Valmistelija
Anne Luttinen, ympäristötarkastaja, Anne.Luttinen@mikkeli.fi
Kuvaus
Ympäristötarkastajalle tehtiin ilmoitus kiinteistön Pankola (588-410-11-178, Pertuntie 33, 19430 Pertunmaa) pihamaalla olevista jätteistä. Ympäristötarkastaja teki kiinteistölle tarkastuskäynnin 29.4.2021, jossa todettiin, että kiinteistön pihamaalla oli paljon sekajätettä sekä epäkuranttia tavaraa. Myös biojätettä oli havaittavissa jätteiden joukossa.
Kiinteistön omistajalle on lähetetty 6.5.2021 ympäristöpäällikön allekirjoittama määräys roskaantuneen piha-alueen siistimisestä 15.5.2021 mennessä.
Ympäristötarkastaja teki kiinteistölle tarkastuskäynnin 20.5.2021, jolloin todettiin, että Mikkelin seudun ympäristöpäällikön määräämiä toimenpiteitä ei ole tehty annettuun määräaikaan 15.5.2021 mennessä. Kiinteistö oli edelleen jätelain mukaisella tavalla roskaantunut.
Koska ympäristöpäällikön määräystä ei ole noudatettu määräajassa, varattiin asianosaiselle kirjeellä 24.5.2021 tilaisuus tulla kuulluksi ennen mahdollisen uuden velvoitteen ja sitä tehostavan teettämisuhan asettamisen johdosta. Asianosainen ei antanut kirjallista selvitystä määräaikaan mennessä.
Ympäristötarkastaja toimitti 28.7.2021 Pohjois-Karjalan käräjäoikeuden haastemiehelle pyynnön kuulemiskirjeen toimittamisesta asianosaiselle. Haastemies on toimittanut tiedoksiantotodistuksen Mikkelin seudun ympäristöpalveluille 13.8.2021.
Ympäristötarkastaja teki kiinteistölle tarkastuskäynnin 6.9.2021, jolloin todettiin, että kiinteistön piha-alueella ei ole tapahtunut siivoamista. Jätejakeet olivat edelleen pihamaalla.
Päätösehdotus
Esittelijä
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Päävelvoite
Ympäristölautakunta määrää kiinteistön Pankola (588-410-11-178) omistajan siivoamaan piha-alueelle hylätyt jätteet pois ja toimittamaan ne asianmukaiseen paikkoihin 30.10.2021 mennessä. Lautakunta määrää kiinteistön Pankola omistajan toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille todistuksen siitä mihin kiinteistöltä poistetut jätteet on toimitettu 10.11.2021 mennessä.
Tehoste päävelvoitteelle
Edellä antamansa päävelvoitteen tehosteeksi ympäristölautakunta asettaa asianosaiselle jätelain 129 §:n nojalla uhan, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään asianosaisen kustannuksella (teettämisuhka). Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä, ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 15 § 1 momentin nojalla määrätä teettämisuhan täytäntöönpantavaksi. Teettämistyöstä aiheutuneet kustannukset voidaan periä asianosaiselta uhkasakkolain 17 §:n mukaisesti siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perinnästä ulosottotoimin on säädetty.
Kuuleminen hallintopakon täytäntöönpanosta
Ympäristölautakunta varaa samalla hallintolain (434/2003) 34 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n mukaisesti asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi harkitun päävelvoitteen ja sen tehosteeksi asetetun teettämisuhan johdosta sekä antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Selitystä pyydetään erityisesti siitä, onko esittää pätevää syytä päävelvoitteen noudattamatta jättämiselle. Mahdollinen selitys liitteineen pyydetään toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille (ymparistopalvelut@mikkeli.fi tai PL 33, 50101 Mikkeli) 20.10.2021 mennessä. Määräajan noudattamatta jättäminen tai selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.
PERUSTELUT
Kiinteistö on todettu tarkastuksilla jätelain mukaisella tavalla roskaantuneeksi. Jätteellä tarkoitetaan ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä.
Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto). Edelleen jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristösuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.
Jätelain 122 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystään uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään. Asia on valmisteltu ympäristölautakunnan päätettäväksi, koska roskaaja ei ole noudattanut ympäristöpäällikön määräystä määräaikaan mennessä.
Koska ympäristötarkastajan 6.9.2021 suorittamalla tarkastuksella on todettu, että asianosainen ei ole noudattanut siivouskehotusta määräajassa, on lautakunnan perusteltua asettaa uusi päävelvoite ja asettaa sen tehosteeksi uhka, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Velvoite on kohdistettu kiinteistön omistajaan. Teettäminen on katsottu tässä tapauksessa uhkasakkoa tehokkaammaksi tavaksi saattaa kiinteistön piha-alue sellaiseen kuntoon, että jätejakeista aiheutuvat haitat saadaan varmuudella poistettua. Asetettua teettämisuhkaa ja määräaikaa harkittaessa on otettu huomioon velvoitteen noudattamiselle aiemmin annetut määräajat.
ILMOITUSVELVOLLISUUS
Jos asianomainen kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi kiinteistönomistajan on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 § edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä Pankola koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätöksen täytäntöönpano
Ympäristölautakunta määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta jätelain 139 § mukaisesti.
SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET
Jätelaki (646/2011) 5 §, 72-73 §, 126 §, 129 §, 139 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 §, 6-8 §, 10 §, 12 §, 19 § 22-24 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §, 43-45 §, 47 §, 60 §