Kaupunkiympäristölautakunta, kokous 26.5.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 69 Kotihoidon pysäköintitunnus

MliDno-2020-1075

Valmistelija

  • Juha Ruuth, hallintopäällikkö, juha.ruuth@mikkeli.fi

Kuvaus

Uuteen tieliikennelakiin tänä kevään tehdyn muutoksen (vahvistettu 8.5.2020) mukaan kunnissa voidaan ottaa käyttöön kotihoidon pysäköintitunnus (tieliikennelain 39a §), joka antaa käyttäjälle lähes samat erioikeudet pysäköidessä kuin liikuntarajoitteisen henkilön pysäköintitunnus. Tällainen tunnus oikeuttaa pysäköimään: maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta; alueelle, jossa pysäköinti on kielletty liikennemerkillä (pysäköinti kielletty ja pysäköintikieltoalue) ja rajoitusta pidemmäksi ajaksi alueelle, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu.

Tällainen tunnus voidaan myöntää sellaiselle henkilölle tai yhteisölle, joka huolehtii kunnan järjestämisvastuulle kuuluvista sosiaalihuoltolaissa tarkoitetuista kotipalvelun, kotihoidon tai asemuspalveluiden tehtävistä, terveydenhuoltolaissa tarkoitetuista kotisairaanhoidon tehtävistä, vammaispalvelulaissa tarkoitetuista tehtävistä tai kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisista tehtävistä. Lupatunnus voi olla voimassa enintään viisi vuotta.

Lain mukaan kunta siis voi ottaa kotihoidon lupatunnnuksen käyttöön. Osa kaupungeista on ottamassa pysäköintitunnuksen käyttöön, mutta osa ei. Monet seuraavat tilannetta ja tekevät päätöksen vasta myöhemmin. Tällaisissa kunnissa on yleensä käytössä joku muu järjestely vastaavien pysäköintien helpottamiseksi.

Mikkelissä on käytösssä Essoten järjestämille kotiin annettaville palveluille myönnetty pysäköintilupa, joka oikeuttaa enintään kahden tunnin pysäköintiin kaupungin maksullisilla pysäköintipaikoilla ilman, että ajoneuvoon tarvitsee ostaa pysäköintilippua automaatista tai maksua maksaa mobiilisovelluksella. Luvan yhteydessä on velvollisuus käyttää pysäköintikiekkoa, jotta pysäköintiaikoja on mahdollisuus seurata. Pysäköintipalveluiden taksan mukaan luvan vuosihinta on 200 euroa. Järjestelmä on toiminut varsin hyvin. Palautetta on tullut vain siitä, että kahden tunnin enimmäisaika on koettu joskus liian lyhyeksi. Valvonnan yhteydessä on havaittu, että lupia on käytetty ehtojen vastaisesti myös sellaiseen pysäköintiin, joka ei ole suoraan liittynyt asiakkaan luona käyntiin ja jopa omien asioiden hoitoon.

Mikkelissäkin on syytä vielä seurata tilannetta ja kerätä kokemuksia niistä kaupungeista, jotka jo ottavat uuden tunnuksen käyttöön. Nykyiset Essoten käyttöön annetut pysäköintiluvat pidetään voimassa niihin merkityn voimassaoloajan eli vuoden 2020 loppuun. Päällekkäisiä lupajärjestelmiä ei ole syytä käyttää. Kotiin annettavien palevluiden järjestämisen halpottamiseksi niiden Essoten henkilökuntaan kuuluvien kohdalla, joiden työtehtävät vastaavat uuden tieliikennelain mukaiseen kotihoidon pysäköintitunnuksen ehtoja, pysäköinnin enimmäisaika voidaan korottaa kolmeen tuntiin. Nykyisiin lupatunnuksiin tehdään pysäköintipalveluissa merkintä ja sen jälkeen nykyinen lupa oikeuttaa kolmen tunnin pysäköintiin. Näiden henkilöiden nimet ja työtehtävät tulee ilmoittaa pysäköintipalveluihin. Luvan hintaa ei ole tarpeen tässä yhteydessä muuttaa.

Talouden kannalta muutoksella ei ole suurta merkitystä. Yli kahden tunnin kertapysäköinnit eivät ole kotihoidossa kovin yleisiä, joten yhden tunnin lisäys aikaan ei vähennä pysäköintimaksutuloja. 

Asunto-osakeyhtiöiden kanssa pyritään sopimaan, että niiden pysäköintialueille järjestetään sellaisia pysäköintipaikkoja, joita kotiin annettavia palveluita hoitavat henkilöt voivat käyttää. Kun edellä tarkoitettuja palveluja annetaan eniten päiväsaikaan, on taloyhtiöidenkin piha-alueilla tilaa asukkaiden ollessa töissä.

Epäkohtana uuden tieliikennelain mukaisen kotihoidon lupatunnnuksen käytössä on arvioitu olevan se, ettei pysäköintiaikaa ole rajoitettu millään tavalla. Kuntaliitto ja useimmat kunnat olivat lausunnoissaan esittäneet tunnuksen käyttöön aikarajoitusta. Rajoituksen puuttumisesta seuraisi, että mm. huoltoajoon tarkoitetut kadunvarsipaikat olisivat entistä harvemmin käytettävissä tähän tarkoitukseen. Myös liikuntaesteisten henkilöiden pysäköinti vaikeutuisi, koska heillä on oikeus käyttää noita samoja paikkoja. Laissa tarkoitetulla tunnuksella ajoneuvoa voisi pitää samalla paikalla rajattomasti, kunhan pysäköinti liittyisi laissa mainittujen työtehtävien hoitoon. Kun käytännössä ulkopuolisen on mahdotonta tarkistaa, mihin työtehtävään pysäköintunnuksen turvin tehty pysäköinti liittyy, ei tunnusten väärinkäytöksiin ole yleensä mahdollista puuttua.

Mikäli seurannan perusteella todetaan, että edellä mainitusta muutoksesta huolimatta tieliikennelain mukaisen kotihoidon lupatunnnuksen käyttöönotto on perusteltua, tehdään asiasta päätös myöhemmin tänä vuonna. Silloin voidaan tarvittaessa hyödyntää niitä kokemuksia, joita muista kaupungeista on saatu.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkiympäristölautakunta päättää, ettei Mikkelissä tässä vaiheessa oteta käyttöön uuden tieliikennelain mukaista kotihoidon pysäköintitunnusta. Nykyisen Essoten järjestämille kotiin annettaville palveluille myönnetyn pysäköintiluvan ehtoja muutetaan niin, että niiden Essoten henkilökuntaan kuuluvien kohdalla, joiden työtehtävät vastaavat uuden tieliikennelain mukaiseen kotihoidon pysäköintitunnuksen ehtoja, pysäköinnin enimmäisaika korotetaan kolmeen tuntiin.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Savon sosiaaali- ja terveyspalvelujen ky

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkiympäristölautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.