Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 20.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 95 Suomenniemen koulun lakkaaminen ja yhdistäminen Ristiinan yhtenäiskouluun

MliDno-2022-85

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Taina Halinen, varhaiskasvatusjohtaja, taina.halinen@sivistys.mikkeli.fi
Seija Manninen, opetusjohtaja, Seija.Manninen@sivistys.mikkeli.fi
Marja Ukkonen, johtava rehtori, marja.ukkonen@sivistys.mikkeli.fi
Aija Kuuppo, taloussuunnittelija, aija.kuuppo@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110)

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.

Mikkelin kaupungin vuoden 2021 tulos oli 3,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Edellisten tilikausien ali-/ylijäämiin kohdistuvien oikaisujen sekä vuoden 2021 alijäämäisen tuloksen myötä Mikkelin kaupungin taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä on 33,5 miljoonaa euroa. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä. Talousarviovuonna 2023 ja suunnitelmakaudella 2024-2025 jatkuu erittäin voimakas käyttötalouden sopeuttamisen tarve, jonka edistämiseksi on edellisten vuosien aikana laadittu useita eri talouden sopeuttamisohjelmia. Kaikki talousarviovuodelle 2023 ja suunnitelmavuosille 2024–2025 määritetyt sopeutustavoitteet on huomioitava talousarviovalmistelussa.

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältää seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääräiset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset käsittävät talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestareiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä. Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.  Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio).

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava pe 23.9.2022 klo 12.00 mennessä tallennettuna.

---

Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antama raami ja palvelualueelle kohdistettu säästövelvoite huomioiden. Eläkemenoperusteinen maksu korvataan tasausmaksulla vuonna 2023. Lautakunnan talousarviossa tuloarvio on 418 000 euroa suurempi ja kuluarvio 385 100 euroa suurempi tasausmaksulla korjattuun raamiin verrattuna. Toimintakate on 32 900 euroa raamia parempi.

Lautakunnan talousarvion toimintatuotot ovat 5,509 milj. euroa ja toimintakulut 96,093 milj. €. Toimintakate on näin ollen 90,584 milj. euroa. Talousarvio on laadittu erittäin kireäksi. Jos esimerkiksi lasten määrä varhaiskasvatuksessa tai kasvamisen ja oppimisen tuen tarve varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa tai lukiokoulutuksessa kasvaa ja edellyttää henkilöstön lisäämistä, tullaan vuoden 2023 aikana turvautumaan ensisijaisesti talousarviomuutoksiin tai lisätalousarvioesitykseen. Talousarvioesityksessä ei ole pystytty huomioimaan energian hinnannousun vaikutusta toimintakuluihin. Lautakunnan toiminnassa toteutetaan hyväksyttyjen talouden tasapainotusohjelmien toimenpiteitä. 

Kasvatus- ja opetuslautakunnan alaisen hallinnon toimintatuotot ovat 0,100 milj. euroa (ta2022 0,103 milj. euroa), joka on lähes kokonaan hankeavustusta (”Oma juttu kaikille”-hanke). Toimintakulut ovat 0,483 milj. euroa (ta2022 0,503 milj. euroa). Toimintakate on 0,383 milj. euroa (ta2022 0,400 milj. euroa). Hallinnon alla ovat lautakunta, koko palvelualueen yhteinen henkilöstö sekä ”Oma juttu kaikille – Harrastamisen Mikkelin malli”-hanke.

Varhaiskasvatuksen toimintatuotot ovat 2,486 milj. euroa (ta2022 2,284 milj. euroa). Toimintakulut ovat 35,856 milj. euroa (ta2022 34,657 milj. euroa). Toimintakate on 33,370 milj. euroa (ta2022 32,373 milj. euroa). Toimintaan ja talouteen vaikuttavina toimenpiteinä esitetään seuraavia toimenpiteitä: Peipposet ja Vaahteramäki -ryhmäperhepäiväkotien lakkauttaminen 1.1.2023 alkaen, avoimen varhaiskasvatuksen toiminnan ja resurssien yhtenäistäminen eri yksiköissä sekä mitoituksen mukaisen henkilöstöresurssin turvaaminen henkilöstön poissaoloista johtuvista syistä. Itäisen alueen päiväkotiratkaisusta ei ole vielä tehty päätöstä.

Perusopetuksen toimintatuotot ovat 2,718 milj. € (ta2022 2,798 milj. euroa). Toimintakulut ovat 54,448 milj. euroa (ta2022 51,301 milj. euroa). Toimintakate on 51,730 milj. euroa (ta2022 48,503 milj. euroa). Talouden tasapainottamistoimenpiteenä esitetään Suomenniemen koulun lakkauttamista 1.1.2023 alkaen. Saimaanportin yhtenäiskoulua rakennetaan ja alustava valmistumisaikataulu on kevätlukukauden alussa 2024. Itäisen alueen kouluratkaisusta ei ole vielä tehty päätöstä. Koronatilanteen vuoksi lasten ja nuorten tuen tarve on lisääntynyt, joten kasvun ja oppimisen tueksi tarvitaan lisähenkilöstöä.

Lukiokoulutuksen toimintatuotot ovat 0,205 milj. euroa (ta2022 0,236 milj. euroa). Toimintakulut ovat 5,307 milj. euroa (ta2022 5,811 milj. euroa). Toimintakate on 5,102 milj. euroa (ta2022 5,575 milj. euroa). Mikkelissä toimii tällä hetkellä yksi nuorten lukiokoulutuksen yksikkö Mikkelin lukio. Lukiokoulutukselle osoitetut säästöt muodostuvat joidenkin opetuskurssien järjestämisestä vuorovuosittain, ryhmäkokojen tarkentamisesta ja hanketoiminnan supistamisesta. Aikuislukiokoulutus on keskitetty Otaviaan Nettilukioon ja Otavan Opiston aikuislukioon, ja kahden tutkinnon lukio-opetus on järjestetty 1.8.2022 alkaen Mikkelin lukiossa.  

Sivistysjohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät kasvatus- ja opetuslautakunnan talousarvioesityksen kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Käydyn keskustelun pohjalta kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023 - 2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle seuraavin muutoksin:

Esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että investointiohjelma esitetään hyväksyttäväksi Eteläiseen aluekouluun / Saimaanportin yhtenäiskouluun liittyvällä korjauksella, jossa kalustukseen haetaan alkuperäisen hankesuunnitelman mukaisesti 1 700 000 euroa. Vuoden 2023 investointimäärärahaan varataan 570 000 € ja vuoden 2024 1 130 000 €. Esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. 

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta valtuutti viranhaltijat tekemään teknisiä korjauksia. 

Antti Pakarinen esitti Tiina Elkharamin ja Riikka Nikulaisen kannattamana, että  perusopetuksen oppilaskohtaiset kustannukset ovat laajan pinta-alan Mikkelissä suhteellisen korkeat. Kaupungin taloustilanne aiheuttaa paineen löytää tehostamisen keinoja. Kaupunginhallituksen antamasta vuoden 2023 talousarvioraamista on vähennetty summa, joka vastaa Suomenniemen koulun lakkauttamisen laskennallista säästövaikutusta koko lukuvuoden osalta. Kaupunginhallituksen talousarvioraamikäsittelyssä on asian yhteydessä on kuitenkin äänestetty Suomenniemen koulun jatkamisen puolesta. Tämä on johtanut talousarviovalmistelussa vaikeaan tilanteeseen, eikä vaadittavaa säästösummaa ole kokonaisuudessaan muilla keinoin löydetty. Koulun lakkauttamisella päästäisiin annettuun talousarvioraamiin, mutta säästövaikutus Mikkelin oppilaskohtaisiin kustannuksiin olisi vain noin 0.2%. Lakkauttamista ei tämän vuoksi voi pitää välttämättömänä perusopetuksen yksikkökustannusten näkökulmasta. Aiemmin esillä on ollut myös ns. pienten koulun malli. Koulussa toimisivat siis luokat 1-3, esiopetus sekä päiväkoti Kilikello. Tämä toimintamalli toisi vaihtoehtona myös käyttötaloussäästöjä, joskin se vaatisi muutostöitä koulun kiinteistössä.En kannata Suomenniemen koulun lakkautusta. Viranhaltijoiden esittelyn perusteella tarvittavan summan säästäminen nykyisen raamin puitteissa kuitenkin vaikeuttaisi perusopetuksen järjestämistä muissa yksiköissä. Tästä johtuen esitän tekstimuutosta seuraavasti: Sivulla 15 lause: "Suomenniemen koulua ehdotetaan lakkautettavaksi 1.1.2023 alkaen." muutetaan muotoon: "Suomenniemen koulun toiminnan jatkamiseksi tammikuusta 2023 alkaen tarvitaan lisärahoitusta annettuun talousarvioraamiin nähden. Lisärahoituksen määrä riippuu valitusta toimintamuodosta, joka ratkaistaan vielä talousarviokäsittelyn 2023 aikana."

Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta poikkeava, kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän muutettua päätösehdotusta, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Antti Pakarisen esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa ääntä (Jenni Oksanen, Olli Marjalaakso, Leena Kontinen ja Olli Ylönen) ja 7 ei ääntä (Antti Pakarinen, Hanne Vainio, Jaana Strandman, Petri Tikkanen, Riikka Nikulainen, Tiina Elkharam ja Toni Kanerva). Puheenjohtaja totesi, että Antti Pakarisen esitys on tullut kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökseksi.

Lisäksi kasvatus- ja opetuslautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Merkitään,​ että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Merkitään, että nuorisovaltuuston edustaja Anni Lahtinen sekä kaupunginhallituksen edustaja Pirkko Valtola saapuivat kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Seija Manninen, opetusjohtaja, Seija.Manninen@sivistys.mikkeli.fi
  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Suomenniemen koulun tulevaisuutta on käsitelty useassa palveluverkkoselvityksessä viime vuosien aikana.

Vuonna 2018 valmistuneessa ja kaupunginvaltuustossa käsitellyssä palveluverkkoselvityksessä linjattiin, että Suomenniemen koulurakennukseen keskitettäisiin Kilikello-päiväkoti sekä alkuopetuksen 1-3 -luokat ja alueen 4-6 -luokat ohjattaisiin Ristiinan yhtenäiskouluun. Tämä ratkaisu olisi edellyttänyt koulukiinteistön remonttia. Remontin suunnitelma (hinta noin 350 000 euroa) on tehty, mutta asia ei edennyt päätöksenteossa.

Kaupunginhallituksen keväällä 2020 nimittämässä Tatu-työryhmässä (Talous ja tulevaisuus) esitettiin Suomenniemen koulun lakkauttamista ja yhdistämistä Ristiinan yhtenäiskouluun, koska koulun oppilasmäärä on niin pieni ja oppilaat mahtuvat hyvin Ristiinan yhtenäiskoulun opetusryhmiin. Vuonna 2022 kaupunginhallituksen nimittämä Patu (Palvelut ja tulevaisuus) -työryhmä on edelleen edellyttänyt säästöratkaisuja mm. Suomenniemen koulun osalta. Kaupunginhallituksen myöntämästä talousarvioraamista Suomenniemen koulun kulut on vähennetty.

Suomenniemen koulun lakkaamisesta ja yhdistymisestä Ristiinan yhtenäiskouluun arvioitu kustannussäästö on noin 214 000 euroa vuodessa (lisääntyvät kuljetuskulut on tässä huomioitu). Koulukuljetukset vaativat huolellisen suunnittelun (tänä lukuvuonna koulun 17 oppilaasta 14 on koulukuljetusten piirissä). Kuljetukset hoidetaan lakisääteisesti myös siinä tapauksessa, jos oppilaat siirtyvät Ristiinan yhtenäiskouluun.

Liitteenä lapsivaikutusten arvio sekä muistio Suomenniemen koululla 6.10.2022 järjestetystä kuulemistilaisuudesta.

Henkilöstön kuuleminen tapahtuu 18.10.2022.

Liitteenä adressi Suomenniemen koulun ja kirjaston puolesta. Adressin on allekirjoittanut 437 henkilöä. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kasvatus- ja opetuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Suomenniemen koulu lakkautetaan ja yhdistetään Ristiinan yhtenäiskouluun 1.1.2023 alkaen.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Antti Pakarinen esitti Riikka Nikulaisen ja Hanne Vainion kannattamana, että kasvatus- ja opetuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Suomenniemen koulua ei lakkauteta. Pienestä oppilasmäärästä huolimatta se on pitkien etäisyyksien takia tarpeellinen osa Mikkelin kouluverkkoa. Koulurakennuksella on myös muuta käyttöä, kuten liikuntasalin iltakäyttö sekä päiväkodin/esiopetuksen liikuntoiminnot. Näin ollen kiinteistökulujen säästövaikutus ei käytännössä realisoituisi kaupungille ainakaan lyhyellä aikavälillä. Lisäksi koulun lakkauttamisen kerrannaisvaikutukset heikentäisivät alueen elinvoimaa merkittävästi.

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi,​ että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten,​ että ne,​ jotka kannattavat esittelijän esitystä äänestävät jaa ja ne,​ jotka kannattavat Antti Pakarisen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa ääntä (Jenni Oksanen, Olli Marjalaakso, Olli Ylönen) ja 8 ei ääntä (Antti Pakarinen, Leena Kontinen, Tiina Elkharam, Hanne Vainio, Riikka Nikulainen, Toni Kanerva, Jaana Strandman, Petri Tikkanen).

Puheenjohtaja totesi,​ että Antti Pakarisen esitys on tullut kasvatus- ja opetuslautakunnan päätökseksi.  

Merkitään, että Olli Marjalaakso ja Jenni Oksanen jättivät asiasta eriävän mielipiteen.

Eriävä mielipide

  • Olli Marjalaakson ja Jenni Oksasen eriävä mielipide:

    Yhdenvertaiset mahdollisuudet ja oikeudet kaikille mikkeliläisille lapsille hyvään opetukseen ja oman ikäisiin luokkatovereihin peruskoulussa kaikilla luokka-asteilla ovat keskeisiä ohjaavia tekijöitä päätöksenteossa.

    Lisäksi kiinnitämme huomiota vastuulliseen ja ryhdikkääseen päätöksentekoon kaupunginhallituksen aiemmin linjaamien periaatteiden mukaisesti (PaTu-ohjelma ja talousarvioraami 2022). Päätöksiä on tehtävä myös kestävän talouden hoitamisen näkökulmasta.

    Lopuksi toteamme, että Suomenniemen koulun oppilasalueelta jo 7 oppilasta 24 oppilaasta käy peruskouluaan muissa kouluissa (Ristiina ja Mäntyharju). Ennusteista voi nähdä, ettei tulevaisuudessakaan oppilasmäärä ole merkittävästi kasvamassa (vuosina 2023-2030 max. 22 oppilasta).

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.