Vesiliikelaitoksen johtokunta, kokous 21.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 50 Talousarvio 2024 Mikkelin Vesiliikelaitos

MliDno-2023-2423

Valmistelija

  • Jarkko Laitinen, vesilaitoksen johtaja, jarkko.x.laitinen@mikkeli.fi
  • Mari Komulainen, controller, mari.komulainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Yleistä

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon:   

  • kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;
  • palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;
  • kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;
  • omistajapolitiikka;
  • henkilöstöpolitiikka;
  • kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;
  • elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Kaupunginvaltuusto hyväksyy vuoden loppuun mennessä seuraavan kalenterivuoden talousarvion ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110).

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.

Talousarviovuonna 2024 ja suunnitelmakaudella 2025-2026 jatkuu erittäin voimakas käyttötalouden sopeuttamisen tarve, jonka edistämiseksi on edellisten vuosien aikana laadittu useita eri talouden sopeuttamisohjelmia. Kaikki talousarviovuodelle 2024 ja suunnitelmavuosille 2025–2026 määritetyt sopeutustavoitteet on huomioitava talousarviovalmistelussa.

Eurooppalaisen ja Suomalaisen yhteiskunnan ennustettavuuden oleellinen heikentyminen sekä talouteen vaikuttavien parametrien ja niiden vaikutusten hintavaihteluiden suuruus ja frekvenssi poikkeavat oleellisesti edellisten vuosien tilanteesta. Tämä heijastuu erityisesti sähkön hinnan merkittävään nousuun, korkokulujen kasvuun, työn ja materiaalien saatavuuden heikkenemiseen sekä yleiseen hintojen kehitykseen, mikä näkyy osaltaan merkittävänä inflaationa. Lisäksi yleinen energiansäästö näkyy kulutetun veden määrässä.

Mikkelin Vesilaitoksen talousarvioesitys vuodelle 2024 sekä toiminta- ja taloussuunnitelma 2024-2027 perustuvat Mikkelin kaupungin ja Mikkelin Vesilaitoksen strategisiin tavoitteisiin. Talousarvion 2024 valmisteluaineiston mukaisesti liikelaitosten palvelutuotannon kehittämisessä on huomioitu kaupungin strategiset tavoitteet niiltä osin kuin liikelaitoksen toiminta vaikuttaa kaupunginvaltuustotasolle vaikuttavuuden kehittymiseen. Liikelaitoksia sitovia eriä ovat liikeylijäämä ja korvaus peruspääomasta. Palvelutuotannossa lähtökohtana on tuottaa toiminnan ja riskien kannalta hallittavaa vesihuoltoa toiminta-alueella. Toiminnallisia sitovia tavoitteita esitetään 5 kappaletta. Vesilaitoksen strategian ohjauksessa ja raportoinnissa käytetään samaa strategiakorttia kuin peruskunnassa.

Vesilaitoksen tunnusluvut, sitovat tavoitteet, strategiakortti, henkilöstösuunnitelma ja yhteenveto investointien määrästä on esitetty oheisessa talousarvioesityksessä. Talousarvioesitys esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Vesilaitoksen talousarvioraami on päätetty kaupunginhallituksen kokouksessa 5.6.2023 § 206. Talousarvion raami on ollut valmistelun lähtökohta, jonka lisäksi Vesilaitoksen talousarvioesityksessä on huomioitu yleisen kustannustason nousu, vedenmyynnin edelleen jatkuva alenema sekä sähkön energiahinnan voimakkaasta kasvusta johtuva käyttökulujen nousu. Tämä näkyy erityisesti talousarviovuonna 2024.

Mikkelin kaupunkikonserni hankkii yhdessä (sis. Vesiliikelaitos) sähkön markkinoilta. Tehdyt hintakiinnitykset nostivat hyvin merkittävästi sähköstä aiheutuvia kustannuksia vuonna 2023. Vuodelle 2024 sähkön hinta tulee laskemaan, mutta se on merkittävästi korkeampi kuin aikaisempina vuosina. Muuten yleisen kustannustason nousu näkyy talousarvioesityksessä.

Talousarvioesityksessä toimintakatteeksi esitetään 4 440 490 euroa.  Liikevaihdoksi talousarvion laadintavaiheessa muodostuu 13 288 500 euroa ja kuluiksi 8 940 000 euroa.

Kuluvan vuoden heinäkuun tilinpäätösennusteen perusteella Vesilaitoksen myyntituotot 2023 tulevat olemaan 12 500 000 euroa ja valmistus omaan käyttöön 40 000 euroa. Ennusteen mukaan Vesilaitoksen kuluiksi muodostuu 9 133 300 euroa. Toimintakatteeksi muodostuu 3 426 700 euroa.

Talousarvion 2024 perusteena on käytetty seuraavia oletuksia:

  • Vedenmyynnin oletetaan alenevan vuoden 2023 tasosta. Vedenmyynnin kehitystä kuvaava arvio on Talousarvioesityksen liitteenä. Vesi- ja viemärilaitoksen tuotoiksi muodostuu 13 288 500 euroa.
  • Käyttökuluiksi muodostuu 8 940 000 euroa ja toimintakatteeksi 4 440 490 euroa.
  • Verkosto- ja laitosinvestointien loppusumma on 1 640 000 euroa.
  • Veden ja jäteveden käyttömaksua korotetaan 5,0 %. Veden ja jäteveden arvonlisäveroton yhteishinta on 5,36 euroa/m3. Perusmaksuja ja taksaan sisältyviä palvelumaksua korotetaan 5 %.

 

Hintojen korotuksella kompensoidaan yleisen kustannustason nousua, sähkön sekä veden myyntimäärän alenemisesta aiheutuva maksutulojen laskua. Pidempiaikaisena talouden tavoitteena on, että toimintakate riittää kattamaan lainojen korkomenot, poistot ja peruspääomakorvauksen. Korotus mahdollistaa pääomakulujen hoitamisen sekä vesihuollon järjestämisen kannalta tärkeiden investointihankkeiden jatkumisen suunnitelmien mukaisena. Veden käyttömaksun korotuksesta aiheutuu keskimäärin 32 euron ja perusmaksun korotuksesta 5 euron lisäys kuluttajan vuotuiseen vesilaskuun.

Vesilaitosta sitovina taloudellisina tavoitteina tuloutetaan kaupungille korvausta peruspääomasta 500 000 euroa.

Investoinnit

Investointien kokonaismäärä on 1 640 000 euroa. Laitosinvestointien loppusumma on 400 000 euroa. Laitosinvestoinneissa on varauduttu mm. laitosten varmuusvarastojen hankintoihin, prosessi- automaatiojärjestelmän päivitykseen sekä paineenkorotusasemien ja jätevesipumppaamojen saneeraukseen.

Verkostoinvestointien loppusumma on 1 100 000 euroa. Verkostoinvestoinneista 900 000 kohdentuu yhteistyökohteisiin kunnallistekniikan kanssa. Kunnallistekniikka ohjelma tuodaan tiedoksi johtokunnalle myöhemmin. Verkostoinvestoinneissa 200 000 käytetään vesihuoltolaitoksen omiin verkostosaneerauskohteisiin.

Investointeihin varattu määräraha on sitova ja sen ylittämien edellyttää kaupunginvaltuuston hyväksymisen. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jarkko Laitinen, vesilaitoksen johtaja, jarkko.x.laitinen@mikkeli.fi

Vesiliikelaitoksen johtokunta hyväksyy liitteenä olevan esityksen talousarvioksi ja investointiohjelmaksi vuodelle 2024 sekä taloussuunnitelmaksi vuosille 2025-2027 ja esittää ne edelleen kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi.

Päätös

Hyväksyttiin.
Merkittiin, että Jouko Kervinen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, talouspalvelut, vesilaitos, tilintarkastaja

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.