Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 14.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 78 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2022, Mikkelin seudun ympäristölautakunta

MliDno-2023-1068

Valmistelija

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
  • Marita Savo, vt. ympäristöpäällikkö, Marita.Savo@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin arviointikertomus vuodelta 2022 on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 12.6.2023 § 84.

Tarkastuslautakunta on kunnan pakollinen toimielin, jonka tehtävät on määritelty kuntalain (410/2015) 121 §:ssä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. valmistella valtuuston päätettäväksi tulevat hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on myös arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella ja voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää. Arvionsa valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisesta sekä toiminnan tuloksellisuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta tarkastuslautakunta esittää arviointikertomuksessa.

Arviointikertomuksessa arvioidaan kaikkien Mikkelin kaupungin toimielinten talouden ja toiminnan toteutumien vuonna 2022. Mikkelin seudun ympäristölautakunnan osalta tarkastuslautakunta tarkastelee ohjelmakorteissa vuodelle 2022 asetettujen tavoitteiden toteutumista ja toteaa, että tavoitteet toteutuivat pääosin, mutta joistakin tavoitteista/mittareista puuttui kokonaan varsinainen määrällinen osuus. 

Lisäksi todettiin, että tavoitteeksi oli mainittu muun muassa laadukas ympäristölupien valmistelu, mutta ei sitä, miten laadukkuus määritellään ja miten sitä mitataan.

Joissakin toteutumissa oli myös poikkeamia:

- Hyvän elämän ohjelmakortissa oli tavoitteena toteuttaa asiakaskysely sekä kuntalaisille että asiakkaille. Toteuman 31.12.2022 mukaan asiakashaastatteluihin oli osallistuttu vain kolmen yrityksen ja kahden konsultin osalta. Kuntalaisille ei ilmeisesti ollut tehty lainkaan asiakaskyselyä.

- Varsinaisiin luontomatkailuhankkeisiin ei osallistuttu.

- Sisäisiä auditointeja ei tehty.

- Suunnitelmallisten tarkastusten määrä elintarvikevalvonnassa on jäänyt alle tavoitteen.

- Suunnitelmallisten terveysvalvonnan tarkastusten määrä jäi alle tavoitteen (tavoite 700/toteutuma 251).

Ympäristölautakunnan toimintakulut olivat vajaat 2,2 miljoonaa euroa, josta alitusta talousarvioon nähden oli 0,2 miljoonaa euroa. Toimintatulot olivat vajaat 1,2 miljoonaa euroa jäivät hieman talousarviosta.

Laadukas ympäristölupien valmistelu tarkoittaa sitä, että asianmukaisen hakemuksen vireille tulosta hakija saa ympäristölupapäätöksen 3 - 5 kuukauden sisällä. Se tarkoittaa myös sitä, että päätökset ovat yksiselitteisiä, perusteltuja ja ne menestyvät mahdollisessa muutoksenhaussa.

Kuntalaisille ei tehty asiakaskyselyä. Mainitut toteutuneet kyselyt liittyivät Kestävän maankäytön malli -hankkeeseen, jossa ympäristöpalvelut on ollut mukana. Tässä kyselyssä haastateltiin ympäristöluvan hakeneita toiminnanharjoittajia ja ympäristökonsultteja, jotka tekevät hakemuksia toiminnanharjoittajille.

Luontomatkailun edistäminen ei ole kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen ydintehtäviä. Ympäristöpalveluissa ei ole ollut viime vuosina omia luontomatkailuun liittyviä hankkeita, koska resurssit on kohdistettava tiukasti lakisääteisiin tehtäviin.

Elintarvike- ja terveysvalvonnassa suunnitelmallisten tarkastusten määrän jääminen tavoitteita pienemmäksi johtui henkilöstöresurssipulasta, johon on tavoitteena saada parannusta vuonna 2024 esittämällä yhden terveystarkastajan lisäviran perustamista. Suunnitelmallisiin tarkastuksiin voidaan käyttää ainoastaan osa käytettävissä olevasta kokonaistyöpanoksesta. Kaikki lakisääteiset tehtävät eivät sisälly näihin. Merkittävä osa työaikaa kuluu mm. ei-suunnitelmallisiin tarkastuksiin. Näitä ovat mm. ruokamyrkytysselvitykset ja asunnontarkastukset. Lisäksi työaikaa kuluu esim. toimijoiden ja kuluttajien yhteydenottoihin ja niiden käsittelyyn. Lisäksi toimijoille ja yksityishenkilöille annetaan neuvontaa ja ohjausta, käsitellään hakemuksia ja ilmoituksia. Osa tästäkin työstä on toimialakohtaisiin suunnitelmiin kirjattua suunnitelmallista työtä, mutta muuta kuin tarkastustyötä. Resurssipulan vuoksi ei myöskään vuonna 2022 tehty suunniteltuja sisäisiä auditointeja.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Ympäristölautakunta merkitsee Mikkelin kaupungin arviointikertomuksen 2022 tiedoksi.

 

Päätös

Merkittiin.

Tiedoksi

Talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.