Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 19.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 99 Suomenniemen kirjaston ja asiointipisteen lakkauttaminen

MliDno-2022-85

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Matti Laitsaari, rehtori, Matti.Laitsaari@sivistys.mikkeli.fi
Matti Karttunen, museojohtaja, Matti.Karttunen@sivistys.mikkeli.fi
Sylvia Stavén, kirjastopäällikkö, Sylvia.Staven@sivistys.mikkeli.fi
Susanna Latvala, kulttuuripäällikkö, Susanna.Latvala@sivistys.mikkeli.fi
Jaakko Antila, intendentti, jaakko.antila@sivistys.mikkeli.fi
Tarja Sinioja, nuorisopäällikkö, tarja.sinioja@sivistys.mikkeli.fi
Tiina Juhola, liikuntapäällikkö, tiina.juhola@sivistys.mikkeli.fi
Johanna Hurmalainen, taloussuunnittelija, Johanna.Hurmalainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110)

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.

Mikkelin kaupungin vuoden 2021 tulos oli 3,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Edellisten tilikausien ali-/ylijäämiin kohdistuvien oikaisujen sekä vuoden 2021 alijäämäisen tuloksen myötä Mikkelin kaupungin taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä on 33,5 miljoonaa euroa. Ns. kriisikuntakriteereihin liittyvän sääntelyn (kuntalaki 110.3 §) mukaisesti Mikkelin kaupungin on kyettävä kattamaan tilinpäätöksessä olevat alijäämät vuoden 2023 loppuun mennessä. Talousarviovuonna 2023 ja suunnitelmakaudella 2024-2025 jatkuu erittäin voimakas käyttötalouden sopeuttamisen tarve, jonka edistämiseksi on edellisten vuosien aikana laadittu useita eri talouden sopeuttamisohjelmia. Kaikki talousarviovuodelle 2023 ja suunnitelmavuosille 2024–2025 määritetyt sopeutustavoitteet on huomioitava talousarviovalmistelussa.

Lautakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma sisältää seuraavat osat: perustehtävä, palvelusuunnitelma, strategiakortti ja suoritetaulukot, joissa todetaan toimintaan liittyvät kappalemääräiset suoritetiedot.

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualue vastaa yhdessä talouspalveluiden kanssa kaupungin investointiohjelman laatimisesta ja laatii koko kaupunkia koskevan investointiohjelman. Hallinto- ja elinvoimapalveluiden sisäiset veloitukset käsittävät talouspalveluiden, hankintapalveluiden, henkilöstöpalveluiden, tietohallinnon sekä vahtimestareiden sisäiset veloitukset, joilla laskutetaan keskitetysti tuotetut palvelut kaikilta kaupungin yksiköiltä. Työllistämistukipalkat budjetoidaan keskitetysti Työllisyyspalveluissa.  Sisäisten vuokrien kulut kohdistetaan kustannuspaikoille tilojen käytön mukaisesti. Puhtauspalveluiden veloitus perustuu palvelusopimuksiin. Ruokapalveluiden hinta määräytyy tilattavien ruokien määrän perusteella ruokapalveluiden kustannuksista.

Koko kaupungin henkilöstö- ja koulutussuunnitelma muodostuu kahdesta osasta: henkilöstösuunnitelmasta sekä koulutussuunnitelmasta. Hyvällä henkilöstösuunnittelulla varmistetaan palvelutuotannon kannalta optimaaliset henkilöstörakenteet ja mitoitukset ottaen huomioon kaupungin taloudellinen tilanne. Henkilöstön osaamista kehitetään ennakoivasti ja huomioiden kaupungin järjestämien palveluiden vaatiman osaamisen tulevaisuuden tarpeet (tavoiteorganisaatio).

Talousarviovalmistelun yhteydessä koostetaan koko organisaation kattava riskirekisteri.

Lautakuntien ja liikelaitosten johtokuntien hyväksymien talousarvioehdotusten valmisteluun liittyvine asiakirjoineen on oltava pe 23.9.2022 klo 12.00 mennessä tallennettuna.

---

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaiset tulosalueet ovat valmistelleet talousarvioesityksensä kaupunginhallituksen antama raami ja tämän lisäksi palvelualueelle kohdistettu säästövelvoite huomioiden. Eläkemenoperusteinen maksu korvataan tasausmaksulla vuonna 2023. Lautakunnan talousarvio on raamin mukainen.

Lautakunnan alaisen toiminnan toimintatuotot ovat 3,275 milj. euroa ja toimintakulut 18,756 milj. euroa. Toimintakate on näin ollen 15,481 milj. euroa. Talousarvioesityksessä ei ole pystytty huomioimaan energian hinnannousun vaikutusta toimintakuluihin.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan hallinnon toimintatuotot ovat 0,019 milj. euroa (ta2022 0,374 milj. €), toimintakulut ovat 2,101 milj. euroa (ta2022 2,833 milj. euroa). Toimintakate on 2,082 milj. euroa (ta2022 2,459 milj. €). Säästötavoitteen saavuttamiseksi hallinnon isoihin kumppanuuksiin – Mikkelin teatterin kannatusyhdistys, Mikkelin musiikkiopiston kannatusyhdistys ja Mikkelin Mikaeli Oy – esitetään 20 prosentin leikkausta.

Kansalaisopiston toimintatuotot ovat 0,528 milj. euroa (ta2022 0,516 milj. euroa), toimintakulut 1,703 milj. euroa (ta2022 1,928 milj. euroa) ja toimintakate 1,175 milj. euroa (ta2022 1,412 milj. euroa). Säästötavoitteen saavuttamiseksi kansalaisopiston kurssimäärää ja järjestöavustuksia esitetään leikattavaksi.

Kirjastopalvelujen toimintatuotot ovat 0,425 milj. € (ta2022 0,429 milj. euroa), toimintakulut 3,386 milj. euroa (ta2022 3,638 milj. euroa) ja toimintakate 2,961 milj. euroa (ta2022 3,210 milj. euroa). Säästötoimenpiteenä kirjaston vakinaisesta henkilökunnasta säästetään 2,5 htv. Pääkirjaston toimintaa joudutaan sopeuttamaan asiointipisteen muuttaessa pääkirjastoon karsimalla lainattavaa aineistoja ja sijoittamalla toimintoja uudelleen. 

Liikuntapalvelujen toimintatuotot ovat 1,547 milj. euroa (ta2022 1,473 milj. euroa), toimintakulut 6,966 milj. euroa (ta2022 7,239 milj. euroa) ja toimintakate 5,419 milj. euroa (ta2022 5,766 milj. euroa). Vuoden aikana laitetaan käytäntöön Patu-ohjelman mukaisia säästötoimenpiteitä, suunnitelmia sähkön käytön vähentämiseksi sähkön hinnan noustessa voimakkaasti sekä avustusten ja kumppanuuksien 20 prosentin leikkausta. Patun mukaisia säästötoimenpiteitä ovat seuraavien liikuntapaikkojen lakkautukset 2022-2023: Paukkulan hiekka- ja jääkiekkokenttä, Laajalammen koiralatu, Karilan latu, Hangastenmaan latu, Anttolantien pururata/valojen poisto, Parkkilan kenttä/valojen poisto, Kalvitsan kenttä/valojen poisto, Hiirolan kenttä/valojen poisto, Hiirolan latu, Harjunman kenttä/valojen poisto, Koskentaipaleen latu, Pellosniemen latu, Veturitallien petanque -kenttien lakkautus.

Nuorisopalvelujen toimintatuotot ovat 0,336 milj. euroa (ta 2022 0,258 milj. euroa), toimintakulut 1,593 milj. euroa (ta2022 1,578 milj. euroa) ja toimintakate 1,257 milj. euroa (ta2022 1,321 milj. euroa. Säästötavoitteen saavuttamiseksi Anttolan nuorisotilasta luovutaan ja avustuksia esitetään leikattavaksi 20 prosenttia.

Museopalvelujen toimintatuotot ovat 0,118 milj. euroa (ta2022 0,115 milj. euroa), toimintakulut 1,370 milj. euroa (ta2022 1,473 milj. euroa) ja toimintakate 1,252 milj. euroa (ta2022 1,314 milj. euroa). Säästötavoitteen saavuttamiseksi vähennetään joitakin kuluja sekä esitetään 20 prosentin leikkausta Jalkaväkisäätiön avustukseen.

Yleisten kulttuuripalvelujen toimintatuotot ovat 0,1 milj. euroa (ta2022 0,1 milj. euroa), toimintakulut 0,570 milj. euroa (ta2022 0,625 milj. euroa) ja toimintakate 0,470 milj. euroa (ta2022 0,525 milj. euroa). Säästötavoitteen saavuttamiseksi esitetään 20 prosentin leikkausta avustuksiin.

Kaupunginorkesterin toimintatuotot ovat 0,203 milj. euroa (ta2022 0,200 milj. euroa), toimintakulut 1,067 milj. euroa (ta2022 1,022 milj. euroa) ja toimintakate 0.864 milj. euroa (ta2022 0,822 milj. euroa). Orkesteri on asettanut tavoitteeksi parantaa toimintakatettaan nostamalla tulotavoitetta ja leikkaamalla kuluja. Lisäksi vuoden 2023 aikana tavoitteena on rakentaa uusi toimintamalli kaupunginorkesterin/kaupungin ja Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli Oy:n kanssa.

Palvelualuejohtaja ja tulosaluejohtajat esittelevät talousarvion kokouksessa.

Liitteenä adressi Otavan kirjaston säilyttämiseksi, adressin on allekirjoittanut 331 henkilöä ja vetoomus Mikkelin kaupungin päättäjille Suomenniemen kirjaston säilyttämisen puolesta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023-2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun pohjalta hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy ja esittää lautakunnan talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2023 - 2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle seuraavin muutoksin:

Suvi Kähkönen-Valtoa esitti Anu Kokkosen, Sari Noposen, Jenni Tissarin ja Nina Jussi-Pekan kannattamana, että hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan alaisiin kumppanuus- ja avustussopimuksiin kohdistuvat säästösummat ovat kohtuuttoman suuria. Toteutuessaan ne vaikeuttavat merkittävästi kuntalaisten elämää. Lautakunta ehdottaa, että lautakunnan alaisista kumppanuus- ja avustussopimuksista leikataan maksimissaan 10 %. Samalla lautakunnan menoraami ylittyy 220 000 €. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 2 jaa ääntä (Mervi Eskelinen ja Mikko Haverinen) ja 9 ei ääntä (Suvi Kähkönen-Valtola, Anu Kokkonen, Sari Noponen, Jenni Tissari, Nina Jussi-Pekka, Veikko Elo, Marko Huuhilo, Jukka Hynninen ja Enrique Tessieri). Puheenjohtaja totesi, että Suvi Kähkönen-Valtolan esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi.

Lisäksi keskustelun aikana hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta päätti yksimielisesti, että Karkialammin Kuntotalon viereisen urheilukentän investointi 25 000 €  poistetaan. Eteläisen aluekoulun/ Saimaanportin yhtenäiskoulun investointimäärärahaan lisätään 100 000 € kuntosalilaitteisiin vuodelle 2024. Teknisenä korjauksena esitykseen muutetaan yleisten kulttuuripalveluiden työntekijöiden määräksi kolme henkilöä.

Lisäksi hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta pyytää lausunnot kaikilta aluejohtokunnilta, nuorisovaltuustolta, vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta talousarviosta 2023 ja taloussuunnitelmasta 2023-2025. Lausunnot pyydetään toimittamaan suoraan kaupunginhallitukselle 14.10.2022 mennessä.

Merkitään, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.

Merkitään, että kokouksessa pidettiin kaksi taukoa tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18.06-18.09 sekä klo 20.37-20.42.

Valmistelija

  • Sylvia Stavén, kirjastopäällikkö, Sylvia.Staven@sivistys.mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunginvaltuusto teki kokouksessaan 28.3.2022 periaatteellisen linjauksen Otavan ja Suomenniemen kirjaston lakkauttamisesta Palvelut ja tulevaisuus -ohjelman esityksen mukaisesti. Jokaisesta palvelurakenteeseen vaikuttavasta muutoksesta tehdään toimivaltaisen toimielimen erilliset hallinnolliset päätökset kuntalain ja Mikkelin kaupungin hallintosäännön edellyttämällä tavalla.

Suomenniemen kirjaston ja asiointipisteen lakkauttamisesta on kuntalaisille järjestetty virallinen kuulemistilaisuus 10.10.2022 Suomenniemen kirjastossa.

Suomenniemen kirjasto ja asiointipiste toimii kaupungin omistamassa kiinteistössä, joka on suojeltu rakennus. Palveluaukioloaikaa on kahtena päivänä viikossa yhteensä 10 tuntia viikossa. Omatoimitekniikka mahdollistaa tilojen ja kokoelmien käytön ma-su klo 9-20. Kirjastossa työskentelee 1 kirjastonhoitaja, jonka kanssa kuuleminen on järjestetty 13.10.2022. Henkilöstösäästöä ei kirjastonhoitajan osalta kirjaston lakkauttamisesta koidu – Patu-säästöinä kirjaston henkilöstöä vähennetään 2,5 htv. Säästö toteutuu eläköitymisten kautta ja riippumatta toimipisteiden lakkauttamisesta.  

Vuoden 2021 tilipäätöslukujen mukaan vuositasolla kokonaissäästö kirjastopalveluille olisi noin 47 400 €, koska henkilöstökuluista, noin 16 600 €, ei tule säästöä enää Patu-säästöjen (2,5 htv) lisäksi. Valtaosa kuluista on kaupungin sisäisiä kuluja: sisäiset kulut yhteensä noin 40 600 € - joista suurimpana sisäiset vuokrat, 34 400 €. Ulkoiset kulut olivat yhteensä noin 6 800 €, joista suurimpana menoeränä printtilehdet (sanoma- ja aikakauslehdet) noin 3 800 € ja ICT-kulut, noin 1 900 €.

Kaupungin sisäisten kustannuksien osalta summa olisi suurempi jatkossa, koska vuokrakulut nousevat – koko vuoden Suomenniemen kirjastotilan vuokra v. 2023-hinnoittelulla on noin 35 100 €  (TP 2021 vuokrat 34 400 €). Varsinaisesti kiinteistösäästö toteutuu, kun tiloihin saadaan toinen vuokralainen, tai tilat realisoidaan.

Vuoden 2023 osalta säästöjä tulisi vain 7 kuukauden osalta, koska kirjaston lakkauttamista ei ole mahdollista toteuttaa heti vuoden alusta.  Säästä 7 kuukauden toimintakuluista yhteensä n.  20 500 € sisäiset vuokrat +leasingvuokrat 140 €, palveluiden ostot 2 900 €, aineet, tarvikkeet ja tavarat säästö 5 800 € . Lakkauttamisesta syntyy kuluja, jotka vähentävät syntyvää säästöä v. 2023: arvio lakkauttamisen kustannuksista 4 000 € (siirtolava, kaluston ja jäljelle jäävän aineiston poistamiseen liittyvät kustannukset). Säästöarvio kirjastopalveluiden osalta TAE 2023 seitsemän kuukauden ajalta 25 340 €

Vaihtoehtoinen säästö

Kirjastopalvelut voi toteuttaa vaaditun euromääräisen Patu-säästön 50 000 € lakkauttamatta Otavan ja Suomenniemen kirjastoja. Suomenniemen kirjaston osalta vaihtoehtoinen malli tarkoittaa riisuttua palvelumallia, jossa on yksi palveluaukiolopäivä viikossa. Silloin myös asiointipistepalvelut olisivat käytettävissä. Palveluaukiolopäivä tarkoittaa, että kirjastossa on silloin töissä kirjastonhoitaja/kirjastovirkailija. Yksi työntekijäkäynti viikossa tarvitaan aineistokuljetusten vuoksi. Aineistokuljetukset ovat osa Lumme-kirjastojen kuljetuksia, jotka (kilpailutettuna palveluna) tuottaa Posti.

Suomenniemen aineistokuluista säästetään jättämällä pois lähes kaikki lehtihankinnat – säästö noin 2 900 €. (Kirja-aineiston hankintakulut eivät ole toimipistekohtaisia, vaan kirja-aineiston hankintakulut on keskitetty pääkirjastolle). Muu säästö otetaan kirjastopalveluiden eri menokohdilta höyläten niin, että vaadittu kokonaissäästö 50 000 € toteutuu ja kirjastopalveluitten talousarvio vuodelle 2023 on raamissa, jos Otavan ja Suomenniemen kirjastot säilytetään.

Kokouksen liitteenä ovat seuraavat asiakirjat:

  • Kooste sähköpostipalautteesta Suomenniemen kirjaston lakkauttamisesta
  • Raportti lomakevastauksista kirjastojen lakkauttamisesta
  • Suomenniemen kuulemistilaisuus tiivistelmä 10.10.2022
  • Vetoomus kirjaston säilyttämisen puolesta Suomenniemeläiset yhdistykset
  • Adressi Suomenniemen koulun ja kirjaston puolesta, adressin on allekirjoittanut 437 henkilöä

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta esittää valtuuston linjaamana Patu-toimenpiteenä kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Suomenniemen kirjasto ja asiointipiste lakkautetaan 1.6.2023 alkaen.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Tanja Hartonen esitti Mikko Haverisen ja Suvi Kähkönen-Valtolan kannattamana, että Suomenniemen kirjastoa ja asiointipistettä ei lakkauteta. Suomenniemen kirjaston ja asiointipisteen osalta otetaan vaihtoehdoksi riisuttu palvelumalli, jossa on yksi palveluaukiolopäivä viikossa. Palveluaukiolopäivä tarkoittaa, että kirjastossa on silloin töissä kirjastonhoitaja/kirjastovirkailija. Vaadittu kokonaissäästö 50 000 € toteutetaan ja kirjastopalveluitten talousarvio vuodelle 2023 on raamissa ja Suomenniemen kirjasto säilytetään Suomenniemen asiointipalvelun kanssa.

Lisäksi Enrique Tessieri esitti Jenni Tissarin kannattamana, ettei Suomenniemen kirjastoa eikä asiointipistettä lakkauteta, vaan toiminta säilytetään ennallaan.

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi,​ että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta kaksi poikkeavaa kannatettua esitystä ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ensin äänestetään  Enrique Tessierin ja Tanja Hartosen esityksistä. Ne​ jotka kannattavat Enrique Tessierin esitystä äänestävät jaa ja ne,​ jotka kannattavat Tanja Hartosen esitystä äänestävät ei ja sen jälkeen voittanut esitys asetetaan esittelijän päätösehdotusta vastaan. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa ääntä (Enrique Tessieri, Jenni Tissari ja Jukka Hynninen) ja 8 ei ääntä (Anu Kokkonen, Mikko Haverinen, Nina Jussi-Pekka, Sari Noponen, Suvi Kähkönen-Valtola, Tanja Hartonen, Veikko Elo ja Marko Huuhilo).

Puheenjohtaja totesi,​ että Tanja Hartosen esitys on voittanut ja se asetetaan esittelijän päätösehdotusta vastaan siten, että ne jotka kannattavat pohjaesitystä äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Tanja Hartosen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 1 jaa ääni (Marko Huuhilo) ja 10 ei ääntä (Enrique Tessieri, Jenni Tissari, Jukka Hynninen, Anu Kokkonen, Mikko Haverinen, Nina Jussi-Pekka, Sari Noponen, Suvi Kähkönen-Valtola, Tanja Hartonen, Veikko Elo).

Puheenjohtaja totesi,​ että Tanja Hartosen esitys on tullut hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan päätökseksi. 

Merkitään, että kirjastopäällikkö Sylvia Stavén selosti asiaa hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnalle ja kertoi muun muassa lakkauttamisen vaikutuksista eri asiakasryhmien kirjastonkäyttöön ja kokoelmaan. Liite Suomenniemen kirjaston ja asiointipisteen lakkauttamisen vaikutusten arvioinnista liitetään pöytäkirjaan.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.