Ristiinan aluejohtokunta, kokous 10.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 13 Ristiinan aluejohtokunnan lausunto kaupunkikehityslautakunnan talousarvioesityksestä 2025

MliDno-2024-2120

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Tiina Maaranen, toimistosihteeri, tiina.maaranen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon: kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen; palvelujen järjestäminen ja tuottaminen; kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet; omistajapolitiikka; henkilöstöpolitiikka; kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet; elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen. 

Kaupungin valtuustostrategia 2022–2025 visionaan ”Mahdollisuuksien Mikkeli - Puhtaan veden pääkaupunki” on hyväksytty valtuustossa 13.12.2021 § 186. Samalla hyväksyttiin Mikkelin kaupungin arvoiksi ”Reilu, Rohkea ja Rakentava”. 

Visioon ja arvoihin pohjautuvaksi strategiseksi päämääräksi asetettiin ”Elinvoimainen hyvän elämän Mikkeli”, joka koostuu seuraavista osa-alueista: 

  • Kestävästi kehittyvä ja älykkäästi uudistuva Mikkeli 
  • Osaamisen ja yrittäjyyden Mikkeli 
  • Mahdollistavat elinympäristöt ja hyvinvointia edistävä toiminta ja palvelut 
  • Yhteisöllisyys ja osallisuus.


Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110) 

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän. 

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältävät seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääriset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestaripalveluiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä.

Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. 

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio). Kukin tulosalue vastaa henkilöstönsä työhyvinvointia, työturvallisuutta ja työterveyttä turvaavan toiminnan rahoituksesta.

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen raami 2025 (1 000 euroa): 

Tulot 

51 537 euroa

Kulut

56 430 euroa

Tkate

- 4 893 euroa


 Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen talousarvioesitys jakautuu tulosalueille:

Tulosalue (euroa)

Tulot

Menot

Tkate

Lautakunta, lupa- ja
valvontajaosto ja johtaminen

272 000

2 491 500

-2 219 500

Kaupunkikehitys

37 539 900

12 885 200

24 654 700

Kaupunkiympäristö

2 927 400

29 681 500

-26 754 100

Rakennusvalvonta

902 300

1 333 600

-431 300

Maaseututoimi

9 925 800

10 065 800

-140 000

Yhteensä

51 567 400

56 457 600

-4 890 200

 

Investoinnit 

Investointiohjelmaesityksen tausta-aineistoina ovat jo aikaisemmin tehdyt monivuotiset päätökset mm. kouluista, päiväkodeista, liikenneinvestoinneista, liikuntapaikkarakentamisesta ja liikenneverkosta.

Kaupungin talouden tilanne on vakaampi myytyjen omaisuuserien johdosta, mutta tulevien vuosien kuntatalouteen ja rahoitusasemaan liittyy sellaisia epävarmuuksia että on pidetty järkevänä esittää edellisvuotta pienempää investointitasoa.

Korjausvelan määrässä (kadut 13,5 M€, sillat 3 M€ ja rakennukset 110 M€ (ilman C-salkkua 60 M€)) ei ole oleellisia muutoksia, eikä korjausvelan oleelliseksi vähentämiseksi investointiesitys ole riittävä.

Kaupungin elinvoimaisuuden kehittämiseksi mm. strategiset kehittämisalustat osoitetaan investointeja. 

Taloussuunnitelmavuosille 2026-28 ja erityisesti ns. horisonttihankkeet (nostetaan hyvissä ajoin poliittiseen keskusteluun, kolme taloussuunnitteluvuotta ei mahdollista tarkempaa aikaesitystä) esitetyt investoinnit ovat ohjeellisia, vuosittain kumulatiivisesti yli kaupungin talouden kestävän kantokyvyn ja niiden toteutus sopeutetaan vuosittain kaupungin taloudelliseen tilanteeseen talousarviokäsittelyn yhteydessä. 

Kaupungin poistotaso on n. 21 milj. euroa.

Keskeisimmät talousarvion sitovat investoinnit (vuoden 2025 osuus investoinnista): 

  • Päämajakoulun vesikaton uudistaminen ja sisäilmakorjaukset (1,5 milj. euroa, hankkeen suuruus n. 4 milj. euroa)
  • Jalkaväkimuseon katon korjaus (0,375 milj. €)
  • Hänninkentän huoltorakennuksen uudistaminen (2,5 milj. euroa) 
  • Kaupungin virastotalon saneerauksen jatkuminen (1,5 milj. eroa)
  • Katujen saneeraus (1,8 milj. euroa)
  • Sähköisten vesikulkuneuvojen latausmahdollisuudet Savilahti, Kallioniemi ja Anttola (0.37 milj. euroa)
     

Investointiesitys (kaupunki) vuodelle 2025 (1000 euroa): 

Tulot

2 992

Menot

-19 325

Netto

- 16 333


Lautakunta käy seminaarissaan talousarviota läpi 13.9.2024. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy esityksen ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle. 

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, Kasvatus- ja opetuslautakunta sekä Vesiliikelaitoksen johtokunta antavat lausunnot investointiohjelmasta suoraan kaupunginhallitukselle. Lisäksi kaupunkikehityslautakunta päättää pyytää lausunnot aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2025 ja taloussuunnitelmasta 2026–2028. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 16.10.2024 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, että kutsutaksiliikenteeseen tulee varata joukkoliikenteen määrähasta oma 100.000 euron määräraha, joka kirjataan näkyviin. Marita Hokkanen ja Katriina Noponen kannattivat Jaakko Väänäsen esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Jaakko Väänäsen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 5 jaa ääntä (Anni Panula-Ontto-Suuronen, Hannu Tullinen, Kerttu Hakala, Mikko Kosonen ja Pertti Karhunen) ja 7 ei ääntä (Jaakko Väänänen, Marita Hokkanen, Katriina Noponen, Jaana Vartiainen, Katariina Asikainen, Perttu Noponen ja Saara Isoaho).
Puheenjohtaja totesi, että Jaakko Väänäsen esitys on tältä osin tullut kaupunkikehityslautakunnan päätökseksi.

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, että rantayleiskaavoitukseen lisätään 500.000 euron määräraha. Koska kukaan ei kannattanut Jaakko Väänäsen esitystä, se raukesi.

Asiasta käydyn keskustelun aikana Hannu Tullinen esitti, että investointiosassa lisätään vuoden 2028 määrärahoihin Itäisen aluekoulun kohdalle 7,5 miljoonan euron summa, jotta näkyy, että hanke on vireillä. Kaupunkikehityslautakunta hyväksyi Hannu Tullisen esityksen yksimielisesti.

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, että investointiosassa Hänninkentän huoltorakennuksen rakentamiseen varattu määräraha siirretään seuraavalle vuodelle. Koska kukaan ei kannattanut Jaakko Väänäsen esitystä, se raukesi.

Muilta osin esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin.

Merkitään, että pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.

Valmistelija

  • Hannu Korhonen, hannu27.korhonen@gmail.com
  • Petri Tikkanen, tikkanen.p@gmail.com
  • Jaana Vartiainen, jaanakj.vartiainen@gmail.com

Kuvaus

Ristiinan aluejohtokunnan lausunto Mikkelin kaupunkikehityslautakunnan talousarvioehdotuksesta vuodelle 2025. Ristiinan aluejohtokunta on saanut 18.9.2024 Mikkelin kaupunkikehityslautakunnalta lausuntopyynnön koskien lautakunnan talousarvioehdotusta vuodelle 2025. Määräaika lausunnon toimittamiselle on 16.10.2024.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Korhonen, hannu27.korhonen@gmail.com

Aluejohtokunta kiittää saamastaan lausuntomahdollisuudesta ja toteaa talousarvioehdotuksesta seuraavaa:

Mikkelin kaupungin Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueelle on vuodelle 2025 rahoitusta kohdentumassa Ristiinaan ns. sitovina investointeina seuraaviin kohteisiin:

Ristiinan yhtenäiskoulun entisen lukiosiiven ilmanvaihdon peruskorjaus, Ristiinan Kallioniemen huvilan peruskorjauksen saattaminen käyntiin sekä Kallioniemen risteily- ja matkailualuslaiturin toteuttaminen, Ristiinan urheilukentän huoltorakennuksen lisäosa/varastotila sekä Sotakouluhankkeeseen kohdennettu kaupungin osuus.

Myöhemmille vuosille taloussuunnitelmassa ovat ajoitettuina Latureitin jatko- ja valaistus Ristiinassa (2027) ja Pökkäänlahden koti- ja vierassatama Ristiinassa (2028). Satamaratkaisun osalta toteuttamisvuosi on siirtynyt kaupungin aiemmista suunnitelmista ja Ristiinan jätevesipuhdistamosta on Vesiliikelaitoksen hankesuunnitelmassa luovuttu kokonaan. Ristiinan aluejohtokunta antaa täyden tukensa paikkakunnalle suunniteltujen kohteiden toteuttamiselle.

Aluejohtokunta kannustaa kaupunkia jatkamaan Osallistavan budjetoinnin menettelyjä, ja on mielellään mukana asukaskyselyn toimeenpanossa tammikuussa. Aikataulu mahdollistaa kohteiden toteutuksen pääsääntöisesti ko. kalenterivuotena.

Aluejohtokunta muistuttaa kaupunki-infran kehittämisen tarpeellisuudesta liitostaajamissa sekä maaseutuympäristössä, jotta myös harvemmin asuttujen alueiden elinkeinojen harjoittamiselle tarjoutuu asialliset edellytykset ja myös alueella olevien kiinteistöjen arvot voidaan säilyttää. Toimiva infrastruktuuri mahdollistaa palveluiden sijoittumisen ja lisää paikallista vetovoimaa sekä siten koko kaupungin elinvoimaa.

Aluejohtokunta muistuttaa paikkakunnan tiekohteiden parantamistarpeesta. Kristiinantien ja Ponnantien pinnoitteiden kelvottomasta kunnosta on kerrottu pitkään. Kevyen liikenteen väylä taajaman ja Pelloksen välillä on surkea, jonka parantamiseksi aluejohtokunta odottaa kaupungilta vaikuttamista väylänpitäjään. Samoin kaupungin odotetaan olevan aktiivinen tärkeiden tiekohteiden, kuten esimerkiksi Suurlahdentien ja Himalanpohjantien parantamiseksi.

Aluejohtokunta muistuttaa, että lähiliikuntapaikkojen kehittäminen ja erimuotoiset ulkoilureitit ovat paikkakunnan eri-ikäisille väestöryhmille tärkeät. Latureitin jatko- ja valaistus ovat tärkeä parannus paikkakunnan liikuntapaikkoihin. Liikunta- ja harrastusmahdollisuuksien tarjoamista tukisi myös tekonurmikentän sisällyttäminen lähivuosien taloussuunnitelmaan Ristiinan yhtenäiskoululle. Tästä investointiohjelmasta, aiemmin mukana ollut, tekonurmikenttä oli jäänyt ajoittamatta.

Ristiinan aluejohtokunta pitää Ristiinan jätevesipuhdistamoinvestointia kiireellisenä eikä pidä perusteltuna hankkeen hylkäämistä toteuttamissuunnitelmasta. Pökkäänlahden, ja laajemminkin paikkakunnan vesialueiden virkistyskäyttö ei voi vaarantua mahdollisen ympäristövahingon vuoksi. Ristiina tunnetaan luonnostaan, historiastaan ja matkailijoita houkuttavasta puhdasvetisestä Saimaasta. Se ei voi vaarantua.

Yksittäisinä pieninä investointikohteina toteutettavaksi aluejohtokunta esittää:

  • Suojatie Ristiinan Linnankorvan kesäteatterin kohdalle, josta jalankulkijat menevät teatterille. Nykyisellään tien ylitys ei ole turvallinen kevyen liikenteen väylän sijoittuessa kadun toiselle puolelle ja näköesteiden vuoksi.
  • Sotakoulun laavun kohdalle Brahentien levitys, jotta alas viettävän puistotien käyttäminen talviaikaan mm. lasten liukumäkenä tulee turvallisemmaksi
  • Katuvalaistuksen parantaminen Ristiinan taajamassa. Valaisinten uusimisen led-valoiksi ja valaistuksen päällä pidon tultua edullisemmaksi, tämän tulee näkyä koko taajaman alueella. Nyt katuvalot palavat yöaikaan syksystä kevääseen keskustaajamassa, mutta taajaman reunamilla on todella synkkää. Tämä on turvallisuustekijä ilta- ja yöaikaan työssä kävijöille.
     

Lisäksi Ristiinan aluejohtokunta toivoo kaupungin vaikuttavan Poliisin läsnäoloon pitäjän alueella. Normaali nuorten ja vähän varttuneempienkin yhdessäolo ja ilonpito ovat erittäin toivottavia. Sen sijaan koviin ajonopeuksiin viritetyt ja häiritsevän äänekkäät mopot eivät kuulu jokailtaiseen elämänmenoon Ristiinassakaan.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa. 

Päätös

Ristiinan aluejohtokunta päätti poistaa lausunnosta seuraavan lauseen: ”Nyt katuvalot palavat yöaikaan syksystä kevääseen keskustaajamassa, mutta taajaman reunamilla on todella synkkää.” Ja seuraavassa lauseessa sana ”Tämä” päätettiin vaihtaa ”Valaistus” sanaan.

Muilta osin lausunto hyväksyttiin.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.