Valmistelija
Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi
Suvi Lipsanen, joukkoliikenneinsinööri, suvi.lipsanen@mikkeli.fi
Kuvaus
Kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa 14.12.2021 (Asiointi-, työmatka- ja koululaisvuorojen joukkoliikennepalvelujen tarjouskilpailu) käsiteltiin kutsujoukkoliikenteen järjestämistä: ”Kutsujoukkoliikenteitä on tällä hetkellä hankittu alueellisesti koulujen loma-aikaisena palveluna. Joukkoliikennehankinnasta eriytetään myös muut maaseudun kutsujoukkoliikenteet, koska matkustajamäärät ovat erittäin vähäisiä. Kaikki kutsujoukkoliikenteiden hankinta ja järjestämistapa sopimusaikoineen eriytetään omaksi kokonaisuudeksi. ”
Henkilöliikennepalveluiden tehtävänä on arvioida palveluita kokonaisuuksina sekä toimia eri alueilla yhdenvertaisesti joukkoliikennepalveluiden osalta. Sosiaali- ja terveyspalveluiden tehtävänä on puolestaan arvioida omaan toimialaansa liittyvät palvelutarpeet asiakaskohtaisesti ja järjestää niitä palveluita, joilla turvataan esimerkiksi liikuntarajoitteisten ja iäkkäiden asukkaiden kuljetuspalvelut.
Kutsujoukkoliikennettä on järjestetty kuudella eri reitillä. Kustannukset koko kutsujoukkoliikenteen hankinnalle vuosina 2019–2020 on ollut noin 25 000 €/vuosi. (Vuodesta 2021 alkaen kutsujoukkoliikenteen kustannuksia ei ole kirjanpidossa eritelty muusta joukkoliikenteestä, mutta kustannustaso on pysynyt pääasiallisesti samana). Kutsujoukkoliikenteen tilasto esitetään oheismateriaalina.
Reitit, joita lakkautusehdotus koskee:
- Anttola – Heinälahti – Parkkila – Mikkeli koulujen kesälomapäivinä.
- Mikkeli – Kalvitsa – Loukee – Hiirola – Vehmaskylä – Rämälä kouluvuoden aikana.
- Mikkeli – Vanhamäki – Harjunmaa – Mäntyniemi – Ihastjärvi – Pulliala kouluvuoden lomapäivinä.
- Mikkeli – Porrassalmi – Kyyhkylä – Löytö – Ristiina – Mikkeli kouluvuoden lomapäivinä.
- Ristiinan taajaman ympäristöalue kouluvuoden aikana. Linjoja voivat käyttää myös Ristiinan kirkonkylän (esim. Juurilahdentien ja Linnaniemen) asukkaat sekä Pelloksen asukkaat.
- Anttolan taajaman ympäristöalue vain koulujen lomapäivinä.
Kutsujoukkoliikenteen käyttäjämäärät eivät ole lisääntyneet ja lisäksi matkojen yhdistelyyn ei ole saatu mukaan sote-kuljetuksia (vpl- ja shl-matkat). Kutsujoukkoliikenteen järjestäminen on nykyisillä matkustajamäärillä kustannustehotonta (oheismateriaalina/liitteenä matkustajamäärät eri reiteillä).
Edellisen kilpailutuksen yhteydessä vuonna 2018 Ristiinan Suurlahdentien kutsujoukkoliikennettä ei enää järjestetty vähäisen matkustajamäärän johdosta. Ristiinan aluejohtokunta laittoi vuonna 2019 aloitteen kaupunkiympäristölautakunnalle kutsujoukkoliikenteen palauttamiseksi. Lautakunta päätti aloitteen johdosta palauttaa kutsujoukkoliikenteen Suurlahdentien reitille vastoin viranhaltijoiden esitystä. Kaupunginhallitus päätti käyttää otto-oikeuttaan (kokous 9.3.2020/§78), ja kumosi lautakunnan päätöksen ko. reitin osalta.
Kutsujoukkoliikennöinti palautettiin Ristiinan Suurlahdentien reitille poikkeuksellisesti korona-ajan järjestelynä. Nyt kuitenkin voidaan katsoa, että erityisjärjestelystä luovuttaisiin ilman uutta käsittelyä (päättyy 31.10.2022). Mikkelin alueella on paljon harvaan asuttuja seutuja, jotka kuuluvat joukkoliikennepalveluiden piiriin, mutta joissa ei ole erillistä kutsuasiointiliikennettä.
Mikkelin kaupungin maaseudun joukkoliikennepalvelusta esitetään lakkautettavaksi kutsujoukkoliikenteet sekä kouluvuoden aikana että koulujen lomien aikana järjestettävä kutsujoukkoliikennepalvelu. Sopimukset ja ajot päättyisivät näin ollen 31.10.2022. Mikäli kutsujoukkoliikennepalvelun järjestämistä päätetään jatkaa, on syytä varautua kustannustasonnousuun sekä järjestää uusi kilpailutus.
Päätösehdotus
Esittelijä
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää lakkauttaa maaseudun joukkoliikennepalvelusta kutsujoukkoliikenteet sekä kouluvuoden aikana että koulujen lomien aikana järjestettävän kutsujoukkoliikennepalvelun. Sopimukset ja ajot päättyvät 31.10.2022.
Päätös
Asiasta käydyn keskustelun aikana Katriina Noponen esitti, ettei maaseudun kutsujoukkoliikennettä lakkauteta. Marita Hokkanen kannatti Katriina Noposen esitystä.
Asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti, ettei maaseudun kutsujoukkoliikennettä lakkauteta ja että rahoitus tälle valmistellaan joukkoliikenteen linjoja tehostamalla ja Waltti-kortin hintoja korottamalla. Pertti Karhunen kannatti Jaakko Väänäsen esitystä.
Asiasta käydyn keskustelun aikana Pertti Karhunen esitti, ettei maaseudun kutsujoukkoliikennettä lakkauteta ja että rahoitus tälle valmistellaan Moppe-bussien lippujen hintoja korottamalla. Jaana Vartiainen kannatti Pertti Karhusen esitystä.
Asiasta käydyn keskustelun aikana Pertti Karhunen esitti, että päätökseen otetaan lausuma siitä, että taajama-alueen bussivuorojen tiheyttä karsitaan tulevissa kilpailutuksissa ilta- ja aamupäivävuoroja lukuun ottamatta. Jaana Vartiainen kannatti Pertti Karhusen esitystä.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty useita esittelijän päätösehdotuksesta poikkeavia kannatettuja esityksiä ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ensin asetetaan vastakkain Jaakko Väänäsen ja Pertti Karhusen esitykset siten, että Jaakko Väänäsen esitystä kannattavat äänestävät jaa ja Pertti Karhusen esitystä kannattavat äänestävät ei. Näistä voittanut asetetaan Katriina Noposen esitystä vastaan siten, että voittanutta esitystä kannattavat äänestävät jaa ja Katriina Noposen esitystä kannattavat äänestävät ei. Näistä voittanut asetetaan esittelijän päätösehdotusta vastaan siten, että esittelijän päätösehdotusta kannattavat äänestävät jaa ja edellisen äänestyksen voittanutta esitystä kannattavat äänestävät ei.
Puheenjohtaja totesi, että Pertti Karhusen esittämä lausuma ei liity tämän asian käsittelyyn eikä sitä oteta mukaan äänestykseen eikä päätökseen.
Äänestysesitys ja -järjestys hyväksyttiin.
Jaakko Väänäsen ja Pertti Karhusen esityksistä suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa ääntä (Katriina Noponen, Marita Hokkanen, Perttu Noponen, Hannu Tullinen, Jaakko Väänänen, Anni Panula-Ontto-Suuronen, Katariina Asikainen), 3 ei ääntä (Jaana Vartiainen, Jukka Härkönen, Pertti Karhunen) ja 3 tyhjää ääntä (Kerttu Hakala, Jouko Kervinen, Saara Isoaho).
Puheenjohtaja totesi, että Jaakko Väänäsen esitys asetataan seuraavaksi Katriina Noposen esitystä vastaan. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa ääntä
(Pertti Karhunen, Saara Isoaho, Katariina Asikainen, Jaana Vartiainen), 6 ei ääntä (Katriina Noponen, Anni Panula-Ontto-Suuronen, Perttu Noponen, Kerttu Hakala, Marita Hokkanen, Jaakko Väänänen) ja 3 tyhjää ääntä (Jukka Härkönen, Jouko Kervinen, Hannu Tullinen).
Puheenjohtaja totesi, että Katriina Noposen esitys asetataan seuraavaksi esittelijän päätösehdotusta vastaan. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 2 jaa ääntä (Jouko Kervinen, Jukka Härkönen) ja 11 ei ääntä (Pertti Karhunen, Katariina Asikainen, Anni Panula-Ontto-Suuronen, Katriina Noponen, Jaana Vartiainen, Perttu Noponen, Hannu Tullinen, Marita Hokkanen, Kerttu Hakala, Jaakko Väänänen, Saara Isoaho).
Puheenjohtaja totesi, että Katriina Noposen esitys on tullut kaupunkikehityslautakunnan päätökseksi.
Merkitään, että tämä pykälä käsiteltiin pykälän 120 jälkeen.
Merkitään, että palvelujohtaja Linda Asikainen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.