Kuvaus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 uudistettu luku 6 on otettu kouluissa käyttöön 1.8.2020. Linjauksia täsmentämällä on saatu koko maahan yhtenäisemmät arvioinnin periaatteet koulujen ja opettajien arviointityön tueksi.
Perusopetuksessa arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Opiskelun ohjaaminen ja kannustaminen sekä itsearvioinnin taitojen kehittäminen toteutuvat formatiivisen arvioinnin avulla. Summatiivisesti arvioidaan sitä, miten oppilas on saavuttanut eri oppiaineille asetetut tavoitteet.
Vuosiluokilla 1–3 arviointi lukuvuositodistuksiin ja mahdollisiin välitodistuksiin annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti. Mikäli annetaan sanallinen arvio, todistuksesta tulee ilmetä, onko oppilaan suoritus hyväksytty vai hylätty.
Vuosiluokkien 4–8 lukuvuositodistuksissa ja mahdollisissa välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat. Päättötodistuksessa ja mahdollisessa 9. vuosiluokan välitodistuksessa annetaan numeroarvosanat. Numeroarvosanaa voidaan täydentää kuvailevalla sanallisella arviolla, joka annetaan todistuksen liitteenä.
Käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistuksissa ja mahdollisissa välitodistuksissa vuosiluokilla 4–8. Jos käyttäytymisestä annetaan vuosiluokilla 1–3 sanallinen arvio, se annetaan todistuksen liitteellä. Myös numeroarvosanaa täydentävä sanallinen käyttäytymisen arvio annetaan todistuksen liitteenä. Käyttäytymisen sanallista arviota koskevasta liitteestä merkitään tieto todistuksen lisätietoihin.
Sanallista arviota voidaan käyttää päättöarviointia lukuun ottamatta myös niiden oppilaiden arvioinnissa, joiden äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli. Yksilöllistetyistä oppimääristä annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana opetuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviota.
Tulevaisuuden koulu -ohjausryhmä esittää, että Mikkelin perusopetuksessa otetaan käyttöön seuraavat lukuvuositodistukset (liite):
Sanallinen lukuvuositodistus vuosiluokilla 1-3
Arvioidaan asteikolla käyttäytyminen, äidinkieli ja kirjallisuus sekä matematiikka.
Asteikko: tavoitteet on saavutettu erinomaisesti, hyvin, osittain tai heikosti, tavoitteet saavuttamatta (hylätty). Arviointia voidaan täydentää tarvittaessa sanallisesti.
Muut oppiaineet arvioidaan asteikolla hyväksytty tai hylätty ja arviointia täydennetään tarvittaessa sanallisesti.
Arvioidaan asteikolla käyttäytyminen, äidinkieli ja kirjallisuus, matematiikka, A1-kieli englanti ja ympäristöoppi.
Asteikko: tavoitteet on saavutettu erinomaisesti, hyvin, osittain tai heikosti, tavoitteet saavuttamatta (hylätty). Arviointia täydennetään tarvittaessa sanallisesti. Muut oppiaineet arvioidaan asteikolla hyväksytty tai hylätty ja täydennetään tarvittaessa sanallisesti.
Kaikki opetettavat aineet ja käyttäytyminen arvioidaan asteikolla. Asteikko: tavoitteet on saavutettu erinomaisesti, hyvin, osittain tai heikosti, tavoitteet saavuttamatta (hylätty). Arviointia täydennetään tarvittaessa sanallisesti.
Numeroarvosana ja sanallinen täydennys vuosiluokilla 4-8
Kaikki aineet ja käyttäytyminen arvioidaan numeroarvosanalla. Numeroarviointia voi täydentää sanallisesti.
9. luokka päättötodistus. Kaikki aineet arvioidaan numeroarvosanalla.
Mikkelissä käytetään seuraavia oppiaineiden yleisiä arviointikriteerejä. Yksittäisten oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt esitellään oppiaineiden yhteydessä opetussuunnitelman luvuissa 13-15.
10: Erinomainen. Mikäli oppilas ylittää lähes kaikkien oppiaineen tavoitteiden ja kriteereiden edellyttämän osaamisen tason ja tämän lisäksi hän osoittaa erityistä harrastuneisuutta oppiaineen aihepiiriä kohtaan.
9: Kiitettävä. Mikäli oppilas ylittää useimpien oppiaineen tavoitteiden ja kriteerien edellyttämän osaamisen tason.
8: Hyvä. Mikäli oppilas saavuttaa oppiaineen tavoitteet ja osoittaa keskimäärin kriteereiden edellyttämää osaamista; joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittäminen.
7: Tyydyttävä. Mikäli oppilas saavuttaa useimpia tavoitteita sekä osoittaa osaamista, jota useimmat oppiaineen kriteerit edellyttävät.
6: Kohtalainen. Mikäli oppilas pyrkii saavuttamaan ja saavuttaa joitakin tavoitteita ja osoittaa joidenkin oppiaineen kriteerien edellyttämää osaamista.
5: Välttävä. Mikäli oppilas pyrkii oppiaineen tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka pystyy osoittamaan vain jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista.
4: Hylätty. Oppilas ei ole saavuttanut tavoitteita tukitoimista huolimatta.
1-5 vuosiluokkien lukuvuositodistuksien liiteosassa on kunkin oppiaineen vuosiluokan keskeiset oppimisen tavoitteet.
Väliarviointi
- 1.-2. sekä 6. vuosiluokilla toteutetaan väliarviointi arviointikeskusteluna.
- 3.-5. vuosiluokilla päätetään koulukohtaisesti, onko väliarviointi arviointikeskusteluna tai kirjallisesti toteutettuna sanallisena arviointina.
- 7.-9. vuosiluokilla annetaan välitodistus.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Kasvatus- ja opetuslautakunta hyväksyy esitetyt arviointiperusteet ja liitteenä olevat todistuslomakkeet osana perusopetuksen opetussuunnitelmaa.