Vesiliikelaitoksen johtokunta, kokous 22.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 49 Talousarvio vuonna 2023 / Vesiliikelaitos

MliDno-2022-85

Valmistelija

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
  • Reijo Turkki, vesihuoltopäällikkö, reijo.turkki@mikkeli.fi
  • Mari Komulainen, controller, mari.komulainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Yleistä

Kaupunginvaltuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Valtuuston tulee päättää kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista sekä päättää talouden, rahoituksen ja sijoitustoiminnan perusteista ja hyväksyä talousarvio.

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon:

  • kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;
  • palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;
  • kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;
  • omistajapolitiikka;
  • henkilöstöpolitiikka;
  • kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;
  • elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Kaupunginvaltuusto hyväksyy vuoden loppuun mennessä seuraavan kalenterivuoden talousarvion ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. (Kuntalaki 410/2015 § 110).

Talousarvio ja -suunnitelma sitovat toimielimiä ja henkilöstöä ja ovat samalla näiden ohjauksen ja valvonnan välineitä. Talousarvioon tehtävistä muutoksista päättää kaupunginvaltuusto. Määrärahat ovat lupa käyttää rahaa ja tulot ovat sitovia velvoitteita kerätä rahaa. Talousarvion määrärahat voi alittaa ja tuloja voi kerryttää talousarviota enemmän, mutta ei toisinpäin.

Talousarviovuonna 2023 ja suunnitelmakaudella 2024-2025 jatkuu erittäin voimakas käyttötalouden sopeuttamisen tarve, jonka edistämiseksi on edellisten vuosien aikana laadittu useita eri talouden sopeuttamisohjelmia. Kaikki talousarviovuodelle 2023 ja suunnitelmavuosille 2024–2025 määritetyt sopeutustavoitteet on huomioitava talousarviovalmistelussa.

Eurooppalaisen ja Suomalaisen yhteiskunnan ennustettavuuden oleellinen heikentyminen sekä talouteen vaikuttavien parametrien ja niiden vaikutusten hintavaihteluiden suuruus ja frekvenssi poikkeavat oleellisesti edellisten vuosien tilanteesta. Tämä heijastuu erityisesti sähkön hinnan merkittävään nousuun, korkokulujen kasvuun, työn ja materiaalien saatavuuden heikkenemiseen sekä yleiseen hintojen kehitykseen, mikä näkyy osaltaan merkittävänä inflaationa.

Mikkelin Vesilaitoksen talousarvioesitys vuodelle 2023 sekä toiminta- ja taloussuunnitelma 2023-26 perustuvat Mikkelin kaupungin ja Mikkelin Vesilaitoksen strategisiin tavoitteisiin. Talousarvion 2023 valmisteluaineiston mukaisesti liikelaitosten palvelutuotannon kehittämisessä on huomioitu kaupungin strategiset tavoitteet niiltä osin kuin liikelaitoksen toiminta vaikuttaa kaupunginvaltuustotasolle vaikuttavuuden kehittymiseen. Liikelaitoksia sitovia eriä ovat liikeylijäämä ja korvaus peruspääomasta. Palvelutuotannossa lähtökohtana on tuottaa toiminnan ja riskien kannalta hallittavaa vesihuoltoa toiminta-alueella. Toiminnallisia sitovia tavoitteita esitetään 4 kappaletta. Vesilaitoksen strategian ohjauksessa ja raportoinnissa käytetään samaa strategiakorttia kuin peruskunnassa.

Vesilaitoksen tunnusluvut, sitovat tavoitteet, strategiakortti, henkilöstösuunnitelma ja yhteenveto investointien määrästä on esitetty oheisessa talousarvioesityksessä. Talousarvioesitys esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Vesilaitoksen talousarvioraami on päätetty kaupunginhallituksen kokouksessa 6.6.2022 § 257. Talousarvion raami on ollut valmistelun lähtökohta, jonka lisäksi Vesilaitoksen talousarvioesityksessä on huomioitu yleisen kustannustason nousu, vedenmyynnin edelleen jatkuva alenema sekä sähkön energiahinnan voimakkaasta kasvusta johtuva käyttökulujen nousu. Tämä näkyy erityisesti talousarviovuonna 2023.

Mikkelin kaupunkikonserni hankkii yhdessä (sis. Vesiliikelaitos) sähkön markkinoilta. Tehdyt hintakiinnitykset tulevat nostamaan hyvin merkittävästi sähköstä aiheutuvia kustannuksia erityisesti vuonna 2023. Energiakustannusten nousu lisää Vesilaitoksen käyttömenoja 1 590 000 euroa vuodelle 2023, mikä ei ollut tiedossa raamivalmistelussa. Energiahinnan nousua ja yleistä panoskustannusten nousua joudutaan kompensoimaan korottamalla vesimaksuja. Energiasta johtuvaa kustannusnousua ei kokonaisuudessaan voida siirtää katettavaksi myyntituloilla.

Talousarvioesityksessä toimintakatteeksi esitetään 3 978 000 euroa.  Liikevaihdoksi talousarvion laadintavaiheessa muodostuu 12 923 000 euroa ja kuluiksi 8 984 000 euroa.

Kuluvan vuoden heinäkuun tilinpäätösennusteen perusteella Vesilaitoksen myyntituotot 2022 tulevat olemaan 12 849 000 euroa ja valmistus omaan käyttöön 60 000 euroa. Ennusteen mukaan Vesilaitoksen kuluiksi muodostuu 7 169 100 euroa. Toimintakatteeksi muodostuu 5 820 000 euroa.

Talousarvion 2023 perusteena on käytetty seuraavia oletuksia:

  • Vedenmyynnin oletetaan alenevan vuoden 2022 tasosta. Vedenmyynnin kehitystä kuvaava arvio on Talousarvioesityksen liitteenä. Vesi- ja viemärilaitoksen tuotoiksi muodostuu 12 923 000 euroa.
  • Käyttökuluiksi muodostuu 8 984 000 euroa ja toimintakatteeksi 3 978 000 euroa.
  • Verkosto- ja laitosinvestointien loppusumma on 2 180 000 euroa.
  • Veden ja jäteveden käyttömaksua korotetaan 5,0 %. Veden ja jäteveden arvonlisäveroton yhteishinta on 4,91 euroa/m3. Perusmaksuja ja taksaan sisältyviä palvelumaksua korotetaan 5 %.

 

Hintojen korotuksella kompensoidaan yleisen kustannustason nousua, sähkön hinnasta johtuvaan kustannusten nousua sekä veden myyntimäärän alenemisesta aiheutuva maksutulojen laskua. Pidempiaikaisena talouden tavoitteena on, että toimintakate riittää kattamaan lainojen korkomenot, poistot ja peruspääomakorvauksen. Korotus mahdollistaa pääomakulujen hoitamisen sekä vesihuollon järjestämisen kannalta tärkeiden investointihankkeiden jatkumisen suunnitelmien mukaisena. Veden käyttömaksun korotuksesta aiheutuu keskimäärin 35 euron ja perusmaksun korotuksesta 6,0 euron lisäys kuluttajan vuotuiseen vesilaskuun.

Vesilaitosta sitovina taloudellisina tavoitteina tuloutetaan kaupungille korvausta peruspääomasta 500 000 euroa.

Investoinnit

Investointien kokonaismäärä on 2 180 000 euroa. Laitosinvestointien loppusumma on 1 240 00 euroa. Laitosinvestoinneissa on varauduttu mm. laitosten varmuusvarastojen hankintoihin, prosessi- automaatiojärjestelmän päivitykseen sekä paineenkorotusasemien ja jätevesipumppaamojen saneeraukseen.

Verkostoinvestointien loppusumma on 940 000 euroa. Verkostolaajennukset kohdennetaan Annilanrannan asemakaava-alueen verkostolaajennuksiin. Verkostosaneerausta tehdään Kelotien alueella. Kunnallistekniikka ohjelma tuodaan tiedoksi johtokunnalle myöhemmin.

Investointeihin varattu määräraha on sitova ja sen ylittämien edellyttää kaupunginvaltuuston hyväksymisen. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Vesiliikelaitoksen johtokunta hyväksyy talousarvion, taloussuunnitelman ja investointiohjelman vuodelle 2023. Johtokunta esittää, että kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto hyväksyisivät liitteenä olevassa talousarvioesityksessä olevat vesiliikelaitoksen taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Paavo Puhakka ja Juha Kauppinen saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana.

 

Tiedoksi

Kaupunginhallitus, talouspalvelut, vesilaitos, tilintarkastaja

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.