Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 25.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 54 Tiedoksi

Valmistelija

  • Marita Savo, ympäristötarkastaja, Marita.Savo@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun ympäristöpalvelut on antanut viranhaltijalausunnon Kymen Jätelautakunnan jätehuoltomääräys- ja perustelumuistioluonnoksesta 17.4.2023.

Kymen Jätelautakunta toimii Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen toimialueen kunnista Mäntyharjun ja Pertunmaan jätehuoltoviranomaisena. Jätehuoltomääräykset päivitetään vastaamaan jätelainsäädännön muutoksia. Muutokset koskevat mm. biojätteen erilliskeräysvelvoitteen laajentamista omakoti- ja paritaloihin sekä jäteastioiden tyhjennysvälejä. Mikkelin seudun ympäristöpalvelut on lausunnossaan todennut, että jätehuoltomääräysluonnos ei ole ristiriidassa Mikkelin seudun ympäristölautakunnan 7.12.2017 hyväksymän terveydensuojelujärjestyksen kanssa eikä Mäntyharjulla ja Pertunmaalla voimassa olevien ympäristönsuojelumääräysten (hyväksytty vuonna 2021) kanssa. Terveysvalvonta toteaa, että luonnoksessa on riittävällä tavalla huomioitu terveydensuojeluasetuksen 1280/1994 vaatimukset mutta suosittelee lämpöeristämättömien kompostorien rakennevaatimusten täsmentämistä sellaiseksi, että haittaeläinten päästy niihin on estetty. Ympäristönsuojelun näkökulmasta pyydetään täsmentämään biojätteen erilliskeräystä ja kompostointia koskevaa määräystä sellaiseksi, että se selkeästi ohjaa biojätteen kompostointiin alueilla, joilla ei ole järjestetty biojätteen erilliskeräystä. Lisäksi Ympäristöpalvelut on pyytänyt lisäämään lietteiden omatoimista käsittelyä koskevaan pykälään maininnan siitä, että mikäli lietteen omaehtoiseen käsittelyyn tarvittavat kriteerit eivät täyty, ja lietehuollon omaehtoiseen järjestämiseen kiinteistöillä on välttämätön tarve, tulee asia ratkaista jätehuoltomääräyksistä poikkeamisena.

Mikkelin seudun ympäristöpalvelut on antanut viranhaltijalausunnon Mikkelin kaupungin jätehuoltomääräysluonnoksesta 5.5.2023.

Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden terveysvalvonta toteaa, että jätehuoltomääräykset eivät ole ristiriidassa terveydensuojeluasetuksen 1994/1280 vaatimusten kanssa, niissä on otettu hyvin huomioon terveyshaittojen ennalta ehkäiseminen eikä se näin ollen esitä muutoksia jätehuoltomääräyksiin. Ympäristönsuojelun osalta todettiin, että jätehuoltomääräysluonnos ei pääpiirteissään ole ristiriidassa Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen ympäristönsuojelumääräysten kanssa (hyväksytty Mikkelin kaupunginvaltuustossa 26.4.2021 § 53). Ympäristönsuojelun osalta nähdään, että yleisesti ottaen uudet jätehuoltomääräykset edistävät jätelainsäädännön tavoitteen mukaisesti kierrätysasteen nostamista sekä potentiaalisesti ehkäisevät puutteellisesti järjestetyn kiinteistökohtaisen jätehuollon aiheuttamia haittoja ympäristölle, kuten roskaamista tai biojätteiden kompostoinnin laiminlyöntien aiheuttamia haittaeläinongelmia. Ympäristönsuojelun osalta pyydettiin kuitenkin täsmentämään elintarvikeperäisten biojätteiden kompostoinnin vaatimuksia mm. riittävän lämmöneristävyyden, kompostointitilavuuden ja jälkikompostoinnin osalta. Lisäksi pyydettiin täsmentämään määräysluonnokseen, että erottelevien kuivakäymälöiden virtsojen poistamisessa ja käsittelyssä tulee noudattaa voimassa olevia ympäristönsuojelumääräyksiä. Lisäksi kiinnitettiin huomiota siihen, että jätehuoltomääräysluonnoksessa oli asetettu harmaavesilietteitä sisältäville säiliöille harvempi tyhjennysväli kuin ympäristönsuojelumääräyksissä ja määräystä kehotettiin siltä osin yhdenmukaistamaan ympäristönsuojelumääräysten kanssa.

Itä-Suomen aluehallintovirasto on antanut 17.4.2023 päätöksen (898/2023) kiinteistön vesijohtoverkostoon liittymisvelvollisuutta koskevassa asiassa.

Ympäristöpäällikön 11.2.2022 antaman päätöksen mukaan Hirvensalmen kunnan vahvistamalla vesiosuuskunnan toiminta-alueella sijaitsevan kiinteistön tulee liittyä vesiosuuskunnan vesijohtoverkostoon. Asiassa on annettu aiemmin erillinen päätös, joka koskee kiinteistön liittymistä vesiosuuskunnan viemäriverkostoon. Kiinteistön omistaja vaati, että päätös on kumottava sekä vesijohtoon että viemäriin liittymisen osalta. Hallinto-oikeus jätti valituksen tutkimatta siltä osin kuin siinä on vaadittu viemäriverkostoon liittymistä koskevan päätöksen kumoamista. Vesijohtoverkostoon liittymistä koskevan päätöksen osalta hallinto-oikeus kumosi päätöksen ja palautti asian viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi. Hallinto-oikeuden mukaan vesijohtoverkostoon liittymistä koskevassa päätöksessä kiinteistön omistajaa ei ole kuultu hallintolain 34 §:n 1 momentin edellyttämällä tavalla ja päätöksen perusteena olevat tiedot ovat osin puutteelliset.

Vaasan hallinto-oikeuden päätös 11.5.2023 Dnro 21393/03.04.04.04.23/2021 valituksesta maa-aines- ja ympäristölupa-asiassa.

Mikkelin seudun ympäristölautakunta teki 13.10.2021 § 99 kielteisen päätöksen Destia Oy:n jättämästä yhteislupahakemuksesta Mikkelin Tuukkalaan tilalle Valkola 491-420-1-1.

Destia Oy valitti päätöksestä. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. Perusteluna esitettiin mm., että kun otetaan huomioon ympäristönsuojelulain mukainen varovaisuusperiaate, suunnitellun toiminta-alueen sijainti suhteessa lähimpiin häiriintyviin kohteisiin, meluselvityksen mukaiset melutasot lähimmissä häiriintyvissä kohteissa ja laskentaepävarmuus sekä se, että murskaamon lähtömelutasoa voi pitää hieman alhaisena, ei asiassa ole varmistettavissa, että asetuksen (800/2010) 7 §:n mukaiset ohjearvot alittuvat. Hallinto-oikeus arvioi asiassa saadun selvityksen perusteella, että hankkeesta aiheutuisi eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.