§ 6 Maisemaristeilyt Mikkelin satamasta (pilotti) hankinta

Lataa 

MliDno-2025-117

Päätöspäivämäärä

24.3.2025

Päätöksen tekijä

Kaupunkikehitysjohtaja

Päätöksen peruste

Mikkelin kaupunkikonsernin hankintasääntö 2021 (KH 10.5.2021 § 192)
Mikkelin kaupunkikonsernin hankintasääntö 2022 Liite A (KH 6.6.2022 § 253)
Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen toimintasääntö 2023

Kuvaus

Matkailuelinkeinon kehittämisen ja kaupungin kannalta viipymisien lisääntyminen kaupungissa aikaansaa positiivisa elinvoima- ja kassavirtavaikutuksia. Viipymät lisääntyvät, kun kaupungissa on monipuolista tekemistä ja asiakkaile valinnan mahdollisuuksia mistä valita elämyksiä ja kokemuksia. Viimeisinä vuosina Mikkelin Savilahden satamasta ei ole ollut mahdollista matkailijan, kesäasukkaan tai kuntalaisen osallistua Saimaan maisemaristeilyihin. Matkailijoille tehdyissä kyselytutkimuksissa on tämä puute noussut voimakkaasti esille. Maisemaristeilyjä ei ole saatu käynnistettyä yksin markkinavetoisesti. Alustoiminnan kiinteät kustannukset ovat merkittävän suuria mm. kauppa-alusten katsastusluokkiin kuuluvista laaja-alaisista kaupallisen merenkulun turvallisuusvaatimuksista johtuen. Uuden matkailutuotteen lanseeraaminen ja investointipainoitteisen toiminnan taloudellinen riskin suuruus ovat nousseet keskeisiksi toiminnan aloittamisen esteiksi. 

Kaupunki on neuvotellut paikallisten laivaisäntien kanssa kesälle 2025 kuuden viikon mittaisesta maisemaristeilypilotista. Näiden maisemaristeilyjen lisäksi laivaisännillä on mahdollisuus tehdä oma-aloitteista yritysmyyntiä risteilyjen muodossa. Pilotissa tuotteistamista, markkinointi- ja taloudellista riskiä ollaan yhdessä jakamassa, mutta samalla luomassa mahdollisuutta rakentaa aluskohtaista muuta palvelu- ja lipunmyyntiä niin, että se motivoi taloudellisesti laivaisäntiä markkinoimaan ja myymään risteilyille lippuja ja oheistuotteita.

Asiakaskysynnän ja toiminnan jatkuvuuden koeponnistavat maisemaristeilyt ajetaan kesällä 2025 viikoilla 26–31. Risteilyt ajetaan perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina.  Alus lähtee pilotille varatusta laiturista kello 12 ja kello 14. Aluksesta riippumatta markkinointiviesti ja hinnasto ovat yhteneväiset. Kaupunki tekee jokaisen laivaisännän kanssa ostopalvelusopimuksen ko tahon kanssa sovituista ja vahvistetuista risteilyistä. Laivaisännät ovat m/s Aino, m/s Lola3 ja m/s Helga:n aluksien omistajat.

Kaupunki maksaa laivaisännälle risteilykohtaisesti tappioita rajaavan takuusumman, jos alukselle myytävien lippujen yhteenlaskettu liikevaihto ei kata ennakkoon sovittua risteilykohtaista breakpointtia. Kaikilta laivaisänniltä on pyydetty asiassa tarjoutuminen. Korvauksen maksaminen edellyttää risteilykohtaista lipunmyynnin selvitystä kaupungille. Jos lipunmyynti ylittää sovitun tason (breakpoint), ei kaupunki maksa kompensaatiota ja ylimenevät lipunmyynntitulot jäävät laivaisännän liikevaihdoksi. Kaupunki on varautunut maksimissaan 30 000 euron korvaussummaan (tällöin yhtään lippua risteilyille ei saataisi myytyä). Mahdollinen korvaus maksetaan Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueelta.

Kehitysyhtiö MikseiMikkeli ja #visitmikkeli ovat sitoutuneet osaltaan tuotteistamaan, markkinoimaan ja myymään lippuja, yhdessä laivaisäntien kanssa, omien palveluidensa laajuudessa. Lippuja voi ostaa mm. torilta matkailun toriisteen aukioloaikoina.

Laivaisäntä vastaa aluksen katsastamisesta ja vakuuttamisesta. Aluksen kapteeni vastaa aluksen merikelpoisuudesta, sen katsastuksen mukaisesta miehityksestä sekä henkilö- ja alusturvallisuudesta risteilyn aikana.

Päätös

Päätän, että Mikkelin kaupunki hankkii kolmelta Laivaisännältä takuulähtöristeilyt Mikkelin Savilahden satamasta kesällä 2025 viikoille 26–31.

Asiakaslähdöt tapahtuvat perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina kello 12 ja 14 lähtevinä risteilyinä. Kaupunki osoittaa ”Maisemaristeilyt Mikkelin satamasta” lähdöille laivapaikan. Korvaus maksetaan vain ja vain niiltä osin, jos risteilyjen lipunmyynnin tulot eivät kata aluskohtaisesti sovittua risteilystä aiheutuvaa lipunmyyntiin kannustavaa kustannusta. 

Allekirjoitus

Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja

Organisaatiotieto

Kaupunkikehitys