käyttöoikeussopimukset:
Mikkeli – Pertunmaa
Mikkeli – Mäntyharju
Kustannuksista vastaa eniten seudun keskuskaupunkina Mikkeli, joka on 33,3 %. Pohjois-Savon Ely-keskus on liikenteiden hankintasopimushintojen perusteella laskenut Mikkelin kaupungin rahoitusosuudeksi 408.058 € (sis. alv 10 %). Waltti-lipputuloja arvioidaan tuloutuvan Mikkelin kaupungille 244.000 € (sis. alv 10 %), joten kaupungin nettokustannusosuudeksi jäisi
164.058 € (sis. alv 10 %). Edellisen ajokauden 7.6.2023- 5.6.2024 nettokustannus oli noin 130.000 € (sis. alv 10 %). Lopullinen kaupungin kustannusosuus riippuu lipputuloista ja kaupungin ja PoSElyn väliseen yhteistyösopimuksen mukaisesti Ely maksaa lipputulokompensaatiota, jos lipputulo ei toteudu arvioidun mukaisesti.
Pohjois-Savon Ely-keskuksen hankintasopimusten joukkoliikennelinjat kuuluvat Mikkelin Waltti-lippu- ja maksujärjestelmään ja sen clearing-järjestelmien ylläpitovastuu on kaupungilla. Mikkelin kaupungin Walttiin liittyvät tehtävät, vastuut ja kustannukset ELY-liikenteissä päivitetään liitteen mukaisesti 1.1.2024 alkaen. Muutosta kustannusjakoon tehdään kaupungin ja Ely-keskuksen välisen muuttuneen tehtäväjaon mukaisesti sekä waltti-järjestelmän eri lipputuotteiden käytön mukaan.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää, että Mikkelin kaupunki osallistuu rahoitusosuudella 408.058 € (sis. alv 10 %) Pohjois-Savon Ely-keskuksen Mikkelin seudun joukkoliikenteiden hankintoihin ajokaudelle 3.6.2024-1.6.2025. Yhteistyösopimuksen liite 3 päivitetään tehtäväjaon osalta liitteen mukaisesti voimaan 1.1.2024 alkaen.
Päätös
Hyväksyttiin.
Merkitään, että joukkoliikenneinsinööri Liisa Heikkinen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.