§ 4 Mikkelin kaupungin perintäpalvelut, käyttöoikeussopimus 1.2.2026 alkaen

Lataa 

MliDno-2025-242

Päätöspäivämäärä

5.12.2025

Päätöksen tekijä

Kaupunginjohtaja

Päätöksen peruste

Mikkelin kaupunkikonsernin hankintasääntö ja hankintasäännön liite A (KH 31.3.2025 § 134)

Kuvaus

Mikkelin kaupunki on ollut nykyisen Revire Oy:n (ent. Kuntaperintä) perintäpalveluiden asiakas vuodesta 2015. Yhteistyö pohjaa kaupungin aiempaan talous- ja henkilöstöhallintopalveluiden inhouse-mallilla toimineeseen tuottajaan, Revire Oy:n aiempaan omistajaan Numera Palvelut Oy:hyn (ent. Kunnan Taitoa). Mikkeli siirtyi nykyisen Numeran talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden piiristä Meidän IT ja talous Oy:n asiakkaaksi vuodesta 2019 alkaen. Perintäpalvelut on tahe-palveluntuottajan vaihdoksesta huolimatta edelleen hankittu julkisten organisaatioiden perintäpalveluihin erikoistuneelta Revireltä toimivaksi ja asiakaslähtöiseksi koetun palvelumallin takia. Mikkelin kaupunki omistaa edelleen Numera Oy:sta 2,04 % osuuden, joskin kaupunginhallitus on 1.12.2025 § 404 päättänyt tarjota yhtiön osakkeista suurinta osaa muiden omistajien lunastettavaksi.

Viimeaikaisten markkinaoikeuden linjausten ja hankintalakiin valmisteilla olevien muutosten johdosta Revire Oy:n omistajat, inhouse-toimijat Numera Palvelut Oy ja Monetra Oy, myivät Reviren markkinoille kesällä 2025. Ostaja on suomalainen Revalence Oy, jonka taustalla on suomalainen perheyhtiö Gallant Oy. Markkinaoikeuden Revireen liittyvän sidosyksikköasematulkinnan ja markkinoille myymisen johdosta Revire ei ole enää katsottavissa Mikkelin kaupungin sidosyksiköksi, vaan kyseessä on nykytilanteessa markkinoilla toimiva yhtiö. Näin ollen hankintayksiköt eivät voi enää tehdä Revire Oy:ltä hankintalain (1397/2016) 15 §:n tarkoittamia sidosyksikköhankintoja.

Mikkelin kaupungin talouspalvelut on kartoittanut vaihtoehtoja kaupungin perintäpalveluiden toteuttamistapaan. Talouspalvelut pitää ensisijaisena ja tarkoituksenmukaisimpana ratkaisuna palvelujen hankkimista jatkossakin Revire Oy:lta, jolla on vahva tausta julkistalouden asiakkaiden perintäpalveluiden tuottamisesta ja niihin liittyvistä erityispiirteistä. Perinnän onnistumisprosentti on Mikkelin toimeksiannoissa ollut v. 2023 perintään siirtyneissä laskuissa 90,96 % ja v. 2024 perintään siirtyneissä laskuissa 93,56 %. Palvelutuottajan ennallaan pitäessään myötä kaupunki välttyisi myös muutoskustannuksilta, joita aiheutuu mm. integraatioiden rakentamisesta, uusien toimintojen käyttöönotosta ja prosessien luomisesta perintäyhtiön, kaupungin ja tahe-palveluntuottajan välille. Kaupungin saatavien perintään liittyy erityispiirteitä mm. tiettyjen saatavien julkisoikeudellisen luonteen sekä vesilaskujen perinnän tavanomaisesta prosessista poikkeavien vaiheiden johdosta. Revire Oy:n toimintamallit ovat osoittautuneet sujuviksi ja toimiviksi myös näiden erityisosaamista vaativien saatavatyyppien kohdalla. Revire Oy noudattaa toiminnassaan asiaankuuluvalla tavalla perintälakia ja hyvää perintätapaa. Velalliselta vaadittavat perintäpalkkiot perustuvat perintälakiin. 

Talouspalvelut on pyytänyt Julkisten hankintojen neuvontayksiköltä (JHNY) tulkintaa perintäpalveluita koskevan hankintasopimuksen luonteesta. JHNY:n mukaan perintäpalveluiden sopimuksella on käyttöoikeussopimukselle tyypillisiä piirteitä, jos velanperijälle siirtyy taloudellinen riski liittyen siihen, saadaanko maksu perittyä vai ei. Revire Oy:n palvelumallissa perintäpalvelusta ei synny kaupungille itselleen kustannuksia, vaan perintäyhtiön tulovirta syntyy velallisen maksamista maksumuistutus- ja vaatimusmaksuista. Revire Oy kantaa toimeksiantaja-asiakkaan puolesta epäonnistuneen perinnän riskin, eli Revire ei laskuta toimeksiantajalta syystä tai toisesta epäonnistuneesta perinnästä yhtiölle aiheutuneita perinnän kustannuksia. Kyse on siten JHNY:n neuvonnan ja sopimuksen piirteiden tulkinnan perusteella hankintalain 4.1 § 7 kohdan mukaisesta käyttöoikeussopimuksesta.

Hankintalain 4.1 § 7 kohdan mukaan palveluja koskevalla käyttöoikeussopimuksella tarkoitetaan taloudellista vastiketta vastaan tehtyä kirjallista sopimusta, jolla yksi tai usea hankintayksikkö siirtää muiden kuin käyttöoikeusurakkaa koskevien palvelujen tarjoamisen ja hallinnoimisen sekä siihen liittyvän toiminnallisen riskin yhdelle tai usealle toimittajalle, ja jossa siirtämisen vastikkeena on joko yksinomaan palvelujen käyttöoikeus tai tällainen oikeus ja maksu yhdessä.

Hankintalain 25.1 § 5 kohdan mukaan kansallinen kynnysarvo käyttöoikeussopimuksissa on 500 000 euroa. Käyttöoikeussopimuksen ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on käytettävä hankintayksikön arvioimaa sopimuksensaajan sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaa liikevaihtoa ilman arvonlisäveroa. Perintäpalveluiden kohdalla arvo lasketaan siten velallisten maksamisen maksumuistutus- ja maksuvaatimusmaksujen yhteissummasta. Mikkelin kaupungin perintäpalveluiden käyttöoikeussopimuksen arvo on noin 40 000 euroa vuodessa, jolloin neljälle vuodelle laskettu arvo on noin 160 000 euroa. Arvioitu arvo alittaa hankintalaissa käyttöoikeussopimuksille määritellyn kansallisen kynnysarvon.

Mikkelin kaupunkikonsernin hankintasäännössä ei ole asetettu erillistä pienhankintojen kilpailutusrajaa kansallisen kynnysarvon alittaville käyttöoikeussopimuksille. Talouspalvelut on kuullut hankintasäännön mukaisesti hankintapäällikköä perintäpalveluiden käyttöoikeussopimuksen hankinnan toteutustavasta ja saanut esitettävälle ratkaisulle hänen puoltonsa.

Talouspalvelut esittää perintäpalveluiden hankkimista Revire Oy:lta käyttöoikeussopimuksen muodossa. Sopimuksen sisällöt, keskeiset ehdot tai palvelukuvaus eivät muutu aiempaan palvelumalliin ja palvelusopimukseen verrattuna.

Päätös

Päätän, että Mikkelin kaupunki hankkii perintäpalvelunsa Revire Oy:lta toistaiseksi voimassa olevalla käyttöoikeussopimuksella 1.2.2026 alkaen.

Valtuutan talousjohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavan käyttöoikeussopimuksen.

 

Tehty päätös ei vielä muodosta sopimusta. Käyttöoikeussopimus allekirjoitetaan erikseen tämän hankintapäätöksen tultua lainvoimaiseksi.

 

Allekirjoitus

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja

Organisaatiotieto

Talous- ja elinvoimapalvelut