Mikkelin seudun työllisyyslautakunta, kokous 11.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Mikkelin seudun työllisyyslautakunnan toiminta ja tehtävät

MliDno-2024-2165

Valmistelija

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkeli, Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa ja Puumala ovat allekirjoittaneet vastuukuntasopimuksen 24.10.2023. Yhteistoimintasopimuksella em. kunnat ovat sopineet Laissa työvoimapalvelujen järjestämisestä (380/2023) tarkoitettujen julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä 1.1.2025 lukien. Sopijapuolet haluavat järjestää työvoimapalvelut kuntalain (410/2015) 8 luvun sopimukseen perustuvana julkisoikeudellisena yhteistoimintana.

Vastuukuntasopimuksessa on todettu toimielimen kokoonpanosta ja jäsenten valitsemisesta. 

Vastuukunnan valtuusto asetti lautakunnan toimikaudekseen sopijakuntien valtuustojen nimeämistä jäsenistä ja varajäsenistä. Yhteisessä toimielimessä on kymmenen (10) jäsentä, joilla jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Vastuukunnan valtuusto nimesi puheenjohtajan.

Edustajat valittiin niin, että Vastuukunta nimesi lautakuntaan viisi jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet, ja Muut kunnat asettivat keskuudestaan viisi jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet sekä valitsivat keskuudestaan varapuheenjohtajan.

Mikkelin seudun työllisyysalueen lautakunnan tehtävänä on:

  • Mikkelin kaupungin hallintosäännön 30 §:n mukaiset tehtävät, 
  • Mikkelin seudun työllisyysalueen valmistelun ohjaamiseen liittyvät tehtävät,
  • vastata työllisyysalueen lakisääteisten palvelujen suunnitelmallisesta toteuttamisesta ja toiminnan resurssoinnista
  • nimetä asiantuntijoista koostuvan ohjausryhmän,
  • vastata työvoimapalveluiden toiminnan, talouden ja organisaation kehittämisestä,
  • päättää palvelusuunnitelmasta ja siihen liittyvistä palvelutasoista, 
  • ohjata toimintaa tavoitteiden ja palvelusuunnitelman mukaisesti,
  • varmistaa, että toimintaa johdetaan ja palvelutuotantoa toteutetaan tarkoituksenmukaisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti ja
  • seurata toiminnan tuloksellisuutta.
     

Lautakunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on paikalla. Lautakunnan tulee asettaa 1.1.2025 alkaen asiantuntijoista koostuva operatiivinen ohjausryhmä, jossa on edustus kaikista sopijakunnista. Sen tarkoitus on osallistaa kaikki työllisyysalueen kunnat työvoimapalvelujen suunnitteluun ja toteutukseen, myös pidemmällä aikavälillä. Ohjausryhmän tehtäviin kuuluu jatkuva työvoimapalvelujen toteutuksen ja tulosten seuranta sekä raportoinnin tulkitseminen työllisyysalueen johtajan esittelemästä materiaalista. Ohjausryhmä valmistelee lautakunnalle talousarvioesityksen, työmarkkinatilanteiden katsauksen ja toimii työllisyysalueen johtajan tukiryhmänä.

Vastuukuntasopimuksessa on todettu yhteisen toimielimen aloittavan hoitamaan tehtäviään 1.1.2025. Käytännön asioiden helpottamiseksi liittyen mm.  työllisyysalueen sopimuksiin, lautakunta aloittaa kesäkuussa 2024. Tällöin lautakunta voi päättää työllisyysaluetta koskevista asioista sopijakuntien valtuustojen valtuuttamana, eikä erillisiä valtuustopäätöksiä tarvita asiakohtaisesti.

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta on tarkoitus sijoittaa organisatorisesti samalla tavalla kuin Mikkelin seudun ympäristölautakunta. Siten kaupunginvaltuuston tuli hallintosäännön 18 §:n nojalla määrittää Mikkelin seudun työllisyyslautakunnan tulosalueeksi konserni- ja elinvoimapalveluiden palvelualueelle 1.6.2024 alkaen.   

Lautakunnan perustaminen edellytti Mikkelin kaupungin hallintosääntöön tarvittavat muutokset, jotka ilmenevät liitteestä. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta päättää vastuukuntasopimukseen liittyvänä teknisenä korjauksena ja termistön yhtenäistämiseksi jatkossa käytettävän "työvoimapalvelut" sijasta "työllisyyspalvelut" -termiä. 

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Hyväksyttiin ja merkittiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.